Благодаря!
Споделям нещо, което за мен беше полезно да прочета и реших да го копирам тук.
Още тогава са възниквали спорове, дали е редно едно изображение да бъде редактирано по какъвто и да е начин. Тези спорове, разбира се не престават и днес, но те няма да бъдат, надявам се, тема на нашите коментари, защото фотографията е изкуство и като цяло всякакви похвати са позволени. Тук няма да коментираме и репортажния метод на снимане, където нямаме никакво право да правим каквито и да са корекции по снимките.
Техниките за постигане на различни ефекти са много. И все различни. Има много начини за постигане на един и същ резултат, както и има много неща, които за да бъдат направени добре има само един начин. По принцип, съществуват два типа фотографи. Такива, които снимат лошо и посредством софтуерна обработка успяват да внесат липсващото в кадрите си, има и такива, които правят необходимото още на терен и не се нуждаят от съществени корекции в дигиталната тъмна стая. Всеки сам решава за себе си от кой тип фотоманиаци е но моите съвети са следните:
- Преди да направите снимка, представете си я как би изглеждала тя на хартия. Имайте представа за кадъра който искате да получите. Преценете как би изглеждал по-добре, в портретен вариант, в пейзажен…Започнете от идеята и минете през реализацията, вместо много често срещаното “Снимам, пък после ще видим ще стане ли нещо…”.
- Опитайте се да овладеете поне основните техники за снимане на различните жанрове. Ще спестите часове обработка. Запознайте се максимално добре с техниката която използвате. Използвайте я правилно.
- Ако имате фотоапарат който позволява да съхранявате снимките си в различни формати, използвайте възможно най-големия размер. За тези които имат RAW и не са професионални фотографи е препоръчително да снимат в този формат. Той е възможно най-обратим и корекциите там могат да бъдат направени по най-невлощаващ качеството на крайното изображение начин.
- Винаги когато имате възможност, ползвайте статив. Липсата на фокус не се корегира по никакъв начин. Над 90% от фотографите професионалисти ползват статив при всякакви ситуации.
- Един от най-често срещаните проблеми в снимките са цветовете. Опитайте се да уловите още при снимането най-добрите цветове. За целта, имайте едно наум, че за фотографите от 11:00 до 16:00 е ракиено време. Т.е добри снимки в това време не се правят (изключвам снимките със специализирана техника за осветяване и изключенията при снимане на релефи, скали и т.н). Слънцето е прекалено високо, хвърля много силна светлина, остри сенки, много контрастни сцени, плоско осветление.
- Използвайте филтри, ако имате такава възможност. Задължителни филтри особено за пейзажистите са поляризиращият и неутралният. За по-напредналите неутрален градиентен, син градиентен, оранжев градиентен и др. Поляризираната светлина често е проблем и проваля снимки. Фотошоп неможе да направи небето и облаците по начин, по който поляризиращия филтър ще се справи. Неможете да направите падащата вода от водопад гладка, по начина по който неутралния филтър ще го направи. Имайте едно на ум за тези неща. Бъдете фотографи, не художници.
- Много често срещана грешка, която за съжаление дори в някои специализирани издания насърчават е да снимате без да се съобразявате с правилната композиция. Тя може да бъде постигната във Фотошоп. Да, това е така, но защо трябва да загубите половината изорбажение след правилното кадриране в софтуера а да не го направите още докато сте на място. Печелите мегапиксели, печелите правилно мерене, печелите опит. Научете правилата за композицията и тогава ги нарушавайте.
- Тези които снимат в черно-бяло... При фотоапаратите с матрица изображението винаги излиза цветно и посредством обработка в самия апарат то може да илезе черно-бяло или сепия, ако сте избрали този режим. Сами се досещате, че щом така и така има обработка, по-добре вие да имате повечко контрол над нея. Снимайте винаги в цвят. Цветните снимки могат да станат монохромни. Обратното обаче не е възможно. Начините за конвертиране в черно-бяло са много и няма най-добър. За всяка ситуация има най-подходящ.
- Измервайте правилно кадрите си. Недоекспонирани кадри можете частично да възстановите, но прегорели не. Ако имате опция Highlight в апарата си, включете я.
- Ползвайте хистограма винаги когато можете. Знам, че за някои тя изглежда сложно нещо, но е единствения начин на терен да разберете имате ли правилно експонирано изображение или не. Дисплея може да ви подвете, в зависимост на каква яркост е настроен, в какво обкръжение го ползвате - слънце, в помещение, вечерно време… Тези, които имат RGB хитограми са още по-улеснени в това. Ефекта Levels във фотошоп не оправя кофти експонирани снимки. От черно и от бяло, цвят и детайл неможете да извадите.
- Не се страхувайте да използвате по-високи стойности на чуствителност (ISO). Шума в едно изображение не се гледа на 100% а на размер за печат. И най-добре се оценява шум на хартия. Тук разбира се, игнорираме някои модели компактни фотоапарати, където високото ИСО си е чист маркетинг. DSLR прави страхотни снимки на ISO 1600, а дори и на 3200. Ако тези режими не вършеха работа, просто нямаше да ги има. Друг е въпроса дали знаете как да ги използвате. Не забравяйте, че голяма част от снимките които ви правят впечатление са такива с умишлено вкарани шум, драскотини, петна и всякакви други подобни ефекти.
- Не прекалявайте с шарпването на снимките си. Правени с добър обектив, снимките имат нужда от 20 до 40% шарп и то не на всички места. Ако снимате с лошокачествена оптика и 100% да сложите, резултата ще е плачевен."