Каква трябва да бъде задължителната литеl

  • 8 820
  • 119

Анкета

Каква трябва да бъде задължителната литература в училищата?

Опции:

* Може да изберете максимум 2 опции.

Предлагам една темичка, в която да споделите какво според вас трябва да учат децата ви. Дали трябва да бъде класическо и от едно време или е по-важно да им е интересно и да съвременно. Въобще пишете каквото се сетите по темата. Какво учат децата ви в момента. По задължение ли го правят или, защото им е интересно. И според вас четенето по задължение не отблъсква ли учениците от литературата под каквато и да е била форма.  Simple Smile

Лично при мен: Повелителят на Мухите (Голдинг), 1984 (Оруел) и сега учим един роман от една индийка, който не зная как се казва на български, защото не е превеждан. Та Повелителят беше ужас, но Оруел беше много интересен, въпреки че беше труден за разбиране. А този роман от индийката е просто невероятен. Чета го с интерес и до края на седмицата мисля да го прикюча.

Ако искате още опции в гласуването споделете.

Вие сте на ход.  Simple Smile
Виж целия пост
# 1
Саше, аз заложих на класиката - бълг. и световна.  Simple Smile
Виж целия пост
# 2
Защо само две опции? Аз бих заложила на всичко изброено. Колкото повече, толкова по-добре.
Проблемът с четенето в училище не е заради задължителността, а за това, че произведенията често не са подходящи за дадената възраст. Също така е нужно подборът да бъде по-гъвкав и съобразен с времето, в което живеят децата.
Ако зависеше от мен, часовете по литература бих превърнала в часове по четене. Да четат, да четат и пак да четат, а накрая да има проверка дали са прочели книгата, а не мъдруване какво искал да каже авторът.
Факт е, че днешните деца гледат много филми, прекарват немалко време пред компютрите, а денонощието си е все 24 часа. По-добре да четат в час, отколкото да преливат от пусто в празно по творби, които даже не са отгърнали.
Виж целия пост
# 3
Трябва да се чете всичко добро /или поне голяма част от него/, независимо какъв период от развитието на света обхваща. Извинения от сорта, че Ян Бибиян или Патиланчо били далече от настроенията на съвременното дете, изобщо не ме трогват. Да не се четат исторически произведения ли? Защото днешните младежи се интересували повече от компютри и космически технологии? Това са пълни щуротии.
И да, може би Хари Потър е по-близък до сърцата на децата, но, простете за скромното ми мнение, независимо от това, че е увлекателно четиво, то далеч не е добра литература.
Учебният предмет "Литература" няма за цел единствено да сблъска учениците с конкретни произведения. Този предмет има за цел да развие техния начин на мислене, да обогати езиковата им култура, да придобият познания за света и неговото развитие, да натрупат впечатления, които е невъзможно да сдобият по друг начин /все пак сме ограничени във времето и пространството/.
По същата логика, с която се отрича задължителното четене, би могла да се отрече математиката, физиката, химията, биологията /защото не на всеки ученик са му интересни тези предмети/, с една дума да се отрече образованието.
Виж целия пост
# 4
И да, може би Хари Потър е по-близък до сърцата на децата, но, простете за скромното ми мнение, независимо от това, че е увлекателно четиво, то далеч не е добра литература.
Защо мислиш, че не е добра литература и какво влагаш в понятието добра?

Против съм задължителните неща, но определено съм ЗА четенето. Считам, че с помоща на родителите и учителите, детето трябва да избира книжки подходящи за неговата възраст, развитие и интереси. По този начин то самото ще обича да чете и ще търси нови и нови произведения, ще има интерес да коментира прочетеното с приятелчета и евентуално да пробва да прочете и малко по-различна литература.
Ако караш едно дете да чете нещо, което то не разбира, логично е то да загуби интерес към четенето и да го приема в бъдеще, като едно неприятно задължение, от което все ще се чуди как да изкръшка  Rolling Eyes
Виж целия пост
# 5
Дали нещо е добро или не, може да се разбере само от позицията на времето и пак оценката ще е субективна. Peace
Аз съм ЗА да се чете всичко от изброените неща, като се съобразява с психологическата възраст на детето и интересите му. И честно казано, съм против ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО четене - всичко, което е задължително, автоматично става досадно и неприятно задължение за едно дете. Обичам класическата литература, но съм много съгласна дъщеря ми да чете и не толкова качествени неща, стига да го прави с желание.
Виж целия пост
# 6
Зависи от възрастта на детето. Така, както е дадена анкетата е повече за гимназиалния курс, а влечението към четенето се създава в началните класове.
Като цяло - от всичко по малко.
Според мен повечето произведения са неподходящо подбрани за възрастта на децата и начина им на мислене.
Виж целия пост
# 7
Саше, няма как да ти се разминат Вазов и Ботев  Laughing
Мнението ми е, че трябва да бъдат включени и съвременни автори.
Не може 12 години само възрожденци и Шекспир.
Светът днес също има проблеми, отразени в литературата.
Примерно Недялко Йорданов. (той май се учи)

И задължително НЕфилмирани произведения. За проверка.
Виж целия пост
# 8

Саше, няма как да ти се разминат Вазов и Ботев  Laughing
Знаток, на Сашо направо му се разминават - той не учи по българска програма.  Laughing Даже се чудя защо точно я е пуснал тази анкета, сигурно принципно му е интересно да търси разликите.
Виж целия пост
# 9
Учи сега.
Не са му се разминали. Разминават му се Димитър Димов и Димитър Талев.
Виж целия пост
# 10
Той ще си каже, като се появи.
А с риск да разбуня духовете, ще кажа, че една преподавателка в университета твърдеше, че българите няма с какво да се похвалим - всички други съседски народи имат по някой автор, влязъл в световната класика, само ние - не.  Rolling Eyes
Виж целия пост
# 11
Знаток ме разсмя с нефилмираните книги за проверка. Цитирам думите на сина на една приятелка "А, тази (книга) съм я гледал вече".
Виж целия пост
# 12
Не може да се гласува само с 2 опции! От всичко трябва да се чете, в различни възрасти , естествено.

Не знам какво е да се чете по задължение-има се предвид произведенията, които се учат в училище или онези списъци, които ни раздаваха навремето, за през лятната ваканция?  Laughing
Смятам,че най-важното е да се създаде любов към книгите, а това може да стане като се съобразяват произведенията с възрастта на децата. Това пък е доста трудно, защото всяко дете се развива различно.
Абсолютно съм убедена,че трябва да се учат и Ботев, и Вазов, но някак не виждам смисъл това да става в горен клас-9,10,11. Същевременно си спомням,че аз съм учила Радичков във 2 или3 клас. Ми не му е точно там мястото.

Смятам и, че трябва да се разнообразяват задължителните произведения с нашумели такива в момента. Един добър преподавател може да измисли как да заинтригува децата.  Peace Вместо " Какво е искал да каже авторът в....."  Twisted Evil  Sick , може да се ползват сравнения между съвременни и класически произведения. Помните ли филмът с Мишел Пфайфър? Аз лично съм писала по тема: "Шоуто трябва да продължи-срвнение между творчеството на Ботев и Фреди Меркюри".  Sunglasses Без майтап, това беше най-приятната ми задача по литература за цялото ми ученичество.
Виж целия пост
# 13
Смятам и, че трябва да се разнообразяват задължителните произведения с нашумели такива в момента. Един добър преподавател може да измисли как да заинтригува децата.  Peace Вместо " Какво е искал да каже авторът в....."  Twisted Evil  Sick , може да се ползват сравнения между съвременни и класически произведения. Помните ли филмът с Мишел Пфайфър? Аз лично съм писала по тема: "Шоуто трябва да продължи-срвнение между творчеството на Ботев и Фреди Меркюри".  Sunglasses Без майтап, това беше най-приятната ми задача по литература за цялото ми ученичество.

Много хубав подход, браво на учителя!   bouquet
Виж целия пост
# 14
аз съм за Четенето Peace
но,,,,литературни произведения съобразени с възрастта на децата
и разбираеми от тях

и не филмирани Mr. Green Mr. Green


Според мен повечето произведения са неподходящо подбрани за възрастта на децата и начина им на мислене.


 Peace Peace Peace
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия