Skin Deep информира потребителите за потенциални опасности в козметични продукти
Списание Пудриера 2005, Автор: Асен Ненов
Настоящата статия се базира на данни на Skin Deep - гид за козметична безопасност, съдържащ задълбочени анализи за 14 125 продукта на над 900 търговски марки от целия свят. В базата от данни на Skin Deep има регистрирани 6 869 вещества, включващи се в козметични продукти като лосиони, балсами, дезодоранти и др. Skin Deep анализира търговските продукти като сравнява техните съставки с 37 бази данни за токсичност - на тази основа всеки продукт получава оценка (рейтинг). Колкото е по-висока оценката, толкова по-опасен би бил продукта. Целта на Skin Deep е да информира потребителите за потенциални опасности, свързани със закупуването на агресивно рекламираните козметични продукти.
Според козметичната класация на Skin Deep, сред най-опасните търговски марки са Emanuel Ungaro, Matis, Dep, Ultra Sheen, Klear Action, Naturessence, Cornsilk, Healing Garden (Coty), Nizoral (Johnson&Johnson), Jennifer Lopez, Dark & Lovely (L'Oreal), White Linen (Estee Lauder), Chanel (Chanel), RoC (Johnson&Johnson), Listerine (Pfizer), Gilette (Procter&Gamble).
Има ли наистина опасна козметика?
Да, оказва се, че козметичните и фармацевтични компании не винаги мислят най-доброто за потребителите на техните стоки. Това е така, защото само около 1% от продаваните на пазара козметични продукти съдържат вещества изцяло изследвани за безопасност
Разбира се, ако вярваме на рекламата, трябва да сме убедени, че това са най-чистите продукти на пазара, правени от най-чистата изворна вода и съдържащи само най-ефирно действащите билкови и естествени екстракти. Звучи чудесно, но нека бъдем реалисти. Когато даден производител рекламира продукт по телевизията, той го прави не за да ви помогне или от добри чувства, а с една единствена цел - да го закупите.
Помнете: Рекламата се прави от психолози. В рекламата се споменават неща, които вие искате да чуете или мечтаете да ви се случат.
Нека анализираме фактите
Ако продукта, който сте закупили от магазина не е бил в хладилник до момента на покупката, то в него се съдържат консерванти и стабилизатори.
Ако продукта има характерна приятна миризма, то в него се съдържа смес от изкуствени ароматизатори. Ако продуктът ви има цвят различен от бяло/бозаво, най-вероятно в него има смес от изкуствени оцветители. (Забележете, че дотук имаме букет от около 15-20 химикала, а още не говорим за козметиката във вашия нов продукт.)
Ако в рекламата сте чули, че продукта има "бърз ефект", това означава, че производителя е заложил в продукта си, т.нат. усилватели на проникването. Те имат една единствена цел - да направят вашата кожа максимално отворена за проникване на другите вещества в продукта. Можете лесно да се досетите, че: а) по този начин вашата кожа не може реално да ви защити от околната среда и б) когато ползвате продукта, през кожата и дермата могат да проникнат вредни вещества от продукта и да достигнат до кръвта ви. А ако сте бременна?
Посочените продукти могат да съдържат вещества токсични за околната среда; вещества причиняващи възпалителни процеси; вещества, които се натрупват в тялото и не могат да бъдат отстранени от него в разумен срок; естрогени и други хормонални препарати; алергени; вещества, за които няма достатъчно данни да са безопасни; и не на последно място вещества, за които не е доказано, че са безопасни за употреба в козметиката.
Основи и пудри
Сред марките с най-тревожно съдържание са CARGO, Zhen, Avon, Bourjois, NARS, Elizabeth Arden, Cornsilk, Sally Hansen, Neutrogena, Max Factor, Ultima II, Revlon и Cover Girl. За да бъдем по-конкретни ще споменем продуктите към които трябва да подхождате внимателно, ако сте решили да ползвате. Внимавайте с: Avon beComing PURE BRILLIANCE perfect balancing foundation SPF 8 with Lumin8TM, Avon BEYOND COLOR Perfecting Foundation with Natural Match Technology SPF 12, Avon PERSONAL MATCH Cream-to-Powder Foundation SPF 10, Bourjois Plus Que Parfait! Foundation SPF 15 Opale Fidele 11; Hale Continu 16, Max Factor Lasting Performance Pressed Powder.
Очни спирали
Max Factor 2000 Calorie Mascara Soft Black, Rich Black, Deep Auburn, Max Factor Lash Enhancer Mascara Black Brown; Rich Black; Soft Black, Prescriptives Eyelash Curler Shaping Mascara, Estee Lauder Illusionist Maximum Curling Mascara.
Очна линия
Max Factor Linemaker Waterproof Eyeliner Rich Black, Black/Brown, LORAC Pencil for Eyes #15 Blue Shimmer, #02 Black, #01 Dark Brown, Kiss Me Eyeliner Purple, CARGO Eye Pencil Eyeliner Wood, Brown, Black, ULTA Kohl Eye Liner Black; Black/Brown; Bronze; Charc