Турско иго / османско владичество, кръвен данък / набор, насилствено помохамеданчване...

  • 84 616
  • 1 590
# 90
Грешно,но полагат титанични усилия.ImpЗа смяната на над 800 местности от турско-арабски имена с български е абсолютно правилно.Тук е България и официалният език е български.Колкото до лошите българи,няма нищо по-лошо от предателите.Никоя нация не обича предателите.Hands Minus1
Виж целия пост
# 91
Естествено че е правилна смяната на имената на местности.Отдавна трябваше да го направят.
Даже не знам кой болен мозък може да вижда нещо нередно в това.
Виж целия пост
# 92
Смехотворно е да се залага на теорията - ами господаря на роба е добър и роба е бил добре след като не е бил убит /насилствено сменане религията му/. Глупости! Роб и господар! Роба е жив, защото господаря го използва за своите нужди. 
Нещо ни се разминава терминологията. Ето ти няколко примера на запазени "робски" къщи:





Някой "роби" са живели много бедно, други не съвсем.
Виж целия пост
# 93
Чудно защо повечето такива къщи са в Балкана? Защо по полето не е имало малки селца и градчета с такива красиви и богати къщи, там земята е плодородна, би трябвало да са още по-заможни хората?
Виж целия пост
# 94
А обре дошъл по моя край! /умишлено изпуснах "д" да не вземешда дойдеш, че може и да не усъмнеш ако се опиташ да си пускаш пропагандата./
Разпознавам едната от къщите е от мястото, от където е родът ми по майчина линия. Хората, чиято фамилия още носим са двама братя, които са убили сина на турсия бей, който е посегнал насилствено на сестра им. Тъй като е било ясно, че няма да има справедлива присъда, са избягали в далечен край на България. Майка им бива разпитвана, измъчвана и умира няколко месеца по-късно. След няколко години се връщат с "другари", за да вземат сестра си и жените си /и тук малко не е сигурно, че не се преувеличва лиричния герой/ убиват убийците на майка си. От тогава нашия род заживява там, където сме и сега.

Да ми даваш за пример какви добри са били господарите към робите с къщи от Копривщица, Арбанаси, Панагюрище, Трявна и ДОРИ родната къща на Тодор Каблешков е не само тъпо, ами омерзително за тези, които са ги построили и са дали живота си против османското робство. Всички посочени от теб къщи са мономенти на българското величие ВЪПРЕКИ животинското присъствие и влияние на турската сган. Всички къщи са от люлките на българското възстанничество. Точно и затова са съградени - няма много турци = има просперитет.  

Тези красоти са били не веднъж разрушавани от побеснелите кучета на кърджалийските дружини! Арбанаси е щял да бъди десетки пъти по-величествен, ако не бе сринат почти до основи от не позволяващите нищо красиво турци.

В държавата има няколко конака, които са останали като красиви постройки останали от турците, като разбира се и тях са се опитали да изгорят. Нито един техен архитект не е османец, а българи и европейци. За какво мислиш българина е строял от здрав камък? Щото му харесва да го мъкне от реката или го е страх от торнадо? Логично е защо!
Виж целия пост
# 95
Хайде да поговорим за КЛАНЕТАТА.  Дори и да оставим пълната липса на просперитет, научка и светлина, кото са потъпкали турците. Нека погледнем колко и как са безчинствали и избивали робите си гяури! Подобен прецедент в световната история къде има? И не пропускай "отвеждали в робство" в текста ...

• В 1344 - 1421 г. турците поробват българските земи като извършват кланета и опустошения в невиждан мащаб довели до пълно обезлюдяване на цели райони. Исая Серски пише за това, че "Тогава живите облажаваха умрелите по-рано".

• В 1352 г. турски нашественици извършват масови кланета в Айтос, Ямбол и Пловдив
 
• В 1359-1364 турски нашественици извършват масови кланета в Стара Загора, Пловдив и Сливен. Тогава е избито и отвлечено в робство цялото население на градовете Венец и Сотирград и те престават да съществуват.

• В 1372 турците избиват и отвличат в робство цялото население на Бактун и града престава да съществува.

• На 17 юли 1393 г. Баязид превзема Велико Търново и извършва масово клане на населението. След няколко дена в една от църквите са събрани и изклани още 110 оцелели търновски първенци.

• В 1598 г. турците извършват клане във Велико Търново при подавянето на Първото търновско въстание, за да спасят живота си най-малко 16 000 българи забягват във Влашко.

• В 1600 г. Мехмед паша изколва българите в Чепинската долина отказали да се потурчат и останали в селата си, а потурчилите се "за кашмер" са накарани да разрушат 218 църкви и 33 манастира в района.
 
• На 18 октомври 1688г. турската войска на софийският бейлербей извършва клане над българите от град Чипровци и селата Копиловци, Железна и Клисура, изклани са над 1000 мъже и стари жени [4], а селищата са изгорени и сринати до основи. [5]. Не са изклани само към 2000 млади момчета, жени и момичета които са отвлечени в робство. Оцелелите след подавяне на Чипровското въстание едва 3000 българи от района.[6] за да се спасят забягват в през Влашко в Банат.

• В края на ноември 1689г. турските войски на Халил паша, еничарите на Махмуд паша и татарският хан Герай изгарят град Крива Паланка и извършват клане на българите там и в Куманово при подавянето на въстанието на Карпош. [8]При повторното завладяване на освободените от въстанието и австрийските войски западни български земи в Поморавието, Видинско и Македония турците извършват такива кланета и палежи, които принуждават многохилядно българско население да избяга в Банат.[9]

• В края на юли и началото на август 1737г. по заповед на Али паша Кюпрюлюоглу, при подавянето на Въстанието на архиереите в Софийско и Самоковско, от турците са избити над 350 софийски граждани, свещеници, монаси и хора от околните села, включително митрополита Свети Симеон Самоковски, обесен в София на 21 август 1737 г. зад църквата "Света София", много българи от Западните български земи бягат в Банат.

• В периода от 1773г.[10] до 1822г.[11] кърджалийски отреди и регулярни турски войски извършват многократни кланета на българи, опожаряват и ограбват десетки български села и градчета от Дунав до Бяло море и от Ниш до Цариград[12] [13]. Такава е съдбата на Трявна 20.ІІ.1798, Тетевен още в 1861г. Сопот в 1793, 1800 и 1807, Габрово в 1793 от кърджалии водени от Емин Балталъ, а в 1798г. тук погрома е от регулярни турски войски, Калофер на 22.ХІІ.1799г. и в 1804, Арбанаси 1796, Велико Търново1796, Троян1796, Севлиево1796,Еркеч няколко пъти и в 1808 оцелелите изоставят селото, Копривщица 1793 и още два пъти, Казанлък е нападан няколко пъти, Шипка1793, Тулово 1785 , Мъглиж 1785 , Елена 1793, Панагюрище 1785, Сопот 1793, Карлово 1785, Чирпан 1793, Ямбол 1794, Жеравна 1794, c. Тича 1795, Градец 1795, с. Пролом карловско - три пъти, с. Сакарци тополовградско (след погрома оцелелите за десетки години изоставят селото), с. Раково котелско, Ловеч, Айтос 1791 , с. Бов, Хасково в 1791, Харманли 1791, Асеновград два пъти, с. Урумкьой Созополско (или Урум ени кьой, дн. Индже войвода, където според легендата прословутия кърджарлия Индже намира смъртта си, всъщност той там само е ранен, а е убит в с. Скулени на р. Прут през 1821 г.), Караеврен (дн. Близнак ), Делиево, Граматиково, Гьоктепе (дн. Звездец), град Ахтопол, с. Едига два пъти, Ениджия, Пейчова махала, Сазара, Крушево, Чеглаик, Селиолу, с. Карабунар и с. Вайсал лозевградско, с. Куру дере Одринско, с. Азара и Софлар бунархисарско, градовете Лозенград, Виза и много други. Някои от тях като Делиево, Карабунар, Пастелево и др. след като са изгорени не са заселени повече. Разорени са десетки манастири. В тази епоха българите обитават изключително такъв тип населени места и случилото се взема размерите на изтребление. Малко български земи, най-вече много големите градове и бедни планински места са по-слабо засегнати. Сериозно пострадват Гюмюрджннско, Димотишко, Чирменско. Горна и Одринска Тракия и Подунавието са почти обезлюдени. Много от оцелелите бятат в Бесарабия и във Влашко.[14][15] [16]
 
• В 1797 г. отредите на Осман Пазвантооглу извършнат кланета при завземането на Врачанско, Ловчанска, Плевенско, Севлиевско и Търновско. Особено голямо е кръвопролитието в Никопол и околноста.[17] Тук е събрана е голяма група жени и деца българи от раята, натъпкани са в една кошара и са запалени живи да изгорят.[18]

• В 1804 г. Осман Пазвантооглу извършва кланета в опита му за пoдавяне бунтовете на българите в Ниш, Пирот, Белоградчикско и Видинско.

• В 1806 г. Осман Пазвантооглу извършва клане над българите във Видин. Пред олтара на църквата св. Петка са изклани няколкостотин миряни и свещеници от града и околността во главе с владиката Калиник, събрани и затворени там по негова заповед. [19]

• През октомври 1829г. турците извършват кланета над българите в Странджа и Сакар. Само в едно доносение до щаба на руската армия от 14.Х.1829г. са посочени избити 400 български първенци в района на границите на Одрински и Старозагорски пашалъци.[20] Над 140 000 българи от Тракия са прогонени и бягат в Бесарабия.

• През април 1841 г. на Великден в църквата в село Каменица Нишко от турците са изклани мъже от селото, а много жени са изнасилени, това става повод за Нишкото въстание при потушаването на което от албански башибозук командван от Сабри Мустафа Паша са избити хиляди българи, изгорени и разграбени 225 български села и 16 манастира и църкви в Нишко, Пиротско и Лeсковeцко, 10 000 души спасяват живота си като забягват в Сърбия.

• На 10 юни 1850 г. турците от Видинският гарнизон изколват всички българи в Белоградчик и няколко хиляди души във Видинско след подавяне на Видинското зъстание.

• На 26 април 1876 г. турски башибозук воден от Тосун бей извършва клане и опожарява Клисура при подавяне на Априлското въстание.

• На 30 април 1876 г. редовна турска войска и башибозук командвани от Хафъз паша извършва клане и опожарява Панагюрище при подавяне на Априлското въстание.

• На 1 май 1876 г. редовна турска войска, башибозук и черкези командвани от Хасан паша извършва клане на българите събрани в лагера Еледжик при подавяне на Априлското въстание. Над 1000 мъже, жени, деца и старци са избити, единици успяват да се спасят в Балкана.

• На 2 май 1876 г. турците извършват клане в Перущица при подавяне на Априлското въстание от войските командвани от Решид паша. В църквата и извън нея са изклани към 1850 мъже, жени и деца. Оцелява само 7,5% от населението на града.

• На 3 май 1876 г. башибозука предвождан от Ахмед ага Барутанлията извършва клане в Батак при подавяне на Априлското въстание. В църквата са изклани към 1900 мъже, жени и деца, още няколко хиляди българи са изклани, разстреляни или живи изгорени извън храма. Общо жертвите са към 5000 души предимно жени, деца и старци или към 3/4 от населението на града [21]. Църквата канонизира жертвите на Баташкото клане като християнски мъченици.

• На 6 май 1876 г. турците извършват клане и опожаряват село Батошево и близкия Батошевски манастир. При подавяне на Априлското въстание. Малка част от населението се спасява като избягва в Балкана.

• На 9 май 1876 г. башибозук и черкезка конница извършват клане над село Кръвеник. Голяма част от населението е избито, малцина се спасяват като бягат в планината.
 
• На 9 май 1876 г. башибозука извършва клане и запалва Ново село. Първоначално голяма част от населението успява да се спаси като бяга в планината. Бежанците се добират до м. Табите, една част от тях тръгват към Калофер, но са нападнати от башибозук при Пенчов чучур и Русалийските гробища. Само малка част успяват да се спасят в Калофер. Друга част се спуска по течението на р. Тъжа. Тях башибозука ги пресреща в Пожар дере и в м. Смесите. Тук всички мъже и момчетата са изклани, а жените поругани. Църквата канонизира жертвите на клането като християнски мъченици.

• На 17 май 1876 г. село Бояджик е ограбено, подложено на клане и изгорено по заповед на Шефкет паша от командваната от него редовна турска войска с артилерия без да е участвало в Априлското въстание. Избити са повечето селяни - 200 българи, младежите са накарани да играят "кърваво хоро" преди да ги убият, девойките и жените, които не са избити са озлочестени и отвлечени. Дядото на създателя на компютъра Джон Атанасов по чудо избягва смъртта.

• От края на април до средата на май 1876 г. при подавяне на Априлското въстание частите на турската териториална отбрана известни като "башибозук", редовната войска - низам, свиканите запасни части - редиф и черкезки отряди извършнат кланета в които загиват над 30 000 българи, опожаряват 80 и разграбват 200 селища с над 75 000 българско население[22][23]. Това кара Уйлям Гладстон да издаде в 1876г. брошурата “Българските ужаси и Източният въпрос“. Преиздадена през 1877 г. под заглавие “Уроци по клане или изложение на конфликта между Портата и България през май 1876 г.“

• На 14 юли 1877 г. е изклано село Любенова махала до гр. Раднево новозагорско от турската редовна войска с артилерия, башибозук и черкези водена от Реуф паша, командващ турският гарнизон в Нова Загора. Само в църквата са заклани 1013 българи, още толкова са убити изън нея. Общо жертвите са над 2000. Погребани са в двора на църквата. Селото е известно като втори Батак.

• На 15 юли 1877 г. е извършено клане и е разграбен Ловеч от турска редовна армия под командването на Рифат паша. Избити са над 1500 мирни българи.

• На 15 юли 1877 г. (3-ти стар стил) от турците e извършено голямо клане и е опожарена до основи Нова Загора.

• На 16 юли 1877 г. е изклано и опожарено село Дълбоки старозагорско от черкези от турската армия на Сюлейман паша.

• Старозагорско клане. ОТ 19 до 21 юли 1877 г. e изклана и опожарена Стара Загора от турската редовна армия на Сюлейман паша (Соломон Леви Явиш) с участието на албански башибозук, черкези командвани от Дай Ахмед и чирпански цигани при логистичната подкрепа на старозагорски евреи.[24] Актовете на садизъм са ужасяващи. [25][26][27][28]Бременните жени са разпаряни и от коремите им са вадени неродени деца. Хора са нанизвани на шиш и печени като човешко чеверме. Българи са одрирани живи, а кожите им са напълвани със слама и са окачвани по дърветата. Много са изгорени живи, някои първом поляти с газ. Други са горени на жертвеници, имало разпънати на кръст приковани, пален е огън на гърдите на трети и е варено кафе. Млади жени са карани голи да играят кърваво хоро където са озлочестявани и после изклани. В църквата „Св. Троица" са изклани 2500 души, много тела на избитите остават прави, защото няма къде да падат труповете. Изклани са и укрилите се в храмовете „Св. Богородица" и „Св. Николай", които са обстрелвани с артилерия и запалени. Избити са между 14 000 и 15 000 българи, още към 1200 умират глад и преживяните ужаси. В Турция са отвлечени към 10 000 млади момчета, момичета и жени, малко от които се връщат. Околните села имат същата съдба. Това е може би най-голямото документирано клане в българската история. Градът е напълно изпепелен и след Освобождението е изцяло изграден наново.
 
• На 21 юли 1877 г. (9-ти стар стил) започва клане и е подпалена Каварна от 3000 башибозук с артилерия и черкези. Едновременно са нападнати, клани и палени околните Шабла, Крапец, Горичане, Българево, Божурец, Смин, Ваклино и др. Докато по настояване на чужди консули населението е евакуирано с параходи към Варна загиват убити, умрели жени и девойки след изнасилвания и удавени общо към 1000 души. Един старец е клан с трион, а едно момче е горено живо. Еранос Ераносян арменският телеграфист в Балчик уведомил консулите е убит от башибозука на 22.(10) юли 1877г. при пристигането си в Каварна. [29][30]

• На 4 август 1877 в Казанлък турците изколват 200 българи пред храма св. Пророк Илия.

• През август 1877 в Карлово от редовни турски войски и башибозук командван от Исмаил, палача на Батак, брат на Ахмед ага Тъмръшлията, са избити не по-малко от 600 българи (според доклад на френския вицеконсул в Пловдив от 6 август 1877 г.), но турците най-вероятно успяват да прикрият много от убийствата и в действителност жертвите са значително повече.

• В 1877 от турците е изгорено и обезлюдено карловското село Пролом. Пет години са необходими селището да се засели отново.

• В 1877 г. турците извършват клане, изгарят и разрушават Калофер. Избити са поголовно всички мъже и младежи. Десетилетия града е наричан град на вдовиците.

• В 1877-1878г. през Руско-турската освободителна война турците извършват погроми и кланета и в Златарица, Елена, Котел, в Новозагорско, Стремската (Карловската) долина, Панагюрище(погромът е дело на редовна турска войска), Самоков, Белово, Брезник (тогава Караагач), Чепеларе, Златоград, Симеоновград (тогава Търново Сиймен), Свиленград (тогава Мустафа паша), Любимец, Харманли и по-навътре в Одринска Тракия, в Македония и на много други места. В Пловдив само в края на август са екзекутирани 116 българи. Стотици българи са убити и в Сопот, в селата в Пирдопско, Казанлък, София (тук руснаците заварват 16 бесилки, на които са извършвани екзекуции до последния момент),Айтос, Карнобат, Одрин, Пазарджик, Асеновград (тогава Станимака), Чирпан, Варна, Фере, Димотика, в други тракийски градове и т.н. В Сливен и околностите му за няколко месеца дo началото на 1878 г. турските власти убили, изпратили на заточение и интернирали около 1000 души българи. Турската власт извършва жестокости и големи насилия в селата Красново, Аджари Розовец (тогава Рахманли) и Меричлери. Разоренията са огромни. Избити и безследно изчезнало мирно население е общо около 180 000 българи.[31]

• В 1903г. турците жестоко потушават илинденско-преображенското въстание като избиват 994 въстаници и 4 694 избити, изклани и живи изгорени мъже, жени и деца от мирното население. 3 122 жени и моми са изнасилени, а 176 пленени. 70 835 души са обездомени, 30 000 са прогонени в България, 201 опожарени са села, 12 440 опепелени къщи .[9]
 
• От 21 февруари до 1 август 1905 година турска редовна войска избива във Воденско 61 мирни селяни.

• На 9 май 1907 г. турци извършват клане до Виница при Кочани в една къшла са заклани 7 българи овчари. Това е клането във Винишката къшла. Международна анкета от австрийският консул в Македония Алфред Рапопорт, военния адютант на Австроунгария полковник Гойгингер и руският консул Орлов стига до извода, че това е дело на турски войници от редифския батальон и местни турци от Калиманци. [34]

• На 21 ноември 1911 година турски полицаи и жандарми в едно с местни турци, босненски изселници (мухаджири), цигани и евреи извършват клане и погром над българите в Щип, граждани и селяни дошли на пазар в града. Убити са 20 българи и 282 ранени.[35] Клането ускорява избухването на Балканската война.

• На 11 януари 1912 г. е извършено клане и погром над българи в Гюрешкия манастир “Св. Богородица“, край Скопие.

• На 1 август (19 юли стар стил) 1912 година турците извършват клане в Кочани Македония. Mестни турци убиват най-малко 34 българи, много са ранени. Това е известно в историята като Кочанско клане. Клането е един от поводите за избухването на Балканската война.

• В началото на юли 1913г. турците избиват и проганват българското население на Ордринска Тракия. На 7 юли 1913г. и следващите дни са изкклани над 1100 българи мъже и жени в голямото село Булгаркьой, селото е опожарено, а останалото население към 1050 души, които не успяват да избягат са отвлечени в Мала Азия. Същото време турците унищожават още над 60 български села, като 24 са напърно изгорени, общо в областта към 55 000 българи са избити и още толкова са отвлечени в Мала Азия или прогонени от родните им села и градове към България.
  • [**]

• В 1913 г. редовната турска войска извършва клането на Илиева нива при с. Глумово Ивайловградско. Турците избиват до едно над 200 пеленачета скрити на южния бряг на река Арда, деца на българи, бягащи от Одринска Тракия. На мястото е издигнат мемориал.

Велик народ сме, че сме устояли и оцеляли след като тези животни са вилнени по земите ни!
И как ще е РОБСТВО да отведеш населението на едно село или град и никой повече да не чуе за тях? Що за робство ще да е! Летен лагер с преспиване ....

Божидар Димитров го каза, че са продавали български роби по пазарите на Одрин, Истанбул, та чак и във Венеция и това е документално доказано. Ама какво робство? Екскурзианти!
Виж целия пост
# 96
Това не мога да не го споделя -

В Цариград вестник на български се появява 8 години преди да се появи вестник на турски.
Първото светско обществено начално девическо училище се открива през 1840 в Плевен от А. Димитрова.
През 1856 в Шумен се открива първото класно девическо училище, а в Турция- 1883 г.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Кого сравняваме като финанси и възможности - огромната Османска империя и малка поробена България! И пак българите са вървели напред с години! Колко сме били будни и напаредничави! Ех, къде щяхме да сме сега ако не ни бяха клали, отвеждали в робство и разрушавали всичко постигнато....
Виж целия пост
# 97
the Дорис,
Благодаря за тези постове.
Виж целия пост
# 98
Чудно защо повечето такива къщи са в Балкана? Защо по полето не е имало малки селца и градчета с такива красиви и богати къщи, там земята е плодородна, би трябвало да са още по-заможни хората?

По "полето" просто е имало други къщи, с по-градска архитектура.









Като прочетох последните постове се сетих за една песен на Depeche Mode, която е обръщение към "You patriotic junkies".

Виж целия пост
# 99
Check Please, снимките, които показваш, са на сгради, строени след Освобождението.
Виж целия пост
# 100
Хайде сега, подробности...не разваляй теорията.
 
Имали са хубави къщи, сега, че винаги е можело да дойдат да ги изнасилват и колят, явно е на заден план в картинката.
Виж целия пост
# 101
Имали са хубави къщи, факт. Просто стилът е бил различен.
За Възраждането не сте ли учили по история? Не може 5 века да се сложат под един знаменател. Дошло е време, когато някои българи са получили достатъчно възможности да развият предприемаческия си дух и да постигнат известно благополучие. Особено ако са живеели в град/село, които са се радвали на по-особени права и свободи в сравнение с останалите – Сливен, Копривщица, да не изброявам. И неслучайно точно в тях се заражда желанието за освобождение. И се раждат и възпитават в патриотичен дух хората, които посвещават живота си на свободата на България.

Скрит текст:
Виж целия пост
# 102
Да, обаче, във Варна не е ли имало повече турци, отколкото българи?
Давайте за пример проспериращи градове с предимно българско население.
Скрит текст:
До средата на XIX век българите са незначителна част от населението на Варна, главно търговци от по-големите градове във вътрешността, като Шумен и Търново.[8] Градът е населен освен с българи и с турци, татари, арменци, гагаузи, евреи, цигани и др. Носители на европейската култура са предимно образовани гръцки и еврейски семейства. Техни са магазините и ателиетата, из техните среди произлизат лекари, банкери, търговци и голяма част от интелигенцията. Голяма част от гагаузите и част от българите са гръкомани. Сред варненските турци също има елит, работещ в местния клон на Отоманската банка. Сред турците има и личности, които се занимават с търговия и индустриално производство.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0% … D0%B0%D1%81%D1%82
Виж целия пост
# 103
Интересно явление от този период били привилегированите общини на българите-християни. Такива имало няколко категории — войници, мартолоси, соколари, дервенджии. Техните селища са запазили известна самостойност и затова в най-ново време те станали центрове на новобългар­ско движение. Войнишките села, които били длъжни да изпълняват военна служба, се ползували поради това с големи предимства; по турски те се наричали войник-куралери (села на войници), по български и до сега — войнишки села. Те се намирали по планинските долини на Балкана, Средна гора и Родопа. По-значителни от тях са: Копривщица, Панагюрище, Котел, Жеравна, Градец, Ямбол, Сливен; по-нататък Цепина, Белово; към тях принадлежало селото Конаре при Татар Пазарджик, на което село били поверени султанските конски заводи. Други, изглежда, имало около Къркклисе (Лозенград) и по планинската страна около София.

Жителите, които се подчинявали под известни условия, живеели неза­висимо под управлението на своите войводи или князе, не плащали почти никакви данъци, били освободени от всякакви тегоби и имали право да носят разноцветни дрехи. От година на година те извеждали няколко хиляди души, от които, без да получат заплата, една част въоръжени с копия и боздугани придружавали обози, копаели окопи, гледали коне, сечели дърва и изпълнявали други работи; друга част в самия Цариград отглеждали султановите коне.


От http://istoria.bg/booktext/balgariya-pod-tursko-igo
И пак там:

Скрит текст:
Копривщица (по турски Авраталан), най-главното войнишко село, е разположено в Средна гора, при изворите на Тополница, на разстояние 10 часа път от Пловдив, между високи планини13. През време на старото царство тук се ширили само разкошни ливади, а на местото на днешното градче се издигала гъста гора. След падането на царството овчарите опи­сали пред околните боляри Копривщенската долина като отлично место и вярно прибежище, поради което там се поселили много семейства от Зла­тица, Пловдив и други градове. Между поселниците имало и една богата болярка от село Рила. Тя отишла при султана в Одрин (това било, значи, преди 1453 г.) и измолила от него ферман, чрез който й била дадена властта над Копривщица заедно с големи привилегии, като, напр., поста­новено било никой турчин да не минава през това место на кон. В този ферман Копривщица се споменава с турското й име Авраталан (женско поле). Болярката била известна между съгражданите под името султанка, а потомството й се наричало Султанековци. Формата на управлението в колонията била аристократическа. Преданието разправя, че копривщенци със своите червени дрехи, високи калпаци, разкошни коне и добро оръжие при­добили голям авторитет, обаче, всичко това са, вероятно, тъмни спомени за старобългарското болярско време. Копривщенски войници са ходили в редовете на турската армия до Офен и Виена. В къщи главното им за­нятие било скотовъдството; те чергарували със стадата си по цяла Тракия, носели оръжие, ходели на лов и живеели свободно, без да плащат големи данъци. В онова време населението на Копривщица било над 10,000 души. Силата на фермана, обаче, се намалявала, а произволът на чиновниците расъл, докато Балабан юнак, прочут между турците поради храбростта си във войните с австрийците, не измолил за родния си град нов ферман, който вероятно и сега още се намира в Копривщица. В фермана било наредено, че Копривщица е подчинена непосредствено на сул­тана и че тя, с изключение на вноската в полза на цариградската Фетхи джамия, е свободна от всякакви данъци; че местните началници имат право да носят особени шапки и че там ще живее само един турски чиновник, подчинен на тамошните началници. Обаче, пловдивските паши сполучили да обърнат в нищо и този ферман. Кърджалийските сму­тове докарали неизказана злополука за цветущото балканско градче. Три пъти (за пръв път в 1793 г.) Копривщица била опожарявана и обръщана в пустиня. Много труд струвало на правителството с обещания на награди и със заплашвания да накара жителите да възстановят селището. Сега в Копривщица, която е прочута като родно место на много видни български писатели, учители и търговци, има около 1110 семейства (венчила).

За Панагюрище:

Скрит текст:
Главното знаме (баш-байрак) на войниците от Пловдивската област се е развявало в градчето, наречено Панагюрище или Панигюрище (по турски Отлуккьой, ливадино село)14, което се намира на осем часа на север от Татар Пазарджик при реката Луда Яна, в една висока долина на Средна гора. Според преданието, Мохамед II, след като завоювал Цари­град, преселил от Ямбол 240 семейства на това место, гдето от старо време ставал панаир (панагир, πανήγυρις); към тези поселници се присъединил много народ от околностите. Жителите отначало пращали войни­ците си на война, а по-късно (до 1840 г.) на брой 33 души отивали в Цариград да гледат султановите коне. В града им турчин не смеел дори да пренощува. През кърджалийско време, в началото на сегашния век Панагюрище било почти съвсем разрушено от разбойнишки шайки. В това време Хасан Каваназоглу, татар пазарджишкия бег с ко­варство отнел на панагюрци златния ферман, който им потвърдявал войнишките права. В епохата на новобългарското възраждане панагюрци се отличили със силно проявения си патриотизъм и със стремеж към образование и свобода. В 1875 г. в Панагюрище се наброявали до 1500 къщи и 11,000 жители изключително българи. През събитията в 1876 г. Панагюрище играло първа роля: то било център на българското въстание, което завърши с известните злодейства, кланета и със съвършеното съсипване на Панагюрище.

За Котел:

Скрит текст:
Котел (тур. Казан) се намира при важния Балкански проход между Шумен и Сливен, на разстояние около 15 мили от морето и е основан, вероятно, около 1545 г. от бежанци из околностите. На жителите, въоръжени със сопи и с копия (гарби), под командата на родни войводи и князе, било възложено да пазят тамошния проход. Събирането на данъците било дело на войводата. На турците било забранено да се заселват в Котел. Във време на война специален правителствен чиновник наблюдавал, щото там да не спира и да не нощува турска войска. Обаче, по­ради честите нарушения, тези привилегии на практика изчезнали. Котленци съумели да се защищават от кърджалиите. В Котел, който, както и двата по-горе споменати градове, е имал голямо значение в новобългар­ското движение, наброяват сега до 1120 къщи; жителите му (около 10,000 души), с изключение на 500 мохамедански цигани, всички са българи15.

Та къде е пукнала първата пушка?  Grinning
Виж целия пост
# 104
И точно в някои от тези селища населението е било бунтовно, защото е имало сили да се съпротивлява.
Между другото, забелязах в някои от турските сериали, че и там имат подобни на възрожденските къщи - предполагам, че българските майстори са ги строили.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия