Не мога да намеря решение

  • 2 280
  • 4
Синът ми вече е пети клас, а аз не мога по никакъв начин да го науча да бъде самостоятелен. Добра душа е, не е лош, но е ужасно мързелив, бавен, муден и спокоен. Не е глупав, но не му се учи и съм принудена да го следя и да уча с него от първи клас. Всички ме успокояваха, че това ще мине, но аз вече мисля, че не е нормално. Достатъчно голям е, за да го следя дали всичко си е написал, дали си е прочел урока, какво имат за домашно и пр. Замислям се, дали аз не го научих така и дали не минах тънката граница между помощ и това той да се осланя за всичко на мен. Интересува се само от играчките си, приятелите си, детските филмчета и ел. игри. Ако не го карам да прави нещо друго, ще си запълва времето само с това. Основно ми тежи училището. Материалът вече е по-сложен, аз не си спомням всичко и трябва да прочета първо уроците за да знам какво да го питам. А преди всичко това, трябва да го накарам да седне и да прочете нещо. И така ден след ден, година след година.  Tired  Докога?! Реших да го оставя да видим дали ще се справи някак сам. Само че, не тая големи надежди. Казах му , че цялата отговорност за учебният му живот - от това да си навие алармата и да стане на време, до това дали си е научил и написал домашните, е лично негова! Оставих го и още първият ден не отиде на консултация по математика преди часовете. Или е закъснял, или просто е решил, че няма да отиде, защото не е задължителна. Днес каза, че няма да учи по нищо, което силно ме съмнява, и изпусна тролея, защото нямаше кой да му казва да бърза и да гледа часовника вместо него. Най-вероятно е закъснял за училище. Разкъсвам се между двата варианта - да съм доживотна бавачка и да действам по-строго. Но и в двата случая се чувствам некадърен родител.  Tired Пробвала съм всичко през годините - поощрения, наказания, безброй думи съм изговорила - нищо не помага. И вече не знам какво да правя и кое е правилно. Tired Уморих се от всичко - работя до късно и се прибирам смазана в осем часа. Почивам два дена и това ми е крайно недостатъчно...Съзнавам, че не съм само аз така, но просто не издържам вече...
Виж целия пост
# 1
Здравейте,
Самостоятелността и носенето на отговорност за собствените, автономни решения  е един от основните въпроси, който трябва да разреши с помощта на родителите си тинейджърът, така  че съвсем на време сте се замислили по този въпрос. Разбира се,  важно е и вие самата да се чувствате спокойна и по-малко уморена.
Смятам, че синът ви си е създал дълготраен навик да разчита на вас да му „смелите“ информацията и да го подпомогнете в ученето, а кой бяга от хубавото? Още повече, че така и отговорността за успехите в училище е поделена между вас и него.
За това е добре промените и изработването на новите навици да става постепенно. Въведете ясни правила по които да се случва това. Примерно в два дни от седмицата ще ти помагам в останалите трябва да учиш сам по-този и този начин. Не го оставяйте сам да определя правилата, защото той просто ще саботира начинанието – гласно или не гласно. Както вече казах, предишния модел на него му е преди всичко удобен.
Дайте си време, което да е точно определено, за да се случат нещата. Веднъж или два пъти, че ще закъснее за училище или че ще получи веднъж петица, е нещо, което може да използвате за оптимизиране на новите правила. Нещо от сорта на „А, закъснял си за училище. Утре ще те събудя с 15 мин по-рано за да успееш с ученето“. Акцентът трябва да е върху неговата отговорност и ангажираност с процеса.
Даниела Тахирова - психотерапевт
Виж целия пост
# 2
Благодаря за отговора. Опитвам се да го оставя да прави сам нещата, но те наистина не се получават. Ако има петица, без да го карам да учи, аз ще съм най-щастливият човек. Но силно се съмнявам, че ще е далеч от петицата. Той просто няма да отвори учебника по нищо. Tired Ще нареди двойка до двойка, ще изпусне материала и няма да се трогне. Знам, защото се е случвало да предава и празни контролни. Не от незнание, а просто не му се е занимавало в момента. Често идва и с нищо ненаписано по математика в час, при положение, че са взели нов урок... Tired Не се трогва нито от слаби оценки, нито от нищо. Това ни е основният проблем. Tired Пълният непукизъм.
Виж целия пост
# 3
Ако основният проблем е непукизъм, опитайте да поговорите с него как вижда кандидатстването си след 7 клас. Обяснете му, че няма кой да вземе матурите  вместо него. Вие ще го подпомогнете, но самите изпити са негово лично дело. Договорете негоото отговорно участие в процеса, като подчертаете, че е необходимо да покаже интерес в някаква област за да може и вие, и той да се ориентирате какво приоритетно ще развива. Иначе има опасност да се занимава и да работи нещо, което не му харесва и в което няма таланти. Това е много недълновидно за в бъдещето - няма начин човек да не работи, какво и как ще го прави си е негова отговорност. Ключовото е да се ангажира с нещо инетресно за него, като поеме отговорност.
Даниела Тахирова - психотерапевт
Виж целия пост
# 4
Благодаря! bouquet
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия