Потърпевши са над 25 училища.
На 8 февруари, сряда, от 11 часа пред сградата на МОН се предвиждаше, ученици, преподаватели, бивши възпитаници, приятели и съмишленици ще излезнем на протест в защита на профилираните паралелки по изкуства.
След проведена на 3 февруари среща на директорката на 144 СУ в МОН протестът е отложен за 8 март
Днес, 03.02.2017 г., на срещата с г-н Николай Денков - министър на образованието и науката,
г-жа Мария Гайдарова - зам.-министър на образованието и науката, г-жа Ваня Кастрева - началник на РУО, София град, г-жа Евгения Костадинова - директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ предствихме подробно притесненията на общинските училища с профил „Изкуства“. Обсъдихме и предложенията, които внесохме за промяна на Наредба 10 на МОН.
Диалогът бе конструктивен и имам уверението на министър Денков, че нашата кауза ще бъде подкрепена и от МОН. Министърът поиска да му бъде предоставен един месец време, през което да направи необходимото за разрешаване на нашите проблеми, основно, допълнение и изменение на Наредба №10. Следващата среща с министър Николай Денков ще се проведе в началото на месец март.
Нека този път каузата ни бъде подкрепена, силно вярваме в коректността на министър Денков и в това, че ще удържи на думата си!
Сърдечно благодарим за подкрепата на всеки! Разчитаме на Вас!
Предложение за промени от 144 СУ „Народни будители“
ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЕНИ В НАРЕДБА №10
Чл. 43. (1) За осъществяване на приема в първи клас за всяко населено
място с повече от едно училище общините разработват система за прием, в
която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на
родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до
училището.
(2) При голям брой кандидати за прием в първи клас за определено
училище се прилагат и следните критерии:
1. дете с трайни увреждания над 50 %;
2. дете с двама починали родители;
3. други деца от семейството, обучаващи се в училището;
4. деца, завършили подготвителна група в избраното училище;
5. близост до местоработата на един от родителите.
Предлагаме да се запише като т.6 и т.7 следния текст.
6. Проверка на способности за училищата с разширено изучаване на музика, изобразително изкуство и хореография, на основание чл. 146, ал. 2, т. 1 от ЗПУО
7. До два критерии, определени от педагогическия съвет, на основание чл.263, ал.1, т.17, и приета стратегия за развитие на училището - основание чл.263, ал.1, т.1 от ЗПУО.
Чл. 45. (1) За изпълнение на училищния план-прием директорът със
заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I
и/или в V клас и извършва всички дейности по приема на учениците.
Предлагаме да се допише и първи клас
(2) Комисията по ал. 1 съобразно спецификите на обучението разработва
критерии за прием в I и V клас, в случай че постъпилите заявления са повече отсвободните места. Времето на подаване на заявлението не е критерий.
Предложение за промяна в чл.58, ал.1, т.1, т.2
Чл. 58. (1) Балът за класиране на учениците след завършено основно образование в паралелките с профили „Изобразително изкуство", „Музика" или „Физическо възпитание и спорт" се формира като сбор от следните елементи:
1. броя точки от националното външно оценяване по български език и
литература или по математика - учебният предмет се определи с решение на педагогическия съвет;
2. утроеният резултат от изпита за проверка на способностите;
Чл. 144. (1) В средно училище, в обединено училище и в профилирана гимназия може да се утвърждава държавен план-прием за обучение в паралелки за придобиване на професионална квалификация при следните условия:
3. няма друго училище на територията на общината, което да предлага същото обучение;
За тълкуване на тази точка в Наредба №10 да се намери място, за да няма основание за двояка тълкуване и да се реализира прием в професия „Танцьор“ в големите градове като София, Пловдив, Варна като се има предвид ЗАКОН ЗА ТЕРИТОРИАЛНОТО ДЕЛЕНИЕ НА СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА И ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ, Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 1995г., изм. ДВ. бр.80 от 8 Септември 1995г., изм. ДВ. бр.90 от 15 Октомври 1999г.
Чл. 1. (1) С този закон се урежда териториалното деление на столичната община и градовете с население над 300 000 души.
(2) По смисъла на този закон градовете с население над 300 000 души са Пловдив и Варна.
Чл. 2. (1) Столичната община се дели на райони и кметства в районите.
(2) В столичната община се създават двадесет и четири района със следните наименования и граници:
Може би трябва да се допише в ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ. Не мога да намеря точно мястото, защото в Наредбата не е направено нищо по този въпрос.
Ако това се регламентира в Наредба№10, ще се даде възможност на училищата в големите градове да реализират хореографията в професия „Танцьор“ и няма да има сътресение.
Друго важно:
Програмите по хореография, които са готови още през м. октомври 2016 година, защо не са качени в сайта на МОН за обсъждане, а отлежават на някое бюро.
Подробностите:
http://bnt.bg/bnt2-regionalni/bnt2-sofiya/uchilishtata-s-razshir … nat-bez-uchenitsi
Закриват ни! Това казват преподавателите от 144 училище в София, което повече от 20 години обучава по програма с разширено изучаване на изкуства. Над 500 деца всяка година се явяват на приемен изпит за първи клас, защото искат да рисуват, танцуват или пеят. Тази година обаче е различно. Кандидатите за първи клас по хореография, например, няма да бъдат избирани според таланта, а според това колко близо е домът им до училището.
„Нямаме право да правим проверка на способности, защото така е написано в закона“, каза Величка Николова.
Или иначе казано: „Иванчо живее тука наблизко ще стане хореограф! Ми той може да не става. Как да го направим?“, според Стефан Петров.
Това, че училището няма право да проведе приемен изпит, на практика блокира и приема на ученици и в пети клас. Невъзможен се оказва и приемът след седми клас, защото училището не може да направи профил хореография.
„Опитахме се да направим предложение за професия танцьор. Оказа се, че при тълкуването на този закон, велик закон – заместник-министърът господин Деян Стаматов ни писа и писмо и каза, че може. Председателят на комисията по образованието Милена Дамянова ни написа също писмо на наше писмо и каза, че може. Сега, когато тях ги няма, по-ниските чиновници започват да тълкуват закона, казвайки че не може. Което означава, че ние няма как да реализираме професия танцьор или профил хореография седми клас.“, поясни Величка Николова.
Според директорът на 144 училище Величка Николова новият закон и наредби ще убият този тип училища. У нас те са общо 25 и обучават над 10 хиляди деца.
„Нашата цел не е да ги ни направим професионални танцьори. Има такива училища. Да, ако искат, да. Но при нас образованието е точно толкова колкото е в една гимназия плюс всякакви изкуства“, казва Анелия Карчева.
Според новия закон, ако ученик иска да изучава разширено изкуства в общообразователно училище, може да го направи едва след 10 клас.
„На този етап няма как да се сдобием с нови ученици. И не за друго, а защото законът е направен по един начин, който дава възможност да се тълкува. Един закон не може да се тълкува. Той се изпълнява или не“, каза Величка Николова.
След три години писма и предложения до институциите, бройката на които е отдавана изгубена, резултат няма. Законът е вече факт. А безсилието предизвиква сълзи.
„Ние нямаме път за реагиране. Ние сме… в шаха се казва цайтнот. Т.е. нищо не можеш да направиш“, казва Величка Николова.
На 8 февруари учителите от 144 училище и техните колеги от цялата страна излизат на протест пред министерството с надеждата да успеят да запазят училища си.
И още
http://news.bnt.bg/bg/a/21-uchilishcha-v-blgariya-bez-profiliran … -po-khoreografiya
Призивът на директора на 144 СОу "Народни будители" - г-жа Величка Николова
https://www.facebook.com/velichka.nikolova.792/posts/10154938450305912
Стартира и подписка в защита
https://www.facebook.com/velichka.nikolova.792/posts/10154941399705912
Финалният танц на класа на голямата ми дъщеря - випуск 2016, 144 СОУ
24 май 2015