В защита на училищата с разширено изучаване на изкуства

  • 14 217
  • 126
Нова наредба блокира приема в училищата с разширено изучаване на изкуства - хореография/народни танци, изобразително изкуство, музика.
Потърпевши са над 25 училища.
На 8 февруари, сряда, от 11 часа пред сградата на МОН се предвиждаше, ученици, преподаватели, бивши възпитаници, приятели и съмишленици ще излезнем на протест в защита на профилираните паралелки по изкуства.

След проведена на 3 февруари среща на директорката на 144 СУ в МОН протестът е отложен за 8 март
Скрит текст:
Публикация на г-жа Величка Николова - директор на 144 СУ

Цитат
Мили приятели, колеги, ученици и родители, драги съмишленици, имам добра новина за НАС!
Днес, 03.02.2017 г., на срещата с г-н Николай Денков - министър на образованието и науката,
г-жа Мария Гайдарова - зам.-министър на образованието и науката, г-жа Ваня Кастрева - началник на РУО, София град, г-жа Евгения Костадинова - директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ предствихме подробно притесненията на общинските училища с профил „Изкуства“. Обсъдихме и предложенията, които внесохме за промяна на Наредба 10 на МОН.
Диалогът бе конструктивен и имам уверението на министър Денков, че нашата кауза ще бъде подкрепена и от МОН. Министърът поиска да му бъде предоставен един месец време, през което да направи необходимото за разрешаване на нашите проблеми, основно, допълнение и изменение на Наредба №10. Следващата среща с министър Николай Денков ще се проведе в началото на месец март.
Нека този път каузата ни бъде подкрепена, силно вярваме в коректността на министър Денков и в това, че ще удържи на думата си!

Сърдечно благодарим за подкрепата на всеки! Разчитаме на Вас!

Предложение за промени от 144 СУ „Народни будители“

ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЕНИ В НАРЕДБА №10

Чл. 43. (1) За осъществяване на приема в първи клас за всяко населено
място с повече от едно училище общините разработват система за прием, в
която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на
родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до
училището.
(2) При голям брой кандидати за прием в първи клас за определено
училище се прилагат и следните критерии:
1. дете с трайни увреждания над 50 %;
2. дете с двама починали родители;
3. други деца от семейството, обучаващи се в училището;
4. деца, завършили подготвителна група в избраното училище;
5. близост до местоработата на един от родителите.

Предлагаме да се запише като т.6 и т.7 следния текст.

6. Проверка на способности за училищата с разширено изучаване на музика, изобразително изкуство и хореография, на основание чл. 146, ал. 2, т. 1 от ЗПУО
7. До два критерии, определени от педагогическия съвет, на основание чл.263, ал.1, т.17, и приета стратегия за развитие на училището - основание чл.263, ал.1, т.1 от ЗПУО.

Чл. 45. (1) За изпълнение на училищния план-прием директорът със
заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I
и/или в V клас и извършва всички дейности по приема на учениците.

Предлагаме да се допише и първи клас

(2) Комисията по ал. 1 съобразно спецификите на обучението разработва
критерии за прием в I и V клас, в случай че постъпилите заявления са повече отсвободните места. Времето на подаване на заявлението не е критерий.

Предложение за промяна в чл.58, ал.1, т.1, т.2

Чл. 58. (1) Балът за класиране на учениците след завършено основно образование в паралелките с профили „Изобразително изкуство", „Музика" или „Физическо възпитание и спорт" се формира като сбор от следните елементи:
1. броя точки от националното външно оценяване по български език и
литература или по математика - учебният предмет се определи с решение на педагогическия съвет;
2. утроеният резултат от изпита за проверка на способностите;

Чл. 144. (1) В средно училище, в обединено училище и в профилирана гимназия може да се утвърждава държавен план-прием за обучение в паралелки за придобиване на професионална квалификация при следните условия:
3. няма друго училище на територията на общината, което да предлага същото обучение;
За тълкуване на тази точка в Наредба №10 да се намери място, за да няма основание за двояка тълкуване и да се реализира прием в професия „Танцьор“ в големите градове като София, Пловдив, Варна като се има предвид ЗАКОН ЗА ТЕРИТОРИАЛНОТО ДЕЛЕНИЕ НА СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА И ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ, Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 1995г., изм. ДВ. бр.80 от 8 Септември 1995г., изм. ДВ. бр.90 от 15 Октомври 1999г.
Чл. 1. (1) С този закон се урежда териториалното деление на столичната община и градовете с население над 300 000 души.
(2) По смисъла на този закон градовете с население над 300 000 души са Пловдив и Варна.
Чл. 2. (1) Столичната община се дели на райони и кметства в районите.
(2) В столичната община се създават двадесет и четири района със следните наименования и граници:

Може би трябва да се допише в ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ. Не мога да намеря точно мястото, защото в Наредбата не е направено нищо по този въпрос.

Ако това се регламентира в Наредба№10, ще се даде възможност на училищата в големите градове да реализират хореографията в професия „Танцьор“ и няма да има сътресение.

Друго важно:
Програмите по хореография, които са готови още през м. октомври 2016 година, защо не са качени в сайта на МОН за обсъждане, а отлежават на някое бюро.

Подробностите:

http://bnt.bg/bnt2-regionalni/bnt2-sofiya/uchilishtata-s-razshir … nat-bez-uchenitsi

Цитат
Преподаватели от средните училища с разширено изучаване на изкуства излизат на протест на 8 февруари. Учебните заведения са изправени пред избора или да останат без ученици през новата учебна година, или да променят учебните си програми и в пъти да намалят часовете по изкуствата.

Закриват ни! Това казват преподавателите от 144 училище в София, което повече от 20 години обучава по програма с разширено изучаване на изкуства. Над 500 деца всяка година се явяват на приемен изпит за първи клас, защото искат да рисуват, танцуват или пеят. Тази година обаче е различно. Кандидатите за първи клас по хореография, например, няма да бъдат избирани според таланта, а според това колко близо е домът им до училището.

„Нямаме право да правим проверка на способности, защото така е написано в закона“, каза Величка Николова.

Или иначе казано: „Иванчо живее тука наблизко ще стане хореограф! Ми той може да не става. Как да го направим?“, според Стефан Петров.

Това, че училището няма право да проведе приемен изпит, на практика блокира и приема на ученици и в пети клас. Невъзможен се оказва и приемът след седми клас, защото училището не може да направи профил хореография.

„Опитахме се да направим предложение за професия танцьор. Оказа се, че при тълкуването на този закон, велик закон – заместник-министърът господин Деян Стаматов ни писа и писмо и каза, че може. Председателят на комисията по образованието Милена Дамянова ни написа също писмо на наше писмо и каза, че може. Сега, когато тях ги няма, по-ниските чиновници започват да тълкуват закона, казвайки че не може. Което означава, че ние няма как да реализираме професия танцьор или профил хореография седми клас.“, поясни Величка Николова.

Според директорът на 144 училище Величка Николова новият закон и наредби ще убият този тип училища. У нас те са общо 25 и обучават над 10 хиляди деца.

„Нашата цел не е да ги ни направим професионални танцьори. Има такива училища. Да, ако искат, да. Но при нас образованието е точно толкова колкото е в една гимназия плюс всякакви изкуства“, казва Анелия Карчева.

Според новия закон, ако ученик иска да изучава разширено изкуства в общообразователно училище, може да го направи едва след 10 клас.

„На този етап няма как да се сдобием с нови ученици. И не за друго, а защото законът е направен по един начин, който дава възможност да се тълкува. Един закон не може да се тълкува. Той се изпълнява или не“, каза Величка Николова.

След три години писма и предложения до институциите, бройката на които е отдавана изгубена, резултат няма. Законът е вече факт. А безсилието предизвиква сълзи.

„Ние нямаме път за реагиране. Ние сме… в шаха се казва цайтнот. Т.е. нищо не можеш да направиш“, казва Величка Николова.

На 8 февруари учителите от 144 училище и техните колеги от цялата страна излизат на протест пред министерството с надеждата да успеят да запазят училища си.

И още
http://news.bnt.bg/bg/a/21-uchilishcha-v-blgariya-bez-profiliran … -po-khoreografiya

Призивът на директора на 144 СОу "Народни будители" - г-жа Величка Николова
https://www.facebook.com/velichka.nikolova.792/posts/10154938450305912

Стартира и подписка в защита
https://www.facebook.com/velichka.nikolova.792/posts/10154941399705912


Финалният танц на класа на голямата ми дъщеря - випуск 2016, 144 СОУ



24 май 2015

Виж целия пост
# 1
Това, доколкото разбирам се отнася за училищата, които имат прием от 1ви клас или и за тези с прием след 4ти и след 7ми клас?
Виж целия пост
# 2
Това се отнася за всички училища на изкуствата, които са под егидата на МОН, а не на министерство на културата, тези училища има прием и от 1ви, и от 5ти и от 8ми. Като и в останалите класове приемат единични бройки.
Виж целия пост
# 3
Решението на Министерството е абсолютно правилно. Всички тези описани училища се водят СОУ - Средно ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО училище. Нарочно съм подчертал думата общообразователно. Това не са специализирани училища, това са най-нормални училища като всички други и е напълно естествено да им е забранено да правят подбор на децата. Ако толкова искат да бъдат специализирани училища по изкуствата, да станат такива, но докато са СОУ ще трябва да изпълняват закона който важи за всички други СОУ в държавата. Не може едно СОУ да иска да е по-специално от друго СОУ.
Виж целия пост
# 4
Решението на Министерството е абсолютно правилно. Всички тези описани училища се водят СОУ - Средно ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО училище. Нарочно съм подчертал думата общообразователно. Това не са специализирани училища, това са най-нормални училища като всички други и е напълно естествено да им е забранено да правят подбор на децата. Ако толкова искат да бъдат специализирани училища по изкуствата, да станат такива, но докато са СОУ ще трябва да изпълняват закона който важи за всички други СОУ в държавата. Не може едно СОУ да иска да е по-специално от друго СОУ.

Това коя година ... Вече няма
Цитат
ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО
Виж целия пост
# 5
Завършила съм такова училище и не си представям да няма приемен изпит.
Виж целия пост
# 6
Решението на Министерството е абсолютно правилно. Всички тези описани училища се водят СОУ - Средно ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО училище. Нарочно съм подчертал думата общообразователно. Това не са специализирани училища, това са най-нормални училища като всички други и е напълно естествено да им е забранено да правят подбор на децата. Ако толкова искат да бъдат специализирани училища по изкуствата, да станат такива, но докато са СОУ ще трябва да изпълняват закона който важи за всички други СОУ в държавата. Не може едно СОУ да иска да е по-специално от друго СОУ.
Нито едно училище в България вече година не е ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО и не СОУ, и аз нарочно го подчертавам. Бъдете любезен да се запознаете със закона, а после да го коментирате правилен или неправилен е!
Виж целия пост
# 7
Добре де една буква "О" е отпаднала. От СОУ са станали СУ. Това обаче не променя същността на тези училища. Те си остават общообразователни. Има си отделни специализирани училища по изкуствата и те се знаят кои са. Тези които протестират не са такива. Те са си обикновени училища като всички други в страната.
Нито едно училище в България вече година не е ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО и не СОУ, и аз нарочно го подчертавам. Бъдете любезен да се запознаете със закона, а после да го коментирате правилен или неправилен е!
Не знам от колко време вече училищата не били СОУ, обаче те самите си искат да се казват СОУ. Който не вярва - ето сайта на точно това училище 144 СОУ "Народни будители" - http://144sou.bg/ . Обърнете внимание най-отгоре какво пише. Изрично си пише че това е сайта на 144 СОУ Народни будители. Така че СОУ все още си има.
Виж целия пост
# 8
 cure, smile3508 smile3501Подкрепям те с две ръце!
Вярно, колегата е допуснал техническа грешка, вече няма СОУ има СУ .
Мисля , че децата от 1 до 4 клас трябва да се ограмотят първо и тогава да се занимават с изкуства!
Аз лично съм потърпевша от едно такова училище!  Първо за да го приемат в първи клас трябва да изберем профил / музика, хореография или рисуване/. Добре де, ама аз от къде да знам детето , какви наклонности има........, и второ ако съм една майка с болни амбиции и искам детето ми да стане втори Моцарт, а то да е музикален инвалид.......какво правим? Вземаме детето в клас по пиано държавата ни дава 1800 лв на глава ученик и ние сме доволни и двете страни училище и родител е да ама детето дали е доволно?
 То детето не знае, колко е 17-4, но се налага да смята задачи по музика Shocked е на 45 години сефте се научих да решавам такива задачи.
Държа да отбележа, че не съм против този вид училища, но не и от първи клас!
Виж целия пост
# 9
Аз искам тези училища да останат. Нека държавата дава пари за образованието и нека има училища, където деца, които имат таланти да се обучават. Не разбирам защо нещо, което е хубаво и работещо да се премахва...Пак ли спестяваме пари от обучението на децата? Какъв в крайна сметка е проблема да ги има тези училища?
Виж целия пост
# 10
Тези промени засягат ли приема в паралелки по изкуствата след 7 клас? Такава има и в 51-во. Доколкото разбирам, ще го засегне.
А пък е обявена дата за матура по рисуване, с която се влизаше в тези паралелки.  newsm78
Виж целия пост
# 11
Тези промени засягат ли приема в паралелки по изкуствата след 7 клас? Такава има и в 51-во. Доколкото разбирам, ще го засегне.
А пък е обявена дата за матура по рисуване, с която се влизаше в тези паралелки.  newsm78
Да засягат го.

Не знам от колко време вече училищата не били СОУ, обаче те самите си искат да се казват СОУ. Който не вярва - ето сайта на точно това училище 144 СОУ "Народни будители" - http://144sou.bg/ . Обърнете внимание най-отгоре какво пише. Изрично си пише че това е сайта на 144 СОУ Народни будители. Така че СОУ все още си има.
За домейн да сте чували, а за това, че те се закупуват за период от време и не може просто да си махаш и слагаш букви в регистриран и купен домейн. Това е безмислено и абсурдно като довод.

Пешеходка, затова има проверка на способностите от квалифицирани хора, които ще ти кажат детето ти музикален инвалид ли е или не е, и ако е - не го приемат в тази паралелка, няма нищо сложно в цялата тази работа. Категорично не разбирам какво пречи профила на ограмотяването, той е 3 часа седмично ИЗВЪН задължителните общообразователни часове, просто тези деца има 3 часа повече в сравнение с децата без профил. Дъщеря ми е 4ти клас в такова училище, смея да твърдя, че е грамотна, изкарва максимални резултати на състезания, ходи на Фарос, пък има 3 часа седмично хореография от 1ви клас.
Това по никакъв начин не й е попречило да учи, но пък в първия пост можеше да видиш колко душа влагат тези деца в танца и колко харесват българския фолклор! От нейния клас има деца, които кандидатсват в СМГ, има такива с максимални резултати на олимпиадата по математика, 2/3ти от децата се явиха в събота на олимпиадата Знам и мога. 144 СОУ влезе в топ 20 на препочитаните гимназии в София. Смешно е да твърдите, че профила им пречи да бъдат грамотни...
Виж целия пост
# 12
Тези промени засягат ли приема в паралелки по изкуствата след 7 клас? Такава има и в 51-во. Доколкото разбирам, ще го засегне.
А пък е обявена дата за матура по рисуване, с която се влизаше в тези паралелки.  newsm78
Да засягат го.



http://www.mon.bg/?go=news&p=detail&newsId=2430  Това е от вчера - последното изречение твърди, че ще има прием в училища с профил "Изкуства". На луди ни направиха.
Виж целия пост
# 13
Тези промени засягат ли приема в паралелки по изкуствата след 7 клас? Такава има и в 51-во. Доколкото разбирам, ще го засегне.
А пък е обявена дата за матура по рисуване, с която се влизаше в тези паралелки.  newsm78
Да засягат го.



http://www.mon.bg/?go=news&p=detail&newsId=2430  Това е от вчера - последното изречение твърди, че ще има прием в училища с профил "Изкуства". На луди ни направиха.
Списъка на професиите за професионално образование и обучение. Ето това е тук проблема. Професия Хореограф няма...
Виж целия пост
# 14
Смешно е да твърдите, че профила им пречи да бъдат грамотни...
Разбира се. Голямата ми дъщеря завърши 144 СУ. Профилиращите часове са допълнителни и не са за сметка на общото образование. Именно това беше една от причините навремето да изберем това училище след 7 клас. След завършването си кандидатства и бе приета на първо класиране в Медицинския университет. Нейни съученици бяха приети в редица престижни университети и специалности и това е достатъчно показателно за това, че базовото средно образование не е пострадало от допълнителните часове по хореография/български народни танци. Децата освен общообразователна подготовка имат редица допълнителни познания, интереси и ценности.

...ако съм една майка с болни амбиции и искам детето ми да стане втори Моцарт, а то да е музикален инвалид.......какво правим? Вземаме детето в клас по пиано държавата ни дава 1800 лв на глава ученик и ние сме доволни и двете страни училище и родител е да ама детето дали е доволно?
Именно. Доколкото разбрах част от проблема с наредбата е забраната за провеждане на изпит/тест на способностите и в този вид училища ще може да се запише всеки, като предимство ще има за живеещите в района.
Досега имаше изпит за проверка на способностите и се приемаха деца, които имат заложби.

Първо за да го приемат в първи клас трябва да изберем профил / музика, хореография или рисуване/. Добре де, ама аз от къде да знам детето , какви наклонности има....
Ако не знаете, то вероятно не е подходящо да кандидатствате/записвате детето в такова училище.
Имам достатъчно примери пред себе си за деца с изявени таланти и желания още от 3-4-годишна възраст.
Детето на моя позната рисува невероятно за възрастта си (на 4 год.). Рисува с желание, много и непрекъснато, иска да се занимава с изобразително и приложни изкуства. Родителите го записаха на такива занимания и със сигурност биха се насочили към училище с такъв профил.
Малката ми дъщеря пее от 3-годишна възраст. Беше на 5, когато пожела да свири на пиано. И то без в семейството да има музиканти или да сме имали такива амбиции и стремежи.
Със сигурност даден талант може да се прояви и много по-късно и затова имаше и приеми след 5-ти и след 7-ми клас.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия