Истанбул [тема 52]

Günaydın на всички от най-хубавата и позитивна тема в бг мама.
Вече трети ден сме в любимия ни град и затова искам набързо да разкажа за ситуацията тук. Още вчера сутринта писах ли писах, прикачих снимки и секунда преди да натисна публикувай нета в стаята ни в хотела изчезна и написаното … отлетя.
И като стана въпрос за стая да кажа че в във втория ни хотел Sirkeci Family Hotel, този за който писах, че е четири пъти по-евтин от първия Mercure Istanbul Sirkeci успяхме да издържим едва една нощ и рано рано на следващата сутрин направихме чек оут, отново направих онлайн резервация на Меркюри и бързо бързо избягахме там, където ни очакваха като стари приятели и ни се радваха на пристигането... абе все едно си бяхме у дома.
Оказа се че четири пъти по-ниската цена е абсолютно еквивалентна на четири пъти по-лош хотел. В него все едно ни бяха пренесли с машина на времето година назад във времето и си бяхме в стария Истанбул. Гости от два или три континента / за два съм сигурен, предвид индийците, които щъкаха по коридорите/, липса на маски не само в гостите, но и в персонала, толкова захабено всичко, че дори и да не е ти изглежда мръсно и т.н.
И като стана въпрос за маски да кажа, че Истанбул днес няма нищо общо с Истанбул преди десетина дни. Дали от жегата или от това, че им е писнало вече, но сега по улиците може да срещнеш много хора носещи маските под брадичките или въобще без такива, за разлика от предишния път, когато такива бяха единици и то дори и в крайните квартали.
Туристите в града не са се увеличили. Тук таме може да срещнеш такива. Вчера ходихме до новото летище да си правим ПСР тестове / за наша радост са отрицателни/ и там от 100 човека на опашката чужденците бяхме не повече от 20 тина, като изключим, че по едно време се появиха група от 15 тунизийци. Предполагам, че от първи август като пуснат полетите от Русия ще има вече повече туристи.
Със сигурност на търговците, хотелиерите, ресторантите туристите им липсват. Но поне на нас калабалъка не ни липсва. Напротив, диша се по-спокойно. Дори в автобуси по линии, по които сме пътували преди и знам, че са препълнени, сега от където и да се качвахме все бяхме седнали.
Единственото изключение са фериботите на Sehir Hatlari, които предвид факта, че през деня за тях плащаш само 5 коруша / 1,5 стотинка/ са препълнени от народ. Ама как няма да са, къде другаде по света за 1 ст. може да пресечеш по море между два континента.
И говорейки за автобуси търсех на първа страница на темата дали има написано как да стигнем от…. до парка Отатепе и не можах да видя, може и да бъркам.
Но да споделя ситуацията към днешния момент, за някой може и да е важно.
Можете да стигнете до там и да се любувате на едни от най-красивите гледки в Истанбул или от Кадикьой или от Юскадар.
Ние решихме да е от Юскадар, защото се качихме за без пари на ферибота от Еминьоню. За наше съжаление се оказа че за разлика от автобус 14М от Кадикьой до Оаттехе, който се движи на всеки 20 минути, автобусът от Юскадар 15М се движи на всеки …. 2 часа.
Затова и не чакахме, а се качихме на една от другите 15- ки /със или без буква след номера няма никакво значение, всичките пътуват в една посока/ и слязохме на спирка Dolaybağı.
Ако чукнете в мапса ще Ви даде, че от нея до парка е 15 минутки и 850 метра.
Разстоянието обаче е километър, а минутките повече, защото е едно безкрайно изкачване по баир до парка. Компенсацията в жегата бяха невероятно красивите гледки и огромни къщи, накацали над Босфора които са в този район.
Затова ако имате възможност пътувайте с 14М / Кадикьой до ферибота/ и 15М /Юскадар до ферибота/, като слезете на  спирка Otağ Tepe. От нея до парка са само 400 метра приятна разходка без изкачвания  и баири.
И наградата е безценната гледка към Босфора и Втория мост над него.
И тъй като разказа ми стана много дълъг и същества реалната опасност да Ви отегча ще спомена за още само две неща.
Първото е за площад Султанахмед и Св. София.
Очаква се на 24 ти юли грандиозното и откриване като джамия лично от Ердоган и мерките за сигурност няколко дни преди това са изключителни. Целият площад е заграден и има само един пропусквателен пункт, от който се влиза и излиза.
Полицаите и бронираните машини със сигурност са повече от хората на площада.
Не мога да си представя какво ще е на 24 ти. Надявам се след официалната петъчна молитва, на която освен Ердоган ще присъстват с покана 500 или 1500 човека  /вече изключих колко бяха точно/да пуснат свободен вход и да можем да влезем в Св. София, за да видим новото в нея.
И последно бих искал да разкажа за едно невероятно място и истинска съкровищница, която мисля, че е  малко известна и още по-малко посещавана от туристи.
Става въпрос за Horhor Antikacilar Carsisi. Това е една 7 етажна сграда на около километър от метро станция Аксарай, и на 200 метра от булевард Ататюрк в една малка, сбутана стръмна уличка, която ако те пуснат на нея няма и да разбереш, че си в центъра на Истанбул, толкова патриархално, провинциално и извън времето изглежда тя.
По-същия начин изглежда и Horhor Antikacilar Carsisi.
Може и да не я забележиш, но като влезеш вътре и попадаш в рая, ако си любител на антиките и антиквариата.
Над 200 магазина на 7 етажа Ви очакват и попадате веднага от 21 век далеч, далеч назад във времето. Истинска съкровищница, която и за един ден няма да разгледате, ще поискате да си купите поне сто неща и в крайна сметка можете да излезете с препълнени очи и с празни ръце заради цените на антикварните картини, статуетки, кристали, мебели и каквото още се сетите.
Ами това е за сега от Истанбул, имаме още два дни да обикаляме, ако се сетите нещо питайте,  а аз излизам, защото Босфора, Сарайер, Нишанташъ и за ако още нещо днес ни стигне времето ни очакват.
Güle güle, görüşmek üzere, arkadaşlar!

Скрит текст:

Роже, благодаря за чудесните снимки и впечатления! На каква цена е ПСР-теста и за колко време излезе резултатът? На място ли платихте или предварително направихте превод в банка?
Роже, страхотно 😊 Пълни очи и до колкото може ръце.
Впечатлих се от битпазара.На ММ са му слабост джунджуриите, но не сме смеели да да си купуваме, че на границата не знаем дали няма да го преценят като антика и да ни конфискуват закупеното.
Чакаме още разкази и снимки.
Роже, благодаря за разказа и снимките! Радвам се, че пътувате – това дава нови надежди на нас, които едвам ни свърта вече тук.
Предстои ни транзитно да минем през Истанбул за море след два месеца и силно се надявам пътуването да се състои.
На въпросния  Sirkeci Family Hotel попадах в букинг, когато ми се наложи да запазя една нощувка за транзитно преминаване през града, но като видях по снимките, че сервират закуската в йеменския ресторант на партера, въображението ми си нарисува цветни картини как подобни йеменски граждани обслужват и хотела, та се отказах.
За йеменския ресторант:
Скрит текст:
По-миналия ноември бяхме отседнали наблизо, в Dream Bosphorous, и вечер се шматкахме из района в търсене къде да ядем набързо. В този йеменски ресторант беше пълно, решихме да седнем отвън, че имаше пушач с нас. Идва сервитьор, носи менюта, вътре снимки и текст само на турски и арабска везаница, каквито аз не разбирам. Понеже месо не ям никакво, видях доста зор, докато се разбера със сервитьора какво да ям (че той на репликата vegetarian? - с широка усмивка ми предлагаше chicken, толкова му беше инглишът). Как да е, ядох супер салата табуле, вкусен хумус и някакъв типичен техен хляб, голям колкото масата и тънък като кора за баница. Минувачите по улицата много странно ни гледаха.
Второ сядане там. Прибираме се септември от море, имаме два часа до влака, с куфари сме и няма за кога да ги оставяме на Сиркеджи в клетките за багаж. Чудя се кое е най-близкото до Сиркеджи заведение за хапване набързо за хора с куфари и се сещам за това. Поръчвам си аз, каквото знам, другите - друго, обаче забелязвам, че освен персонала, и клиентите са с арабски произход плюс няколко елемента с тениски с надписи „Судан“ (сервират се огромни порции пилешки бутове с планини от ориз, а на клиентите се връчват големи лъжици, с които те със завидна скорост се справят с ориза – ако не успеят с лъжиците, дават с ръце, знаете ги арабите). На съседната маса седи сама рускиня на около 40 и сервитьорът ходи с мазна, фамилиарна усмивка край нея и я закача за щяло и нещяло. Казвам й, че е доста смела жена, щом е седнала точно в това заведение сама, а тя си мислела, че то всички по заведенията в Истанбул така се държали - да, бе, да. Laughing
Как да е, викнахме я да седне при нас и всичко се успокои.

Тестът става до 72 часа , но най-често е готов след 24 , трябва да се плати предварително в банка. Цената е около 100-120 лири.
Роже, благодаря ти за всичко споделено и снимките от любимия град! Понеже ми предстои почивка в Анталия, ти писа, че си бил там, би ли споделил каква е ситуацията там? Дано не е спам и не ми изтрият поста.
Роже,ах на майка,на майкаааа!
Снощи си мислех за теб,викам ,Рожето дъл гледа на Анфийлд шампионкупасъту,тъй слънчасалУ разсъждавах за теб,майка,Ам викам,вечека требе да й у Вапурчика бе!
И то тъй излезе,както си го написал майка.
Ахх,Истанбул,ахххх!
Роже,
УбачИ майко Пулицъра грабваш за Затца-"Откъдето и да се качихме все бяхмИ седнали!"Ей,туй Коронката и добра страна имала,бее!
А не да висиш  прав като Укачен Хамон на слънцИ!
Роже,убУ си напрайл чИ са метнахтИ на друга 15- Ка,майка,тя М-ката ут времИ уби ий пРУблемнЪ.
Тя,Беличката знай ОтаатИпету,туй пу Нейното и на Доктора пътеки.
Майка,Прегърни Саръйер ут мени,пийтИ ПУ Ино кайве,ли чай ли там,и направи многУ кадРу за мени,и кажи,че ми липсва много и скоро ще се видим отново,Иншаллах!
Хубави емоции и настроение,майка ви желая,УбачИ нИ чакай баш на третия ден майка да Рипортваш,Ади бакалъм
Ийй гюнлер и акшамлар!
И аз вчера се замъкнах до летището да си пусна пср тест. Голямо пътуване падна, аз не бях ходила до сега до летището. Там за мое учудване организацията по взимането на теста много ми изглеждаше побългарена. Значи почваш да се редиш на една опашка уж за плащане, но се оказва че за да платиш трябва преди това да се регистрираш. Айде, нова опашка. Така. Връщаш се на първата опашка дето е за плащане и пак чакането започва. По някое време се оказва, че там плащат само не- турските граждани, турците трябвало да платят в банка преди това. Половината опашка -турците в един момент почти случайно го разбира това и се насочва към банката, и съответно нашият ред напредва рязко. В следващия момент и част от останалите разбират че ама то трябвало да се регистрират преди плащане, и айде опашката пак се скъси... Та, ето ме и мен, плащам, и тогава човека насреща разбира че аз всъщност не съм със самолет, а с кола и аха да ме отреже, понеже на летището било само за пътуващи със самолет. Нооо, понеже съм се регистрирала, че и платила, айде, от него да мине, пусна ме понакарвайки ми се. Около 2.5 часа ми отне висенето там.
Вечерта в хотела ми изпринтираха резултата. 110 лири там е за турски граждани, 220 за не-турски. И по 25 на посока за транспорта до там, та още 50 значи.
Аз преди това попитах в хотела, казаха да отида в най-близката болница Хасеки... ъъъ.. нещо си, не запомних, защото ме предопредиха че резултатът излиза за 2, или по-вероятно за 3 дена. И от друго място така ми казаха и това ме отказа да ходя там, трябваше да прибера по-бързо и не можех да остана. Освен че ми изгуби много време ходенето до летището, не съжалявам че отидох все пак, на отиване от Аксарай, а на връщане до Таксим взех автобуса. Така все пак нови маршрути разучавам, обичам нови места, и да се чудя и отговарям' а сега накъде'.
Рожеее, кръв капе от сърцето ми! 😀
Обаче чакам следващия доклад. 😀
Ама да е дълъг и предълъг.
И снимки. 😀

И хич не завиждам.  Въобще. 😀
Да споделя впечатления. Да, с маските е така, 30% носят правилно , останалите кой както и където дойде, или без. Тук там в магазините те поканят да си в сложиш на влизане, мерят ти температурата също на входа на големите магазини.
Тъжното е, че много познати места са затворени. Около Султан Ахмед, надолу по трамвая онези заведения, където се виждаше как месят баница, и други магазинчета, кафенета. Около хотела и двете магазинчета бяха затворени окончателно. Закусвални по Истаклял, някои - затворени. Един човек работещ в една закусвалня каза, че  работят от юни, яко назад са, и в момента са на минус, но поне са оцелели, страхуват се за напред... Не е като хич да няма хора по улиците, има си, но  много по-рехаво, напомня ми на времето когато имаше атентати, тогава така беше, много малко чужди туристи, най-вече местни.
 Обикновено нещо на Зара или Манго си взимам, особено в намаленията все има разнообразие , но не и сега. Малко стока, няма избор, камо ли нещо интересно намалено. Явно са били изключително предпазливи и не са зареждали много много. То и хората не влизат толкова, вероятно финансово всички са пострадали.
Фани, благодаря за споделеното!
Пиши още!
Роже,ах на майка,на майкаааа!
И то тъй излезе,както си го написал майка.
Ахх,Истанбул,ахххх!
Роже,
А не да висиш  прав като Укачен Хамон на слънцИ!
Тя,Беличката знай ОтаатИпету,туй пу Нейното и на Доктора пътеки.
Ийй гюнлер и акшамлар!
Редеми, майка гюнайдъннн и да илядишшшш Simple Smile
ВсичкутУ заръки изпълних, анне!
Що фото потрошйх. А кат мина покрй стадион викамм, еййй кво ли праи Редемито, блазя и гледа на Анфиилд моите кармазъъ момчета, па аз не моаа видя нийде Рафаата, че е на яхта сигур с Марийка.
Гледах го из ейй тия яхти
Скрит текст:
да го видя из Сарайер ама ЦЪ, заминал е сигур за Гръэъцко, че е по-блиизо...

Вчера обикаляхме Истанбул по море. Сутринта набързо за около час два изходихме уличките и шаренийките на Фенер и слязохме да си хванем ферибота обратно за Еминьоню, че да тръгнем оттам към Сарайер, да изпълня заръките на Редеми анне и да отидем да обядваме по един бюрек, че и на третия мост на Босфора да се полюбуваме.

Но тъкмо слязохме на Фенер на пристанището и пристигна ферибота към Еюп. викаме що да не пием по едно кафе горе на Пиер Лоти и се метнахмем на него. Така и така ни цъка от картите по 1-2 стотинки. Пристигнахме на Еюп обаче се оказа, че телеферикът е затворен заради Ковид 19, явно не могат в кабинките да пътуват по много хора. Беше такава жега, че хич не ни се тръгваше нагоре пеша, затова хайде обратно към Еминьоню и в 13,30 успяхме да се качим на ферибота за Сарайер. Седнахме разбира се от лявата страна, да сме близо до брега и да гледаме красотите. Имам чувството, че тези къщи огромни и красиви никога няма да ми омръзнат.
Сарайер разбира се освен един от най-красивите е и един от най-различните квартали на Истанбул. Като че ли и хората там са по-различни. Някак си живота там тече точно като водите на Босфора-бавно и протяжно. Кафенетата по крайбрежната работят, чувствам се все едно съм в португалия или Франция там в някое от морските градчета, толкова не ориенталска е атмосферата около пристанището.
И разбира се не забравихме да хапнем от прочутия Сарайерски бюрек. Страхотен!
Скрит текст:

освен на фериботите и вечерта на и около Султанахмед беше лудница.
В 8 вечерта затвориха за движение всички улици от Сиркеджи до пл. Баязид.
Спряха трамвая и наслагаха прегради по цялото протежение на булеварда. Така ще е до понеделник сутринта.
Заради отварянето днес на Св.София  и пристигането на президента Ердоган мерките за сигурност са меко казани огромниии. Дори и снощи на единствения отворен пропесквателен пункт на площада за разлика от предишните вечери, когато проверяваха само чантите сега проверяваха и паспортите на всеки влизащ на пллощада. Св. София е много красиво осветена, изградена еи огромна сцена, сложени са два огромни екрана пред нея.
Очаква се днес от 10 часа да бъдат отворени 11 пропуусквателни пункта на площада за желаещите да гледат отвън петъчната молитва, на която освен Ердоган ще присъстват 1500 човека с покани. Всички телевизии са строени с ПТС да предават на живо.
Много народ имаше снощи навсякъде из улиците.
Днес ще е още по-голяма лудница, но се надявам да успеем да влезем по някое време в Св.София.
Ето и малко снимки от снощи.

Скрит текст:

Първата молитва в Ая София на живо, целия район е блокиран от хора

Цък

Ако върнете назад ще видите и как изглежда вътре - има малко бели завеси и тъмно-зелен килим.
Мерси Шебечко,

Много поздрави да имат - който вярва истински в Господ/Аллах/Буда и т.н. няма нужда от маска! Само го виж много религиозния Ердоанчо - всичко е цирк и показност : )))) Приличат на кадъни всичките : ))))

Роже , чудесни разкази!

Поне ще се влиза безплатно сега.
Ето още по темата:
Hagia Sophia
Орхан Памук е против. Изобщо културната и образованата част от хората май не одобряват това.
Много жалко за тази история със Света София... Свръх провокация.

Сега се сетих за момента в който я посетих. Излизам и сестра ми ми звъни панически, как си, казаха че току що  е имало силно земетресение в района на Истанбул.
А вътре нищо, ама нищичко не се усети...