как да го накарам да чете

  • 6 822
  • 31
# 15
Според мен има голямо значение и дали родителите са от 'четящите'?

Моите бяха /но то по онова време ТВ не беше много интересна  Mr. Green/. Спомням си, че майка ми започна да ми чете /или поне това са ми първите спомени/ от нейните книги за големи... и някак си ми беше интересно. После ме научи да чета по "Пипи  дългото чорапче" и от там насетне докато не ичетох цялата библиотека вкъщи не мирясах  Joy Книгите за 'големи' съм ги чела по 2 пъти/най-малко/ - веднъж като детенце и веднъж като голяма.

Та подражанието си е важо. Както и това, че книгите ти позволяват ти да си измисляш историята, а ТВ ти я сдъвква...

М/у другото виждам, че къде от имитации, къде от действителен интерес и дъщеря ми сега седи с книжки /дори такива без картинки/ и разгръща все едно чете  Laughing Laughing
Виж целия пост
# 16
Като бях малка страшно обичах да чета. Не можеха да ме откъснат от книгите. Мислих си, че и щерката ще е така, но уви... Опитах от малка да и създам интерес и до някъде успях, но не е така както би ми се искало. Чете ако и кажа. Рядко сама да вземе и да се зачете. Първо се ядосвах, спомняйки си за моята любов към четенето, но от скоро време разбрах, че това как е било при мене, при Бети няма да стане. Тя просто е от друго поколение. За съжаление от поколението на което мишката е изяла книжката  Simple SmileСега има и телевизия, която също измества четенето. Може би и ако е имало такава хубава телевизия и компютри по мое време и аз като малка е нямало толкова да чета. Така, че спрях да се ядосвам от малкото и четене.. Сега гледам поне да има такова и да и харесва това, което чете.

Не я насилвам с книгите от списъка. В началото като почна да чете аз четях с нея. И сега така правим понякога, въпреки че уж е голяма  Simple Smile Първо аз четях повечето, с времето тя почна да чете повечето. Виждам, че така като четем двете и е много по интересно.

Като четяхме миналата година Пипи и подхвърлях какво става по нататъка, но така че да има желание да стигне до там и да види какво се случва с героите. Таки и с други книжки правим.

Опитваме се да се забавляваме дори с трудни книги за четене като Патиланци. Ако оставя сама да я чете така и няма да стане, защото има много трудни думи в нея. Но почнем ли двете да я четем и да и обяснявам непознатите думи много се забавлява с Патиланчо и баба Цоцолана  Simple Smile

Така, че моят съвет е да не го насилваш, защото най-вероятно ще постигнеш обратен ефект. Просто четете заедно и са забавлявайте  Simple Smile

П.П. Сега се сетих, че при моята голям стимул да чете книги имаше купуването на Читателски дневник. Мисля , че се продават във всяка книжарница. В началото постоянно го носеше със себе си и даваше зор да четем ли четем Simple Smile Сега малко се е поокротила, като видя че книги не могат да се четат толкова бързо, но все още има интерес и стимул да чете за да може да попълни и дневника си.
Виж целия пост
# 17
Това много ми харесва, извинявам се, че нямам време да го преведа


For physical learners
Make an alphabet poster
Draw each letter, then go through magazines and catalogs and cut out pictures of things that begin with each letter and glue them onto poster board. This is a great hands-on way to learn the alphabet.

Go to story time at the library or a bookstore
Nothing beats listening to a trained storyteller — especially one who gets the audience up out of their seats and acting out part of the story. Going to the library or a bookstore to listen to a tall tale is a fun outing for a preschooler. As a bonus, you may pick up a few tips to jazz up your own read-aloud sessions.

Play dress-up and act out a book

Dressing up like the characters in your child's favorite book can really bring reading to life. You can invite some of your child's friends over and make it a playdate.

Make finger puppets to go with a story
Cut the fingers off some old gloves and then use fabric markers to draw the characters on together. You can also roll felt or paper for the body and then glue eyes, noses, smiles, and hair on them. If your art skills could use some work, make color copies from the book, then cut out the characters' faces and glue them onto the glove fingers or rolled paper or felt. Once you make the puppets, you and your child can use them to help tell a story.

Build a reading fort
In your child's bedroom, lean together some broom or mop sticks and drape blankets over them to create a tent. Grab a book and a flashlight and climb in with your child for story time in the dark. Your child's probably too young to read along, but he'll enjoy flipping through the pages, holding the flashlight, and looking at pictures. One caution: Keep the stories light and fun. This is no time for anything scary or serious.

Serve a meal from a book
Use food coloring to make green eggs and ham, try to recreate parts of the Grinch's Christmas feast, or make your own batch of porridge for the Three Little Bears. You can even get a basket and fill it with goodies for Little Red Riding Hood to take to Grandmother's house.

Have a reading picnic
Take your favorite food and your favorite books to the park. You'll reinforce the idea that reading can be fun anywhere.

Throw a book-related party
Read over your child's favorite book and think about what elements would work at a party. Can you decorate his room in a jungle theme to resemble Where the Wild Things Are? Can you collect hats and host a Cat-in-the-Hat party (Dr. Seuss's birthday is March 2. Why not celebrate?)? You'll get your child and his friends talking about books.

For auditory learners
Join a summer book club at the library Most libraries arrange summer programs with lists of books for each age group and awards for completing the books — as well as read-aloud sessions for younger children. Your child will share the joy of books with other kids — and might even win some prizes.

Listen to books on tape
You can check out tapes from the library for free or buy them at a bookstore (to save money, stop by your local used bookstore). Kids love listening to someone else tell them a story, and they can follow along in their own books.

Sing a book instead of reading it
Preschoolers love to make up little songs and memorize them. You can make this game even more fun by altering your own singing voice — try to mimic an opera singer or a country star. You'll both end up in a giggle pile.

For visual learners
Read a story that's out as a movie
Then go see the movie. Your child will love seeing characters he already knows from a storybook up on the big screen. You can rent videos too.

Make a blank counting or alphabet book
Staple together some plain white or light-colored paper. Put a number or letter on each page and ask your child to draw a corresponding picture. Or make an alphabet book in which each page shows one letter of your child's name. Ask your child to make drawings of things that begin with each letter.

Turn a book into art
Make a color copy of your child's favorite picture in a book and frame it for her bedroom, or have it put on a shirt at a T-shirt shop.

Buy a big book
Teaching supply stores sell giant books for teachers to use in the classroom. They're great for group reads because all the kids can see the pictures, but your child will love the huge oversized pictures in your one-on-one story time, too.

Illustrate a song
Write down the words to your child's favorite song and, with your child, draw pictures to go with each stanza. Then read the song together.

Set a family reading time
For 15 or 20 minutes a night, everyone in the house reads a story together. If friends or neighbors are visiting, ask them to participate. Show your child that reading is fun for the whole family.

Write a book of "my favorite things"
Staple together ten blank pages and ask your child to think of that many favorite things. Help with ideas. What's your favorite food? Who is your best friend? What is your favorite book? Write one thing on each page and have your child draw a picture to go with it.

Start a new reading ritual
Think of new ways you can add reading into your day together. Ideas to try: read a book at breakfast, or in the bathtub. Try reading your child awake, rather than to bed at night. Altering when you read will make reading spontaneous and fun and you'll encourage your child to read whenever and wherever he's in the mood.
Виж целия пост
# 18
В къщи сме от четящите. Даже от много четащите. Синът ми знае, че когато някой чете, не бива да се закача. Това, че е свикнал непрекъснато да вижда някой с книга в ръка, че непрекъснато се обсъждат книги и че книгите имат важно място в живота ни уверявам ви - не помага . #2gunfire

Винаги сме му чели книги, продължавам да го правя, но преминаването от това някой друг да му чете към това сам да чете не се получава.
Чете комикси. В началото мислех, че така ще започне активното четене, но си остава при комиксите. Замених задължителния списък - там вярно има куп глупости - с една - две книги по мой избор, които мисля , че са подходящи. Познайте какво - стои на 22 страница от Том Сойер и не мърда от там.

Времето му на компютър е лимитирано, за телевизора също. Но не чете. Това, оплаках се. #Cussing out
Виж целия пост
# 19
Това много ми харесва, извинявам се, че нямам време да го преведа
For physical learners
Make an alphabet poster
Draw each letter, then go through magazines and catalogs and cut out pictures of things that begin with each letter and glue them onto poster board. This is a great hands-on way to learn the alphabet.

Тук наистина има хубави неща. благодаря. Hug
Виж целия пост
# 20
В къщи сме от четящите. Даже от много четащите. Синът ми знае, че когато някой чете, не бива да се закача. Това, че е свикнал непрекъснато да вижда някой с книга в ръка, че непрекъснато се обсъждат книги и че книгите имат важно място в живота ни уверявам ви - не помага . #2gunfire

Винаги сме му чели книги, продължавам да го правя, но преминаването от това някой друг да му чете към това сам да чете не се получава.
Чете комикси. В началото мислех, че така ще започне активното четене, но си остава при комиксите. Замених задължителния списък - там вярно има куп глупости - с една - две книги по мой избор, които мисля , че са подходящи. Познайте какво - стои на 22 страница от Том Сойер и не мърда от там.

Времето му на компютър е лимитирано, за телевизора също. Но не чете. Това, оплаках се. #Cussing out

 newsm12

Ето това ако беше началният пост,щях много да се чудя какво да напиша.
Виж целия пост
# 21
Anda много са добри съветите!  Hug
Виж целия пост
# 22
Моето чете и то много, но в общи линии аз така я занимавах още от съвсем малка. Тя е такова дете, че ако не го занимаваш с нещо и не му поставяш задачи, направо те побърква. На мен това ми беше начина да и задържам вниманието - първо четях аз, сега си чете тя Simple Smile
Виж целия пост
# 23
В къщи сме от четящите....
newsm12
Ето това ако беше началният пост,щях много да се чудя какво да напиша.

Trislon, в чудо съм се видяла. Даже измислих Национална лотария - "Книга прочети, награда получи", направих формуляр и моят като едниствен участник редовно я печели - наградите са дребни момчешки нещица или ваучери за книжарница Писмена(питай ме какъв театър играем с продавачките)
Обаче това работи един- два пъти и после пак нищо.
Ами сега? newsm78
Виж целия пост
# 24
Моето чете и то много, но в общи линии аз така я занимавах още от съвсем малка. Тя е такова дете, че ако не го занимаваш с нещо и не му поставяш задачи, направо те побърква. На мен това ми беше начина да и задържам вниманието - първо четях аз, сега си чете тя Simple Smile
   И на моята интересът към словото е едва ли не от зародиш.А и ние често си устройваме състезания кой ще научи повече и по-интересни и забавни неща-преразказваме си ги взаимно,независимо,че моите и на баща й книги не са особено подходящи и лесно усвояеми от деца на нейната възраст.Но това е един от начините да провокираш детското съзнание да навакса и да настигне имащия по-добри постижения.А възможността и удоволствието да се затвори вечер в стаята си с книжка кара Александра да се чувства много зряла.Не казвам,че действа безотказно,но във вашия случай,ако детето не проявява нужния интерес,се налага да бъде контролирано в поносима степен и от него да се изисква поне да си свърши планираните задачи.А апетитът идва с яденето.Е,най-вероятно не давам съвсем правилни насоки,но и не съм се сблъсквала с такъв проблем.
Виж целия пост
# 25
И аз да се включа с оплакване,понеже вече опитах всички прийоми и техники.Голямото ми дете е на 12 и половина и не обича да чете.Аз съм начален учител,винаги около нас е било пълно с книги.Чета и на двете си деца от малки,обсъждаме - така много обичат.Обаче самостоятелната част хич не и е по сърце(за дъщерята говоря).Моето детство премина с много четене на книги,не помня някой да ме е карал,не помня и някой да ме е учил,просто обожавах да чета по няколко книги едновременно.Абонирах се сама в три библиотеки.Мислех,че и с моите деца ще е така.Дъщерята се научи още преди училище да чете и толкова.Каквито и книги да и давам,все не и е интересно.Твърди,че ние като малки сме чели,защото "животът е бил ужасно скучен",нямало компютри и т.н.Сега като седна да им чета,сяда и тя да слуша,обаче я мързи да чете сама.Синът ми е на 7,чете вече,дано поне той да задържи интереса си към четенето.Според мен си е до конкретния човек.Познавам страшно много възрастни,които не могат да изтраят да дочетат дори една книга.Други не са и започвали от години.
Виж целия пост
# 26
Ива, моят също не харесва Том Сойер, на 9 години е. Сам избира книгите, които ще чете и обикновено това не са книги, които на мен биха ми допаднали Confused каквото аз препоръчам все е скучно  Rolling Eyes
Но пък моят например на БГ не чете. Аз му чета, става му интересно, а аз намирам извинения да не дочета книгата. От любопитство той започва да чете, но тъй като четенето на БГ му е на много по-ниско ниво, съответно бързо се отегчава и зарязва книгата  Sad И аз не знам как да го стимулирам да чете тези книги.
Виж целия пост
# 27
Не знам всъщност доколко ти като майка все още си авторитет, който може силно да влияе върху ориентацията на едно 9 годишно момче. По мои наблюдения момче на 5г. и момче на 9г. са различни действителности. Защо не опиташ да включиш в агитката някой четящ познат, пред когото детето ти има респект (ако имаш такъв под ръка)?
Виж целия пост
# 28
Моят син е на 10 г.-има 4 книги да чете през лятото,засега не е прочел първата.От няколко дни започна,като прочита на ден по 20 стр.,през останалото време е на компютъра.В началото му напомнях,мрънках,в един момент спрях и ето,че сам се реши,все пак си знае ,че това си е негов ангажимент и няма кой да го свърши.Сега си е определил 2 часа през деня,които са за четене.Така,че не се притеснявай,само бегло му напомняй,че лятото не е безкрай.Успех! newsm10
Виж целия пост
# 29
Предполагам, че става дума за прочитането на книгите от задължителния списък за лятната ваканция.... с книгите от списъка се справяме като се редуваме в четенето - аз прочитам около 2/3, а той останалото. Същото правят и много наши познати, вкл. гледачката на едно познато дете, която е бивша начална учителка. Общият брой страници, които имат да прочетат това лято е над 1200 - ако четат без почивен ден трябва да прочитат ежедневно над 10стр., а ако си дадат някой ден почивка положението се усложнява.
Това винаги ме е впечатлявало и ми е пробуждало любопитството.
Каква е целта на въпросното занятие?
Да се отметне просто като бройка в списъка? Добре, но това не е ли една малка лъжа все пак.
Да се запознае с произведението? Добре, обаче така не поднасяте ли на хляба мекото само? Дали ще прояви по-нататък интерес към четенето, ако е свикнало мама и тати да му смилат информацията?

Значи в тези списъци става въпрос за препоръчителна литература, а не за задължителна.
Не е ли по добре детето да прочете само това, което му е интересно и което има възможност, дори това да са само 2-3-5 книги.
Ако някои от тях не го заинтригуват – няма нищо лошо. Може и да ги „преоткрие” в по-късна възраст. А и да не стане така – ами въпрос на вкус.
Ако за други просто не стига времето – ще ги прочете пак по-късно. Може и по време на учебната година.
Но не започне ли само да чете, мисля си че четенето като хоби е загубена кауза.
За да правиш нещо за удоволствие, трябва да ти е интересно и да не се изисква голямо усилие. А пък, за да се научи да чете бързо, да осмисля информацията, става с практика. А не ако родителите го подпомогнат, за да му спестят усилията.
А като се научи да чете, като не се насилва, а му се остави право на избор на заглавия – мисля си, че няма как да не заобичат четенето.
С цялото това писание, исках да кажа, че според мен не правите добра услуга на децата си по този начин.  Naughty

От всичко това изключвам четенето по двойки понякога. Примерно, родителя чете част/страничка от книгата, детето после също толкова. Няма нищо лошо в това, като форма на забавление понякога и когато това носи удоволствие и на двамата.
Или пък да се практикува, когато детето все още не чете гладко и се затруднява да осмисли информацията, защото си съсредоточава усилията в това да прочете правилно думичките.
Или, както бяха писали някои по-горе – да почетеш малко и да спреш на най-интересната част, като по този начин се стремиш да провокираш интерес към четенето.

Ставаше въпрос за прочита на цялото произведение, за да улесниш уж детето.  Tired

P.S. 10 страници на ден - за какво усилие става въпрос  Laughing
Трябва да засека колко минути от денонощието отнема това на едно 10 годишно дете  newsm78
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия