Шести клас

  • 44 561
  • 748
# 360
Абсолютно съм съгласна, че трябва да се учи качествено и това е целта.Няма как в 7 клас да не знаеш пълен, кратък член, двойни съгласнижи т.н, което се учи в по- долни класове и не трябва да се забравя.Но как, след като не е имало изисквания до момента за литературата от 5,6 клас, да се учат тепърва наизуст толкова произведения.И как се научава това през учебната година в седми клас, през която има и толкова много предмети

Липсата на своевременнацпредвидимост, срещу това не мога да се примиря аз

Въпросите по лит.тази година бяха 6 и даваха повече от 10 точки, доколкото помня.А и принципно до момента бяха едни от най- лесните.

Ако ще се включва нов материал, нека от момента на изучаването му това да е известно, така мисля, че е редно

За лятото- поне стихотворения ще се учат, няма начин
Виж целия пост
# 361
Какво и защо ще учите наизуст, освен стихотворенията, които влизат за изучаване в 7 клас?
Виж целия пост
# 362
Какво и защо ще учите наизуст, освен стихотворенията, които влизат за изучаване в 7 клас?

От седми клас ще се учат наизуст, малко ли е? А после евентуално през годината и тези, от 5,6 клас, не мисля, че някое дете ги помни А ако категорично се приемат промените и се обявят още през ваканцията, ще се връщат децата към тези стихове преди учебната година

Само не казвайте, че щом са учени в 5,6 клас, трябва да се знаят и помнят Хайдути, Отечество любезно, Славки си рожба не трае, Троица братя, Хубава си моя горо с всичките и куплети, Братчетата на Гаврош, Художник, произволно цитирам по памет има още много.
Виж целия пост
# 363
Облачна, миличка, ако знаеш колко си ми близка, защото тази година аз "живях" в седмокласната тема. Мълчах си там (преимуществено), защото не съм си на мястото, НО не си права относно нашите проблеми. Неадекватно е да се прилагат нови знания (форма на текста, изразни средства и др.) към стар материал. Това изисква съвсем нов прочит. В "Хайдути" напр. има литоти. Детето ми още не знае какво е това. Осветяването на старите произведения в нов аспект ще стане не в училище - а къде?...ами в заведения от типа на второто дюкянче на Лилянка - т.е. при частен учител/в школа. После художественият образ, освен че е неавтоматизиран като формат, иска ДЕТАЙЛНО познаване на много повече герои. Любимият ми Серафим с репликата "така да се каже", се дистанцира от собствените си думи и разкрива евангелско смирение. Но, за да напишат децата това при изграждането на художествен образ (част от който е  речевата характеристика на героя), пак следва да предъвчат с друг поглед вече изученото...Давам примери за това, че не е толкова просто. Защото старите произведения най-вероятно ще залегнат във всички части от изпита. Щерката тази година имаше нещо като съчинение-разсъждение на тема "Защо Еньо е отишъл при Павлина?"(от която е узнал, че Серафим й е дарил парите си). Защо? Колко от нас имат готов отговор? Ако Еньо е преосмислил отказа си, парите на Серафим биха били възстановени. Ако не - защо? Добре е децата да разсъждават,  но НЕ В СИВИЯ ФРАГМЕНТ на българското образование. Ако МОН е на мястото си, то следва да стеснява, а не да разширява значението на сивия сектор. С това отрича собствената си роля - на организатор на КАЧЕСТВЕНО образование.

Ще изброя онези стари произведения, за които се сетих: "Хайдути" (чиято словесност се родее много с "На прощаване"), "Под игото", "Братчетата на Гаврош", "Художник", "Хубава си, моя горо", "Отечество любезно", "Косачи"...-може би това не е всичко). Добавяме неизучавания до момента Чинтулов и новите откъси от "Бай Ганьо" и "До Чикаго и назад" (и те са хляб за паралелните  ПЛАТЕНИ занимания)
А още колко биографии следва да знаят децата?

Сбитият преразказ е много коварен. Разбирането на всеки за важно и маловажно е различно, защото различната ценностна система предпоставя различен акцент при прочита на художествен текст. На това основание субективният елемент при оценяването ще скочи в пъти. Ако е сбит преразказ на научен текст - може да се изведе унифициран критерий за правилност. За художествен текст - не.  Там където има етика и естетика - няма еднаквост - просто, защото ние сме различни и отминаха социалистическите времена с единна правилна идеологическа позиция!

Простете за дългия пост, но много ми се иска да правим обобщения, когато сме подготвени и сериозно сме си помислили по въпроса, а не на емоционална (или икономически заинтересована) основа.

На фона на това, което очаква децата, проблемите с кавичките и запетайките малеят (не ги подценявам - гневно коментирах проблемите, преди да се появи постът на Светкавичка, която светкавично ни информира за делата на МОН).

Простете за дългия пост но и нощта не е потушила гнева ми!
Виж целия пост
# 364
Светкавичка, писали сме едновременно и мислите ни са протичали в еднаква посока. Ние си знаем защо Simple Smile
Виж целия пост
# 365
Написаното ниски не е дълго, като се има предвид проблемът. Само се чудя какво ще се случи в главите на децата, като се разбъркват цитати от Чинтулови, Каравелова, Ботеви и Вазови стихотворения?! Отново опираме до въпроса за типови задачи или ще се кара по стария ред - има формат, но всъщност няма.
Виж целия пост
# 366
Шарлот, не искам да те отчайвам, но тропите и фигурите се учат цифром и словом в 1 час по литература в 7 клас и който разбрал, разбрал. Да не мислиш после, че в училище правят разбор на изразните средства в останалите творби. Истината е, че в българското образование е заложено основно самообразоването.
Виж целия пост
# 367
Има и още нещо, което съвсем не е маловажно. Изучаваните произведения в една по-ниска възраст (11 - 12 г.) са възприети по един по-детски и елементарен начин, отколкото ако бяха "изучени" на по-късна възраст (в 7-ми клас, т.е. на 13 - 14 г.) За три години децата се развиват твърде бързо, развиват и уменията, свързани с анализ на литературна творба. Едно е да си разсъждавал над едно произведение на 11 г., друго е на 14. А допълнителни часове за преосмисляне на изучени в 5 и 6 клас произведения от позицията на по-зрял, няма. Т.е. има - в частните школи и при частните учители.
В тази връзка - ще бъдат ли съобразени поставените на изпита задачи с начина, по който се е изисквало да отговори детето в 5, 6 клас или ще се очаква по-задълбочен анализ - вече от позицията на ученик в 7 клас. Има някакво несъответствие според мен.
С други думи, във всички случаи включването на произведения от трите години ще изисква допълнителна подготовка, което от своя страна прави задължително в учебната програма да бъдат предвидени часове за това. Съмнявам се, че ще бъде така.
Виж целия пост
# 368
Оффф! Не знаех! Мислех, че се прави обстоен анализ на произведенията от 7 клас. Ами да живеят дюкянчетата и манифактурата на частниците, воглаве с МОН!
Виж целия пост
# 369
Истината за мен е, че повече материал и изисквания, все по-нищожен шанс да се подготви дете самостоятелно - без школа или учител.
Виж целия пост
# 370
Не си побърквайте децата с учене на стихотворения от 5 и 6 клас.
Учат се тези за 7 ми, за да си помогнат за изпитванията в училище, а не защото трябва да ги знаят за НВО-то наизуст.
И за последно, понеже искахте помощ от майките на седмокласниците, ще кажа че сте вторачили в конкретна точка, като изпускате от поглед и представа, колко е прецакано положението в цялата картина.
С кавичките и запетаите и прочее, исках да ви кажа, че ако ще децата да са роботи, да ги пресирате до дупка и да научат всичко!, вероятността да се прецакат на изпита, заради 3 въпроса, които са безумно недомислени е огромна! Тези 3 въпроса, могат да им струват от 6 до 9, или 12 т , а 12 т в бел са 24 т. в бала!
Следите седмокласната и знаете какво са 24 т! За София е огромна пропаст. Ако детето ви загуби 12,18 или 24 т. в бала, заради такава глупост, което е много възможно, ще се питате защо ги учихте тия ....емнайсе стихотворения наизуст!
Борете се да смените формата и буквоядството в него!
Виж целия пост
# 371
Какво и защо ще учите наизуст, освен стихотворенията, които влизат за изучаване в 7 клас?
Художествен образ без тънко и ТОЧНО познаване на авторовия текст не може да се изгради. Дайте бърз отговор за Странджата - както е описан от Вазов, и всичките му проявления, които го разкриват. Бедата е, че заради това нововъведение ще се учат (почти) наизуст не само ритмизирани произведения.
Виж целия пост
# 372
Това за образа на героя, наместо тезата ли влиза?
Мисля, че основните моменти от произведенията, са влезли в учебника по литература.
Аз съм от хората, които са "за" изчитане на целите произведения, но мисля, че детайлните въпроси ще са сведени до главите, разгледани в учебника.
И понеже сме го правили това упражнение, само за информация ви казвам, че един сърдит, недоволен, мрънкащ и натоварен седмокласник, изчита учебника по литература за 2 дни, без да си дава зор.
Направете това упражнение няколко пъти през годината. Същото важи и за литературата за 5 и 6 клас.
Виж целия пост
# 373
Няма да коментирам евентуалните промени, тъй като в конкретика не знам какви точно ще бъдат. Няма предложение с мотиви, няма примерни варианти.
В контекста на мненията в темата смятам, че ако искате да имате някакъв успех с начинанието, трябва да се концентрирате върху две искания - запазване на формата и обхвата на учебното съдържание за вашия набор. Знам, че звучи леко несправедливо спрямо тези, които идват след вас, но не виждам проява на особен интерес и подкрепа от тяхна страна, а би било добре поне да изразят някакво мнение.
Виж целия пост
# 374
Това за образа на героя, наместо тезата ли влиза?


 Да,характеристика на герой или теза- защото щели да се редуват.Т.е, дава ни се тон"гответе се и за двете" .

Естествено, че  няма да учат през лятото стихове за 5,6 клас преди да знаем какво- що, но за 7 трябва да се научат,най-малко заради разпознаваемост  или писане на теза.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия