Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 42 952
  • 208
# 195
Здравейте! Имам близнаци на 2,5г (доносени), момче и момиче. Момичето имаше забавяне в лепетната реч, чак на 1г се появи , започна да казва думи и повтаря на 1,10г , в момента доста говори , знае цветове , действия, римушки, песни, много напредна за това време, интересите и са книжки и пъзели, като книжките ги преразказва по картинка, образователни карти също много харесва , имаме около 10 вида , всичките ги знае.
Момчето , имаше същите интереси около месец , после изгуби интерес и не знае почти нищо от нещата , които знае сестра му , неговата лепетна реч се появи на 6 месеца, но имаше двигателно забавяне и го водих на рехабилитация, до скоро знаеше само как правят животните. Започна да има говор с думи, преди 2 месеца , в момента казва ,,мия цете,, (ръцете) и подобни кратки фрази, говора е изключително неясен, много трудно разбирам , какво иска да каже.  Не знае песни, римушки и подобни. Започна да дъвче изключително късно, на 1, 10г . Имахме проблеми с храненето , за това се обърнахме преди повече от 1г към Нина Йорданова и някак  естествено , започнах да я разпитвам и за развитието, тя е и специалист по ранно детско развитие, хранителен терапевт. Та ми е давала много насоки последната година как да ги развивам , лятото ме свърза и с логопед , от моя град , за да водя момчето, като тя напътства , тукашния логопед , на какво да набляга. За съжаление , заради постоянно боледуване , ходи рядко. В града няма никакви групово занимания , за това Нина ме насочи към логопед , в началото мислеше за нещо тип Киндиру. Преди седмица ходихме при Нина за проверка , имахме път към София и решихме да съчетаем нещата. Нейното мнение е ,че децата трябва да се разделят , да ходят на ясла в различни групи или ако няма тази възможност , за по два часа да ходят , единия 2 дни , другия 3 дни, за да обръщам индивидуално внимание на всеки , най вече на момчето , за да настигне сестра си. Защото момичето е надделяло в говора, по доминантна е в това  и не му дава никакъв шанс , той да отговори на въпрос зададен от мен , при което той е изгубил интерес и когато с момичето играем на нещо свързано с говор , той просто губи интерес изключително бързо, защото не му се дава никакъв шанс и започва да беснее, тича , хвърля , блъска, крещи.  В момента не ходят все още на ясла. Началното и предложение беше , да ги делим , като единия родител излиза с едното, другия с другото дете, но няма как да стане , мъжа ми работи много и почти не се прибира в будното им време. За това стигна до вариант с ясла. Според нея , ако не взема мерки сега ,на 3г ще е много голяма разликата в развитието им и тогава ще се усети повече. Наистина , когато съм сама с момчето , успява повече да говори и отговаря на въпросите ми, като ги изговаря неправилно повечето. Момичето грам шанс не му дава, да каже нещо. Момичето е много привързано към мен и буквално не ме оставя, като прегърна момчето , тя го хапе и избутва, започва да реве, много ревнува от него . И по този начин не мога да му обърна особено внимание. От друга страна... Пусках ги септември за 3 дни на ясла заедно , момичето цял ден ревеше , момчето му хареса, но постоянно е гонил и удрял сестра си там , и тя цял ден е седяла в страни без да си играе с никой, търсила го е постоянно , а той постоянно я е отхвърлял, като според госпожите , допълнително умишлено я е дразнил и взимал от ръцете и всяка играчка. Според Нина вече трябва  да наблегна на ролеви игри и конструктивни , не толкова на пъзели и карти , защото развива папагалска реч. Та това е ситуацията, моля за вашето мнение , за всичко , което изписах! Знам, че Практиката в чужбина е близнаците да се делят ,но тук не е много популярно.
 Според вас правилни ли са насоките ?  ще ми е интересно да чуя вашата гледна точка!
Виж целия пост
# 196
Здравейте! Имам близнаци на 2,5г (доносени), момче и момиче. Момичето имаше забавяне в лепетната реч, чак на 1г се появи , започна да казва думи и повтаря на 1,10г , в момента доста говори , знае цветове , действия, римушки, песни, много напредна за това време, интересите и са книжки и пъзели, като книжките ги преразказва по картинка, образователни карти също много харесва , имаме около 10 вида , всичките ги знае.
Момчето , имаше същите интереси около месец , после изгуби интерес и не знае почти нищо от нещата , които знае сестра му , неговата лепетна реч се появи на 6 месеца, но имаше двигателно забавяне и го водих на рехабилитация, до скоро знаеше само как правят животните. Започна да има говор с думи, преди 2 месеца , в момента казва ,,мия цете,, (ръцете) и подобни кратки фрази, говора е изключително неясен, много трудно разбирам , какво иска да каже.  Не знае песни, римушки и подобни. Започна да дъвче изключително късно, на 1, 10г . Имахме проблеми с храненето , за това се обърнахме преди повече от 1г към Нина Йорданова и някак  естествено , започнах да я разпитвам и за развитието, тя е и специалист по ранно детско развитие, хранителен терапевт. Та ми е давала много насоки последната година как да ги развивам , лятото ме свърза и с логопед , от моя град , за да водя момчето, като тя напътства , тукашния логопед , на какво да набляга. За съжаление , заради постоянно боледуване , ходи рядко. В града няма никакви групово занимания , за това Нина ме насочи към логопед , в началото мислеше за нещо тип Киндиру. Преди седмица ходихме при Нина за проверка , имахме път към София и решихме да съчетаем нещата. Нейното мнение е ,че децата трябва да се разделят , да ходят на ясла в различни групи или ако няма тази възможност , за по два часа да ходят , единия 2 дни , другия 3 дни, за да обръщам индивидуално внимание на всеки , най вече на момчето , за да настигне сестра си. Защото момичето е надделяло в говора, по доминантна е в това  и не му дава никакъв шанс , той да отговори на въпрос зададен от мен , при което той е изгубил интерес и когато с момичето играем на нещо свързано с говор , той просто губи интерес изключително бързо, защото не му се дава никакъв шанс и започва да беснее, тича , хвърля , блъска, крещи.  В момента не ходят все още на ясла. Началното и предложение беше , да ги делим , като единия родител излиза с едното, другия с другото дете, но няма как да стане , мъжа ми работи много и почти не се прибира в будното им време. За това стигна до вариант с ясла. Според нея , ако не взема мерки сега ,на 3г ще е много голяма разликата в развитието им и тогава ще се усети повече. Наистина , когато съм сама с момчето , успява повече да говори и отговаря на въпросите ми, като ги изговаря неправилно повечето. Момичето грам шанс не му дава, да каже нещо. Момичето е много привързано към мен и буквално не ме оставя, като прегърна момчето , тя го хапе и избутва, започва да реве, много ревнува от него . И по този начин не мога да му обърна особено внимание. От друга страна... Пусках ги септември за 3 дни на ясла заедно , момичето цял ден ревеше , момчето му хареса, но постоянно е гонил и удрял сестра си там , и тя цял ден е седяла в страни без да си играе с никой, търсила го е постоянно , а той постоянно я е отхвърлял, като според госпожите , допълнително умишлено я е дразнил и взимал от ръцете и всяка играчка. Според Нина вече трябва  да наблегна на ролеви игри и конструктивни , не толкова на пъзели и карти , защото развива папагалска реч. Та това е ситуацията, моля за вашето мнение , за всичко , което изписах!  Според вас правилни ли са насоките ?  ще ми е интересно да чуя вашата гледна точка!

Здравейте, Lizi!
В моята практика съм работила с много близнаци и общото между всички тях е, че винаги при единия без много усилия се случва напредъкът, а за другия напредъкът е свързан с много работа. Това с отделянето не мисля, че имате как да го направите и реално едва ли ще даде някакъв резултат. По-скоро трябва да се работи индивидуално с момчето. Не Вие вкъщи, а специалист, който да му помогне да говори по-разбираемо за околните. Така негативното отношение спрямо говореното постепенно ще се стопи. Заради късното захранване трябва да се работи за развитие и укрепване на артикулационния апарат.  
Не е лошо да помислите за консултация с психолог, който да Ви даде насоки как да се справяте с ревността, за да не се задълбочава и този проблем.
Поздрави!
Виж целия пост
# 197
Защо при проблеми с късно говорно развитие е нужна консултация с невролог, той какво точно помага когато детето все още не говори? 🙂
Виж целия пост
# 198
Защо при проблеми с късно говорно развитие е нужна консултация с невролог, той какво точно помага когато детето все още не говори? 🙂

Била съм в сходна ситуация и според мен невролог е задължителен. Помага с обследване, поставяне на диагноза и лечение. Това са все неща, които психолог или логопед, няма как да направят.
Виж целия пост
# 199
Защо при проблеми с късно говорно развитие е нужна консултация с невролог, той какво точно помага когато детето все още не говори? 🙂
Здравейте, Nadiii!
При късно проговаряне може проблемът да е неврологичен. Разбира се, не всеки случай е такъв, но има много белези, които са сигнални за нас, логопедите. При преглед при невролог може да се изпишат съответните медикаменти за подпомагане на детето. Или поне да се знае, ако има някакъв проблем, как да се подходи в работата с детето.
Поздрави!
Виж целия пост
# 200
Здравейте ,имам момиченце на на 1.6 г като говорене използва - мама, тати,баба ,дядо ,кака ,падна(памна пабна )дай ,да ,не ,ако 😄, пъп ,бебе,облак,леля ,чичо ,мъчи се да каже лампа, го е за горе и за грозде , произнася как каазват всички животни и показва всяка част ма тялото (крака пръсти нокти,пета глезен ,коляно,дупе корем всичко от лицето) Разбира и изпълнява “команди ” Въпроса ми е трябва ли да я заведа на логопед ,тък като приятелките ми около мен ,които имат вече по-големи деца гледат със съжалителен поглед на говоренето ѝ и казват че техните деца са говорили с изречения и са разказвали приказки на 1г и6-7м . Изтървам ли някъде положението ..?
Виж целия пост
# 201
Здравейте ,имам момиченце на на 1.6 г като говорене използва - мама, тати,баба ,дядо ,кака ,дай ,да ,не ,ако 😄, пъп ,бебе,облак,леля ,чичо ,мъчи се да каже лампа, го е за горе и за грозде , произнася как каазват всички животни и показва всяка част ма тялото (крака пръсти нокти,пета глезен ,коляно,дупе корем всичко от лицето) Разбира и изпълнява “команди ” Въпроса ми е трябва ли да я заведа на логопед ,тък като приятелките ми около мен ,които имат вече по-големи деца гледат със съжалителен поглед на говоренето ѝ и казват че техните деца са говорили с изречения и са разказвали приказки на 1г и6-7м . Изтървам ли някъде положението ..?

Приказки на 1.6-1.7 ?!!
Тези да не Ви пускат по пързалката с извинение!
А на 2 какво? Рецитирали Ромео и Жулиета? Стига глупости! Детето Ви си е съвсем нормално развито за възрастта! Две деца имам ,двете до 2 годишна възраст казваха само отделни думи. Момичето на 2.1 някъде започна с прости изречения , към 2 и половина заговори спокойно и със сложни. Момчето по същия начин.
Извинявам се ,че се намесвам ,но не понасям подобни “приятелки” със съжалителни погледи тип “моето какво може” . Ужас!
Виж целия пост
# 202
Здравейте , аз не съм от хората които ползват децата ,за да се  се състезават , но просто взе да ми писва с това държанието тип- вие изтървате нещатат ,тя не се развива правилно . От както беше на 11м ми направиха забежка че не казва кога има пиш ,че все още на 1.6г е с памперс ,че се пусна на 1г1м (вървеше за 1ръка до тогава )  И за това вече просто търся странично мнение 🤷🏼♀ Все пак да направя нещо с време ,ако наистина има проблем
Виж целия пост
# 203
M1M2 и аз не стърпях и ще се намеся. Хубаво е, че не заравяш главата в пясъка, но не позволявай на някой да ти прави такива забележки и да страда детето от тях. На памперс са много от децата на 1.6 месеца и детето казва доста неща за тази възраст.  Ако гледат детето странно, то и тя не чувства добре в тази обстановка. Или им кажи, че те тяхната работа са си свършили и ти като родител решаваш какво и как за твоето дете или спрете контактите. Аз детето не бих си водила доброволно някъде да го гледат със съжалителен поглед.

За да сте сигурна, че не пропускате нещо, заведете детето някъде на логопед или специалист по ранно детско развитие, за да спите спокойно. Може да виждат и друго и да не смеят да кажат. Но на мен по-скоро ми се струва, че като цяло тези отношения са натоварващи и не само, че не се чувствате добре ти и детето, но и вместо да се наслаждаваш на периода започваш да гледаш под лупа всичко.
Виж целия пост
# 204
За съжаление ,няма как нацяло да огранича контактите с тях , стигнала съм до максимума,точно заради коментарите им  (1път на месец я има я не ) но и пишат 😄
Започнаха с това ,че не искам да излезем на заведение с нея ,тъй като няма да мога да седна. - вие не сте я научили да седи мирно ,то е както го научиш .Защо си лоша ,кой не слуша я седни . И тука вече ми кипна на цяло .
А тя е кротка в смисъл ,че не прави бели  , сяда на стол да рисуваме ,да очертаваме ръчичката или ѝ давам да пуска клечки за зъби в дупчицата на кутийката ,да храни куклите ,просто не се заседява навън ,което е нормално според мен ,а и трябва да изследва света.. и да се измори 😄
Виж целия пост
# 205
Нормално развиващите се деца не искат да ходят по заведения, а по детски площадки. Сменете си компанията, явно не е подходяща нито за вас, нито за детето. 🍀
Виж целия пост
# 206
Здравейте ,имам момиченце на на 1.6 г като говорене използва - мама, тати,баба ,дядо ,кака ,падна(памна пабна )дай ,да ,не ,ако 😄, пъп ,бебе,облак,леля ,чичо ,мъчи се да каже лампа, го е за горе и за грозде , произнася как каазват всички животни и показва всяка част ма тялото (крака пръсти нокти,пета глезен ,коляно,дупе корем всичко от лицето) Разбира и изпълнява “команди ” Въпроса ми е трябва ли да я заведа на логопед ,тък като приятелките ми около мен ,които имат вече по-големи деца гледат със съжалителен поглед на говоренето ѝ и казват че техните деца са говорили с изречения и са разказвали приказки на 1г и6-7м . Изтървам ли някъде положението ..?
Здравейте, М1М2!
Искрено ме разсмяхте! Много ми се иска да видя как децата на година и половина разказват приказки. Може и да има такива, но нормата за година и половина е 20 – 50 думи. Категорично няма какво да Ви притеснява относно обема думи на Вашето дете.
Поздрави!
Виж целия пост
# 207
Искренно ме разсмяхте! Много ми се иска да видя как децата на година и половина разказват приказки. Може и да има такива, но нормата за година и половина е 20 / 50 думи. Категорично няма какво да Ви притеснявам относно обема думи на Вашето дете.
Поздрави!

Наистина ли до сега не сте виждали деца на тази възраст, които разкриват приказки?
Виж целия пост
# 208
Здравейте,

Как да помогна на детенцето ми на почти 6г. да казва хубаво буквата Л?
За момента я казва в някои думи като "Уъ"   (например "уале" вместо "лале").

Всички други букви произнася нормално според мен.


Благодаря!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия