Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 17 207
  • 70
# 30
Харесва ми тази тема Благодаря ви
Виж целия пост
# 31
Здравейте. Детето ми е на две години, много приказва, но забелязвам, че често разменя сричките в повечето думи. Примерно, вместо медуза казва мезуда; килима-кимила и подобни. Това проблем ли е? Ще се оправи ли с времето или трябва да работя с детето конкретно за справяне с грешното изговаряне?
Още нещо искам да попитам - като приказва постоянно се плюнчи около устата. Всъщност е така още от много малко бебе. Мислех си, че е поради никне на зъби, но вече две години няма ден, в който да не подгизва. Има ли някакъв начин да се преодолее? Искам да помогна на детето да започне да говори, без да се олигавя така.
Ще съм благодарна на съветите ви. Бъдете здрави!
Виж целия пост
# 32
Здравейте!  Прекрасно е, че детето Ви говори много Simple Smile В този период от живота му  се наблюдава активно физическо и психическо развитие. Децата чуват речта около себе  си и се стремят да възпроизведат думите, но в началото от техните уста те звучат непълно. Думите са трудни, а на детето му липсва достатъчно опит в произнасянето, затова често в речта на детето се наблюдават пропуски на цели срички или само на отделни звукове, заменяне на трудните с по-лесни, разместване в самата дума, както е във вашият случай. Това е нещо нормално за възрастта, когато чуете детето да размества сричките в думата, му я казвайте бавно на срички, за да я възпроизведе правилно. Наред с това обяснявайте значението на думата на език, ясен за детето. Ако до 4 г. все още размества сричките в думата, може да се обърнете към  логопед за корекция на нарушението. Повишеното слюнкоотделяне може да бъде свързано с различни причини: затруднено преглъщане, инфекции на устната кухина, повишен прием на храни, съдържащи нишесте, гастроезофагеална рефлуксна болест и др. Добре ще е, ако слюнкоотделянето е в големи количества, да направите консултация със специалист. Желая Ви успех! Simple Smile
Виж целия пост
# 33
Здрвейте отново!
Моля ви за съвет синът ми проговори късно много късно но напредва с много бързи темпове съставя дълги изречения все още не говори свободно разбира се като връстниците си има доста работа та ще се работи това е ясно посещава веднъж само логопед от 5месеца по веднъж в седмицата защото нямала място в графика си за още веднъж 😠
Но не получавам много насоки и задачи какво да правим вкъщи за да му помогна с накъсаната реч той говори на срички на почти 5годинки макар че толкова добре му се разбира какво говори макар и на срички освен р и л всяка една буква я разбирам е
Но говори на срички и вика докато говори чак се задъхва като му кажа да говори с по тих глас пак говори на срички незнам на какво се дължи водила съм го и при други два логопеда за консултация немогат да отговорят защо нито пък какво да правим за да преодолеем този проблем.Ще съм безкраѝно благодарна на всякакви съвети.
Виж целия пост
# 34
Здравейте! От това, което ми споделяте, не мога да направя адекватна преценка за състоянието на детето Ви. Правена ли му е диагностика? Ако е правена, логопедът, при който ходите веднъж седмично, трябва да Ви е уведомил за говорното, психическо и физическо развитие на детето и да е назначил съответната терапия. Знаете ли каква терапия се прилага в момента на Вашето дете? Няма как да Ви дам насоки, ако не знам състоянието на детето Ви. Това, че на 5 г. сричкува, не е нормално само по себе си. Единственото, което мога да Ви дам като препоръка, е детето Ви да се занимава с пеене и музика с цел постигане на плавен говор. При пеенето сричк се разпяват и се постига естествено плавен говор.
Виж целия пост
# 35
Здравейте, след направено обследване в 1-ви клас, логопед е установил, че детето ми има проблем с изговарянето на буквата "р". Тя я казва, но меко и понякога много глухо. Принципно в моето семейство всички сме с френско "р", често съм чувала, че в това ни е чара и затова не обърнах много внимание. Дали е задължително да се коригира тази буква и възможно ли е това да стане след навършени 7г.?
Виж целия пост
# 36
Здравейте! Няма нищо задължително, Вие решавате дали да коригирате звук "Р", или да остане френското "Р". Вие решавате дали неправилното произношение на звук "Р" ще окаже евентуално влияние върху самооценката, самочувствието и бъдещата реализация на детето. Да, възможно е да се коригира след 7 годишна възраст, даже бих казала, че е доста подходяща възраст, защото детето вече е грамотно.
Виж целия пост
# 37
Здравейте!
Много ми е притеснено. Синът ми (второ дете) е на 1 годинка и 8 месеца и не говори толкова уверено, колкото когато кака му беше на тази възраст. Говорим му всички, пеем песнички, стихчета. В супера го пускам и той ми показва с пръстче някоя стока и аз му обяснявам какво е (предимно плодове и зеленчуци). Той видимо разбира, опитва се и понякога казва нещо. Може да казва: мама, тати, Боба (за Боби нашето куче), вика на котката писи-писи, веднъж го чух ясно да казва зелено, вода, да, не, бръм бръм (бръмчи за кола) и издава съответните звуци за животните. Понякога успява успешно да разпознава цветовете и най-интересното е, че разпознава лява и дясна обувка и никога не се обува на обратно.
Все още не умее да се изразява.
Виж целия пост
# 38
Здравейте! Simple Smile Не се безпокойте, говорът при всяко дете се формира инивидуално, всяко дете се ражда с вроденост да говори, но кога ще се научи да говори зависи от заобикалящата го среда. Също така същестуват и полови различия, които също оказват влияние върху говорното развитие. Проучванията в тази насока, както и самата логопедична практика показва, че развитието при момичетата е по-интензивно за разлика от това при момчетата. Не е нужно да сравнявате децата едно с друго, всяко дете се развива индивидуално. Разбира се, че съществуват и определени норми на развитие, но в днешно време все по-често се наблюдава трудно проговаряне поради прекомерно ангажиране вниманието на децата с телвизия, компютри, телефони и други мобилни устройства. Добре правите, че му говорите, пеете песнички, може да включите игри за фина моторика, пъзели, игри с гнездяване, низане, сортиране по цвят и големина, като назовавате  името на всеки предмет, цвят и т. н. В момента детето Ви натрупва думички в пасивния речник, не след дълго ще започне да ги изговаря, имайте търпение, всичко ще се случи. Много важен фактор е общуването с възрастни и деца, както и социализацията на детето в детската градина. Децата учат по подражание, така че и да не изговаря думите след Вас, детето ги чува и запомня. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 39
Здравейте.
Дъщеря ми е на 3г и 7 месеца. Проговори рано и правилно. Към момента не може да казва единствено буквата Р. Звучи като Л. Показвам й къде трябва да се сложи езика, но за момента не се получава, а тя пък осъзнава, че не може да го каже и се дразни.
Да изчакам ли до 4 години или още от сега може да посещаваме логопед?

Благодаря.
Виж целия пост
# 40
Здравейте. Аз също съм от притеснените майки. При нас случаят е следният: момче на 2 години и 1 месец. Роден в 35 седмица. Няма желание (или не може) да говори. Казва само “мама”, “па-па” за патето, “аааау” за котето и “бааа” за кучето. Воден е 2 пъти на невролог - на 6 месеца веднъж и веднъж на 1 година, като на 6тия месец беше профилактично, заради това че е роден по-рано, а малко след годинката, защото не посочваше нищо с пръстче. Месец-два след това започна да сочи. Воден е и при логопед на година и 8, но тя каза, че трябва да започне да посещава ясла. За съжаление това ще започне да се случва след средата/края на септември, защото няма всички ваксини, остава още една да сложим, съответно няма как да го пусна лятото да посещава някъде частна за 2 месеца. Въпросът ми е според вас трябва ли да го заведа при друг логопед, също така, как да стимулирам да говори? Имам чувството, че той не вярва достатъчно в себе си, но и също така, не може. Например му давам  бум с юмрук, той ми дава също юмрук, но казва “бум” със затворена уста…
Виж целия пост
# 41
Здравейте.
Дъщеря ми е на 3г и 7 месеца. Проговори рано и правилно. Към момента не може да казва единствено буквата Р. Звучи като Л. Показвам й къде трябва да се сложи езика, но за момента не се получава, а тя пък осъзнава, че не може да го каже и се дразни.
Да изчакам ли до 4 години или още от сега може да посещаваме логопед?

Благодаря.

Здравейте! Звук "Р" и "Л " са звукове от късната онтогенеза, те са най-трудни за изговаряне. В тези случаи  звук "Р"  често се заменя с звук "Л". Децата се учат да говорят по подражание, слушайки речта на възрастните, децата, заобикалящата ги среда. Ако Вие изговаряте правилно звуковете и се стремете да изговарят ясно и отчетливо думите, не се фокусирайте само върху звук "Р".  Ако детето не може да изговаря звук "Р" до 5-годишна възраст, след това може да потърсите логопед, който да коригира звука. Но преди това, може да направите един кратък тест у дома, за да видите дали езичето на детето може да се допира до горното небце, там, където се образува звук Р, т. е. дали подезичанта връзка е достатъчно дълга , за да се получи тази артикулационна поза. За целта накарайте детето да имитира "конче" с език. Ако всичко е наред, можете да играете игри, свързани със звук Р: имитирате мотор, моторница, автомобили и други ррръкащи неща  : ))) Може да поставите ръката на детето върху шията Ви, за да усети вибрацията на звук" Р" в момента на изговаряне. Може да играете на "думи". Вие казвате кратки  думички в които има или няма звук "Р". Детето трябва да познае има ли, или няма звук "Р" в думата, например: бор, кон, рог, боб, роб, бар; като акцентирате върху звук "Р". По този начин тренирате слуховата перцепция на звук Р, неговото разграничаване спрямо другите звукове. Мисля, че още Ви е рано, няма място за тревога Simple Smile Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 42
Здравейте отново.
Много благодаря за изчерпателния отговор!
Звука на кончето го прави от малка правилно, тоест няма да се притеснявам за подезичната връвка.
Ще пробвам с кратките думички и звуците на мотора.

Хубав ден ви пожелавам.
Виж целия пост
# 43
Здравейте. Аз също съм от притеснените майки. При нас случаят е следният: момче на 2 години и 1 месец. Роден в 35 седмица. Няма желание (или не може) да говори. Казва само “мама”, “па-па” за патето, “аааау” за котето и “бааа” за кучето. Воден е 2 пъти на невролог - на 6 месеца веднъж и веднъж на 1 година, като на 6тия месец беше профилактично, заради това че е роден по-рано, а малко след годинката, защото не посочваше нищо с пръстче. Месец-два след това започна да сочи. Воден е и при логопед на година и 8, но тя каза, че трябва да започне да посещава ясла. За съжаление това ще започне да се случва след средата/края на септември, защото няма всички ваксини, остава още една да сложим, съответно няма как да го пусна лятото да посещава някъде частна за 2 месеца. Въпросът ми е според вас трябва ли да го заведа при друг логопед, също така, как да стимулирам да говори? Имам чувството, че той не вярва достатъчно в себе си, но и също така, не може. Например му давам  бум с юмрук, той ми дава също юмрук, но казва “бум” със затворена уста…

Здравейте! Не се тревожете, наистина всяко дете се развива с различни темпове, може би се притеснявате , че Вашето дете е родено в 35 седмица.... Не сте споделили какво е заключението на невролога, но ако мнението му е, че всичко е наред, тогава няма причина да се притеснявате. За норма се счита, че около 1 г. детето трябва да може да казва няколко думи, две словосъчитания в периода между 18 м и 2 г, а около 3 г, да може да казва изречения състоящи се от три думи. Употребата на жестове и звукоподражателни е признак, че детето Ви разбира и комуникира, което означава, че е малко вероятно да са налице говорни проблеми. Източник на развитие на детската реч е възрастният, който е в пряк контакт с детето. Вие можете да стимулирате речта на детето, като показвате и назовавате всичко около Вас, най-вече под формата на игра. Използвайте всякакви игри, които развиват моториката на ръцете (фина моторика: пъзели-игри, рисуване, сортиране по цвят, форма и големина, нанизване на елементи и др. подходящи за възрастта; груба моторика: игри с топка.) Пейте песнички, разказвайте приказки, гледайте книжки с животни, предмети, като назовавате техните имена. Ако детето Ви гледа телевизия, ограничете гледането. Говорете му бавно и отчетливо. В момента детето Ви натрупва думички в пасивния речник, които ще започне да използва не след дълго, имайте търпение... Simple Smile Яслата е добър вариант за социализация на детето, но до есента има време..., по-добре вземете нещата в свои ръце. Успех!
Виж целия пост
# 44
Здравейте отново.
Много благодаря за изчерпателния отговор!
Звука на кончето го прави от малка правилно, тоест няма да се притеснявам за подезичната връвка.
Ще пробвам с кратките думички и звуците на мотора.

Хубав ден ви пожелавам.
Супер:) Няма нужда да се тревожите, има време, ще кажете "Р" Simple Smile Хубав ден и от мен Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия