Турско иго / османско владичество, кръвен данък / набор, насилствено помохамеданчване...

  • 84 206
  • 1 590
# 1 215
Никой не твърди тук, че периодът на Османското владичество е „цветя и рози“, никой не го нарича и „присъствие“ (стана ясно, мисля, че „присъствието“ е журналистическа измислица и никога не е фигурирало в академичното поле). Перодът обаче не е и „робство“ в юридически смисъл. Думата „робство“ е метафора, използвана от националните идеолози през Възраждането и в последвалите историографски прочити на периода. Тук искам ясно да кажа, че не смятам, че тази метафора е продукт само на социалистическия „голям“ исторически разказ. Сигурна съм също, че използващите я са влагали емоционално съдържание и са я тълкували не като метафора, а в преките ѝ значения. Само че това не променя метафоричната ѝ стойност.

През цялото време наблягам на това, че през периода на Възраждането, когато думата „робство“ се актуализира, има различни идеологически предпочитания, средата не е единна. Националните идеолози и революционери са смятали, че периодът е „робство“, други – като авторите на проосманските стихотворения, които цитирах, са мислели, че управлението не е деспотично. Някои действително са смятали така (има линия на туркофилите), други вероятно са били конформисти. Трети пък – и това е била по-голямата част от българите – са били напълно индиферентни, живели са без особени рефлексии за политическата ситуация.

Думата „робство“, която са използвали революционерите, е европейски внос. Те са чели просвещенски автори, познато им е писаното за европейските революции, в чиито лозунги – освен „свобода“, „равенство“, „братство“ – се промъква и „робство“ – първоначално в един социален смисъл, после – с разпалването на националните движения през 19. век – и с национален. Само че говорещите за „робство“ възрожденци са маргинална група – не в обиден смисъл, а в този на по-малка, емигрантска публичност. Към 60-70-те години техният глас става по-чуваем, бунтовният устрем – по-видим. И пак, дори през 70-те години, разни поети пишат стихове в чест на султана.

Освобождението слага край на идеологическите разноречия донякъде. Победила е „робската“ теза, но пък се задействат и носталгии по „турското време“, които идват от разочарованието от следосвобожденската действителност. В разказа на Михалаки Георгиев „Разкумил кума си“ наред с идеализациите на „турското време“, има и такива твърдения: „И за какво ли му требваше на руския цар да бие толкова път, да троши толкова аскер, да разсипва толкова злато – да ни освобождава!” В някои произведения дори на Вазов („Дядо Нистор“) образът на „поробителя“ се реабилитира: „Не, не, имаше човещина у турците. Биеха, ама и милуваха... Милостив народ бяха. Ние сме зверове, боже, прости!”.

Тези носталгии в проспективен план, разбира се, са заглъхващи. През междувоенния период и последвалите военни години говоренето става все по-националистично, все повече се налага „робската“ реторика. Но пък има и контрамнения, които посочих – на П. Мутафчиев, на Б. Йоцов – пак националистически, но усъмняващи се в подхода, чрез който е постигната свободата. Има внимание не само към революционерите, но и към еволюционистите.

След установяването на Народната република разказът за османския период е еднозначен – то е само и единствено „робство“, революцията е издигната в култ, църковните и просветни дейци са маргинализирани или пък се прилага такава реторическа хватка – и те са вмъкнати в революцията, определени са като хора, които с църковната си борба са подготвили почвата на въоръжената.
Виж целия пост
# 1 216
И в САЩ хората са с етнически произход, но се наричат американци и са лоялни към държавата си, а не към страната, от която са дошли дедите им. Може да има някаква симпатия, но не и натрапване и изкривяване на историята.
Виж целия пост
# 1 217
Не мисля, че днешните българи мюсюлмани са турци дошли от Турция. Вероятно има преселници, но по-голямата част са си наши.
Виж целия пост
# 1 218
В интерес на истината, не са ни клали  500 години непрекъснато. Имало е периоди на спокойствие по около век. Но 19 век са ни попилели, още преди Априлското.

Не са ни клали " ан гро", искаш да кажеш, защото не сме вдигали всяка година въстания?
Само че, през цялото време " на дребно" са ни клали- по закон, турчин не е виновен и не го съдят, ако убие българин.
Успоредно са си вървели събиранията на деца за еничари, ама пък като са имали нашенците по няколко, то почти не са го усещали...........
Виж целия пост
# 1 219
Само че, през цялото време " на дребно" са ни клали- по закон, турчин не е виновен и не го съдят, ако убие българин.

Кой е тоя закон?
Виж целия пост
# 1 220
Нека е робство и да мирнем.
Въпрос:Защо не се организираме и направим държавата като онези, в които мигрираме,че то прилича на геноцид, повече се измъкнаха отколкото убитите  във въстания?
Какво има там ,дето ние  не можем да направим?
Или темата е благодатна за дърлене?
Защото гол патриотизъм не помага.И защото трябва да простим и живеем заедно с тези в земите ни и тези,които ще дойдат.Те  идват.
Слава богу за сега ни подминават заради бедност,но там ще се препълни и ще има и за тук.
Модерен мирен начин за превземане и ново робство.Дано се сетите защо.

Виж целия пост
# 1 221
За гърците: има съществена разлика в това "промъкване" на идеята, че е нямало да се справят сами - и нашата дресировка да сме вечно благодарни на "застъпниците" си, без които никога нямало да се освободим. Но този спор сме го водили.
...

Това звучи, сякаш очакваш някой да ти предложи някаква замяна. Този разговор трябва да си го проведем вътрешно и да адаптираме своята идентичност според това, което сме и искаме да бъдем в съвременния свят. Няма да дойде комсомолският секретар да ни сведе партийното решение по въпроса.

Не съм аз човекът, който изобщо повдигна темата за това кой на кого какво дължи - промъкване или дресировка,  и при двата народа се е наложила представата за тежки османски репресии срещу завладяното население, неравнопоставеност, кръвен данък и пр.

Дресировката, впрочем, е само за вътрешна употреба - нямаме период в историята си, в който с практически действия да показваме "вечна благодарност към застъпниците си". Попадането ни в съветската сфера на влияние след като сме победени във ВСВ също не се случва поради лоялност към Русия, а по скоро е следствие от обратното.

И да, честно казано, очаквам тези, които поради една или друга причина, оспорват елементи от националната идентичност във вътрешния ни разговор /който се отразява съвсем пряко и върху образованието ни, и върху способността да продължим да го водим/, да предложат някакви алтернативи освен едното голо отрицание. Нали точно това правим, говорим си - на много нива, по много начини.
Виж целия пост
# 1 222
И в САЩ хората са с етнически произход, но се наричат американци и са лоялни към държавата си, а не към страната, от която са дошли дедите им. Може да има някаква симпатия, но не и натрапване и изкривяване на историята.
Подкрепям всяка дума от поста на Петя.
Примерът с американците е много добър.
Те знаят какъв е произхода им,но знаят и коя е родината им,те са американци.

Не мисля, че днешните българи мюсюлмани са турци дошли от Турция. Вероятно има преселници, но по-голямата част са си наши.

Аз също мисля,че по-голямата част от днешните мюсюлмани в България са си наши,българи приели мюсюлманската вяра.
Виж целия пост
# 1 223


Напротив, има изследвания по този въпрос,  какъв е произхода на турското накеление у нас и за динамиката  в броя му.

Не става само с аз мисля,  значи е така.
Виж целия пост
# 1 224
А какво е станало с потурчените българи?
Най-вероятно е да са  останали тук в България,защото всичко което са имали е било тук.
И сега техните потомци да се мислят за турци....
Виж целия пост
# 1 225
Потурчените българи са помаци, те си се знаят и са отделни общности. Придошлите турци повечето също са се върнали след Руско - турската война и са останали тук, и за тях важи, че са родени и всичко, което са имали, е било тук, 5 века са това...
Виж целия пост
# 1 226
Потурчените българи са помаци, те си се знаят и са отделни общности. Придошлите турци повечето също са се върнали след Руско - турската война и са останали тук, и за тях важи, че са родени и всичко, което са имали, е било тук, 5 века са това...

Помаците никога не са били потурчвани. Турско говорящите са го научили в Турция, където са се заселили и турският е официален език или в турско говорящи училища. Родните езици на всички помаци/торбеши са диалекти на балкански славянски езици. Диалекти на българския език. Българското правителство през 1913г, май беше, ги е квалифицирало като турци и даже са карани да вземат турски имена в миналото. Преживяли са доста насилие от българските власти.
Виж целия пост
# 1 227
А какво е станало с потурчените българи?
Най-вероятно е да са  останали тук в България,защото всичко което са имали е било тук.
И сега техните потомци да се мислят за турци....

То в Турция няма турци, пък какво остава за българските Simple Smile

Според Чинниоглу и други учени [5], много Y-ДНК хаплогрупи присъстват в Турция. Мажоритарните са споделени с останалите народи от региона и Европа, а западноазиатските и централноазиатските хаплогрупи N и Q са по-редки. За разлика от това имаме от 5,7% до 36% гъстота на хаплогрупите K, R1a, R1b и L, които рядко се срещат в Централна Азия, но се откриват и при много други западнотюркски групи. Имаме още хаплогрупи от Индия - H, R2 - 1.5% и Африка - A, E3 *, E3a - 1%. Процентите по хаплогрупи се разпределят така:

    J2 = 24% - J2 (M172) Характерна за западните средиземноморски популации.
    R1b = 14,7% Широко разпространена в Западна Евразия, с обособени ''западноазиатски" и " западноевропейски" родословия.
    G = 10.9% - Типична за хората от Кавказ и в по-малка степен за Близкия изток, Балканите и Средиземномирието.
    E3B-M35 = 10.7% ( E3b1-M78 и E3b3-M123 за всички представители на Е - пробата, освен една - единствена E3b2-M81 хромозома). E-M78 се открива често, и е характерна за северната и източната част на Африка и Западна Азия, а E-M123 се намира, както в Африка, така и в Евразия.
    J1 = 9% - Типична сред хората от Арабския полуостров и Дагестан (вариращи от 3% при турците около Кония и до 12% при кюрдите).
    R1a = 6,9% - Обща в различни популации от Централна Азия, Индия и Източна Европа.
    I = 5,3% - Обща хаплогрупа за Балканите и Източна Европа, вероятно представяща вторична обратна миграция към Анадола.
    K = 4,5% - Характерна за населението на Азия и кавказките народи.
    L = 4,2% - Типична за индийския субконтинент и хорасанските популации. Намирана е спорадично в Близкия изток и Кавказ.
    N = 3,8% - Типична за уралските, сибирските и алтайски популации.
    T = 2,5% - Типична за средиземноморските, близкоизточните, североизточните африкански популации и Южна Азия.
    Q = 1,9% - Типична за северните алтайски популации. [4]

Турция е сбирщина от византийци, произхождащи от гърци, кюрди, арменци, грузинци,  босненци, албанци, помаци и от Близкия изток и Кавказ, като араби, персийци, чеченци, черкези и др.

От този сбор от националности Ататюрк създава държавата, каквато я познаваме днес.

Много български турци, че и тези в Турция изобщо не са наясно с произходът си. Ето една интересна статия по темата:

 http://www.dw.com/bg/%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%8F%D1%82-%D0%BB%D0%B8 … %D0%B8/a-15904244

Виж целия пост
# 1 228
Потурчените българи са помаци, те си се знаят и са отделни общности. Придошлите турци повечето също са се върнали след Руско - турската война и са останали тук, и за тях важи, че са родени и всичко, което са имали, е било тук, 5 века са това...

Помаците никога не са били потурчвани. Турско говорящите са го научили в Турция, където са се заселили и турският е официален език или в турско говорящи училища. Родните езици на всички помаци/торбеши са диалекти на балкански славянски езици. Диалекти на българския език. Българското правителство през 1913г, май беше, ги е квалифицирало като турци и даже са карани да вземат турски имена в миналото. Преживяли са доста насилие от българските власти.
Нещо си се объркала, помаците са население с български произход, изповядващи исляма. Повечето дори не знаят турски и повечето са насилствено помохамеданчени, което обективните потребителки ще опитат да оспорят.
Виж целия пост
# 1 229
И малка извадка от статията за не четящите:

"Какво всъщност означава да си турчин?

Това са на пръв поглед неполитически въпроси с голям политически заряд. Кой съм аз в действителност? Какво всъщност означава да си турчин? От тази обърканост може да стигнем до извода, че въпреки предписаното от държавата отричане човек не може да избяга от престъпленията на миналото. Дори и само поради това, че мнозина от турците днес не знаят дали техните прародители не са били някои от жертвите.

Датата 24 април е повод отново да се напомни, че на митовете краката са къси и че една от основните ценности на Европа е обективният поглед към собствената история.

Дойчландрадио, Р. Хосфелд, Б. Емануилов, Редактор: М. Илчева"
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия