Етажната собственост - такава, каквато си я направим

  • 30 496
  • 836
# 780
Teta75, тя каза, че парите за възнаграждение на домоуправителя са по 2 лв. на апартамент, а не на човек.
Виж целия пост
# 781
Не знам коя е тя...но аз коментирах това.

Купихме лятото и тогава на общо събрание ни казаха, че ще дължим като за един човек докато се нанесем. Сега изведнъж ни слагат за двама такса без изобщо някой да ни е питал колко човека ще живеят в апартамента.  
Виж целия пост
# 782
Здравейте Hug имам няколко питанки..
-Такса в какъв размер заплаща собственик на апартамент, който не живее в апартамента? До миналия месец плащахме за един човек, а сега гледам на списъка ни писали двама и съответно по-висока такса за асансьор Rolling Eyes
- Ако не ползваш асансьор, дължиш ли такса (5 ет)? Като се нанесем няма да го ползваме, защото е стар и опасен?
- Има ли практика да се събира определена сума от всеки апартамент за домоуправителя, когато той е човек от входа, а не професионален? В новия ни вход събират по 2 лв на месец на апартамент "такса домоуправител". Редно ли е тези пари той да ги декларира като доход в НАП и да им плаща данък? Все пак му е доход някакъв Thinking
Не ви ли е неудобно да чакате някой да ви върши работите в бл.и в крайна сметка да му се огледате в оскъдния приход.Затова и все по малко хора се наемат да се занимават с домо управителство.
Виж целия пост
# 783
НАП пишат, че трябва да се декларира дохода на домоуправител, но не се дължи данък за приходи от наем на общи части,  ако ЕС не е сдружение. На нас Теленор ни удържа данък обаче.
Виж целия пост
# 784
НАП пишат, че трябва да се декларира дохода на домоуправител, но не се дължи данък за приходи от наем на общи части,  ако ЕС не е сдружение. На нас Теленор ни удържа данък обаче.
Може ли да споделиш къде точно има тази информация за наема на общите части - в сайта на НАП или другаде? Бях чела по-рано в lex.bg, че ако се спазва закона, то всеки собственик трябвало да декларира своята пропорционална част от прихода от наем?

А приходите от наем на общи части с какъв документ е правилно да се оформят, ако наемателят е собственик от блока и няма сдружение?  С обикновенна приходна квитанция от наемателя достатъчно ли е? И трябва ли да има договор с наемателя-съсобственик?
Виж целия пост
# 785
По принцип данък наем се плаща и декларира от наемателя /фирма/ като окончателен данък. В сайта на НАП обаче бях мернала и друго указание, ще го пиша, като го намеря.  Хубаво е да имате договор и разписки, ако не се плаща по банков път.
Скрит текст:
Цитат
   Домоуправител съм и от етажната собственост отдавам помещение под наем. Въпросният наем отива към фонд „Ремонти”. Знам, че трябва да се плаща данък на всяко тримесечие през годината, но от кого – от фирмата или етажната собственост? Също така да попитам дали хората с идеални части трябва да подават някакви документи и декларации към НАП или всичко прави фирмата?
    Благодаря!

Публикувано от: Снежа, на: 08.05.2018
feedback1

    В наредбите на ЗДДФЛ е регламентирано, че доходите от наем следва да се облагат с окончателен данък, след като се декларират в данъчното ведомство в определените за това срокове. Предвид вашия случай и споменатата законова уредба, то данъкът, който се начислява при режим на етажна собственост, е с данъчна ставка в размер на 10%, които не се приспадат като нормативно признати разходи. Този процент се начислява върху брутния размер на дохода от възмездното получаване на отдадената под наем етажна собственост на ЮЛ (съгл. чл. 46, ал. 1 ЗДДФЛ).
    Тъй като стана ясно, че в случая данъкът е окончателен, той следва да се удържа и плаща от фирмата наемател на помещението, което се ползва по режима на Закона за етажната собственост. Сроковете за внасянето му са краят на месеца, следващ тримесечието, за което е удържан и внесен данъка. Тук отпада задължението фирмата наемател да издава образец “Сметки за изплатени суми”, както и „Служебна бележка“ по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ. Издаването им е приложимо при други обстоятелства.
Виж целия пост
# 786
Може ли някой да ми каже ако в сграда имаш само гараж,  ползването на който не налага да се влиза през входа на самата сграда, какъв статут има такъв собственик  при вземане на решения от ОС и съответно таксата му процент от притежаваните общи части ли ще е ?
Виж целия пост
# 787
При нас гаражите си имат идеални частт от ЕС и си плащат фонд Ремонт спрямо този процент.
Виж целия пост
# 788
При нас гаражите си имат идеални частт от ЕС и си плащат фонд Ремонт спрямо този процент.
Но като цяло с тези си идеални части-процентово участват ли в ОС на ЕС , за избор на домоуправител,  фирма за почистване, ремонт на покрив, т.н
Виж целия пост
# 789
Да, дори да имате гараж, сте  пълноправен собственик. Би трябвало само да не плащате месечните такси за поддръжка - чистачка напр.,  евентуално само за ток при гаражите и такса домоуправител, ако има.
Виж целия пост
# 790
Да, дори да имате гараж, сте  пълноправен собственик. Би трябвало само да не плащате месечните такси за поддръжка - чистачка напр.,  евентуално само за ток при гаражите и такса домоуправител, ако има.
Много благодаря
Виж целия пост
# 791
Коментиран ли е някъде подходящ текст за договор за наемател на помещение, което е обща част в етажната собственост? Наемателят при нас е физическо лице и е един от собствениците. В нета намирам разни договори за наем, но не мога да преценя кой е най-подходящ.

А имаме ли напредък с примерната таблица/файл за приходи и разходи? Преди няколко страници имаше обсъждане и линк към безплатна програма в download.bg, но се оказа, че за там трябва абонамент. Някой с абонамент дали вече я е свалил?
Виж целия пост
# 792
Освен с абонамент за 6 м. от 12 лева, може да си свалите програмата с еднократно плащане с sms от 2,40 лв. или да си направите безплатно таблица в excel.
Виж целия пост
# 793
Аз мога да предоставя моята екселска таблица за приход/разход.
Тук може ли да се качва файл?
Виж целия пост
# 794
Здравейте Дами,
Имам апартамент, който не ползвам и съответно е заключен.
Как ви се вижда това плащане. Нормално ли е?
8 етажен блок по два апартамента на етаж

7,75 лв за ½ човек
3,00 фонд ремонт  на  апартамент
2,50 касиер и домоуправител на  апартамент
0,60 чистачка /1,20   за „цял“ човек/-50 лева за целия вход
0,85 поддръжка на месец асансьор /1,70 за „цял“  човек / 60 лева на месец е цялата такса/
0,65 ток асансьор  /1,30   за „цял“ човек/-
0,15 ток стълбище /0,30   за „цял“ човек/-


Благодаря Ви
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия