Разговорът между Анастасия и Кьосем е разговор вътре в самата Кьосем, вътрешният глас в нея, който я измъчва. Докато чува този глас и се самообвинява в изгубена съвест и невинност и докато в нея звучи приспивната песен от Кефалония, Кьосем си остава човек със съвест и невинност и ще страда. Тя ще престане да е такава, само тогава, когато спре да чува този глас, ако той не достига до нея или тя сама го заглуши.
Началото и мечтите на човек винаги се различават от постигнатото, но Кьосем не е изгубила посоката.
Ахмед и повери не едно, а две неща: държавата и шехзадетата, чиито интереси не винаги съвпадат.
Ибрахим: на своята Валиде дължи 34 години живот и трона (според правилата в двореца с възкачването на Осман на трона той и останалите трябваше да бъдат екзекутирани; спасяван многократно от Кьосем както от врагове, така и от собствените му братя). Кеманкеш определи двете възможности за Ибрахим: да седне отново на трона или смърт. Ако Кьосем беше жадна за власт, без колебание тя щеше да избере първата. Но дали Кьосем може да направи с болния Ибрахим същото, което направи преди Халиме с лудия си син? (Полудял впрочем, за разлика от Ибрахим, не от усилията на своята Валиде за спасяване на другите шехзадета, а от използването му по пътя към властта.) Не, и в това е разликата между Кьосем, от една страна, и Сафие и Халиме, от друга. Кьосем мисли за държавата, за която Ибрахим вече представлява опасност. По тази причина тя даде съгласие за свалянето му от трона и по същата, а и за да сложи край на мъките му, ще даде мълчаливо съгласие за смъртта му. Решението е на държавника в Кьосем, майката спасявала своя син 34 години, сега е подчинена на държавника в нея, нещо, което Атике няма как да разбере. За нея и Мурад, и Ибрахим бяха винаги само братя. Тя никога не е разбирала майка си в сложната и мисия. Нейната преценка в случая има значение само като носеща болка на майката в Кьосем и нищо повече.
Дадена ни е възможност да съпоставим действията на Кьосем и Турхан към момента, когато двете са станали Валиде. Докато Кьосем събираше шехзадетата на Ахмед и търсеше всевъзможни начини да опази живота на всички негови деца, Турхан е причина за загубата на едно шехзаде (синът на Ибрахим, роден преди възкачването му на трона, изпратен от Кьосем в Египет, чийто път Турхан промени); смъртта на второ (сина на Ибрахим и Хюмашах, отделен като кърмаче от майка си); принуди син да подпише смъртната присъда на баща си (без това да беше крайно наложително); обърна се с аргументи към държавника в Кьосем, за да поиска смъртта на Ибрахим, все едно като майка не разбира, че Кьосем не е само държавник, но и негова майка. Различно начало за двете Валиде. Това е много важно да се има предвид, когато ще се преценяват думите на Турхан, че тя няма да убива шехзадета „като някои други“. Това е всъщност важна оценка за делото на Кьосем, което Турхан ще иска да си присвои, но тя ще следва това едва след като е отстранила няколко противника на сина си и е убила Кьосем, а променените обществени нагласи и без това не биха и позволили повече екзекуция на шехзаде.
За екзекуцията на Ибрахим е издадена фетва, такава има и от султана. Историците казват, че Кьосем не е давала съгласието си, тя просто е премълчала. В сериала ни показват, че след изпълнението на смъртната присъда от мъка тя започва да губи разсъдъка си: убитата прислужница, намеренията за внуците. Верният съратник в закрилата на шехзадетата Кеманкеш говори с гласа на разума и той няма да последва Кьосем в тези и налудничави намерения, но ще остане верен нейн другар до смъртта.
Към последния момент от нейния живот Кьосем предизвиква смесени чувства. Основното за мен е на възхищение. Жена, седнала на трона, предназначен само за мъже; прекъснала изказването и изгонила султана от заседание на Дивана; ползваща символния жезъл на властта с маниера и дързостта на истински султан. Жена, постигнала това, което принципно е отказано на жена, и което един мъж постига много по-лесно. Това не е поза, изпълнено е със съдържание. Държавата – огромна империя, ще бъде предаде нататък, а след нейните 34 години непрестанна борба за живота на шехзадетата ще бъдат променени начинът на наследяване на властта в империята и общественото съзнание по този въпрос. Така, че човешкото измерение и цената, платена с човешко страдание, са нещо различно от тази стъпка в общото развитие и усилията са си стрували. Кьосем е изпълнила поръчаното от Ахмед: доколкото успя за техните шехзадета, повече за следващите. И едновременно Кьосем предизвиква съжаление като човек, жена и майка.
Майката:
И държавникът Кьосем: