Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 50 993
  • 227
# 210
Здравейте,

Как да помогна на детенцето ми на почти 6г. да казва хубаво буквата Л?
За момента я казва в някои думи като "Уъ"   (например "уале" вместо "лале").

Всички други букви произнася нормално според мен.


Благодаря!

Здравейте, Mama Juju!
Първо трябва да обясните, че при произнасянето на този звук трябва да докосва леко "таванчето" на устата. След това трябва да започне автоматизация първо в срички (прави, обратни, отворени и затворени). Следват думи и фрази. Ако само това е проблемът, можете да пробвате и сами вкъщи.
Поздрави!
Виж целия пост
# 211
Здравейте, според Вас каква е най-ранната възраст, на която логопед е възможно да започне работа с непроговарящо дете?

Накратко: детенцето ни е на 1г и 7м и за момента няма диагноза, съмнения всякакви. Със сериозно забавяне в развитието - не сочи, не имитира, имаше неосъзнати думички на около 10-11м (мама, баба, тата, да, не), но след годинката спря да ги казва и замени с бебешка реч. Скоро също започна да казва мама и имах надежди, но пак спря. Дефицитите и са много и постоянно посещаваме специалисти, правим изследвания, но за момента не може да се открие причина. Все още не е проходила.

Ще търсим второ, трето, ако трябва и повече мнения от лекарите, но се страхувам, че ако не се работи с нея своевременно изоставането ще се задълбочава все повече.

Постоянно търся информация и се образовам, за да мога да и бъда в полза, но изисква време. Вече вкъщи съм рехабилитатор, ерготерапевт. Търсих психолог и логопед в града, в който живеем, но никой не желае да започне работа с нея на тази възраст и докато няма реч, поне от няколко думи. Чак след 2,5г-3г.

Моля за съвети какво бих могла да правя вкъщи, за да стимулирам речта. Говоря постоянно, чета книжки (слуша с интерес), показвам животни, части от тялото, пеем песни. С фината моторика не е много добре и се справя доста трудно. Смятам, че няма проблем с храненето и дъвче добре, за това не съм търсила хранителен терапевт и не би трябвало това да е проблема за липса на реч.

Предварително благодаря!

Здравейте, freaky84!
За съжаление, колегите са прави и работа под 2,5 години няма как да започнат. Да не казвам, че под 3 години взимам в изключителни случаи, при които детето го позволява.
Най-силната червена лампа е, че детето все още не е проходило. Имайте предвид, че при деца в норма проговарянето е пряко свързано с прохождането. Ако ЦНС не е узряла за прохождане, няма как да очакваме проговаряне (изключвам някои специфични състояния).
Поздрави!
Виж целия пост
# 212
Здравейте! Моля за насоки какъв вид терапевтична дъвкалка да избера за детенце на 1г и 8м. От скоро започна яростно да си дъвче ръкавите, а ако е с по-къс ръкав си хапе ръката. И преди дъвчеше всичко - играчките, одеалото, мен, но поне не се нараняваше. Смятам да и взема гривна и някакво медальонче, но не мога да преценя меко, твърдо или много твърдо. Детенцето ни вероятно е със СИД, но в града ни няма много специалисти в тази насока и се налага сама да се информирам как мога да и помогна. Възможно е да я дразнят и зъбки, но така или иначе от малка хапе и дъвче всичко наоколо. Също така има задържан сукателен рефлекс, като работим и по този проблем.
Виж целия пост
# 213
Здравейте! Моля за насоки какъв вид терапевтична дъвкалка да избера за детенце на 1г и 8м. От скоро започна яростно да си дъвче ръкавите, а ако е с по-къс ръкав си хапе ръката. И преди дъвчеше всичко - играчките, одеалото, мен, но поне не се нараняваше. Смятам да и взема гривна и някакво медальонче, но не мога да преценя меко, твърдо или много твърдо. Детенцето ни вероятно е със СИД, но в града ни няма много специалисти в тази насока и се налага сама да се информирам как мога да и помогна. Възможно е да я дразнят и зъбки, но така или иначе от малка хапе и дъвче всичко наоколо. Също така има задържан сукателен рефлекс, като работим и по този проблем.

Здравейте!
Писах на лично съобщение, за да не правим реклама.
Поздрави!
Виж целия пост
# 214
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?
Виж целия пост
# 215
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?

Здравейте, Capricorny!
На тази възраст често се случва, особено при много говорещите деца. За момента няма причина за притеснение, но бих Ви посъветвала да не коригирате детето, за да не му създавате усещане за проблем. Изчаквайте търпеливо да се изкаже и не подавайте думата. Забравете за реплики от сорта "поеми си дъх" и "по-бавно". По-скоро се опитайте да забавите вашия говор, за да може по подражание да забави своя. Ако има екранно време, задължително го ограничете.
Поздрави!
Виж целия пост
# 216
Здравейте,детето ми е на 2г. и 2м,казваше доста думички ,но напоследък е доста мълчалива.Не използва всички думи с които боравеше.Да вметна от един месец започна ясла,и като че ли с говоренето дръпна назад.Говори повече на бебешки ,опитва се да обясни нещо но не се разбира.Каква може да е причината?Има ли повод за притеснение?Благодаря!
Виж целия пост
# 217
Здравейте,детето ми е на 2г. и 2м,казваше доста думички ,но напоследък е доста мълчалива.Не използва всички думи с които боравеше.Да вметна от един месец започна ясла,и като че ли с говоренето дръпна назад.Говори повече на бебешки ,опитва се да обясни нещо но не се разбира.Каква може да е причината?Има ли повод за притеснение?Благодаря!

Здравейте, tornado790!
Тук вече да отговаря, ще значи да вляза в сферата на гадаене. На Ваше място бих направила консултация с детски психолог.
Поздрави!
Виж целия пост
# 218
Здравейте, на каква възраст децата спират да бъркат мъжки и женски род. Имам голямо дете, което около 2 годинки говореше и съгласуваше (поправяше се само).

Малката сега е на 3г 4 м , започна да говори сравнително разбираемо, но родовете са съвсем произволни. Поправям, обяснявам, че момченцата и тате ще кажат например " готов съм ", но тя е момиче и като мама ще каже "готова съм". На момента повтаря и след това отново говори за себе си в м.р., а за момченце в градината или татко си в ж.р. Изглежда ме разбира като обяснявм , но на практика си продължава произволно да съгласува.

Посещава 2 пъти в седмицата групови занимания при логопед в градината от 2 месеца.

Вторият  ми въпрос е свързан с неправилно научени С , З и подобни звукове - изважда  езика пред зъбите и звучи различно.
 С посещение при логопед ще успее ли да оправи произношението, закъснели ли сме? Сякаш има леко подобрение от както  посещава заниманията в градината и говори значително по-разбираемо, но има още за изчистване. Не знам дали груповите занимания са ориентирани достатъчно към нейните конкретни нужди.

Към момента от организационна гледна точка ми е трудно да намеря време за допълнителни индивидуални часове при логопед, но ако ще е по-лесно по-рано да направим усилия няма да отлагам . Тя сякаш си е автоматизирала грешното поставяне на езика....
Виж целия пост
# 219
Здравейте, имам близначки на 5,4 години. Много говорят, разказват и т.н. което е за възрастта. Проблема е изговарянето на някой съгласни. Съгласните Ш, С,З,Щ, Ч на моменти всичко е С или Ш. Също буквата Р, не се казва. Успяхме да изчистим Л и вече я казват. Карам ги да казват бавни думички съдържащи трудните съгласни, но още не успяват. Какво бихте препоръчала като упражнения на устата и езика, за да могат скоро да изчистят тези букви?
Виж целия пост
# 220
Здравейте, на каква възраст децата спират да бъркат мъжки и женски род. Имам голямо дете, което около 2 годинки говореше и съгласуваше (поправяше се само).

Малката сега е на 3г 4 м , започна да говори сравнително разбираемо, но родовете са съвсем произволни. Поправям, обяснявам, че момченцата и тате ще кажат например " готов съм ", но тя е момиче и като мама ще каже "готова съм". На момента повтаря и след това отново говори за себе си в м.р., а за момченце в градината или татко си в ж.р. Изглежда ме разбира като обяснявм , но на практика си продължава произволно да съгласува.

Посещава 2 пъти в седмицата групови занимания при логопед в градината от 2 месеца.

Вторият  ми въпрос е свързан с неправилно научени С , З и подобни звукове - изважда  езика пред зъбите и звучи различно.
 С посещение при логопед ще успее ли да оправи произношението, закъснели ли сме? Сякаш има леко подобрение от както  посещава заниманията в градината и говори значително по-разбираемо, но има още за изчистване. Не знам дали груповите занимания са ориентирани достатъчно към нейните конкретни нужди.

Към момента от организационна гледна точка ми е трудно да намеря време за допълнителни индивидуални часове при логопед, но ако ще е по-лесно по-рано да направим усилия няма да отлагам . Тя сякаш си е автоматизирала грешното поставяне на езика....

Здравейте, Amandine !
За родовете все още сте в процес на осъзнаване. Това не е толкова притеснително. По-важен към момента е междузъбният сигматизъм, който описвате. Не сте закъснели, но Ви препоръчвам възможно по скоро да започне работа с логопед. В градината груповите занимания не Ви вършат работа. Колкото повече отлагате, ще е по трудно за детето.
Поздрави!
Виж целия пост
# 221
Здравейте, имам близначки на 5,4 години. Много говорят, разказват и т.н. което е за възрастта. Проблема е изговарянето на някой съгласни. Съгласните Ш, С,З,Щ, Ч на моменти всичко е С или Ш. Също буквата Р, не се казва. Успяхме да изчистим Л и вече я казват. Карам ги да казват бавни думички съдържащи трудните съгласни, но още не успяват. Какво бихте препоръчала като упражнения на устата и езика, за да могат скоро да изчистят тези букви?

Здравейте, mmm_st!
Имате спешна нужда от логопед. На тази възраст би трябвало дори Р да е поставен. Няма да се справите без помощ от колега, а много скоро ще са в първи клас. Тогава пренасят артикулационните грешки в писмената реч и тогава вече проблемът ще стане много голям.  
Поздрави!
Виж целия пост
# 222
Здравейте! Дъщеря ми е на 6 г., говори от ранна възраст,  няма проблеми с други звуци, освен с [Р]. Произнася едно сладко, френско [Р], но колкото и да е сладко, знам че не е правилно. Преди около година бях потърсила консултация с Ваша колега и тя ми обясни, че до около 6 год. трябва да го изчисти и ако не го направи, тогава да потърся съвет и евентуално помощ от специалист. Правим упражнения, които ни беше дала, но не виждам особена промяна.
Виж целия пост
# 223
Здравейте! Дъщеря ми е на 6 г., говори от ранна възраст,  няма проблеми с други звуци, освен с [Р]. Произнася едно сладко, френско [Р], но колкото и да е сладко, знам че не е правилно. Преди около година бях потърсила консултация с Ваша колега и тя ми обясни, че до около 6 год. трябва да го изчисти и ако не го направи, тогава да потърся съвет и евентуално помощ от специалист. Правим упражнения, които ни беше дала, но не виждам особена промяна.

Здравейте,  Stella Gemella!
Сама знаете какво ще кажа. На 6 години няма причина да чакате и следва да се обърнете към колега. Само с гимнастика няма да стане. Трябва постановка и автоматизация, която сама вкъщи трудно ще направите.
Поздрави!
Виж целия пост
# 224
Здравейте! Имам дъщеря на 8 години, която има проблем с произнасянето на "Р". Когато беше на 6 години ходи на логопед около 6 месеца, но нямаше ефект. Сега виждам, че се опитва и понякога успява отделно да го каже правилно, не не може да го вкара в думите. Дали ще успее сама или е нужно да работи със специалист?
ПС: Аз също не мога да казвам правилно "р" и не мога да и помогна.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия