Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 31 392
  • 70

Анкета

Кога открихте призванието си?

Опции:

# 30
Здравейте! Търсих книгата на Нед Джонсън, която препоръчахте в началото на темата, но не я откривам на български.
Виж целия пост
# 31
Здравейте! За съжаление книгата все още не е издавана на български език. Свързала съм се с Издателство Изток-Запад, за да обсъдим вероятността да я издадат, засега няма твърдо становище. Ако искате, може да препоръчате на издателството книгата като попълните формата на техния сайт: https://iztok-zapad.eu/preporuchay-kniga.
Виж целия пост
# 32
Здравейте! В момента абитуриентите празнуват и вероятно децата Ви, на които остават още 1-2 години в училище, са канени на изпращания. Бих искала да Ви предложа няколко алтернативи на въпроса “А Мария какво ще прави сега като завърши?”. Този въпрос може да бъде възприет с недоволство, дори враждебност или укор от младия човек.

- Какви са впечатленията ти, кои свои силни страни ще използва Мария занапред?
- Как мислиш, че се чувства Мария на завършването?
- Кое ти изглежда като логична стъпка, ако беше на мястото на Мария?
- Какво е харесвало най-много на Мария в училище, как мислиш?

Споделете други “отключващи разговор” въпроси, които сте ползвали, моля.
Виж целия пост
# 33
Здравейте! Бих искала да споделя с англоговорящите родители и младежи HBR Ascend. Това е проект на Харвард Бизнес Ревю. Целта му е да подпомага младите хора в:
- избор на кариера
- първи стъпки на работното място
- финансова грамотност и др.

Ползват различни социални медии, вкл и ТикТок.

Ето линк: https://hbr.org/ascend

Имат и любопитен подкаст, Christine vs Work, в който водещата кани гости, с които разрешават реални проблеми от работното място. Така младият човек може да се сблъска с проблематиката в сферата, която го интересува в безопасна среда.

Ето и една интересна статия-пътеводител:
Как за 5 седмици да си намерим работа
https://hbr.org/2021/03/a-five-week-guide-to-getting-a-job

Моля, споделете с приятелски семейства, може да е тъкмо вдъхновението, от което се нуждаят.
Виж целия пост
# 34
Здравейте!
Предлагам Ви тема за дискусия с младите хора около Вас по теорията на д-р Amy Wrzesniewski, преподавател по Организационно поведение в Университета в Йейл.

Каква е разликата между хората, които възприемат професията си като:
1. Работа
2. Кариера
3. Призвание

Ето кратко въведение по темата (на английски език): https://hbr.org/2012/04/make-your-job-more-meaningful
Виж целия пост
# 35
Здравейте!
Днес бих искала да споделя с Вас още един ресурс с информация за професии. На сайта може да намерите и въпросник, с който младият човек може да се насочи към евентуални сфери на професионален интерес. Въпросникът може да попълнен и от родителя от името на детето.

znam.be
Виж целия пост
# 36
Искампда Ви благодаря!!!! Всичко, което споделяте е толкова интересно и полезно!!! Дали можете да помогнете при избор на профили на предмети за 11 и 12 клас. От една страна трябва да отчетем интересите на децата, а от друга да имаме представа за изискванията на Университетите а също и цялата динамика на променящи се интереси и предмети формиращи дипломата....
Виж целия пост
# 37
Алегра,
Същата болка и ние имахме. Вече избрахме.
Синът ми е с 2 езика. Немски и руски. Не иска матури по тях. Избра География и Икономика за 3ти Профил. Защо: лекар няма да стане, т.е биология и химия отпадат. Математиката в профилираните часове е наченки на висша математика. Трябва са си повярвал, за да ги учиш. История е хубаво, той обича, но матура по история = зазубрени дати и имена.
За втория предмет, който може да се смени в 12 клас избра български . Предвид, че матурата по БГ е задължителна, и си иска подготовка повече от стсндартните 2-3 часа, е добре ако не в 11, поне в 12 да се вземе като допълнителни часове.
Синът ми искаше Физика за профил, но тази година “по решение на педагогическия съвет” няма. А децата какво искат .... кой го е еня
БГ университвтите все още не са поставяли условия. Но те не са дорасли до нищо... това ако не сте го гледали е Мнооого показателно https://bntnews.bg/news/obrazovanie-v-minalo-vreme-zashto-v-univ … -1157624news.html
За чужбина малко се притеснявам, но нямахме много избор.
Виж целия пост
# 38
    Дали можете да помогнете при избор на профили на предмети за 11 и 12 клас.

    Здравейте! Много благодаря за милите думи, радвам се да разбера, че намирате темата за полезна, това ме мотивира да продължа.

    Смятам, че изборът на профил е отличен краен момент младият човек да се замисли за избор на университет/кариера, ако все още не го е направил. И да упражни уменията си за анализ, планиране и вземане на решения.

    Така че разбирам и отчитам важността на този момент за младежа, и за семейството.

    - Какви възможности имат младежите още сега да се запознаят с програмата, която се изучава в профилите (от сайта на МОН, но и в разговор с училището)?
    - Какъв е интензитетът, кои са темите, ниво на трудност, вид практическа ориентация, доколко се доближава до университетски курс и как надгражда стандартните часове извън профила.
    - Кой ще преподава, каква квалификация има? Каква е мотивацията на този учител?
    - Какво провокира другите деца, с които ще се събират в часовете от профила да изберат него: колко сериозно ще учат, какви са техните оценки и постижения.
    - Има ли някакви състезания/олимпиади, за чиято подготовка профилът ще е плюс?

    Виждам няколко пътя на избор:
    1) Пълен фокус: профил, с който младият човек ще кандидатства. Така усилията в последните 2 години в гимназията ще са целенасочени към основните 1-2 предмета, в които знанията и успехът да са най-високи
    2) “Произволен и лесен” профил, който дава общи насоки и ако не е това, с което младежът ще кандидатства, то няма да му отнема твърде много време, за да му остава енергия, която да вложи в предмета/тите, с който ще се готви
    3) “Базисен” профил, който дава широка база от познания и/или съвпада с бъдещите професионални интереси на детето, например, ако ще учи бизнес специалност, може да запише профил икономика или предприемачество, за да се запознае с основите.
    4) “Любопитен” профил, който е от интерес на детето, дори и да не планира да работи/учи в сферата. По-леко се влагат усилия в нещо, което ти се отдава или те радва. Например, младият човек ще учи медицина, но обича английски език и тези допълнителни знания ще му донесат удовлетворение и ще му помогнат в бъдеще.
    5) “Допълващ” профил, който ще даде ценни знания. Например, ако младият човек планира да учи архитектура, може да запише бизнес ориентиран профил, за да изгради и предприемачески знания или информатика, ако изучават приложения, които са важни за дизайн/архитектура.

    Ако има възможност, лично аз като човек, водил интервюта за работа с хиляди младежи, освен участия в състезания/олимпиади, бих препоръчала някаква форма на стаж или доброволческа работа. Това би дало много ценни знания и контакти на младия човек и би било от значение за университети в чужбина и работодатели (вкл и в България). Показва, че има някакви работни навици, амбиции и интереси, че е бил в работна среда (дори и неплатено или “само” като продава сладолед) и че влага усилия за изследва интересите си. Сочи за зрялост, която малко млади хора имат, особено ако е придружено от осъзнатост какви умения са шлифовани/придобити. Мисля, че работодател не би се интересувал от профила в гимназията за друго освен да разбере как младият човек е взел едно от първите професионално насочени решения в кариерата и какво е научил от този избор.

    А за университетите в България - по-скоро не се интересуват, би имало значение може би за някои магистратури, където кандидатите минават интервю и/или изпращат мотивационно есе и младежът може да използва формата, за да обърне внимание на профила, ако има отношение.

    Може да използвате и някои безплатни тестове, повече като общ ориентир и забавление, за да получи младия човек насоки какво би било интересно (например от по-горния ми пост).

    За жалост, както и MarietaYo е писала, не винаги предложените профили са мотивирани от интересите на текущите класове, а по-скоро от възможностите на училището и наличието на подготвени преподаватели.

    Ако имате конкретни въпроси или тема за избор, може да пишете тук или на лично съобщение.[/list]
    Виж целия пост
    # 39
    Търся някаква възможност за стаж / дейност да предложа на сина ми именно с цел опознаване на професии. С цел кариерно/образователно ориентиране. Някакви идеи за Пловдив? Срещали ли сте такива? Официално да се предлагат? Напр приемаме ученици за ... х седмици да ... напр. сортират информация във фирма / банка / и т.н знам, че звучи много благотворително, но ако някой има идея как по друг начин да разберат какво могат да работят като завършат напр. Икономика, в някаква форма...
    Споделете...
    Може и на лични.
    Виж целия пост
    # 40
    Търся някаква възможност за стаж / дейност да предложа на сина ми именно с цел опознаване на професии. С цел кариерно/образователно ориентиране.

    Здравейте, MarietaYo!

    Ако младият човек е между 16 и 18 години, бих го насочила единствено към формално обявени стажове, тъй като сключването на договор изсиква малко повече условности и обикновено големите фирми са подготвени по-добре. Плюсът е, че често тези програми имат и много добавена стойност - обучения, включително и за кариерна ориентация (напр в Lidl: https://jobs.lidl.bg/uchenici-i-studenti),

    Ако е над 18 години, бих го посъветвала и сам/а да търси възможности, по начин, сходен на търсене на работа (да избере фирми и тип дейност, с които може да е полезен и да изпрати документи и мотивационно писмо на избрани фирми; включително и да се свърже с кариерни центрове към университетите в града и/или трудовата борса).

    В момента все още тече кандидатстване за стаж и видях, че 3 банки търсят стажанти за офисите си в Пловдив (макар че обикновено по това време срокът за текущото лято е изтекъл): https://bit.ly/3v5K55Q (дано линкът сработи от jobs.bg е). Бих окуражила младежите да кандидатстват, дори и да не са все още студенти и да обяснят ясно каква е мотивацията им. В нашата организация сме правили изключения именно, защото мотивацията ни е впечатлила.

    Ето линкове и за доброволческа работа (видях, че има и в Пловдив опции):
    - Стажове в България и в чужбина към неправителствени организации: http://youthub.bg/category/karierno-razvitie/stazh/
    - Инициатива на ТаймХироус за ученици: https://kupatanageroite.com/

    Някои от големите компании с офиси в София предлагат и дистанционни опции, но е добре да търсите на сайтовете на фирмите, например:
    - Sutherland: https://www.sutherlandglobal.bg/bg/stipendii-sutherland/
    - Кан Академия: https://bg.khanacademy.org/careers/interns

    Като допълнителна идея, не регламентирана с договор, но също валидна като опит (доброволно или срещу джобни) споделям какво съм работила аз или съм ползвала услуги на близки младежи:
    - Преподаване или помощ с уроците на по-малко дете
    - Гледане и измисляне на занимания на по-малко дете
    - Участие в подготовка за конкретна инициатива, изложения, панаири (напр подреждане на щанд)
    - Сортиране на документи в частна фирма на познати (актуализиране на база данни, елементарна инвентаризация, подреждане на фактури или договори)
    - Провеждане на проучване и писане на чернови за статии, транскрибиране на интервюта
    - Поддръжка на офис консумативи, работа на копирна машина
    - Подреждане и инвентаризация в магазин/книжарница, вкарване на продукти в онлайн магазин
    - Организиране за продажба на вещи или мебели с благотворителна или друга цел
    - Създаване на рекламни брошури/флаери и/или раздаване в търговски обекти или навън
    И още много идеи… Съветът ми е преди да започне задачата, младият човек да помисли какви умения очаква да затвърди. И след края да сравни очакванията си с реалността.

    Ето пример за продажба на сладолед:
    - общуване с непознати, правилен “тон” на разговор (формален или фамилиарен, как да предвидя с кого как да говоря)
    - експериментиране с умения за продажба
    - боравене с пари (смятане на ум, връщане на ресто, какво ще стане ако дойде клиент с банкнота 20 лв и нямам да върна, как да осигуря ресто и тн)
    - повече за машината за сладолед, за вкусовете, за поддръжката
    - кои вкусове са най-предпочитани, защо, какво значение има представянето им пред клиентите, как изглежда витрината, къде е мястото на продажба
    - какви маркетинг похвати се ползват? До какви резултати водвт? А ако променя Х, ще стане ли У?
    - какво привлича клиентът? А какво го отблъсква?
    И други…

    И не на последно място - разпитайте приятелите си и родителите на съученици - възможно е някой да търси стажант или да е склонен да приеме, дории да не го е обмислял досега.
    Виж целия пост
    # 41
    Ще съм благодарна, ако някой ни сподели история на успеха за стаж/ученическа програма, в която е участвал като тийнейджър или пък детето му се е включило.

    Пускам отделен пост, защото се обръщам към всички тук.

    Ще съм много задължена да се мотивираме взаимно с идеи!
    Виж целия пост
    # 42
    Благодаря много, Ели Мантовска!
    Ще работим сега по въпроса!
    Виж целия пост
    # 43
    Благодаря много, Ели Мантовска!
    Ще работим сега по въпроса!

    Желая Ви успех!

    А щом младият човек владее няколко езика, може и с преводи да се занимава.

    Ще съм благодарна да споделите как са се получили нещата!
    Виж целия пост
    # 44
    Ще съм благодарна, ако някой ни сподели история на успеха за стаж/ученическа програма, в която е участвал като тийнейджър или пък детето му се е включило.

    Пускам отделен пост, защото се обръщам към всички тук.

    Ще съм много задължена да се мотивираме взаимно с идеи!
    Надявам се септември да мога да споделя подобен опит за моето дете, което получи разрешение от инспекцията на труда, за трудов договор. Ваканцията вече ми се струва много кратка Simple Smile
    Виж целия пост

    Започнете да пишете...

    Страница 1 от 1

    Общи условия