Имало едно време в Чукурова | ВВ, Кьосем и други исторически сериали №16

  • 22 282
  • 735
# 150
Здравейте!  Hug

Благодаря за фрагмана и коментарите!

Природните енергии в човека са събудени, за да променят културата в Чукурова: галопиращи коне, буйни води, бури...С името на Зюлейха е свързано детско отделение или каквото и да е, важното е, че тя е ангажирана с живота на Чукурова, с децата и то децата на общността. Нейната идея е от името на Яман, на табелата пише: Зюлейха Яман. И това е вярно, защото тази идея се споделя и от съпруга Яман. Но тази идея е родена като отговор на Зюлейха за избора на Йълмаз на своето дете „детето от твоята жена и от твоята плът“, избор пред любовта и децата от друг баща. 

В 43 еп. видях най-тъжната дотук сцена в този сериал;
Фекели на Йълмаз:
 Cry „Загърни сърцето си в плътна хартия и там го изсуши.“ Cry
Сцените между двамата всъщност са няколко и всяка заслужава внимание, те говорят много за двамата герои.
Пред Мюжгян и новината Йълмаз стигна само до: „Т.е. ще стана баща?“
В една следваща сцена Йълмаз споделя детската си мечта да стане баща: „Нима има нещо по-хубаво за един мъж от това да стане баща?“ Но...порасналият вече Йълмаз чувства със сърцето си, че да си баща само не е най-хубавото нещо за един мъж; най-хубавото е да станеш баща на дете от жена, която обичаш. Тази сцена е снимана сред изсечени дървета, от които са останали само дънерите. Много символично, липсва живата част, раждащата, отговаряща на жената.
Следващата и най-разгърната сцена е снимана отново сред гора, но сега жива. Йълмаз е облегнат на живо дърво, докато Фекели стои между дърветата. Йълма е в дилемата: Зюлейха и любовта или детето от Мюжгян? Той е до дървото, чувства със сърцето си, че правилният отговор е този със Зюлейха. Но отново, както и когато се ожени за Мюжгян, докато в сърцето му беше Зюлейха, той взима решение, в което не се вслушва в сърцето си.
Отсъствието на Зюлейха е тъмнина, Йълмаз много добре съзнава същността на избора: „от една страна, моя частичка, от друга, Зюлейха, която заради мен е готова на всичко“. Йълмаз е на прага, готов е да вземе другото решение. Това, което за мен е странно е, че той непрекъснато по въпросите на любовта се съветва с Фекели; слуша съветите му, те в много случаи биха били за него полезни, но той в повечето случаи не ги е използвал. В този извънредно важен избор обаче Йълмаз стои по-близо до Фекели и решението му е в неговото мислене. Поне засега.

„Когато болката отмине, ще почувстваш радостта.“
Каква тъжна мисъл за смъртта на любовта.



https://instagram.fsof9-1.fna.fbcdn.net/vp/d5b8a60986ca4c3a354b0 … t&_nc_cat=111

Сега разбирам Фекели.  За него да изгубиш любовта може да бъде компенсирано от това да имаш дете, любов и дете за него са равностойни. Съдбата решава за теб и ти пасивно трябва да следваш нейните знаци. Така е направил той, „...направи така и ти. Загърни сърцето си в плътна хартия и там го изсуши.“ Облегнат на живото дърво Йълмаз слуша Фекели, който разказва за живота без сърце. Йълмаз, стоящ между едното и другото, чува най-грешния съвет на Фекели. В епохата, в която е пусната на свобода чувствеността, дадена е зелена светлина на любовта съветът на Фекели не само задържа Йълмаз, този съвет го връща в далечното минало. Йълмаз, който можеше да прекрачи прага и да влезе в новото време, сега остава дори зад Хюнкяр, за която ценност е детето. Зад нея, защото Хюнкяр и като млада се е бунтувала за любовта, на Зюлейха каза, че тя би постъпила като нея в защита на любовта, а следвайки ценностите на своето време за детето, Хюнкяр отвори път на Демир към новото. И той продължава да страда по пътя на любовта, да видим къде ще го изведе, но е важното, че върви по него. Така групата на баща и син, носители на техническите новости в Чукурова и нови отношения между хората в работната сфера, стоят по отношение на сърдечните дела - и това е отношение и към жената, в епохата на Хюнкяр и Фекели. Това странно съчетание на ново и старо бях посочила, още когато обсъждахме „поверяването“ на Зюлейха на Демир при влизането на Йълмаз в затвора. Бащата задържа сина, който е готов да направи крачки напред, но засега си остава в миналото. Защото днес има нещо по-важно за мъжа от това да е баща, а именно - жената до него и нейното щастие. Днес, да е заченато дете без любов и да дойде на този свят в семейство без любов, да живее един мъж с жена без любов, не прави чест на мъжа. Каква е ползата от присъствието на такъв баща, който излиза от дома, без дори да каже довиждане на майката на своето бъдещо дете и бяга от нейното присъствие чрез работата си...
Зюлейха не хареса избора на Йълмаз и направи след него своя избор: щом няма бягство, остава в Чукурова. Продължението на комплекса от тези свързани помежду им въпроси е откритото заведение с нейното име за лекуване на децата на общността: там присъства любовта не само към детето от своя кръв и плът, а любовта към всички деца.

Фекели и Йълмаз са достойни за съжаление. Човек няма някаква особена заслуга за любовта, когато тя го избере; любовта е дар от Бог. Тя влиза в сърцето, а каква ще е нейната съдба, зависи от човека и от мисленето за любовта на хората около него. И бащата, и синът са получили най-големия дар, взаимната любов. Но Фекели не е направил нищо за нея и продължава след 40 години да гледа своята любима от разстояние. Йълмаз изгуби връзка със Зюлейха, препятствията го объркаха и той не успя да намери обратния път към нея. Пак казвам, засега. Аз го усещам като все по-изоставащ от състезанието и оставащ в миналото. Фекели е страдал вероятно много за любовта си, натрупал е мъдрост и философски прозрения, но не е в час със съвременното разбиране за любовта като ценност от първа степен. Затова, въпреки че много иска, той не може да помогне на Йълмаз. Йълмаз се губи между преживяната със Зюлейха любов в Истанбул и днешния ден, но в нейно отсъствие, сам не може да намери правилни решения.
 Фекели задържа и връща Йълмаз назад към своето време, докато Хюнкяр подава начало, върху което Демир стъпва и върви напред към новото време. В това виждам разликата между двойките баща и син и майка и син. Зюлейха е между тях и върви по дълъг път от Йълмаз към Демир.

Йълмаз между детето от Мюжгян – в бяло, и любовта със Зюлейха в червено.
Червеното присъства също в колана и обувките на Зюлейха, готова за бягството.


Виж целия пост
# 151
Добър ден! Simple Smile
Според мен, изборът на Йълмаз в този случай не се състоя. Ако може да се говори за негов избор, той беше направен много преди това, с женитбата за Мюржгян с мисълта, че може да има замяна на истинската любов.  Сега в диалозите му с Фекели и Зюлейха, както и в действията му стана ясно, че дълбоко се прекланя пред бащинството, но не се е примирил и със загубата на единствената си любов. В присъствието на Мюжгян лицето му се оживява, само когато стане дума за детето. В останалото време той отсъства, дълбоко залутан в лабиринта от чувствата си.  Казват, че когато не избираш сам, обстоятелствата те избират. Така Йълмаз остана раздвоен, апатичен към Мюжгян, виновен пред Зюлейха, която нарича Чукурова "свой гроб". Според Корана, тези, които не се самоопределят с делата и вярата си, попадат в чистилище (ал-берзах - "стените"). Такъв го виждам Йълмаз в момента. А как ще излезе от тази ситуация, бъдещето ще покаже. Защото съветите на Фекели със сигурност при него няма да проработят.
Виж целия пост
# 152
Здравейте и от мен Simple Smile
Благодаря за споделеното! Flowers Cherry Blossom
Желанието и намерението на Зюлейха и Йълмаз за бягство и ново начало беше възпрепятствано от новината за бременността на Мюжгян. Зюлейха се почувства предадена, разочарована и гневна. И реши да остане в Чукурова и нейната съдба да е в Чукурова. Това решение, за съжаление, не дойде от осъзнаване на реалността и нейното приемане, а вследствие на гняв и разочарование, а това не са правилните мотиви и подбуди. Защото тя взе решение за новата си роля, без да приеме и да разбере основанието на Йълмаз - да даде бъдеще на собственото си дете. Не знам, как Зюлейха би си представила живота с Йълмаз в Германия, знаейки че детето му расте без баща и бащина подкрепа и присъствие?! Дали би била доволна градейки щастие върху нещастието на едно невинно дете?! Не мисля. Но, сега тя това не го осъзнава, защото е прекалено наранена. Сега тя създава отделение за деца, отправяйки заявка, че е ангажирана с децата на общността и уж показва любов към всички деца, но явно отказва такава към нероденото дете на Мюжгян. Отказвайки да разбере избора на Йълмаз и оставайки гневна за решението му, желаейки Йълмаз да постави нея пред едно невинно дете, Зюлейха показва отсъствие на любов и загриженост към кръвното дете на Йълмаз. Не вярвам изцяло в искреността на подтика за създаване на ново детско отделение. Идеята за това отделение дойде в един особен момент за Яман, а името на Зюлейха стои над това за предназначението на отдела и със същите по големина и шрифт букви. Това за мен е показателно и СЦ наблягат на това, в което влагат определен смисъл.
Изборът на Йълмаз беше изключително труден и болезнен. Това се видя както в разговорите му с Фекели, така и като цяло в поведението му, държанието му и думите му. Обстановката, зарядът на природата, при които се развиваха действията също изиграха своята роля за внушаване на усещанията. Йълмаз избра разума пред повика на сърцето. Това, че детето е заченато без любов от страна на бащата, не значи, че трябва да има отказ от това дете, от грижата за това дете, което няма никаква вина за ситуацията.
Детето на Демир и Зюлейха също беше заченато без любов от страна на майката Зюлейха. Тя дори беше нещастна от новината за детето, обръщайки се към Аллах, защо е допуснал тази бременност, която още повече би я свързала с Демир. При скандала в спалнята, тя дори насочи собственоръчно пистолета на Демир към себе си и каза, че иска да умре. По-късно, искаше да убие и детето на Демир: "...Не искам нито теб, нито детето ти" каза тя на Демир. Нима сме сигурни, че детето на Зюлейха и Демир ще дойде на този свят в семейство с любов?!  Не сме и надали. Така че, това което прави или не прави чест на някого го има и в семейството на Яман. Ситуацията е много подобна и за двете неродени деца, защото единият родител не обича другия за момента. Зачеването и на двете деца е станало без реална любов от страна на единия родител. Разликата е в това, че Зюлейха много по-умело се прикрива пред Демир и много по-бързо прие съдбата си и новата си роля. От "вече мъртва" по думите й към Йълмаз при случайната среща на пътя след проваленото бягство, Зюлейха изведнъж стана щастлива съпруга на Демир и горда Яман, инициираща проекти. Една изкуствена и пришпорена трансформация, която реално няма как логично и плавно да се случи от днес за утре.
Промяната може да се случи и за Йълмаз, но ще му е нужно време и се надявам при него или прeходът да бъде много по-плавен или да не влага излишна енергия в преструвки. Обичта към детето може да промени много неща. И мисля, че и ситуацията в дома на Дженго беше именно такава. Той сам призна, че не е бил влюбен в Нихал, не се е оженил по любов, каза на Демир, че не познава това чувство. Нихал призна нещо подобно пред Зюлейха. Но бракът им и отношенията им сочеха друго, обичта към детето, също. Така че, Али може да не е бил заченат с любов, а по съпружеско задължение, но впоследствие нещата са се променили.
Новото време и днешното фокусиране върху любовта, не променя отговорността на един родител към рожбата му, дори и при разделени родители. При тази ситуация, бащата или майката със закон са задължени да участват по един или друг начин в живота на детето, ако няма противопоказание за това. Естеството на бягството би попречило на Йълмаз да поеме каквато и да било инициатива за участие в живота на детето му, което би било непростимо.
За мен, дори и Йълмаз да беше избрал любовта си към Зюлейха и дори и да бяха избягали, то те нямаше да бъдат щастливи. Зюлейха неминуемо щеше да се обвинява и нямаше да е щастлива, знаейки, че едно детенце расте без баща; а Йълмаз щеше да се намрази и постепенно и двамата щяха да се отдръпнат един от друг. Няма как да се гради щастие върху нещастието на невинен. Това сега Зюлейха не го осъзнава, но предполагам, че в един момент ще го осъзнае и ще приеме избора на Йълмаз. Не казвам да не бъде разочарована и наранена, но да приеме този избор, защото сегашното й поведение показва, че тя нито го е осъзнала, нито го е приела. Дори и във флагмана личи особено силно гнева на наранената жена, а не истинско и осъзнато приемане на съдбата. За мен, в момента, всяка стъпка на Зюлейха към Демир и към новата й роля, ще бъде обусловена и от желание за реванш и наказване на Йълмаз. Трансформацията на Зюлейха към съпруга на Демир и към дейна дама от социалния живот на Адана ще върви ръка за ръка с желанието за причиняване на болка на Йълмаз и "натриване на нос" Simple Smile. Както писах и преди - тя ще проявява характерните за такъв тип емоции женски действия и номера, ако така мога да се изразя. Но, разбира се, това е част и етап от "преболедуването" на тежката ситуация и някакъв път "навън" и изход от нея. Неслучайно и благотворителната дейност ще е насочена към създаване на отделение в болницата, а не да речем частен център за деца...В държавната болница Мюжгян е дясна ръка на главния лекар и е мястото, където Йълмаз ще идва, за да забира и посещава жена си. Там именно ще стои табелата с огромните червени букви с името на Зюлейха Яман. Предполагам, обаче, че развитието на събитията ще претърпи промяна и това ще е свързано именно с Аднан. Създаването на това отделение беше реализирано не след многократното спасяване на Аднан, не след бременността, а след статията във вестника, в която Яман бяха остро критикувани и след апела на Демир, че трябва да се направи нещо за да се върне доверието към Яман. Това поведение, макар и с благородна цел има и друга таква Simple Smile. Много напомня на поведението на някои хора в сегашно време. Simple Smile
Лично аз се възхищавам на Фекели, защото той не е останал пасивен в любовта, а просто е закъснял (има разлика), но е имал силата и волята да преживее толкова страшни неща. Малко хора могат да се похвалят с това и никой от другите герои в този сериал.
Хюнкяр не се е бунтувала за любовта, дори напротив...приела е решението на родителите си, казвайки "да" на Аднан Яман и още нещо много по-страшно: тя се е отказала от онези идеи и черти в характера си, в които Фекели се  влюбил и е приела идеите и принципите на Аднан Яман, загърбвайки своя мироглед. Хюнкяр се е променила, поддавайки се на мирогледа на Яман. Не знам, дали Хюнкяр дава основа за Демир към новото време, защото тя има интересна цел: след като Зюлейха роди да направи така, че Зюлейха да се махне от конака. Точно като Валиде султанките на времето, които не искат да се разделят с властта - трябва им шехзадето, а не валидето на шехзадето. Така че, Хюнкяр е затънала в миналото и не съм съгласна, че насочва към новото време. Именно Фекели е новител на този нов дух - "...питай Йълмаз, той е млад...знае подобре" беше казал веднъж. За него не е важно той да командва, той да дава насока...за него е важно да е рамо до рамо. Именно това е новото за тяхното поколение, а Фекели го носи в себе си.
Зюлейха също избра любовта към сина си пред тази към Йълмаз и именно за това го лъга през цялото време. Защото се страхуваше да не й отнемат Аднан и любовта й към детето беше поставена на по-високо ниво от тази към любимия мъж. Сега Йълмаз също прави избор в полза на детето си. Няма значение кръвно чие е детето, защото детето си е дете. Приемем и избора на Йълмаз, защото той е в подкрепа на един невинен живот. Най-силното чувство на този свят е обичта/любовта към детето. Няма по-безкористно и силно чувство. Пред обичта към детето се "прекланя" дори и любовта към любимия.
КатяHands Plus1 Simple Smile

Хубав неделен ден! Simple Smile

Допълвам се:
Честит рожден ден на Уур Гюнеш! GiftBalloonBirthday Да е здрав, щастлив, успешен и късметът да го съпътства!
Виж целия пост
# 153
За РД на У. Гюнеш ChampagneTada

https://www.instagram.com/p/B4sOqUbH2bD/

Doğum günü mesajlarınız için herkese çok teşekkür ederim...iyi ki varsınız sağolun
"Благодаря ви много за всички за вашите пожелания за рожденния ми ден ... много ви благодаря".
Виж целия пост
# 154
Честит рожден ден на Уур!  baloni




 


Виж целия пост
# 155
Привет! Hug
Честит рожден ден на Уур newsm59



Мисля, че Фекели не би могъл да даде друг съвет на Йълмаз. Той самият не е направил нищо за своята любов в младостта си. Знаем от разговора му с Хюнкар - тя чакала да дойде да я поиска, но той така и не се появил, знаем и причината му. Затова  са и думите ѝ  - любов ли, каква любов... Отношенията му с Хюнкар обаче са много различни от отношенията между Зюлейха и Йълмаз. Той години след брака на Хюнкар не се е оженил, докато изсуши сърцето си. Или поне докато болката му е отминала. А Йълмаз се ожени бързо, най - добре това се видя на сватбата, още нямаше никакво писмо. Сега ще се утешава със "съдбата". Сякаш тя е нещо извън човека.

Хюнкар защо не обясни на Демир, че има уговорка с Фекели да върне земята срещу парите. Не я познах като започна да се оправдава и да мънка жаловито.
Не зная доколко табелата "Зюлейха Яман" е заради Йълмаз и доколко за Хюнкар. Да се види кой вече седи на трона в Яманови.
Виж целия пост
# 156
Здравейте!  Hug

Йълмаз избра своето дете пред любовта, оставане в Чукурова пред бягство. Но любовта към Зюлейха продължава. За това решение Мюжгян не е била питана, но ми се струва, че по някакъв начин тя ще си даде мнението впоследствие. Тук, където Йълмаз очаква само дете, Мюжгян може отново да му постави темата любов. И на мен ще ми хареса, ако и Зюлейха, и Мюжгян покажат на Йълмаз, всяка по свой начин в своята история, че пътят на бащата към детето минава по пътя на любовта към майката.
Дотук Мюжгян много пъти показа, че за нея е важна любовта. Тя не иска семейство като това на родителите си. Тръгна си няколко пъти, когато разбираше, че в сърцето на Йълмаз е Зюлейха. Неговото поведение към Мюжгян около новината за бременността е прозрачно, той дори не се старае да се прикрива в това колко не я обича. Мюжгян по различни поводи е показвала, че вижда любовта на Демир към Зюлейха, че той е добър баща, че проявява внимание и грижа към нея. Затова си мисля, че откриването на детското отделение е възможно при Мюжгян да рефлектира в този аспект. Мюжгян също като Зюлейха е бременна, бъдеща майка, при това тя е детски лекар, нейният съпруг е богат бизнесмен и би могъл той да направи за нея нещо подобно, не същото, но нещо подобно, нейното име също би могло да стои на някаква табела и да говори за любов и внимание, за нещо, което двамата като съпрузи правят заедно. Нали това е любовта! Докато в същото време Йълмаз е в другата крайност на отношение към нея. Струва ми се, че това събитие ще даде повод на Мюжгян за нещо.

Табелата всеки ще прочете по свой начин.
Но тя говори на всички.
Думите на Демир:
„Сега никой не може да ни сломи.“
разбирам като увереност, идваща от това, че двамата със Зюлейха правят нещо заедно.
Това е, което Демир винаги е искал; той беше щастлив, когато веднъж Зюлейха обсъди с него Шермин и му даде съвет.
Демир е мъж, който сам подкрепя жената да се издига нагоре. И за това той взима пример от майка си.
При изкачването на Зюлейха нагоре Хюнкяр върви надолу, но това е закономерен процес. Още повече, че Хюнкяр сама е постигнала положението и авторитета си, а Зюлейха тръгва от най-долу и върви нагоре под управлението на Хюнкяр. Сега Зюлейха е много близо до Демир  - с несъвсем ясни намерения в момента! и иска да се освободи от управлението на Хюнкяр. Тези обстоятелства правят движението по стълбата и за двете драматични. Още повече, че крайната цел на Зюлейха, заявена от самата нея, е Йълмаз да разбере, че Аднан е негов син. Сценарият толкова добре поддържа интригата, че не е ясно каква ще е кулминацията на случващото се. 

Дали Мюжгян ще бъде като Мелике последователка на Мерилин и нейното време?

 
Виж целия пост
# 157
Здравейте Simple Smile,
Благодаря за коментарите! Flowers Bouquet
Харесва ми това, че сериалът поставя много въпроси, на които може да се погледне философски от различен ъгъл и по различен начин.
Лично за мен, пътят на един родител към детето е директен и пряк, като той не зависи от любовта между родителите. Хубаво е тази любов да я има, разбира се, но за съжаление, често пъти тя или отсъства или се изгубва впоследствие.
Ако пътят на бащата към детето минава по пътя на любовта към майката, то тогава и обратното също е валидно: пътят на майка към детето минава по пътя на любовта към бащата. Тогава и Зюлейха е в подобна ситуация, защото тя не обича Демир, все още. Но, както писах, такива условности за обичта към дете, лично според мен - няма. Всеки един от родителите може да изпитва огромна обич към детето си и да се грижи за него без задължително да обича лудо другият или да е влюбен в него/нея. Красиво би било винаги да е така, но в живота и реала нещата често са различни.  С интерес ще следя развитието на ситуацията.
За откриването на новото отделение все още е рано да коментирам, но както писах, лично мен ме смущава причината за създаването. По-скоро ми се вижда като отговор на негативните статии за Яман и стремеж да се покажат в по-добра светлина като семейство, за да не изпаднат в социална изолация. Снимките за пресата пред болницата, огромната табела с името на Зюлейха на първо място...всичко това ми е "крещящо" и придава някакъв друг вкус на ситуацията. Обикновено, когато има дарителска инициатива винаги името на дарителя или благодетеля е под надписа за какво служи съответното учреждение, заведение, отдел и т.н. и името е изписано с дребни букви. Името на съответен човек носят заведения, учреждения и отделения, когато този човек е отдал работа, знания или е посветил живота си на съответната кауза. Зюлейха не е нито лекарка, нито социален работник, нито детски психолог, тя дава парите на Яман за съответната кауза. Показността е дразнеща и именно за това, според мен, е и обърканият и слисан поглед на Мюжгян и този на Йълмаз. Имам чувството, че Зюлейха иска да се надскача с лекарката Мюжгян на "нейна територия" с парите на Яман и победоносният й поглед във фрагмана е красноречив. Любопитно ще е да видим как точно ще стане висичко това и цялата картина на случващото се.
Спомням си, че Йълмаз беше много впечатлен, че Мюжгян е доброволка и се грижи за лекуването на бедни деца и бедни семейства. Каза го на Фекели във връзка с разликата в мисленето й и това на богатото й семейство. Ето това е много по-ценно, лично за мен. Мюжгян действа по убеждение...без табели, без фотоапарати и журналисти; без мегафони и статии във вестниците. Мисля, че на Мюжгян табели не са й необходими и това много ми допада в нея. Надявам се, Йълмаз да осъзнае близостта на интересите си с Мюжгян и отдалечеността, на която е вече Зюлейха и да тръгне по пътя си към нея. Ама, кой ли ме пита мен?! Simple Smile
В допълнение:
Сетих се нещо и се допълвам: Прави много силно впечатление и отношението към прислугата в дома на двете жени - Зюлейха и Мюжгян. Зюлейха не взема участие в слагането на масата, копира поведението на Хюнкяр, която заповядва, вика и изисква подчинение.
Докато Мюжгян поднася чай и помага на Назире в сервирането на масата и на въпроса на Бехидже, защо го прави, след като има прислуга, Мюжгян отговори - "Това е моят дом, приятно ми е да го правя". Огромната разлика в това поведение и отношение на двете жени и към дома и към прислугата дава своята заявка и отговаря на някои въпроси относно посоката към: старо-ново. Уж носителка на новото, Зюлейха се връща назад към едни консервативни отношения на господари и подчинени, въпреки потеклото си, докато Мюжгян върви напред в тези нови отношения на равенство, въпреки елитарното си потекло.

Хубав ден! Simple Smile
П.П. Защо ли имам чувството, че Гюлтен реагира много по-адекватно на ситуацията с проваленото бягство от самата Зюлейха...Имам чувството, че Гюлтен разпознава емоциите на Йълмаз най-добре, много по-добре от Мюжгян и Зюлейха.
Виж целия пост
# 158
            Hug
Има нещо неправилно в това, че Яман искат да възстановят репутацията си?
Яман не са обикновено семейство. Това досега, ако не е станало ясно, в последния еп. го каза на Хюнкяр губернаторът на областта. Яман са институция. Техните действия са в съответствие с мястото им в Чукурова като род, който от сто години живее на това място сред тази общност. Тук няма място за скромност, с  други мерки се измерва това, което те правят.
Организирали са благотворителна акция за семействата на 100 деца. Видяхме преди това масовата сватба. Те осъществяват връзка с държавни институции и политики. Някой отравя храната и заплашва живота на всички там. Спасени са хората, но трябва да бъде спасен и организаторът на мероприятието. За да си върне името и утре да може пак да организира каквото е нужно за хората в Чукурова, а те да са спокойни да се отзоват. Аз не разбирам какво лошо има в това.
Разсъжденията какво име да се избере, дали това да е жив човек или скъп покойник, рядко растение или друго название, какво заглавие да стои отгоре или където реши, се взима от този, който организира и плаща.
Дали това е името на спонсора или на значим за него човек, решава той.
Само Фекели ли може да напише табела на фабриката си „Джихан“ с два пъти по-големи букви от това, какво има в сградата? Понеже неговият син е бил в бранша и е посветил живота си на обработката на памук.
Радвам се за такива като Мюжгян, и аз съм като нея. Но такива като нас мислят от позицията на отделен човек.
Важното е да се помага на хората и нека всеки го прави както може.

Демир сега има възможност да направи нещо интересно. Той може да използва милиона, върнат му от Йълмаз, и така да го превърне в Първия милион за нещо съвсем ново. Може с тези пари да откупи частта от акциите на Дженго и най-после да започне строителството на комбината. Това би било интересно, защото отново в началото ще е Хюнкяр, която продаде символично за пръв път земя, а след нея се включи и Зюлейха като издаде Хюнкяр – Фекели. Именно нейната намеса спря връщането на земята, прекрати тайната сделка и остави в ръцете на Демир вместо земя - банкноти. Милионът е важен с участието в него на жените на Демир. 
Историята с кокошките има отношение към този вече митологичен комбинат, тъй като тези кокошки бяха „фабрични“, полуобработени, готови за приготвяне на храна. Най-вероятно това ще компрометира идеята за обработка на суровите животни и продукти от тях, каквато се съдържа и в намеренията на Демир. А това е важно за напредъка, защото не само трябва да се въведат модерни технологии, но трябва публиката да бъде готова да ги приеме. Ако хората са уплашени, че когато сами не си скубят перушината на кококшите, те са опасни...Затова и въпросът за комбината е свързан с възстановяването на репутацията на Яман.
Вероятно случаят ще въведе и обща храна за официални гости и работници; новостите обикновено идват по верига.


Виж целия пост
# 159
Здравейте Simple Smile.
Яман са институция, така е и няма нищо лошо да възстановят репутацията си. Но, дали начинът е възстановяване на репутация чрез отклоняване на вниманието към нова благотворителна дейност. Организаторът на мероприятието може да бъде спасен като намери причината за отравянето, накаже виновника, обяви причината и вземе мерки това да не се повтаря.
Този, който организира и плаща може да нарече нещо с каквото си поиска име в частна институция, а не в държавна такава. В държавна институция съответното име може да е свързано с човек от институцията, който е дал принос различен от само пари - а именно: знания, труд, идеи, посвещение на живота в конкретна дейност. Ако са дадени единствено пари, то благодетелите и донорите са посочени, но съответното държавно отделение, учреждение или заведение не носи името на паричния донор, защото като цяло това е държавна институция и е подчинена на държавата.
Фекели може да напише каквото си иска на табелата на фабриката и надписът може да е голям, колкото той си поиска, защото фабриката е частна собственост. Точно както и фирмата на Яман, която носи името на основателя. Има огромна разлика. Ако Демир и Зюлейха Яман са решили да създадат частен детски център, частно сиропиталище частенцентър или каквото друго си решат при частна инициатива - да...името на табелата може да е каквото те си решат и километрично, но ако съответното отделение се създава в държавна институция, то ситуацията е по-различна. Все още не знаем какво точно ще става, така че не искам да "задълбавам" и мнението ми се базира само на даденото във фрагмана.
Скрит текст:
Пиша това, защото съм си имала работа с донорски програми и фондове и знам някои неща.
Отделно: член на семейството ми, на времето, е бил дарител в държавна институция - държавно училище и знам точно какво и как се записва и изписва. Има определени принципи, които се спазват.
Да, важното е да се помага, спор няма, но аз говоря за разликата в това: 1. да помагаш с единствената цел да направиш добро и 2. да помагаш, за да направиш добро и съответно да направиш добро и на себе си - да си направиш реклама и да получиш нещо в замяна на това добро дело.
Няма лошо, просто личното ми мнение и усещане е такова. Толкова Simple Smile.
Съгласна съм със споделеното за Демир и именно това имам предвид. Демир може да използва този инцидент за по-нататъшно усъвършенстване на идеята си за комбината. Да компенсира работниците, да разучи причината, да излезе със становище и решение това да не се повтаря чрез въвеждането на стандартите или поне нормите, които са предшественици на приети общи стандарти за съответно производство.
Едното добро дело не "изкупва" вината за направена грешка, макар и нежелана, разбира се.
Но, такъв тип реакция с отвличане на внимание от конкретния проблем се практикува от векове и се характеризира като недобра проява на политика в обективен план. Ако се базираме на казаното от Демир във фрагмана. Т.е. нещо добро, но за да се "изчисти" името на семейството. Разбира се това е моето мнение. Simple Smile
Имам спомени, че Йълмаз беше критикуван, че помага на бедните хора от лагера на Яман с популистка цел и за да си "прави реклама", подобно беше споделяно и за политиката на Фекели за подпомагане на семействата от селата...макар че и в двата случая нямаше нито медии, нито фотоапарати или мегафони. Странното е, че тогава не се наблегна на полезността на помощта като цяло, а коментарите бяха фокусирани върху някакви вторични цели на двойката Фекели-Йълмаз Simple Smile.
Виж целия пост
# 160
Привет! Hug
На първо място е волята на дарителя, без значение дали дарява на частна или държавна институция.
Мюжган ще види знак на любов, Хюнкар - опит да бъде изместена, Йълмаз - принадлежност на Зюлейха към фамилията Яман, тоест знак за окончателната раздяла със Зюлейха. Да, Демир и Зюлейха за първи път правят нещо заедно, но ще чуем, надявам се, обяснението на Зюлейха. Има ли скрит замисъл в идеята ѝ по отношение на Йълмаз.

Хатип пак ще излезе сух, защото лакомата му жена не дочака храната за гостите, а щом тя е отровена, ще се окаже, че няма умисъл. Никой не е забранил на Гафур да купува кокошки от Хатип, Демир досега безрезервно вярваше на всичко което каза - продажбата на земята се потвърди от Хюнкар.

Дана, Йълмаз като помагаше, знаеше отлично, че ще ядоса Демир.
Виж целия пост
# 161
Когато Йълмаз помагаше основно се наблягаше на това, че иска да ядоса Демир, а не че иска да помогне на хора в нужда, които Демир неглижираше. Хората имаха сериозна нужда от помощ и на Йълмаз не му пукаше ще се ядоса ли Демир или не. Действията му, обаче, бяха приети едностранчиво и беше пропуснато важното - че все пак той помага на хората.
Сега, когато Яман искат да влязат в публичното пространство с дарителска акция, с цел да изчистят името си след злополуката с отравянето, техните действия се приемат за изцяло безкористни и чисти, като се пропуска очевидното.
Ами, става ми смешно, честно казано Simple Smile. Нека бъдем поне малко обективни!
Волята на дарителя има условност при държавна институция и няма такава при частна инициатива. Няма как държавата да бъде изместена като основен финансов донор и като отговорна институция. Иначе частни интереси могат да се набъркат в държавните и да влияят с нечисти практики. Това е принцип, а вече на практика има и злоупотреби Simple Smile. Хипотетичен пример: ако Зюлейха като дарителка с нейното име над надписа: "Детско отделение" отиде по спешност с Аднан на ръце, но там вече има чакащи деца и такива с по-сериозни проблеми и по-голяма спешност...тя може да предяви претенции, че бидейки дарителка и след като името й е там с големи червени букви, сякаш е собственичка, то лекарите са задължени да прегледат нейното дете пред всички други. Така дарителите могат да се облагодетелстват. Именно поради тази причина има определени правила. Подобно е с училищата и мога да дам примери, но няма смисъл.
Няма повече да изпадам в подробности, всеки може да си мисли това, което му е угодно Simple Smile Може пък нещата да стоят по различен начин в Турция. Но, както и да е...лично за мен този жест е смесица от цели, а не чисто алтруистична реакция.
Виж целия пост
# 162
Дана, преди да сме гледали серията си позволих да намекна, че зад идеята на Зюлейха вероятно има скрит замисъл и изредих хората за които се отнася. Демир иска да направи нещо да изчисти името на фамилията и да върне доверието на хората. Не да дразни Йълмаз, да го ядосва или предизвиква. Къде видя корист, не разбрах.

Всеки, който се е запознал с дарителството на Александър Георгиев Коджакафалията, ще ти каже, че държавата/общината не може да бъде изместена, а подпомогната в името на добруването на хората - бежанци, сираци, вдовици от войната и пр.
И сега в България има безброй дарения за болници - не само пари, а и апаратура. Ако пожелаят табела с името им, никой няма да откаже. А какво да говорим за Адана преди близо половин век, където явно болницата е единствена.

https://clubz.bg/79288-bylgarski_emigrant_dari_1_mln_dolara_na_bolnicata_v_madan
Виж целия пост
# 163
Наистина може да сгрешим, ако коментираме нещата, без да сме видяли серията.
Но по принцип, когато едно действие се прави, с цел лична угода, каквато и да е тя, то действието има корист. Демир може да "изчисти" името си единствено и само по повод на конкретния случай, когато името му е било "опетнено". "Изчистването" на името става с конкретни мерки по повод на проблемната ситуация. Едно име не се изчиства като се "замаже" положението с една добра инициатива.
Разбира се, приемем това, че Демир иска да си върне доверието на хората и не отричам полезността на всяко дело в помощ и подкрепа на благото на хората. Същото приех и за Йълмаз, защото помощта беше много нужна, а това, дали с тези си действия е ядосал Демир или не е друг въпрос и той няма общо с благото на хората.
По повод на другия евентуален замисъл - кой кого ще ядоса и/или иска да ядоса в обсъждания случай, аз също имам предвид Зюлейха и там не съм набърквала Демир.
Много добре съм наясно с принципите на дарителството по различни причини и поводи. Дарителите се споменават винаги, разбира се...дори имената им се споделят от хората с благодарност поколения наред, но честно казано не съм срещала желание за табели с името на дарителите или именуване на отделения и учреждения на тях, освен по други причини, различни от благотворителната. Именно това имам предвид. Simple Smile
И да обобщя: лично според мен, табелата с името на Зюлейха - ако Яман са инициирали и поискали това - има конкретна цел и тя не е свързана (тя е отделна от) с целта на занятието по създаване на отделението (което е безспорно добра инициатива сама по себе си), а има друго предназначение и послание.
Спирам по темата, защото не знаем цялата ситуация.
Та, не разбрах Шефкет Чападжиев поискал ли е да именуват нещо на него - отделение, цялата болница?! Simple Smile Мисля, че не.
И накрая: възможно е ръководството на болницата да е взело решение за табелата. Тогава няма да имам никакви забележки по този повод. Мисля, че и това е възможен вариант.
Simple Smile
Виж целия пост
# 164
С интерес прочетох за Александър Георгиев Коджакафалията Peace
Сравнението обаче с Яман в случая от фрагмана ... Wink
Защото:
1. Даването на пари (или каквато и да е помощ) с цел: да си ги върне обратно (реклама); да впечатли някого; или ако се страхува от Божие или човешко наказание в етиката се определя като егоизъм.
2.Коджакафалията прави своето дарение два дена преди смъртта си, което означава, че нито един от мотивите на егоизма не го движи в действията му. Неговото дарение е морален договор (наследство в едно от нематериалните му значения)с бъдещите поколения, построили Бургас. И затова е достоен за почит и уважение.
3. Яман са семейство със своите явни и скрити кръвно-родствени отношения, добри и лоши модели на поведение, и не могат да бъдат институция. Институциите (формални - обществени структури и неформални - неписани правила за поведение)регулират човешкото поведение и социализират индивидите. Така институциите създават семейството като човешка общност, а не обратното.
Дана, май си права за мотивите на Зюлейха. Изгледах трея още веднъж и погледът към Мюжгян и Йълмаз ... никак не ми хареса. Изглежда като отмъщение на Йълмаз и ... като някаква амбиция да се себедоказва с пари, власт и слава. Грозно. Wink
Не очаквах, че може да тръгне по такъв път. Не се излиза така от гроба Чукурова. Wink   
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия