Турско иго / османско владичество, кръвен данък / набор, насилствено помохамеданчване...

  • 84 654
  • 1 590
# 1 275
То Танзиматът влияе и на гръцкото.
Виж целия пост
# 1 276
Неуместна е иронията в това "универсален учен". Един учен, независимо дали е историк, или литературовед, или философ и пр., трябва да има общохуманитарна компетентност - би трябвало, инак не е никакъв учен. Хубаво е - освен тясната специализация - да е чел и повече неща. Везенков прави тъкмо това.

Един учен е учен, защото тясно се специализира в дадена област. Не се очаква от ядрен физик да е добър историк. По-добре да не се използва литературовед вместо невро-хирург. Общата култура не е част от научната му работа.

"Добрият УЧЕН" не означава, че е всезнайко. Обратното е по-скоро валидно - ВСЕЗНАЙКОВЦИТЕ т,е, "универсалните учени" не са специалисти.
Виж целия пост
# 1 277
 the Дорис, плещиш някакви глупости наизуст, Vapor поне прочете текста. Везенков е историк, който се занимава с 19-20 век. С някое конкретно десетилетие на 19. век ли само да се занимава? Аман от глупости.
Виж целия пост
# 1 278
Един учен, независимо дали е историк, или литературовед, или философ и пр., трябва да има общохуманитарна компетентност - би трябвало, инак не е никакъв учен.

Отговора ми е на това изречение ... То за мен е голяма глупост.

Между другото и аз попрочетох от линковете, които даде, но не успях да ги прочета докрай! Първо ми се доповръща, а после ми се доплака. Не мога да намеря точната гнусна дума, която изпитах. И въобще не преувеличавам.
Виж целия пост
# 1 279
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.
Виж целия пост
# 1 280
Вапор, а защо трябва да поддържаме митове? Много народи и нации нямат хилядолетни писани истории, но не са умрели от този факт.

Александрия, пишеш, че помаците не са се смятали за българи. Така е. Може би с тях имаме общи балкански прародители, които не са се самоопределящи като българи. Нали не мислиш, че предии 2000г е имало в Родопите хора, които  са били българи? Техните предци са говорели балкански славянски език, но може и да не са се самоопределящи като българи. Помаците не са се смятали за турци въпреки общата религия и никога не са приели турския език за майчин. Има и турци християни. С българите не ги дели само религия а с турците мюсюлмани изповядват една и съща религия, но различен бит, култура и език.

Преди 2000 г. никой на Балканите не е говорил славянски.
Произхода на помаците е ясен - били са българи, които през 16-17 век доброволно приемат исляма по икономически причини. Османските власти никога не са практикували масова ислямизация, само отделни лица са били потурчвани насилствено. (Да, "потурчване" значи именно помохамеданчване в нашия контекст.
Турци християни няма, има турскоезични християни, които се наричат гагаузи. В Мала Азия също е имало турскоезични християни, които са се смятали за гърци/ромеи. След сключването на конвенциите за размяна на население м/у Турция и Гърция, те се изселват в Гърция като гърци. Т. е. религията е много по-важна от езика за националната идентификация.

Съгласих се айше, само да знаеш, че не е било доброволно, ми доброзорно.

"Потурчването на Чепино или Чепинският летописен запис е летописна записка, написана от поп Методий Драгинов от село Корова през 17в. В нея е описано насилственото потурчване на българското християнско население в Родопите. Събитията за които е приписката са описани като такива и в още два независими един от друг източника - Беловската хроника и Хрониката от Бактун. Текстът на поп Методий е публикуван за първи път от Стефан Захариев, "Географико-историко-статистическо описание на Татарпазарджишката кааза", Виена, 1870 г., стр. 67-78. Приема се, че оригиналът на ръкописа, съставен в края на 17в., е загубен. Някои изследователи напълно отричат съществуването на подобен оригинал,както и на неговия автор.

Захариев пише в публикацията си: „Преди 34 години старият поп Илия ми даде един на кожа писан Требник, разкъсан до половината, дето се е увардило следното достопаметно забележение … (следва текста на поп Методий Драгинов) … Покойният поп Илия, старец на 96 години когато ми даде този ръкопис, казваше, че неговият дядо, поп Иван, разказвал, че в цепинските черкви се намирали български книги, които тогавашните попове не можели да прочетат, но и тях изгорили помаците заедно с черквите”.

Историци като проф. Петър Петров, посочват, че хрониката описва действителни събития, отразени в други две хроники от Пазарджишко - "Баткунски летописен разказ" и "Бельовски летописен разказ". Те описват същите събития, както и поп Методий Драгинов, но не са толкова обстойни. Запазени са преписи на беловския разказ и превод от гръцки на баткунския, като оригиналите не са открити. Публикувани са от Христо Кодов в "Опис на славянските ръкописи в библиотеката на Българската академия на науките", София 1969. През 1965 г. проф. Петров посочва, че е възможно трите хроники да се базират на по-стар общ източник. Петър Динеков изследва текста и уверил се в автентичността и значението му включва летописната приписка в програмния си научен труд "Старобългарски страници"
Този летопис вече отдавна се доказа, че е фалшификат.
Вижте тук http://www.librev.com/prospects-science-publisher/2380-19
И тук http://www.rodopskistarini.com/2012/03/blog-post_16.html
Вероятно има и още, но мисля, че това е достатъчно.
Виж целия пост
# 1 281
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.

И това според кой източник? Или е твое разсъждение?
Виж целия пост
# 1 282
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.

И това според кой източник? Или е твое разсъждение?

Това е всеизвестно. Въпрос от обща култура е.
Виж целия пост
# 1 283

Този летопис вече отдавна се доказа, че е фалшификат.
Вижте тук http://www.librev.com/prospects-science-publisher/2380-19
И тук http://www.rodopskistarini.com/2012/03/blog-post_16.html
Вероятно има и още, но мисля, че това е достатъчно.


Само като прочетох "Либерален преглед" и ми стана ясно как е доказан като фалшификат Laughing

Ето още по темата за доброволното потурчване:

Кой е Свети Висарион Смоленски, патрон на катедралния храм, превърнал се във визитка на град Смолян?

Светецът е сред най-големите новомъченици на Православната църква, превърнал се в символ на неугасващия български дух и Христовата вяра в Родопите. Неговото име дълго бе в забвение, докато най-сетне родолюбиви българи издигнаха църквата в Смолян, заслужено посветена на неговия подвиг и мъченичество. Ето какво пише в житията на българските светци за него и неговото време, въз основата на "Исторически бележник", диктуван от Рада Казалийска (1821-1907) на сина й? Христо Поппанталеев, публикуван за първи път през 1931 година в списание "Родопски преглед".

При царуването на султан Мехмед IV през месец юли 1669 г., когато стана страшното и насилствено помохамеданчване на българите в областта около Смолен, турците направиха много пакости. От жителите едни помохамеданчиха, други избиха, а трети избягаха в горите. Турците изгориха църквата "Св. апостоли Петър и Павел", митрополията и богословското училище. Всички книги и помагала унищожиха, а скъпоценностите разграбиха.

Турците поискаха да заловят Смоленския епископ Висарион, но той с голяма група българи през една нощ успя да избяга и се настани в Райково. Там бяха намерили прибежище и много българи от околните села.

Народът, като виждаше, че при него се намира духовният му водач, се окуражи, съвзе се за нова борба с турците и упорито бранеше вярата си. Така той запази от помохамеданчване околните на Райково села и самото Райково.
При помохамеданчването на Смолен и областта му

турците избиха много мъже, жени и деца

които не склониха да приемат мохамеданската вяра. Много вдовици и малолетни сирачета от двата пола, които не можаха да избягат в Райково, бяха принудени да нощуват из горите, изнемощели от глад и безсъние. Много от тях бяха застигнати от турските орди и подложени на най-мръсни деяния, които може да извърши само потъналият в невежество турчин. Тия мръсни дела не мога да ги опиша - устата ми се схващат. Но ще настъпят светли дни и за това измъчено българско племе. Нека то знае до каква безнравственост е паднал завоевателят турчин и каква варварска религия е разпространявал.

Епископ Висарион Смоленски преживя в село Райково една година. Турците обаче търсеха сгодно време да го погубят, та да няма кой да поддържа борческия дух на българите, защото те бяха отпаднали духом от сполетялото ги зло. Помощ не идваше отникъде другаде и само епископ Висарион ги укрепваше във вярата и надеждата, че

това зло ще мине и ще настъпят пак добри дни

В ранното утро на 29 юли 1670 г. епископ Висарион Смоленски бе тръгнал, придружен от 10 души охранители, всички на коне и добре въоръжени, от Долно за Горно Езерово. Но ненадейно в долината се появи голяма въоръжена чета от турци. След тежък и кървав бой турците заловиха живи епископа и неговите охранители. Те ги обезоръжиха, вързаха им ръцете назад и бързо ги поведоха към Смолен, за да не би да ги застигне християнската чета, да ги освободи и люто да си отмъсти.
В Смолен по заповед на властта най-първо с добро и кротко се помъчиха да убедят епископ Висарион да приеме мохамеданството и по този начин да откупи живота си, понеже смятаха, че щом той се съгласи на това, много скоро и останалите българи християни безропотно ще последват примера му. Епископът отговори: "Човек, който има любов към божествената истина, е непоколебим във вярата си. Смъртта ми ще ме направи безсмъртен пред Бога".

Тогава турците го съблякоха и го оставиха съвсем гол и започнаха да щипят тялото му с нарочно приготвени клещи, като късаха парчета живо месо. Епископ Висарион

изтърпя тия адски мъки, без да се уплаши и без да моли за милост

Кръвта ручеше от тялото на този истински мъченик. След това най-немилостиво го биха с железни пръчки, докато епископът склопи очи и падна в несвяст. След като го свестиха, турците го мушкаха с ножове и режеха късове от тялото му, сложиха на главата му нажежен ръжен и се гавреха с него. Но и това не им стигна. Поругаха го публично и го развеждаха гол из града за показ. Епископът понесе и тая гавра със смирение. Най-сетне един освирепял турчин излезе от тълпата и с остър нож го прободе в гърдите. Турците злобно се нахвърлиха върху него с камъни и обезобразиха тялото му.

Те заповядаха на охранителите на епископа да изкопаят гроб в една от градините, близо до хорището на Смолен, и там погребаха мощите му. Така на 29 юли 1670 г. умря мъченически Смоленският епископ Висарион.
Виж целия пост
# 1 284
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.

Добре, първоизточникът е западен. В момента спориш за тансмисията - и гръцко влияние има, безспорно и е много силно, и през Русия (където част от възрожденците се обучават); идеята е да не се зачерква като трансмисия и Танзиматът, защото той също прононсира просвещенски идеи. Идеята за националното своеобразие, за ценността на фолклора и езика пък идва от Хердер и романтиците - те стават лозунг на националните обединителни движения...

И хем има влияния, хем възрожденците им се съпротивляват, мислят нееднозначно Европа ("Криворазбраната цивилизация"), някак без да достигат до рефлексията, че самият бунт срещу европейската културна хегемония е романтически, тоест - западен.
Виж целия пост
# 1 285
Елица, потурчване не е равнозначно на помохамеданчване, никак даже. Потурчване е приемане на турския език, нрави и обичаи. Родният език е много силно вързан с етническото самосъзнание. Религията доста по-малко. Религия се сменя лесно. Бит, обичаи, традиции не е лесно да се сменят, а за смяна на език трябват ежедневни контакти с хора, за които е майчин и поне 3 поколения, които да го говорят, ако средата е чиста етнически. Помаците са запазили доста езически обичаи, доста повече от християнизираните българи. Сватбените им обреди са уникални и не се срещат сред турци, българи, сърби, гърци, албанци или друг балкански народ. Помаците (помакиня, торбеши), населяващи планините в България, Гърция, Македония, Босня, Албания не са турцизирани и никоя помашка общност в тези държави не говори турски език.
Някакви официални или неофициални източници, ако е възможно, да предоставиш.
Имам роднини в район със смесено население и много добре зная какво е помак, турчин и потурчване.




Казах ли ви аз, че според обективните помаците са доброволно помохамеданчени.
Ама всичките ли? Демек Не е имало насилствено налагане на ислям в България по времето на Османската империя? Не прекалихте ли достатъчно вече?
Виж целия пост
# 1 286
Не знам кой пръв казал, че "Народ, който не познава миналото си, няма бъдеще" - излизат всякакви. Но според мен са разменени следствието и причината:
"Народ без бъдеще се втренчва в миналото си."
+1. Точно това мисля и аз. Хиляда поста да разнищим миналото. А за напред какво? Безхаберни политици. Народ който се накланя откъдето вятъра духа. Изтормозен и беден, а жалко.
Виж целия пост
# 1 287
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.

И това според кой източник? Или е твое разсъждение?

Това е всеизвестно. Въпрос от обща култура е.

 Laughing
Благодаря за отговора все пак.
Виж целия пост
# 1 288
Популярният лозунг на Априлските въстанници "Свобода или смърт!", който по-късно става лозунг и на Македонското революционно движение, е заимстван от гръцкото освободително движение. Самите гърци го заимстват от американската борба за независимост. T. че видно е откъде идват идеите - от запад. При нас не директно, а най-често чрез гърците, на които винаги сме подражавали.

И това според кой източник? Или е твое разсъждение?

Това е всеизвестно. Въпрос от обща култура е.

 Laughing
Благодаря за отговора все пак.

Като не знаеш нещо, винаги можеш да потърсиш в уикито. Simple Smile
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_or_Death

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0% … D1%8A%D1%80%D1%82
Виж целия пост
# 1 289
Не знам кой пръв казал, че "Народ, който не познава миналото си, няма бъдеще" - излизат всякакви. Но според мен са разменени следствието и причината:
"Народ без бъдеще се втренчва в миналото си."
+1. Точно това мисля и аз. Хиляда поста да разнищим миналото. А за напред какво? Безхаберни политици. Народ който се накланя откъдето вятъра духа. Изтормозен и беден, а жалко.
А, каква изненада е безхаберните ни политици да са командорени през последните поне 25 години от една етническа партия, която на всичкото отгоре е противоконституционна. Винаги техните гласове са решаващи и включвани в коалициите, избирали са си кои министерства да са за тях и изкрадоха де що има останало.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия