Видео-лекции от Академия за Родители, май 2015

  • 5 757
  • 22
В настоящата тема периодично ще бъдат публикувани описания на лекциите и видеозаписите от първото издание на "Академия за родители"
Виж целия пост
# 1
Мария Евгениева е консултант по кърмене и стажант акушерка в СБАЛАГ “Майчин дом” София. Част от екипа на "Алианс на Българските Акушерки" и "Фондация за Майчино и Детско Здраве".

От лекцията “Чакам бебе” ще научите:

Как да осигуря добра основа за бременността;
Как изглежда храненето на бременната жена;
Как да си набавим Омега 3 и какво са празни калории;
Какви храни трябва да се избягват и защо;
Колко трябва да наддава една бременна жена;
Дефицити на витамини и хранителни добавки, опасни по време на бременност - витамин Д и фолиева киселина.

Кои са най-честите митове, свързани с раждането, и отговори на много други въпроси.
Вижте лекцията тук:


Виж целия пост
# 2
Мариана Донкова е педагог с 14 години опит в образованието на юноши и възрастни. В началото на кариерата си работи като учител в професионална гимназия за помощник-възпитатели в детски градини, където води множество педагогически дисциплини, включително и „Игрова дейност“.  

Какво ще научите от лекцията “Развиващи игри у дома”:

Трябва ли родителят активно да организира игрите?
- Чрез играта градите една изключително емоционална връзка, която никой не може да разруши - Създавате усещане за доверие, грижа и любов, чрез нещо изключително забавно
- Вие може да сте много активни, но детето не обръща внимание и изглежда апатично - това не означава, че детето не учи - въоръжете се с търпение.

Има ли детето нужда от играчки за да играе и да се развива?
- Да, но не бива да отрупвате децата с играчки - детето не може да обхване много символи
- Следете детето и това какво харесва, развивайте и въвеждайте игри, за да може да се фокусира
- Материали с отворен край - в продължение на времето, може да си играете с тях по различен начин - развиват въображението

Трябва ли да настоявате детето да играе на определена игра?
- Не, играта е игра, когато е забавна

Ако детето изпитва трудност, трябва ли да му помогнем?
- Проблеми, препятствия, предизвикателства - трябва ли и ние, като бабите, да хукваме да разрешаваме проблемите?
- Детето трябва само да намира решение на предизвикателствата, за да има самочувствие
- Предизвикателството трябва да е свързано с етапа на развитие на детето

Какви умения развива играта?
- Реч
- Социални умения
- Математически умения
- Фина моторика
- Груба моторика
- Решаване на проблеми
- Емоционално развитие
- Въображение
- Самочувствие
- Доверие
- Представа за себе си

За предложения за конкретни игри, вижте цялата лекция тук:

Виж целия пост
# 3
Росица Божкова е психолог, писател, дула, йога инструктор, фасилитатор и майка на три деца.

От лекцията по темата "Пренатално възпитание" ще научите защо е необходимо пренаталното възпитатие и какви са практическите стъпки към него.

“Възможно ли е да се говори за възпитание преди раждането? Да, защото истинското възпитание в основата си е подсъзнателно.“  М.Иванов

Възпитание преди раждането
- Как майката и преживяванията ѝ по време на бременността влияят на детето? Не само храната и физическата почивка, но и емоциите влияят при изгаждането на характера на бебето.
- Връзката майка-дете започва още преди зачеването, при подготовката на жената да стане майка.
- Вие и вашето бебе сте едно. Чрез вашите преживявания детето учи къде ще попадне и гради необходимите за оцеляването му качества.

Как да предадем желани от нас качества на детето? Колкото по-често преживявате, толкова повече то се учи. Например, преживяването на радост без причина, като упражнение.

Перинатална психология. Как ще бъде посрещнато бебето?
- Първата среща при раждането и ранната връзка майка-дете, както за развиване на следващите взаимоотношения между тях, така и за изграждането на бъдещата личност;

Какво е перцепция?
- Детето спонтанно преживява всичко, през което минава майката.
- В утробата детето се учи какво е значението на външния сигнал чрез реакцията на майката;
- Всяка емоция се „превежда“ чрез хормоните, които преминават и в тялото на детето, като така и то преживява емоцията на майката, като я „дублира“ в тялото си.

50% от интелигентността на детето се опрделя от перцепцията на майката
- Хормоните на стреса блокират предните мозъчни дялове, отговарящи за рационалното мислене и подават повече кръв на задните мозъчни структури, включващи инстинктивното животинско поведение, пригодено за оцеляване в опасна среда.

Пренаталното възпитание. Практически стъпки
- Подбирайте внимателно филмите, които гледате, книгите, които четете, музиката, която слушате, хората, с които се срещате, местата, които посещавате, дори и цветовете на дрехите, които носите.

Осъзнаване и трансформиране на вътрешния диалог чрез подходящи за целта методи и техники.
Пренатална йога


- Позитивни утвърждения. Те могат да се използват както за развитие на характера на майката и детето, така и като подготовка за бързо и безпроблемно раждане.
- Култивиране на положителни емоции чрез визуализация и медитация, утихване на ума за установяване на вътрешна връзка с детето.
- Преживяване на желани състояния за предаване на желани качества.
- Време за “радостен душ“ и всекидневна релаксация.


Цялата лекция и всички съвети можете да гледате тук:

Виж целия пост
# 4
Яна Алксиева е магистър по детско-юношеска психология, член на дружеството по психология и член на дружеството по позитивна психотерапия. Деян Петров е социолог-координатор на национална кампания „Да бъдеш баща“, част от международна кампания „MenCare – a global fatherhood campaign“.

От лекцията “Ролята на бащата” ще научим бащите в сянка ли са в България?

Какво знаем?
- Всеки 4 на 5 мъже стават бащи в един или друг момент от своя живот. Всеки мъж е свързан с дете в различни роли и оказва влияние върху развитието му.
- Бащите и майките влияят по различен, но еднакво важен начин върху развитието на детето. Те не са взаимнозаменяеми.

Активното участие на бащата и другите значими мъже влияе положително върху всеки един аспект от развитието на детето - физическо, социално, емоционално и интелектуално.

Състояние на българското семейство
Семейството в България не се намира в криза, но неговите модели търпят видими промени, защото родителите се адаптират постоянно към промените в обществото.

Основни предизвикателства пред родителите
Недостиг на време, недостиг на финансови средства и усещането за несигурност в социалната среда.

Бащата не е заместващ родител. Майките са много добри тактици, бащите - стратези.

Как едно дете от балансирано семейство е по-различно?

Социални аспекти:
- По-рядко злоупотребяват с алкохол и наркотици
- Имат повече приятели
- По-рядко се държат агресивно и предизвикателно
- По-грижовни и толерантни към другите

Академични аспекти:
- По-висока мотивация да се представят добре и да имат високи оценки
- Харесват повече училището
- Участват в повече извънкласни занимания
- По-рядко повтарят клас или изпадат от училище


Психо-емоционални аспекти:
- По-устойчиви са
- По-рядко страдат от депресия и тревожност
- По-лесно се адаптират към средата и се справят със стресови ситуации
- По-уверени в себе си и с по-здравословни нагласи към ролите на мъжете и жените

Физически аспекти:
- Имат по-добро здраве
- По-рядко страдат от астма, наднормено тегло и диабет
- По-рядко стават жертви на насилие
- По-малко вероятно е да живят в бедност

Познавателни аспекти:
- По-високо IQ
- По-добри езикови умения
- По-висока грамотност
- Умения да решават проблеми
- Готовност да опознават неизвестното


Майките и бащите заедно създават пълноценна среда за развитие на децата. Не е достатъчно да си биологичен родител, важно е да си баща чрез грижата, която полагаш. Бащинството е социална роля.

Вижте цялата лекция тук:

Виж целия пост
# 5
Деси е майка на 2 деца – Кристиян и Боримир. Имала е много трудности с кърменето на първото си дете и е получила много грешни съвети.
Доц. Светла Данова е микробиолог – Ръководител лаборатория „Млечнокисели бактерии и Пробиотици“.

От тях ще научим “Как да научим детето да се храни здравословно” и как да подбираме храната за нас и децата в днешния индустриализиран свят?

Как, като родители, трябва да бъдем добрият пример за нашите деца - културата на хранене започва от първия ден след раждането.

Как се формира вкусът на децата и как да изградим нормата?
Нормата може да бъде хамбургер или домашно приготвена топла храна - това е стандартът, спрямо който децата сравняват храните когато пораснат. Деца, научени да се хранят здравословно, много рядко прекаляват с храната.

Балансирано хранене:
- Как да се храним? Витамини, минерали, фибри, въглехидрати, мазнини и протеини.
- Как да подбираме и как да четем етикетите?
- Какво да избягваме?
- Цял плод или сок?

Децата в кухнята
- Храненето е социална дейност, както и приготвянето на храната. Развива рефлексите на децата и подобрява фината моторика, затвърждава нормата за хранене в семейството, създава чувство за значимост у детето.

Златни правила
- Не принуждавайте. Хранителното насилие е страшно - децата трябва сами да решават колко да ядат.
- Не подтиквайте. Децата трябва да могат да казват "Не".
- Не поощрявайте.
- Не ръчкайте.
- Не разсейвайте. Хранене без телевизор, играчки и т.н.
- Не се тревожете. Оставете детето само да прецени кога да яде.
- Ние сме добрият пример. Децата са перфектни имитатори.

Пробиотиците

Какви са живите и полезни бактерии, които бебето може да приеме с храната?
- В първите минути на раждането бебето приема от микрофлората на майката. Това е много важно. С кърмата, заедно с пробиотик, получаваме естествено голяма порция полезни бактерии, които са естествен регулатор не само на метаболизма, но и на когнитивното мислене.

Какво представляват и как да си ги доставим?
- Живи микроорганизми, които в достатъчно количество могат да окажат полезни ефекти. Как да направим избор, заливани от комерсиални продукти?

- Сърце, мозък, черен дроб, микрофлора - пробиотиците се грижат за чревното здраве, баланса в храносмилателната система, свързаните с нея системи и имунната система.

- Помагат храносмилането - усвяването на полезните вещества и изхвърлянето на мазнините.
- Възпрепятстват развитието на вредните бактерии.
- Стимулират перисталтиката.

Вижте цялата лекция тук:

Виж целия пост
# 6
Професионалните интереси на Мая Угрюмова са насочени към работа със семейства - как членовете на едно семейство говорят помежду си, как се смеят, как боледуват и скърбят, за какво се карат, как избират.

От нея ще научим какъв смисъл има гневът в човешкия живот.

Една от 4те основни емоции:
- Тъга - функцията ѝ е да накара другите да ни успокоят
- Страх - нещото, което ни пази
- Радостта - свъзрзва ни с другите
- Гневът - кара ни да сложим граници между себе си и света наоколо

Детски и бебешки гняв - част от развитието
Започват да казват "Не" в една възраст, която е преход между бебешки и детски свят. Бебешкият пубертет е най-тежкият за родителите.

Този период е изключително важен за детското развитие и по никакъв начин детето не бива да бъде ограничавано да премине през този период. Рисковете за личността на детето са много.

Изведнъж детето има контрол над ситуацията и става независимо. Може само да задоволи някои от потребностите си и цялото противопоставяне има за цел детето да се отдели от родителите. По този начин се изграждат волевите процеси и идеята за право на избор. Важно е родителите да си дадат сметка дали това противопоставяне е рисково за детето и как да ограничат реалните рискове, за да може то да бъде оставено да се противопоставя.

Детето ни казва: "Ти беше дотук, аз мога сам!"Това е гневна реакция
Две неща, които родителите трябва да направят:
- Да оставят детето да премине през периода.
- Да не плашат детето, но да въведат ясни правила за неговата безопасност. Важно е да са много категорични. За детето е добре да има структурирана среда.

Как да научим детето да се справя с тези изблици и как да показва гнева си, без да бъде разрушително?
Вижте всичко по темата тук:

Виж целия пост
# 7
Д-р Цветелина Дучева се дипломира като лекар по дентална медицина през 2002г във Факултет по Дентална Медицина към Медицински Университет – гр.София. Управител е на Дентална Клиника Петър Дучев – клиника по имплантология и детска дентална медицина. Повече за нея можете да прочетете тук.


Устната кухина е началото на една от най-важните и жизнено значими системи - храносмилателната. Здравето на зъбите и устната кухина гарантират здраве на цялото тяло, защото така има правилно сдъвкване и усвояване на нужните хранителни вещества.

Повечето родители водят детето на зъболекар, главно когато вече има проблем, а не с цел да се консултира за евентуална профилактика.

Те се  винят и се чувстват неудобно  впоследствие, защото на детето е причинена  болка, която при своевременна намеса е можело да бъде избегната.

Практически съвети:
- Нека миенето на зъбите се превърне в навик, точно както създавате навика за смяна на памперса или миенето на ръцете.
- Използване на четка и паста за зъби 2 пъти дневно – сутрин след закуска и вечер преди лягане. Като вечерното миене на зъбите е задължително, а сутрешното е препоръчително.
- Вие отговаряте за здравето на детските зъби до 10 година от живота на детето. Това значи всяка сутрин и вечер да проверявате щателно дали изчеткването е качествено или е направно на ум.-)))
- Здравите зъби за едно дете са точно толкова важни, колкото и здравето на всички други органи и системи и следва да получат същото внимание.
- Биберона-залъгалка да се премахне възможно най-рано, оптимален период 1 г-1 г. и 3 месеца, след този период отучването е по-трудно, настъпват промени в захапката и положението на зъбите.
- Захранването води до преминаване към хранителния режим на голямото дете и осигурява интензивен растеж.
- Когато детето премине към общо хранене, храната не трябва да се пасира, а да се нарязва на дребни парчета, за да може да се стимулира дъвченето и естественото почистване на зъбите

Научете повече за връзката между млечен зъб и зародиша на постоянните, с каква паста да мием зъбите, колко често да мием, и колко често да сменяме четката, инструкции за правилно хранене, и други.

Виж целия пост
# 8
Ива Петкова е един от Ла Лече Лига Лидерите в София. Освен това е дизайнер на дрехи и майка на две пораснали деца, Александър и Матеа. Кърменето при нея не стартира трудно, тъй като имала добра нагласа и открила информацията, от която се нуждае. Повече за нея, можете да научите тук.

От нейната презентация по темата “Захранване на бебето” ще можете да научите:

Кои са признаците за готовност за захранване:
· Контрол над главата
· Самостоятелно седене
· Губи рефлекс за избутване с език навън
· Може да поднесе предмет към устата си
· Силно любопитство към храната на възрастните
· Значително наддаване на тегло

Какво е захранване водено от родителя (Тук се слуша мойта воля, аз съм капитан, бум!):
· Родителят има контрол
· Желанията на бебето са подчинени на тези на големия
· Родителят определя кога, колко, с какво и как се храни бебето
· Храната се предлага пюрирана или намачкана с вилица

Какво е педагогическо захранване (С малко помощ от родителя):
· Родителят И детето имат контрол
· Детето не седи на собствен стол
· Детето няма собствена чиния и  прибори

Захранване водено от бебето (Ново или добре забравено старо)
· Вместо пюре от бурканче, можем да предложим на бебето избор от здравословни храни
· Бебето може да се храни с ръце само, впоследствие с прибори
· Могат да се предлагат почти всякакви храни, ако в семейството няма алергии

Какво да яде?
· Пресни, естествени храни с минимално приготовление;
· За предпочитане сезонни и местни плодове и зеленчуци;
· Могат да се предлагат храни от общата трапеза, преди подпряване;
· Достъп до чиста, неподлсадена вода.

Повече за различните стилове за захранване, техните плюсове и минуси, както и здравословното хранене вижте тук.

Виж целия пост
# 9
Албена Раленкова е редактор на детска литература в издателство „Фют”. Смята се за голяма късметлийка, че денят ѝ минава сред книги и то книги за деца. Повече за нея можете да научите тук.

А тя ще ни разкаже за основните принципи при подбора на детски книги за възрастта 3-6 години - етапите на развитие на езика, опознаване на тялото и социализацията, както и моралните категории и какво значение има всичко това, когато избираме книги за децата си.

Основни принципи - Заниманието с книгата е игра:

- Борба за автономност, “аз мога”
- Ролевите модели и подражанието
- Развитие на езика
- Опознаване на тялото и усъвършенстване на движенията
- Познанието през игра – допонятийно мислене, първи логически представи за причина следствие, опитването
- Светът вън и светът вътре – социализацията
- Разпознаване на емоции и морални категории – емоционалната интелигентност

Обучителните книги – развитие на умения:
броене, цветове, фина моторика, следване на модел, класифициране, групиране, конструиране, ориентация в пространството, решаване на проблем, повторението.

Енциклопедии – развитие на мислене: допонятийното мислене, асоциации, тематични, връзка цяло-част, причина-следствие.

Вижте цялата лекция и всички практически съвети тук:

Виж целия пост
# 10
Христина Янева е сертифициран от международен борд консултант по лактация IBCLC (международно призната титла, която отличава високо квалифицираните специалисти в областта на кърменето).
Мотивът за специализацията в работата с кърмещи майки идва естествено – от проблемите с кърменето на първото дете и после удоволствието и радостта от кърменето на второто, станало възможно след много ровене и търсене на информация, след много учене. Повече за нея можете да прочетете тук.

В презентацията “Кърменето - митове и истини”, Христина ни рацказа за най-широко разпространените митове за кърменето и отговори на най-честите въпроси и притеснения на бъдещите майки:

- Подготвяне на гърдите за кърмене - мит или истина?
- Как да разберем дали бебето суче?
- Кърмата се произвежда на принципа търсене - предлагане - мит или истина?
- Списъците с храни, които кърмачката не трябва да яде, са предназначени за жени, чиито кърмачета имат алергии - при всяка друга ситуация, това не е балансирана диета и не е полезна; важно е да се храните така че да се чувствате добре и да сте здрави
- Бебето не наддава - аз съм виновна?
- Кърмата или я има или я няма - мит или истина?
- Какво да правя ако нямам достатъчно кърма?

Вижте всички практимески съвети тук:

Виж целия пост
# 11
Мартина Велева е педагог по професия. Завършила е СУ „Св. Климент Охридски“, специалност „Обща педагогика“. Работи активно с деца от 4 години. Още, като ученичка забелязва огромната нужда от промяна в системите и подходите в образованието. Вдъхновена от любовта към природата и децата, тя започва да работи за промяната. За нея природата е фундамент за реализирането на възпитанието.


Защо движението е важно за развитието  и усъвършенстването на детето?
- Повишава мотивацията за учене
- На децата им се дават проблеми за разрешаване, което развива емоциите и чувствата
- Физическата активност стимулира мозъка
- Освен тялото, се развиват въображението и умът
- Работата в групи помага за социализирането на децата
- Усвояват се умения и се придобива опит
- Децата учат как да използват енергията  си, да я изразходват по градивен начин
- Как да контролират напрежението си и да релаксират
Дава свобода на децата да изразяват себе си по невербален начин

Обучението чрез движение включва:

- Сетива
- Ритъм и движение
- Числа
- Подреждане
- Символи
- Смях
- Позитивно мислене
- Въображение

Вижте примерите и практическите насоки във видеото:

Виж целия пост
# 12
Анна-Мария е основател на първата двуезична Монтесори детска градина в България. Повече за нея, можете да прочетете тук.

В презентацията “Личността на малкото дете” ще научим повече за емпатичното родителство и значението на връзката родител - дете.

Какво е емпатично родителство:
- да четете сигналите на детето правилно
- да се отзовавате
- да наблюдавате
- емоционалната връзка е реципрочна - колкото по-щастливи сте вие, толкова по-щастливо ще расте детето
- няма значение колко често ще прекарвате с детето - важно е качеството - да му давате всичко то себе си, дори за 1 час на ден
- връзката очи-очи, общи игри
- колкото по-силна и здрава е връзката - по-емоционално стабилни растат децата

Практически съвети:
- 0-10 месеца - мимики, гъделичкане, играчка, текстили, игра с ръце и крака, да прави бъркотия, говорете - не по бебешки
- 7-18 месеца - позволете да се храни само, истории преди лягане, пеене, надовавайте неща, разучаване на различни предмети
- 16-24 месеца - ежедневни неща в дома, позволете му да взема решения, да чисти и подрежда, да играе в калта и пясъка
- 20-36 месеца - последен срок да въведете правила - те трябва да се спазват от всички възрастни
- 30-50 месеца - децата са истински любопитни и искат да правят нови неща - игри с условия
- 40-60 месеца - място за децата в домашните задължения

Вижте цялата лекция тук:

Виж целия пост
# 13
Откакто Мария става майка за първи път, животът й се изпълва не само с много радост, но и с ежедневни предизвикателства и житейски поуки. Въпреки огромното си желание да поеме отново професионални ангажименти и съзнавайки, че детето й е редно да прекарва деня си от най-ранна детска възраст в социална среда, за Мария решението, синът й да започне да посещава ясла или детска градина, не е достатъчно приемливо поради редица фактори. Така интересът й към алтернативните, а и до този момент „екзотични за България“ форми за отглеждане на деца в предучилищна възраст се засилва.

От лекцията ще научите повече за:

Официална дефиниция на Родителски кооператив:
- Деца, учители, родители - създават заедно среда
- Вяра в естественото
- Гражданска инициатива на родители
- Независимо, демократично самоуправление
- Пространство за свободни деца
- Некомерсиално начинание
- Общност за взаимопомощ и подкрепа

Повече за 3те модела на Управление и организация:

ВИНАГИ родителите са отговорни за управлението и организацията
Всеки кооп е независима структура със собствен вътрешен ред„Кооперативите се базират на ценности
Управление на демократична основа
Всеки член на коопа има право на глас

Какви са ползите?

За децата
- Адаптация според нуждите на детето заедно с родител;
- Среда, близка до семейната;
- Здравословно хранене, малко болести;
- Много възрастни, на които имат доверие;
- Занимания според интересите на децата;
- Позитивно отношение;
- Подобни реакции в подобни ситуации;
- Изграждане на навици;
- Социален опит;

За родителите
- Имаме избор. От нас зависи;
- Оставаме близо до детето;
- Близък контакт с преподавателите;
- Гъвкавост;
- Личностно развитие;
- Родители на много деца;
- Споделяне на опит и нови приятелства;
- Наблюдения над детето в неговата социална интеграция и комуникация;
- Обучение и практика по предприемачество;

За обществото
- Родителските кооперативи са не просто решение на един от проблемите в държавата
- Нови стандарти в отглеждането и обучението на деца в ранна детска възраст
- Преосмисляне активната роля на родителя и неговото място близо до детето му

Научете повече за родителските кооперативи тук:

Виж целия пост
# 14
Михаела Виденова е клиничен психолог с психотерапевтично формиране, работи индивидуално с възрастни хора. Част от екипа на Фондация “Нашите недоносени деца”, където предлага безплатна психологическа помощ за родители и близки на хора, преживели преждевременно раждане и един от водещите на семинари за родители на недоносени деца.

От лекцията “Аспекти на преждевременното раждане” ще научите защо 10% от всички раждания се случват преди 37ма седмица на бременността.

Какви са предизвикателствата за майката и бебето, и “странните” чувства, които родителите изпитват.

И не на последно място, как да се погрижим пълноценно за себе си.

Вижте цялата лекция тук.

Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия