Къде да отседнем в Родопите и какво трябва да се види непременно - 9

Тъй като ще ми трябва време, за да обработя снимките и да пиша по-подробно за това къде ходихме и какво видяхме, ето малко синтезирана информация, която може да е полезна на доста хора.
Отиване - през Кричим и Девин. Пътят е в идеално състояние, с изключение на малък участък, където едната лента се е свлякла и правят подпорна стена. Движението се регулира със светофар. Но е сравнително тесен и с много завои. Със същото качество е пътят от Девин до Пампорово и да Смолян.
По пътя спряхме да обядвахме в малко крайпътно заведение в Михалково с маси на вън под астмата. Шкембе чорба - 3 лв., омлет със сирене (огромен и много вкусен) - 3 лв. Май колите бяха повече от тези пред Чилингира. В заведението продават овче кисело мляко, сирене и други продукти на местен фермер. Голям стъклен буркан мляко - 4 лв., кг сирене в кутия, предполагам в саламура - 16 лв.
В Девин се разходихме по екопътека Струилица. Много приятна и лека за ходене. Не сме се качвали до пръскалото.
Цени на СПА комплекс Струилица - 8 лв. за дете до 10 години и 15 лв. за възрастен. В четвъртък следобед беше празен, повече хора имаше по пътеката. Паркира се на паркинга пред комплекса - безплатен е.
Пътят от Широка лъка до Гела е в прилично състояние, но последната отсечка до къщата за гости (под километър) е трагична.
В петък отидохме до Каньона на Водопадите. Там няма паркинг, в делнични ден се бяха паркирали много коли на пътя за Мугла. Не мога да си представя какво ще е в почивен ден.
Следва дълго ходене по ужасно разбит някога асфалтиран път. Има места, на които и обикновен джип не може да мине, категорично не става за лека кола.
Истинската пътека започва от Информационния център, където ще ви покажат карта и ще ви обяснят за пътеката.  В центъра може да пийнете нещо и да хапнете.
Пътеката е доста стръмна, има кръгов маршрут и общата денивелация е 550 м, не както пише в много сайтове 800. Красиво е, но трябва да носите вода и да сте с подходящи обувки.
В събота се разходихме по Широка лъка. Заслужава си да се посети църквата. Но...
Етнографския музей е заключен, седи табела с телефон, че се отваря само с предварителна заявка за групи над 10 човека! Това в сезона, когато селцето е пълно с туристи!
Обядвахме в механата При Славчев. Добро обслужване, но естествено трябваше да почакаме да ни приготвят пататника (много вкусен) и качамака. За тях, препълнена голяма чаша бяло вино, малка минерална вода и бутилка кола сметката беше 21 лв, което е нормална цена.
След това се качихме до едно обезлюдено селце над Широка лъка - Върбово. Тръгва се към Девин и има отбивка с табела от дясната страна. 3-те километра ми се видяха 300! Стръмен, много тесен път, на много места не могат да се разминат две коли. Някога е бил асфалтиран, но в момента е сериозен офроуд за обикновена кола. Карала съм много километри по доста по-добри черни пътища.
Спряхме пред малка постройка с табели за църквата. До нея се стига по тясна пътечка. Имахме късмет, защото ни посрещна възрастен мъж от Широка лъка, който подробно ни разказа за църквата и селото. Каза, че от юли до септември е там от четвъртък до неделя от 10 до 16 часа.
Църквата е с уникални стенописи на 150 години, запазени с ярки цветове без да са консервирани или реставрирани. Едно скрито в планината неизвестно бижу. Има свещи без обявена цена, ние оставихме банкноти, защото трябват средства, за да се поддържа (не са ни искали).
В неделята се прибрахме през Пампорово и обядвахме на Юговското ханче. Въпреки лудницата (заехме последната свободна маса) обслужването изключително бързо, боб-чорбата от истински смилянски боб (с много боб вътре) невероятно вкусна. Цени съвсем нормални - чорбата 3.80, другите неща не си спомням точно.
Това е накратко.
Ние сме в Пампорово. Дойдохме за надсвирването в Гела, ама ни заваля дъжда и се отказахме да ходим днес и сега киснем в басейна на хотела. Тръгнахме към кулата Снежанка, стигнахме до пистата с колата и видяхме, че има много паркирани коли. Оставихме там нашата и тръгнахме пеша, не минахме много и една двойка, която се връщаше от там ни каза, че бил час в посока пътя. Детето се нацупи, не щяла да върви и тръгнахме обратно.

Та да ми препоръчате нещо за посещение с по- малко вървене за утре?
До кулата може и с колата. Горе все се намира къде да се спре. Стига се до самата кула.
Значи утре може да се пробваме пак ако навия пак детето, че то милото си мисли, че ще върви. Ние видяхме много коли и спряхме. Имаше качващи се и слизащи пешеходци и явно сме се заблудили. Благодаря ти за инфото.
А защо не с лифта от Студенец към Снежанка? А оттам до Орфееви скали е 20-25минути спокойно ходене в посока, гледката е страхотна!
Освен Романтика (където няма места),има ли друго място за настаняване на яз.Широка поляна? Мерак ми е да идем там.Самл на снимки гледам.И за Голям Беглик имам същото питане.Нямаю претенции особени.Да е близо до водата че са усещам от първа линия гледка и всичко.и да е чисто. Идеята е за 2-3 дни на зелено.
На Широка поляна е само Романтика. На големия Беглик има май някаква база със съвсем мизерни условия. И двата язовира са за диво бивакуване.
Всичката земя около тях е държавна и се стопанисва от горското. Преди много години дори горските дори обикаляха по палатките и събираха такса.
Вариантът за язовир на високо и места за спане е само Доспат (Батак е на ниско).
Благодаря.Почвам търсенето там тогава .Приемам препоръки.За настаняване и други полезни съвети наблизо-разходки,хапване...
Здравейте, родопски души! Ние сме семейство с 2 деца, на 2 и 4г.,всъщност леко минават към следващите годинки ама на есен. Търсим си местенце, където малката да е на чист въздух след 3 месечно боледуване, бронхит, пневмония, хрипове, ангина... С нещо като астма, което щяла да го израства. Та кое кътче на Родопите да изберем за почивката ни от 1 седмица. (колебаехме се и за Боровец) но Родопите са ни любими. Да е като апартамент, вила, не държа на хотел и басейн, от който да се чудя да избягам, заради децата. Харесахме една Маутайн лейк до Смолян. Чудя се, ако е до река, езеро, язовир дали има висока влажност, тъй като сме от морето и искам да избягаме от влагата. Уж за Пампорово търсехме. Искаме местенце, близо до гората, до пътечки за разходки и ако може да има детска площадка. Благодаря ви!
Търся мнение за хотел Емили на Доспат?
Имайте предвид, че всичко хубаво е резервирано седмици по-рано. Повечето места за спане са до Сърница, а не до гр. Доспат. Но там няма отделни заведения, трябва да търсите място, където има ресторант.
В Доспат препоръчвам хотел и ресторант Тихия кът и хотел Сафи, в който бяхме мин.месец.Сафи е над града с хубава гледка.С закуска и спа вана в студията.Закуската е мекички, пържени филийки, бъркани яйца и др.Ние ще ходим в Сърница, взехме си вила във ваканционно селище Ива, на брега на язовира.Много ни хареса.Иначе сме били в комплекс Романтика преди години.Също е хубаво, но басейна е студен.Препоръчвам разходка с корабче и влакче до центъра на Сърница.
И аз бях харесала Ива,но няма места .Наистина се резервират дори месеци по-рано.Моят план е да отскочим за 2-3 нощувки опознавателно.Хотелът,в който мисля да резервирам е от страната на вилно селище Ива.

Маунтайн лейк е разкош, аз ходя там заради въздуха точно, че имам проблем и точно от влагата на морето бягам.
И ние сме за 3 нощувки, но за пълен релакс, тъй като вече сме разгледали.Под Доспат може да разгледате водопада Късак, лесен е достъпа, много е красиво.😉