Търся редактор за роман

  • 1 369
  • 16
Здравейте,

Наскоро завърших роман и в момента си търся редактор. Накратко, човек, с когото да работя върху стила, композицията, сюжета, персонажната система, идейните концепции и послания, лайтмотива и т.н. Искам да създам цялостен, комплексен наратив със стойностни диалози. Затова, ако имате познати, които са редактори или които са се занимавали с това, моля, свържете ме с тях по някакъв начин или ми ги препоръчайте.

Вече писах на няколко издателства по този повод, но те не работят с външни редактори. Не желая просто да пускам обява за работа, тъй като на проекта му е нужно време и внимание, а не коректор-ала-копирайтър за правописни грешки.

Имам следните наблюдения за българските издателства: вместо да работят върху суров материал, те предпочитат да получат вече готов за издаване труд, който е минал основна редакция и иска малко дооформяне, колкото да не е без нищо. И за да не кажа, че подбирането на заглавия е субективно решение, взимано от определени хора, направих проучване за естетиката като цяло.

Естетиката, като наука, съществува отскоро. Но естетическият вкус и естетическото възпитание са познати на хората от древни времена. Те са ръководният принцип, който формира изкуството. Въпреки това, естетиката се е считала за низше изкуство, тъй като се ръководи от чувствата. Те са смътни и неуправляеми, заради което на преден план се извежда логиката, чийто предмет е истината. Тя е висша наука, чието влияние е толкова силно, че можем да го видим дори в литературата, където на фикцията се отдава по-голяма почит, отколкото на който и да е друг жанр. На практика, не съществува класически български фентъзи роман, който да се нареди до заглавия като „Под игото“, „Железният светилник“, „Тютюн“ и пр. Да, има разкази и сборници с разкази, и популярни автори от ранга на Чехов, но пак не е достатъчно.

Като продължих да чета за естетиката, осъзнах че нещата, които се смятат за красиви и които носят наслада, се променят през вековете. Първоначално музиката се е смятала за производна на математиката – тя резонира с душата и я води до космически катарзис. После идва християнството с концепцията за любовта и единството на душата с тялото. През Средновековието математиката пак се връща като естетически принцип под формата на симетрия – съвършенство на цветове и форми. Следват идеализираните образи от митологични сцени, изместени от „възпитателната“ роля на изкуството, а тя – от суровия натурализъм, който вижда прекрасно дори в смъртта. Интересното за натуралистите е, че са гледали на душата като на предмет, на който могат да направят словесна аутопсия и да използват наученото да манипулират хората, създавайки свръхчовек. Това последното става особено популярно през 20 век, когато естетиката се е превърнала в средство за идеологична пропаганда.

И така… Идваме до наши дни. Какво е естетиката днес? Какво се смята за красиво в момента? И как оформя то литературата? Естествено, има класически концепции, които са още актуални, но има и нещо друго. Осъзнаването на това друго ще ни помогне да намираме и създаваме по-стойностни произведения. Ненапразно са казали, че като започваш отнякъде, започни от началото; от основите. Мимезисът и без друго се щура между хуманитарните науки, та защо не? Simple Smile
Виж целия пост
# 1
Не мога да дам конкретна препоръка, но бихте могли да попитате във фейсбук групата "Преводачи-редактори-коректори". Впечатлението ми е, че там пишат професионалисти.
Извън това - с удоволствие ще си купя и прочета книгата Ви. Рядко се срещат автори с подобна нагласа и критично отношение към литературата и собственото творчество.
Виж целия пост
# 2
Препоръчвам силно Радослав Гизнгинджиев. Невероятен писател, който е и редактор. Не вярвам да има човек, който да прочете 3 страници от словата му и да остане безпристрастен. Начина му на изразяване, метафорите ... всеизвестната му трилогия "Рай" която толкова време беше на върха. Лично за мен е един от най-ярките писатели в България, които те карат не просто да четеш, а да чувстваш и изпитваш болката и радостта на героите му.

https://www.radoslavgizgindzhiev.com/copy-of-biografiya

Това е сайта му, можете да се свържете с него. Мисля, че би Ви помогнал.
Много се възхищавам на този човек!
Виж целия пост
# 3
Благодаря, mondchen! Много мило от ваша страна. Благодаря и за препоръката.

Благодаря и на violet318! Гизнгинджиев ми изглежда отвъд моята лига, такъв един изтупан и уверен. Ама може и да пристане, знам ли Grinning
Виж целия пост
# 4
Според мен просто е уверен в себе си човек, което е много различно от самонадеяност. И мисля, че именно неговата увереност може да Ви повлияе и да Ви насърчи в целия творчески процес. Аз също пиша - поезия, хайку и проза. И когато дойде време думите ми да заживеят между страниците на книга, бих искала той да бъде "ситото". Но е въпрос на усещане и сработване. Успех на романа Ви и дано един ден имаме възможността да го прочетем. Звучите като човек, който знае какво прави Simple Smile
Виж целия пост
# 5
Благодаря още веднъж за окуражителните думи Simple Smile
Виж целия пост
# 6
Проф.Ефрем Ефремов. Редактор и преподавател в СУ. Разкошен човек.
Виж целия пост
# 7
Гразите, които сте насъбрали дори не са напълно верни и обмислени. Силно се надявам да сте писали на друга тема. Фентъзи, което да съперничи на Д. Талев?!?!
Виж целия пост
# 8
Ако написаното от мен е изтълкувано така, значи не съм го обяснила добре. В „Харпър Колинс“ редакторът чете ръкописа, пише своите бележки, връща ръкописа. Авторът ги чете, поправя само нещата, които сметне за добре и връща ръкописа.

Редакторът чете и дава мнение, но авторът решава дали да го послуша. Накрая двамата стигат до някаква златна среда и бам! – ръкописът е готов. Съавторството е съвсем друга тема.

Фентъзито е жанр. Талев е писател. Общото са стил, композиция и персонажна система. Ако сменим обстановката – селото с космическа станция, а майстора на иконостаси с инженер на ядрени двигатели, историята ще ни се стори абсурдна. Защото така приемаме фентъзито – като нещо абсурдно. Така че каквото и да напише един фентъзи писател, предварителната нагласа ще отнема от блясъка на творбата му.
Виж целия пост
# 9
Слаб опит за аргументация. Нямам интерес дори да отговарям.

Пробвайте с чуждия пазар, където сте наясно, какво правят редакторите.
Виж целия пост
# 10
Съжалявам, ако съм ви засегнала.
Виж целия пост
# 11
Наскоро завърших роман и в момента си търся редактор. Накратко, човек, с когото да работя върху стила, композицията, сюжета, персонажната система, идейните концепции и послания, лайтмотива и т.н. Искам да създам цялостен, комплексен наратив със стойностни диалози.

И така… Идваме до наши дни. Какво е естетиката днес?

Ненапразно са казали, че като започваш отнякъде, започни от началото; от основите. Мимезисът и без друго се щура между хуманитарните науки, та защо не? Simple Smile
1.Издателствата работят със завършен от автора продукт. Ако романът е в състояние, че да има наложителна нужда от "работа върху стила, композицията, сюжета, персонажната система, идейните концепции и послания, лайтмотива и т.н.", то е по-добре авторът да се запише на курс, да усъвършенства себе си и чак тогава да търси издателство. Или да си намери познати в издателския бизнес. Редакторът няма как да направи от нищо нещо което да излезе на свободния пазар.
2.Какво общо имаше трактатът за естетиката с редактирането на роман? И романът ли е написан с подобни отклонения от темата?
3.Мимезисът в литературата не се цени особено, особено когато мимезира в плагиаризъм.
4. Посещаваш ли някакви клубове за млад писател, включително интернетски? Питам, защото ползваш разни термини, но от първоначалния постинг не личи доколко имаш познания по литература и издателства, а това за естетиката е някакъв цитат.
Виж целия пост
# 12
Мисля, че темата се отклони от изначалния ми замисъл. Нека си сверим часовниците първо.

1)   Не търся издател.
2)   Направих кратко резюме на първите глави на книга, която в момента чета. Смисълът беше, че естетиката, в различните периоди, придава различна форма на изкуството. Нещо като трендове.
3)   Мимезис означава подражание. В началото се е подражавало на природата в стилизиран вид (откъдето идва линеарното изкуство, например). После идва човекът с неговия комплексен триизмерен образ – в митовете, в религията, като част от тълпата и т.н. Мимезисът е константа. Плагиатството е копиране на чужд труд – дума по дума или с леки изменения. Но ми се струва, че имахте предвид повтарящите се сюжети в литературата. По този въпрос много добре се е изказал Йосип Новакович – съществуват точно 33 сюжета, заради което няма нищо нечувано и невиждано досега. Онова, което прави произведенията уникални, е начинът, по който е поднесена една от тези 33 истории.
4)   Да, членувам в клуб и съм посещавала курсове. И именно защото сме пристрастни и желаем само доброто на другия, никой от нас не дава адекватна критика. Това е Simple Smile
Виж целия пост
# 13
След като не търсиш издател, за какво ти е редактор, само за тренинг ли? Това което искаш е някакъв дълбочинен анализ на 300 -500 страници текст, което отнема ужасно много време. С какво ще мотивираш "редактора" да си направи труда?
Виж целия пост
# 14
За hones и honorarium, както казват римляните Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия