През цялото време наблягам на това, че през периода на Възраждането, когато думата „робство“ се актуализира, има различни идеологически предпочитания, средата не е единна. Националните идеолози и революционери са смятали, че периодът е „робство“, други – като авторите на проосманските стихотворения, които цитирах, са мислели, че управлението не е деспотично. Някои действително са смятали така (има линия на туркофилите), други вероятно са били конформисти. Трети пък – и това е била по-голямата част от българите – са били напълно индиферентни, живели са без особени рефлексии за политическата ситуация.
Думата „робство“, която са използвали революционерите, е европейски внос. Те са чели просвещенски автори, познато им е писаното за европейските революции, в чиито лозунги – освен „свобода“, „равенство“, „братство“ – се промъква и „робство“ – първоначално в един социален смисъл, после – с разпалването на националните движения през 19. век – и с национален. Само че говорещите за „робство“ възрожденци са маргинална група – не в обиден смисъл, а в този на по-малка, емигрантска публичност. Към 60-70-те години техният глас става по-чуваем, бунтовният устрем – по-видим. И пак, дори през 70-те години, разни поети пишат стихове в чест на султана.
Освобождението слага край на идеологическите разноречия донякъде. Победила е „робската“ теза, но пък се задействат и носталгии по „турското време“, които идват от разочарованието от следосвобожденската действителност. В разказа на Михалаки Георгиев „Разкумил кума си“ наред с идеализациите на „турското време“, има и такива твърдения: „И за какво ли му требваше на руския цар да бие толкова път, да троши толкова аскер, да разсипва толкова злато – да ни освобождава!” В някои произведения дори на Вазов („Дядо Нистор“) образът на „поробителя“ се реабилитира: „Не, не, имаше човещина у турците. Биеха, ама и милуваха... Милостив народ бяха. Ние сме зверове, боже, прости!”.
Тези носталгии в проспективен план, разбира се, са заглъхващи. През междувоенния период и последвалите военни години говоренето става все по-националистично, все повече се налага „робската“ реторика. Но пък има и контрамнения, които посочих – на П. Мутафчиев, на Б. Йоцов – пак националистически, но усъмняващи се в подхода, чрез който е постигната свободата. Има внимание не само към революционерите, но и към еволюционистите.
След установяването на Народната република разказът за османския период е еднозначен – то е само и единствено „робство“, революцията е издигната в култ, църковните и просветни дейци са маргинализирани или пък се прилага такава реторическа хватка – и те са вмъкнати в революцията, определени са като хора, които с църковната си борба са подготвили почвата на въоръжената.