Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 86 405
  • 229
# 150

Здравейте!
Поздравявам Ви за силата да търсите удовлетворение в работата и Ви пожелавам да намерите мястото, където да се чувствате ценна и ценена!

Бих Ви предложила няколко въпроса за размисъл:
- какво бихте искали да промените около Вас? Може би някакъв процес, може би детската площадка, може би нещо в отношенията между хората? Ако започнете от това, за което имате хъс за промяна, може да провидите как да го използвате като идея за работа.
- какво до момента Ви е носело удовлетворение? Радост? Гордост?
- в кой момент сте се чувствала в стихията си?
- за какво Ви търсят другите? Кое е това, за което си казват “Добре, че беше ти тогава, че ако не се беше включила, не знам какво щяхме да правим”?

Като следваща стъпка, може да нахвърляте идеи и да се свържете с бивши колеги, ръководители, може би познати от сферата на Човешки ресурси и да валидирате тези Ваши идеи с тях. Виждат ли Ви в подобна професия? С какво смятат, че ще сте ценни там? А какво още следва да развиете?

Ако владеете английски език, може да опитате това упражнение на Тара Мор, някои мои клиенти споделят, че стигат до визия за себе си, която им е от полза.
https://www.taramohr.com/pbbookmaterials1/#inner-mentor-visualization

Ако сте попълвала въпросника за 16-те личностни типа, пишете ми на лични, за да Ви споделя подробния отчет и да го обсъдим.

И последно, споделям мое интервю за предаването 100% будни, в което говорим за връщането от майчинство, не е свързано с кариерна ориентация, но може да Ви даде полезна храна за размисъл в този период на преход:
https://5pod5.com/back-to-work/

Желая Ви лекота и свързаност! Не се колебайте да ме потърсите, ако имате нужда от подкрепа.
Виж целия пост
# 151
Здравейте,
Има ли други тестове за ученици, които са в предгимназиална степен, насочени в ориентиране към избор на гимназия.
Теста на Хестия е ..как да кажа.. леко безсмислен, защото в последната фаза те кара да напишеш три професии и три училища, за които ТРЯБВА ВЕЧЕ да си наясно  и не дава никакви други опции освен тези които си си описал сам. Честно казано аз лично съм разочарована от резултатите, мисля че не дават добра насока и е доста повърхностен.
Виж целия пост
# 152
Здравейте! Съжалявам за Вашия опит, наистина може да бъде разочароващо…

Бих Ви предложила да погледнете вариантите за тест през МОН:

https://orientirane.mon.bg/

Както съм писала и друг път, не съм особен почитател на тестовете без човешки контакт. Има варианти за тестове, игри и обучения на пазара, например, Вербатория или Еду Компас. Може да намерите и няколко безплатни теста за кариерна ориентация с гугъл.

Ако детето е попълвало 16 личностни типа, пишете ми на лични.

Проверете и за възможност за безплатна консултация с кариерен консултант/психолог в училището или общината Ви.
Виж целия пост
# 153
Благодаря Ви, не е попълвал но след като направи този тест вчера и аз се сетих за 16personalities. Ще дам да попълни и ще се свържа с Вас!
Още веднъж благодаря!
Виж целия пост
# 154
И дъщеря ми не успява да се ориентира накъде след 12 клас.Виждам, че МОН имат "офис" и в нашия клас за ориентиране.
Виж целия пост
# 155
Ако сте ползвали тази услуга, вероятно ще е полезно за участниците в нашата дискусия да споделите за опита на дъщеря Ви.

Пожелавам ѝ лекота в избора!
Виж целия пост
# 156
За седмокласници какво ще препоръчате? Уж изглежда по-лесно, ама...
Виж целия пост
# 157
Ако сте ползвали тази услуга, вероятно ще е полезно за участниците в нашата дискусия да споделите за опита на дъщеря Ви.

Пожелавам ѝ лекота в избора!

Да, преди кандидатстване след 7 клас. Направиха събеседване, кратко и реши няколко теста. Насочиха я към хуманитарни профили. Тя избра езиковата и сега в 11 клас е с профил философия и български. Въпросът е другата година накъде Simple Smile
Виж целия пост
# 158
Miriel,
А има ли вариант отново да ползвате услугата? Звучи ми като да сте получили нужната подкрепа…

Ето някои идеи за въпроси:
- какво ѝ носи най-голямо удовлетворение?
- какво със сигурност НЕ би искала да прави и защо - това ще помогне да очертае границите.
- може да поговори с авторитетите около нея - учители, роднини, да ги попита в каква роля я виждат, какво ѝ се получава с лекота, за какво работи усилено, какво смятат, че е най-характерно за нея
- как си почива? Какво я отпуска? Какво би правила, дори и без заплащане?
- за какво я търсят другите?
- какъв профил е избрала в училище и как той я доближава до избора на университет или професия?

И нещо, което ми се ще всички млади хора да знаят: в момента пазара на труда се променя изключително бързо. Нека изборът не им тежи като избор за цял живот. Вероятно пътят им ще криволичи и ще е по-скоро като стена за катерене, отколкото стълба. И по-успешна ми се вижда нагласата “какво научих от процеса на избор”, отколкото “мога да сгреша и цял живот да се лутам”.
Виж целия пост
# 159
Обмислям отново да го посетим.

- какво ѝ носи най-голямо удовлетворение? - от училище - английски, литература и философията, за която казва, че й е интересно
- какво със сигурност НЕ би искала да прави и защо - математика, физика, медицина, юридическо направление.
- може да поговори с авторитетите около нея - учители, роднини, да ги попита в каква роля я виждат, какво ѝ се получава с лекота, за какво работи усилено, какво смятат, че е най-характерно за нея - може би щеше да е друго, ако 11 и 12 клас бяха като преди - с включени всички предмети и да се преценява до последно. Тя е в езикова гимназия с немски и там се набляга основно на тях и профила.
- как си почива? Какво я отпуска? Какво би правила, дори и без заплащане? - излиза с приятели, чете
- какъв профил е избрала в училище и как той я доближава до избора на университет или професия? - профилът й е философия + български/литература и никак не я доближава. Евенуално говори за кореистика, но не мисля, че това е за нея. Да, при желание и интерес, езиците й вървят.

Посъветвах я да присъства на виртуалната среща на студенти от различните направления на философския факултет в СУ. Последователно се включваха млади хора и говореха за специалностите си. За съжаление късно видяхме, че имаше и среща на живо и не успяхме да се организираме.
Виж целия пост
# 160
Miriel,
Поздравления! Мисля, че имате доста добър план. Много се радвам, че дъщеря Ви може да разчита на Вашата подкрепа.

Като още една идея, която и преди съм предлагала: може да си направи кратка форма с въпроси в гугъл документи или друга платформа и да помоли хората, около нея да я попълнят. Може да заимствате от въпростните към авторитети по-горе.

Може да опита и т. нар. вен диаграма: три кръга, в които да напише:
1) умения и качества
2) интереси
3) няколко професионални области, които ѝ се струват близки

И след това да търси пресечни точки. Например:
Пиша увлекателно и с лекота
Интересно ми е да чета и да се поставям на мястото на автора
Журналистика, преводи, културология

След като види пресечните точки, може да стигне до по-тесен избор.
Виж целия пост
# 161
Mama2288,
За седмокласници мога да препоръчам отново разговор с кариерен консултант/училищен психолог. Понякога пред по-малко познат човек децата повече се отпускат да изследват въпроси, на които пред нас, родителите се затрудняват да търсят отговори.

Ако това не е възможно, разговор с друг авторитет: учител, треньор, роднина, може би дори някой тиинейджър, на когото имате доверие и който скоро е бил в подобна ситуация.

Може да погледнете в първите страници на темата, имахме много интересна дискусия за и против езикова или професионална гимназия.
Виж целия пост
# 162
Mama2288,
За седмокласници мога да препоръчам отново разговор с кариерен консултант/училищен психолог. Понякога пред по-малко познат човек децата повече се отпускат да изследват въпроси, на които пред нас, родителите се затрудняват да търсят отговори.

Ако това не е възможно, разговор с друг авторитет: учител, треньор, роднина, може би дори някой тиинейджър, на когото имате доверие и който скоро е бил в подобна ситуация.

Може да погледнете в първите страници на темата, имахме много интересна дискусия за и против езикова или професионална гимназия.

Къде има кариерни консултанти? Не става дума само за профил, а за реален избор на паралелки/училища. Като цяло сме се насочили към ИТ + инт.език и мат по възможност. Проблемът е, че може би ще кандидатства с Телк на първо време и за момента сме избрали точно само 1 паралелка в точно само 1 училище... Ако не го приемат, не знам...
Виж целия пост
# 163
Mama2288,
Ето тук може да видите къде МОН предлага възможности за кариерна консултация:
https://orientirane.mon.bg/?m=4

Не съм сигурна, че разбирам въпроса за профил или гимназия. Може да видите на страница 2 и 3 от темата разговора, за който споменавам.

Бих Ви поканила да помислите и за вариант 2 и 3, за всеки случай, ако се наложи в последния момент да имате още желания за следващо класиране.

Пожелавам яснота, лекота и да се случи най-доброто още от първия път!
Виж целия пост
# 164
Здравейте!
Днес мисля за играта… Играят ли порасналите ни деца? Играем ли ние?



Играта е важна, защото в нея се ражда креативността. Често, през игра и експерименти, достигаме до най-полезните изводи с моите млади клиенти.

Определението на играта предполага, че когато играем, ние се наслаждаваме на ПРОЦЕСА, без значение от крайния резултат.

Та, играем ли, ние, порасналите?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия