Рим - 22 тема

Завърнахме се от нашето пътуване до Рим.
За тези, които ще ходят в близките дни и седмици - много е топло! Задължително търсете хотел с климатик.
Ние бяхме отседнали в непосредствена близост до метростанция Castro Pretorio.
Хотелът ни беше този:
https://www.booking.com/hotel/it/desartistes.bg.html?aid=357023; … p;type=total&
Препоръчвам го с две ръце!
И в двете посоки от и до летището ползвахме шатъли: към центъра ползвахме RomeAirportBus (търгваше почти веднага след като отидохме на спирката), а на връщане хванахме Sitbus в 5:30. Мислех, че ако отидем два часа по-рано на Чампино ще висим много, но всъщност се оказа, че са точно колкото трябва - успяхме да закусим и да пием кафе, да минем през всички проверки и т.н. И в двете посоки автобусите бяха полупразни, нямаше никакъв смисъл от билети предварително.

Освен хотела искам да препотъчам и следните заведения:
1. Gelateria La Romana - абсолютният ми фаворит. Сладоледа е невероятен, има и доста масички вътре, на които можете да си го хапнете на климатик Simple Smile
2. Radicchio & Pommodoro Roma - точно до метростанция Castro Pretorio - много хубава пица на много прилични цени. Също има столчета къде да си хапнете на спокойствие.
3. Two sizes до Навона - уникално тирамису Simple Smile
4. Cave Canem trattoria - pizzeria в Трастевере - пицата беше страхотна, тънка и хрупкава
5. Cantina e Cucina, в близост до Навона. Ядох страхотно ризото с манатарки Wink
6. В деня, посветен на Ватикана посетихме и Pizzarium - вкусна пица, но не знам дали си заслужава чакането. Ако някой има намерение да го посети - да напомня, че се тегли номерче от едно устройство на входа и чаках да те извикат, за да си поръчаш.

Впечатленията ми от забележителностите:
1. Ватиканските музеи - още от самото влизане и купуване на билетите (всъщност купихме си ги онлайн, но пак трябваше да минем през касите за самите билети) те поема тълпата.  Страхотна навалица, най-ужасното нещо бяха групите, които се смятат за приоритетни (поне моето впечатление е такова), минават през теб като влак, нямаш шанс да спреш, да се полюбуваш на нещо специално. Ако случайно се окажеш в средата на някоя група, те гледат на кръв. Освен в залите, които не са толкова популярни - там се отклонявахме и почивахме от тълпите за кратко. И все пак Ватиканските музеи е едно от нещата, които силно ме впечатлиха: Египеткият музей, Пио-Климентовият музей, Галерията с географските карти и Стаите на Рафаело са ми фаворитите. Сикстинската капела губи очарованието си от стотиците хора, които са  вътре по същото време с теб и от служителите, които не спират да казват "Продължавайте да вървите, не спирайте!" На третия такъв служител му казах, че искам да спра и да погледам малко (все пак затова съм дошла), и той с половин уста ми разреши да застана в средата. Витото стълбище на Момо не бих го пропуснала, за да отида директно на базиликата (поне не и при първо посещение). Също на излизане, питахме служител как да стигнем до залата с превозните средства на папите - оказа се, че този музей е извън основната сграда, минава се през градините, покрай кафето и е в нещо като подлез. Не го пропускайте! Пуснахме си и картички в пощата на Ватикана. Още ги чакаме! Simple Smile

2. След като излязохме от музеите отидохме да хапнем (Pizzarium) и се върнахме да атакуваме базиликата. Имаше си опашка, но бързо се преминаваше през скенерите (около 30-40 мин да сме чакали, но много топло беше). Входа за купола е веднага след като се минат скенерите, така, че се отправихме по 550-те стъпала към върха. Първите 200 стълби са много прилични, широки, и има достатъчно въздух. Пък и повечето хора ползват асансьора, така че не бяха проблем. Това, което ме  изненада беше, че на тази междинна спирка имахме възможността да погледнем базиликата отвътре, отвисоко. Много вълнуващо Simple Smile Последваха 300-те стълби, малко е тесничко, клаустрофобично и изморително, но пък няма много хора. А гледката е за милиони...

3. Базиликата Св. Петър и площада са може би най-впечатляващото нещо в Рим, поне за мен. Страхотна атмосфера ...

4. Вила Боргезе и Галерия Боргезе - много хубав парк, за съжаление успяхме да го посетим само веднъж. Гледката от Пинчо много ми хареса. Галерията също. Бяхме си купили билети онлайн и добре че го направихме - билети на място нямаше. Организацията е добра, пускат се по определен брой хора на веднъж, което прави разходката и разглеждането много приятно изживяване.

5. Испанските стълби и площад Испания - също много ми хареса, има някаква магия в това място. Няколко пъти се връщахме тук, общо взето през седмицата беше по-спокойно, събота и неделя имаше голям народ. Полицаите свиреха нон стоп, не ти дават да докоснеш стълбите Simple Smile Не видях да глобяват хора, въпреки че някои бяха доста нахални - по няколко пъти се опитваха да седнат.

6. Пантеона и Треви - по съвет тук от форума фонтана Треви посетихме рано сутринта, нямаше много навалица. И там имаше полицаи със свирки, като на Испанските стълби. Но някакси не успя да ме впечатли толкова, може би защото е някакси сбутан, много малко пространство има около него. За разлика от него Пантеона много ме впечатли.

Всичко останало, с изключение на няколко църкви, разгледахме пътьом отвън. Не сме големи фенове на разкопките и останките. Основно ходехме пеш, ползвахме чат пат метрото, но то не стига до много места. Почти всичи вечери бяхме в Трастевере, автобус Н беше истински късмет да го хванеш, едната вечер чакахме 1 час да дойде, е изчакахме го, ама... Въобще автобусния транспорт е мнооого зле, което е изненада за мен - толкова голям град, с толкова много туристи и толкова зле обезпечен с транспорт. И разписанието никъде не отговаря - ни в мапса, ни на страницата на ATAC, ни по електронните им табла. Другото, което ме изненада неприятно е, че беше доста мръсно и неподдържано, почти навсякъде.
Ако някой има специални въпроси, ще се радвам да отговоря, докато ми е все още прясно.
Като ви чета, Рим се е превърнал в кошмар от тълпи с туристи. Последно съм била през 2011г. и тогава имаше тълпи, но такова чудо не е било. Дори за Ватиканските музеи бяхме отишли следобед и не сме чакали изобщо. Твърда дата още не сме избрали и се чудя, има ли сезон, в който има шанс да няма чак такива тълпи?
Ходихме ноември и януари, смятам, че има по-малко хора. Ноември посетихме Ватикана в безплатната неделя, веднага щом влязохме, атакувахме Сикстинската капела, мога да кажа, че беше магично, пак настръхвам като се сетя, почти нямаше хора и поседяхме и се насладихме. После разгледахме музеите. Върнахме се пак в Сикстинската капела и вече бяхме натъпкани като копърки...беше много неприятно, почти ми прилоша.
Януари- ранен щурм на Свети Петър, нямаше даже служители още Joy Говоря за 7-8 сутринта. Спокойно изкачване, наслаждаваш се на гледката на слънцето, което започва да огрява Рим. Неповторимо
Разбира се, през тези месеци има риск от дъжд, но е приятно. Има си зеленина, по-евтино е...има туристи, групи имаше и в безплатната неделя...но би трябвало да са по-малко от останалите месеци
Благодаря за информацията. Определено ще обмисля тези месеци.
Ние бяхме там от четвъртък до понеделник. По центъра определено в събота и неделя имаше двойно повече хора, отколкото в останалите дни.
В края на март също беше добре, тълпа видяхме само на Ди Треви. Като в събота и неделя ми се стори по-натоварено, отколкото в четвъртък и петък. С предварително закупени билети за всичко (Колизеума, Боргезе, шатълите) единствената опашка, на която чакахме, беше на проверката на входа на РФ, 10-15 минути. Но до Ватикана не ходихме, не знам как е било там по това време.
Забравих нещо много важно за транспорта - има специални бутончета на всяка врата в превозното средство, които трябва да натиснете, ако иската да слезете на следващата спирка. Имахме много неприятно изживяване първата вечер, тъкмо се зарадвахме, че успяхме да хванем рейс, който спирше точно до хотела и въпреки че застанахме до вратата рейса не спря, не спря и на следващата, че и на по-следващата спирка, докато някой не натисна бутона. Така още 10 мин до някаква метростанция в тъмницата и благополучно се прибрахме.

Ей, ако се бях сетила за този номер само. Бяхме в първия възможен час за Ватикана и със сигурност, ако се бяхме сетили да идем първо в капелата щеше да е пусто Wink
Другия път Wink
По принцип ранното ставане и разглеждане не е за всеки. Сега организирам пътуването на близки. Като ги слушам....май няма да процедират така Simple Smile На нас ранно ставане и много километри пеш не ни пречат, особено в Рим Simple Smile
От къде мога да си взема билет за градския транспорт утре сутрин, понеже полета ни е в 8:00, а сме отседнали в Трастевере?
От автомат на метрото😊 отварят в 5.40
А като резервен вариант мислим за такси, тук имат седянки като в България?
Присъединявам се към мненията, че е фраш с туристи. Днес дойдохме и съм впечатлена от тълпите. Имам чувството, че и в Париж не беше така. Буквално хиляди бяха на опашка днес за Колизеума например. Ето ви един Ди Треви от истинската гледна точка 😁
Ние ходихме на Ди Треви в 6.30 сутринта. Хотелът ни беше на Термини и за 20 мин бяхме там. Освен нас имаше 2 двойки, на които правеха фотосесии и още 10 човека. Чисто, прохладно, спокойно...
Да
Човек трябва да планира коя забележителност да посети толкова рано обаче Wink Няма как всички Wink ако си само за 2-3 дни Simple Smile
Но предполагам, че и на Треви е било прекрасно като е празно