Един път като родител ми се е налаголо да избирам количка за дъщеря ми и втори път като собственик на магазин ми се налага да подбирам това което ще продавам в него.Няколко са основните въпроси които вълнуват майките:
колко е тежка количката?
колко е маневрена?
колко е удобна ?
и не на последно място колко струва?
Идва летния период и количката ще ни бъде основен спътник във все по-дългите разходки, за това е необходимо да е максимално лека.Има колички които тежат 4кг, има и такива които тежат 12, има и по тежки.Основният принцип е че колкото е по-лека една количка толкова е по-"орязана" от към функционалност- липсва предпазния борд отпред,липсват амортисьори, сенниците са по малки, конструкцията е от по тънки тръби които често са само занитени, понякога липсва легнало положение,по-тясни са- т.е. всяка екстра и удобство струват допълнителни килограми.За всеки индивидуално остава да прецени коя е "златната среда".Честа гледка е когато на една такава количка се сложи по-едро бебе и конструкцията започва да скърца, да се огъва и количката се чупи на втория месец.
Освен това и на бебо му е тясно, неудобно, не може да се завърти и през лятото няма добра вентилация около тялото му което води до изпотяване и прегряване.
Другият въпрос -маневреноста.Имайте в предвид че когато избирате количка сте в магазин.Най-често настилката там е от теракот а на нея и най-калпавата количка се движи идеално .Още преди да отидете в магазина се разходете в квартала, отидете до парка където ще сте постоянно - въобще проучете си маршрута,ако общината си е свършила работата- ок, но ако не- чакат ви мъки.
Количките с малки колела са идеални за асфалтираните алеи на парка и шопинг центровете, но на разбитите тротоари и паважи издишат и ако нямате добри амортисьори доста друса.Колкото е по-голямо едно колело толкова е по-меко возенето.За това и велосипедите са масово с големи колела .Ако и гумите са надуваеми е най-комфортно.На последък с цел по-ниска цена масово се слагат гуми от полиуретан който не е толкова добър като помпащите се гуми.На още по-евтините колички полиуретана е заменен с пластмаса която трака ужасно.Идва и въпроса с броя на колелата-3,4,6,8.Триколките все по-масово навлизат като артикул,само до преди 3-4 години беше екзотика да видиш триколка. Съчетават в себе си изключителна маневреност и компактост особено ако предното колело не е фиксирано и се върти около оста си.В работата си съм чувал за един или два случая когато дете е падало то триколка и за това е обвинявана конструкцията.Лично аз не ги намирам за по-нестабилни от другите- напротив, от геометрията знаем че три точки правят една равнина от което следва че една триколка винаги е устойчива .Количките с 4 колела са най-масовия вариант.Тези с 6 и 8 колела са дериват на четириколките и личното ми мнение е че колкото са повече колелата толкова по-зле.Има повече да се разваля, вибрацийте са повече което води до по-бърза амортизация.Стигнахме и до удобството което за всеки е различно- един се задоволява с малко друг с повече.Аз ще го разгледам от малко по-различен ъгъл.За мен удобството е количката да е мислена като е правена, да е едно цялостно произведение където се вижда и работата на инженера и труда на дизайнера.Много е трудно да се направи една система която да е добре премислена.Всички сме виждали решения 3 в 1.Върху седалката се слага кошницата или коша за новородено и какъв е смисъла от това? Буташ едновременно две купета върху едно шаси, което се натоварва излишно,а се натоварва и майката.Удобно е когато шасито е едно и на него слагаш само това което ти трябва.Удобно е когато има регулация на дръжката защото не всички сме еднакви.Удобно е когато се сгъва компактно и лесно защото като тръгнем на път ни се иска да вземем всичко и мястото често не стига.И накрая за цената- тя е производна на всичко изброено до тук-финкционалноста,удобство,лекота.
Много от скъпите марки използват скъпи технологии което влияе на цената.Лазерно калиброване на рамките, специални сплави,заваряване в газова среда, за това може и да изглежда като по евтините, но е по добре направена.Ежедневно почти се сблъсквам със следния случай- идва майка която си е купила първата й попаднала количка- най-често китайска и започва да се оплаква как се счупила, разглобила и т.н. и как сега ще трябва да купува нова.Проучете предварително- имате 9 месеца за това:).Събирайте впечатления,четете мнения във форумите,и се подготвяйте.
На няколко пъти прочетох коментари как еди коя си количка в еди кой си сайт струва толкова а тук в България е еди колко си.Не забравяйте че тук се плащат данъци,мита начислява се и престой в складовете, докато при интернет доставчиците това го няма- те работят по каталог и при тях не можеда се пипне и види.Често те пускат и стари десени което е рисково- не се знае как и колко време е била съхранявана количката в склада и плата може да е прегорял,мухлясал и да се цепи лесно... докато в магазина отиваш виждаш купуваш и имаш и гаранция и професионално обслужване.А често се трупат и бонуси ако магазина е сериозен.Надявам се да съм полезен с това писание.Ако някой има въпроси ще следя темата и до колкото съм компететнтен ще ви отговарям.