Как да подготвим децата за професиите на бъдещето? Онлайн консултации с Петър Шарков

  • 85 813
  • 91
# 75
Здравейте, дъщеря ми е студентка по математика в СУ. Според Вас какви са бъдещите й кариерни възможности?
Виж целия пост
# 76
Имаше отговор на един потребител. Защо е изтрит? Мисля се изреждаха доста видове математика, които да са от полза за  кариера в областта на изкуствения интелект.
Виж целия пост
# 77
Здравейте, дъщеря ми е студентка по математика в СУ. Според Вас какви са бъдещите й кариерни възможности?

Здравейте и благодаря за запитването. Живеем във времена, в които професиите се променят по-бързо от очакваното. Изучаването на математика в дълбочина дава възможност на студентите да се реализират в различни сфери, като на пример - да се занимават с научни изследвания, финанси, счетоводство, статистически анализи, обработка на данни, включително и програмиране, изкуствен интелект и други актуални теми.

По-важното е, че математиката развива изключително силно умението да "решаваме проблеми", освен логиката и аналитичното мислене. Това са умения, които са много ценени особено при ръководни позиции, където взимането на решения и решаването на проблеми са ежедневие.

Ако мога да обобщя - фактът, че дъщеря ви учи математика открива много възможности в различни сфери, които не е задължително да са свързани само и единствено с числа и формули.
Виж целия пост
# 78
Имаше отговор на един потребител. Защо е изтрит? Мисля се изреждаха доста видове математика, които да са от полза за  кариера в областта на изкуствения интелект.

Здравейте, давам ви допълнителна информация по темата.

Част от дисциплините в математиката, които дават добра основа и подготвка, ако искаме да се занимаваме с изкуствен интелект са:
- Математически анализи
- Теория на вероятностите
- Статистика
- Линейна алгебра
- Дискретна математика

Тъй като изкуственият интелект е комплексна материя, познания и в други области, като информатика и обработка на данни също са важни. По-конкретно:

- Машинно обучение (Mashine learning)
- Невронни мрежи (Neural networks)
- Обработка на естествен език (Natural Language Processing)
- Разпознаване на глас и образ (Image & Voice recognition)

Петър Шарков
Виж целия пост
# 79
Записване за безплатно обучение по програмиране и дигитални технологии



Училищна Телерик Академия, най-мащабната безплатна ИТ инициатива за ученици от 3-ти до 12-ти клас в България, стартира приема за 100 школи в 40 населени места в цялата страна. Приемът за 2023/ 2024 учебна година е отворен за всички желаещи до 5-и октомври. От кандидатите не се изискват предварителни познания по програмиране. Програмите са съобразени с възрастта и интересите на учениците, а участието в тях е напълно безплатно.

Имате въпроси, свързани с обученията? Задайте ги към Петър Шарков в тази тема
Виж целия пост
# 80
Днес ви споделяме участието ни в Непримиримите Подкаст, който силно препоръчваме да следите. Подкастът предлага изключително стойностно съдържание и ви среща с редица успешни български личности.

Част от теми, които обсъдихме са:
✅Дигитална грамотност
✅Извънкласни активности
✅Движение

Може да го слушате в любимата си платформа още сега:
👉soundcloud: https://on.soundcloud.com/jhBwP
👉iTunes: https://apple.co/2xBbhkm
👉spotify: https://spoti.fi/2SjtsA5
👉Google Podcasts: http://---shoretner923-2L9nzG3
👉YouTube: https://youtu.be/VjIqAMaQMP4

Поздрави,
Петър Шарков
Виж целия пост
# 81
Да си само на 19, но с над три години професионален опит в сферата на програмирането – историята на Алекс Цветанов

Днес ви запознаваме с един възпитаник на Училищна Телерик Академия, Алекс е пример за личност, която се е развила заедно с израстването на самата Академия. Той е минал през почти всички обучения, предлагани някога от Училищна Телерик Академия и Телерик Академия. Още в 3-ти клас започва да посещава курсове по информатика в СМГ. Тогава, в стремежа си да напредне възможно най-бързо с материала, през зимната ваканция Алекс изчита целия учебник по информатика за 9 клас.

Гладът за знания на младежа е незадоволим и започва да посещава курса, предвиден за две години по-големите от него петокласници. Алекс е сред учениците, които се включват като помощници в школите по „Разработка на игри“ . Задачата на помощниците е да оказват съдействие на учениците, които се затрудняват с материала. Алекс съвестно и отдадено влиза в ролята и помага на всеки, който има нужда. Споделя, че тази роля му е помогнала най-много да се развие и е научил най-много.
 
Алекс започва първата си работа на 16 години към Codix, където остава до  началото на 12 клас. След това е привлечен от великобритански Startup, след това работи във VMWare, а в момента е в Chaos Group. Успоредно с това е студент в курс в ТУ-София, специалност „Компютърно и софтуерно инженерство“.

Линк към цялата статия: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/da-si-samo-na-1 … a-aleks-tsvetanov
Виж целия пост
# 82
Димитър Татарски: "Приятелската среда в школите стимулира децата да комуникират свободно и да задават въпросите си"

Димитър Татарски (Митко) е от онези позитивни и зареждащи хора, които се срещат все по-рядко. Неговата енергия е толкова вдъхновяваща, че ако го познаваш няма как да не ти въздейства. Той е част от преподавателската мрежа на Училищна Телерик Академия  в направление „Разработка на игри“.  Присъствието на Митко  в нашите редици е ключово, тъй като е представител на алумни общността ни. През 2012 г. той  е посещавал школите ни по алгоритмично програмиране и разработка на игри.

Като преподавател той се стреми към изграждането на неформална, приятелска среда, в преподаването си. Желае децата да се чувстват комфортно и свободни да комуникират.

„Аз се опитвам обученията да са неформални и средата да бъде приятна на децата. Стремя се да се чувстват все едно са пред компютъра с приятели и програмират, а не все едно са в училище и всички трябва да мълчат.“, споделя Митко.

Линк към цялото интервю с Димитър Татарски: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/dimitar-tatarsk … avat-vaprosite-si
Виж целия пост
# 83
Петър Шарков, каква е причината алгоритмичното програмиране да не се предлага за София тази година?  Какво става с децата, които досега са ходили на алгоритми и с желаещите да започнат такова?  Какви са плановете за алгоритми в София за бъдеще?
Виж целия пост
# 84
Петър Шарков, каква е причината алгоритмичното програмиране да не се предлага за София тази година?  Какво става с децата, които досега са ходили на алгоритми и с желаещите да започнат такова?  Какви са плановете за алгоритми в София за бъдеще?

Здравейте, malkon,

Благодаря за запитването. Алгоритмично програмиране не се провежда към Училищна Телерик Академия от миналата учебна година.

Основната причина е, че има школи по алгоритмично програмиране в Софийска Математическа Гимназия, където могат да се запишат деца от целия град. На страницата на училището ще бъде публикувана информация за записване.

Оставам на разположение, ако мога да съм полезен с нещо допълнително.

Поздрави,
Петър Шарков
Виж целия пост
# 85
Как детето ви да развие умение за учене през целия живот

Ученето не се изчерпва просто с ходенето на училище. То е процес през целия живот и е нещо повече от получаване на конкретна оценка по предмет или диплома. Всеки ден човек може да научи нещо ново. Както храната подхранва телата ни, упражненията правят тялото и ума ни по-силни, а сънят ни зарежда. Ученето подхранва умовете ни. То е ключово, за да станем по-критично мислещи, да открием нови начини да израснем, защото то е от съществено значение за това кои сме.

Ето и няколко прости, но ефикасни съвета от нас.

Отделяне на време за учене нови неща
С толкова много информация, налична в интернет, може да се поеме контрола върху личното развитие на детето и това да се превърне в ежедневен навик. Възможностите за учене са на една ръка разстояние всеки ден. Имаме достъп до голямо разнообразие от източници на информация -  книги, бюлетини, курсове, статии в блогове, подкасти или дори видеоклипове в YouTube.

Изключете телевизора
Вместо да прекарвате свободното си време, излежавайки се на дивана и гледайки телевизия, правете нещо креативно и практично. Знайте, че всяка загубена минута си отива завинаги. Човек не може без забавления, но един или два часа са напълно достатъчни за гледане на сериали.

Трениране на мозъка
„Нямам специален талант. Аз съм само изключително любопитен.” — Алберт Айнщайн, физик-теоретик

Важното е да детето ви да е отворено към научаването на нови неща през призмата на различни сфери и теми. Нека не се ограничава до един вид съдържание. Чрез изучаването на историята може да научи за великите лидери от миналото. Изследването на изкуството може да му помогне да направи творчески обрати в някоя област.

Учене чрез действие
Ние се учим най-добре, като правим неща и придобиваме умения, като ги практикуваме отново и отново. Повечето умения отнемат значително време за придобиване и усъвършенстване. Музиканти от световна класа отделят до осем часа на ден за усъвършенстват своите умения. Спортистите постоянно тренират и имат спортни психолози, които да ги съветват, насочват и мотивират.

Четене на книги
Ако детето ви чете книга по един час на ден, би могло да прочете около 50 книги за една година.
Четенето изостря ума и може да даде знание и мъдрост. То е чудесен начин за отворяне на нови хоризонти и за тренировка на мозъка. Чрез четенето на биографии на успешни хора може да се поучи от уроците, които споделят. Чрез художествената литература може да учи чрез въображението си и това на автора.

Обединяване на всичко споделено
Сега е чудесно време да детето ви да поеме отговорността да научи повече. Нека задава въпроси, ако не разбира нещо. Най-добре би било да приложи ученето в ежедневна практика и да избере кариера, която го насърчава да се развива. В тази възраст то е способно да направи ученето приоритет сега и до края на живота си.

Линк към цялата статия:https://www.telerikacademy.com/school/about/news/kak-da-razviesh … rez-tselia-zhivot
Виж целия пост
# 86
Защо детето ви да учи дигитални науки?

Все повече от кариерните възможности в бъдеще ще изискват дигитални умения. Само до няколко години 95% от професиите ще изчезнат, ще бъдат автоматизирани или трайно ще се изменят. Но технологиите ще имат и положителен ефект - като създадат нови професии и работни места.

Независимо дали детето ви ще избере да се занимава с програмиране, или да се развива в друга област, уменията да управлява дигиталните технологии и да пише код, ще му помогнат да си намери перспективна и интересна работа и да се превърне в предпочитан специалист. Как може да стане това?

Днес си говорим с Елизавета Каснакова, трейнър в Училищна Телерик Академия, която ще представи обученията по Дигитални науки.

За кого са подходящи обученията на Училищна Телерик Академия?
За всички деца с интерес към технологиите или тези, на които им е писнало компютърът да управлява тях, а не те него.

Какво учат учениците в програмата по Дигитални науки?
Програмата по Дигитални науки е широкоспектърна и цели да ориентира младите нинджи в света на дигиталните умения и програмирането. Освен върху техническите умения, тя се фокусира и върху така наречените soft skills (личностни умения), които са не по-малко важни и даже ключови за успеха на всеки човек.

В тази програма започваме първо с това да се научим как да учим бързо и ефективно. След това се гмуркаме в света на визуалното програмиране със Scratch и micro:bit (или App Inventor за 8-12 клас). Учим се на дигитална грамотност и как да си направим сайт с HTML и CSS. Както и се запознаваме с най-модерните технологии, професиите на бъдещето и уменията на 21-ви век. Учениците придобиват необходимите им знания, за да боравят безопасно и отговорно с технологиите, както и са с една стъпка напред пред връстниците им с базови знания по програмиране, които им помагат да реализират идеите си по интересен и различен начин. Също така се запознават с възможностите на дигиталния свят и това, че технологиите са наш приятел и е в наши ръце да ги управляваме, така че да правим света едно по-добро място.

Защо е ключово учениците да се запознаят с дигиталните технологии и програмирането от ранна възраст?
Технологиите са бъдещето. Освен ако не настъпи някакъв катаклизъм, който почти да разруши света, то все повече и повече ще се дигитализираме. В миналото повечето хора не са могли да четат и да пишат – днес на никого не му минава през ум, че е възможно да не можеш да си напишеш името. По същия начин дигиталната грамотност става все по-задължителна – имаш ли устройство в ръцете си, трябва да знаеш как да боравиш с него. Не е задължително да си програмист, но базовите знания по програмиране ще направят дигиталния ти живот много по-лесен и приятен. Те помагат да се отървем от онези ожесточени моменти на ярост, в които искаме да хвърлим компютъра през прозореца, защото нещо не работи и не знаем как да го оправим. А текущата пандемия само доказа необходимостта от дигитални умения, когато устройствата бяха единственият начин, чрез който можем да общуваме.

Кое е най-ценното умение, което учениците усвояват в рамките на Училищна Телерик Академия?
Умението да не се страхуват от предизвикателства – че дори и някоя технология да изглежда сложна, те могат да се справят стъпка по стъпка. Гордея се когато учениците използват новите си знания, за да участват по състезания с техните проекти или да правят презентации в училище по нестандартни начини (правейки сайт, приложение за телефон, дигитална книга и т.н.).

Защо учениците да се запишат за школи по дигитални науки?
Нека пробват – няма какво да загубят. Ако им хареса – супер, ще се сдобият с нови готини умения. Ако не им хареса – пак супер, от рано ще разберат, че тази сфера не им е интересна. Плюс все пак ще са подобрили дигиталната си култура, което в един свят на технологии става задължително.

Линк към интервюто: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/zashto-da-uchish-digitalni-nauki
Виж целия пост
# 87
Създаване на мисловни карти

Знаете ли, че мозъкът обича визуалната информация? Възприема я в пъти по-лесно, запомня я по-добре и я възпроизвежда с лекота. Паметта ни е преди всичко визуална. При опит да си спомним нещо, обикновено в съзнанието ни изскача образ. Един от най-силните методи за по-лесно и бързо учене е чрез мисловни карти.

Какво са мисловните карти:
За разлика от традиционното водене на бележки или линеен текст, в мисловните карти информацията е структурирана по начин, който наподобява как действително работи мозъкът ни. Тъй като това е дейност, която е едновременно аналитична и художествена, тя ангажира мозъка по много по-богат начин, като помага във всичките му познавателни функции. Те дават възможност по креативен и организиран начин да изразяваме мислите и идеи си и да представяме сложни концепции. Могат да бъдат приложени във всеки един аспект от живота.

Мисловните карти представят едновременно „голямата картина“ и детайлите, като подобряват ученето и креативността. Те се прилагат успешно при водене на записки, целеполагане, решаване на проблеми, генериране на идеи, запаметяване на информация, планиране на проекти и много други.


Мисловната карта е създадена от mindmapping.bg

Как работят?
Всички мисловни карти имат естествена организационна структура, която започва от центъра и използват линии, символи, думи, цвят и изображения според прости и удобни за мозъка концепции. Съзнателното преобразуване превръща дълъг списък от монотонна информация в цветна, запомняща се и високо организирана диаграма, която работи в съответствие с естествения начин на работа на мозъка.

За какво можете да използвате мисловните карти?

✅Водене на бележки
✅Разрешаване на проблем
✅Изучаване и запаметяване на информация/учебен материал
✅Планиране
✅Проучване и обединяване на информация от множество източници
✅Представяне на информация
✅Създаване на креативни решения

Мисловните карти могат да бъдат създадени по много различни начини, но те споделят едни и същи основи

1. Вие или вашето дете може да започнете от центъра на бял лист хартия, обърнат хоризонтално, като пишете или рисувате идеята, която възнамерявате да развиете.

Започвайки от центъра на страницата, давате свобода на мозъка си да генерира идеи във всички посоки, свободно и по естествен път.

2. Стремете се основната тема да е кратка. Да съдържа една дума. Изкушението да напишете цялостна фраза е огромно, но винаги търсете възможност да я съкратите.

По този начин мисловната карта ще е много по-ефективна.

3. Използвайте картинка или снимка за централната идея.

Защото една снимка (картинка) е равносилна на 1000 думи и ви помага да използвате и стимулирате въображението си.

4. Правете извити разклонения вместо прави линии.

Защото присъствието на много прави линии е скучно за мозъка.

5. Създайте съответните подтеми около тази централна тема, свързвайки всяка от тях с центъра. След това на всяко ниво свързвайте новите разклонения с предишните, както сметнете за добре.

Мозъкът работи с асоциации. Когато свързваме разклоненията ние виждаме връзката между нещата много по-ясно и можем да запомним информацията по-лесно.

6. Слагайте само по 1 ключова дума на разклонение.

Защото така подпомагате асоциативното мислене и правите мисловната си карта много по-гъвкава.

7. Използвайте различни цветове, символи и рисунки.

Цветовете са също толкова стимулиращи и вдъхновяващи за мозъка, както и картинките. Те изпълват с живот мисловната карта и развиват креативното мислене.

8. Използвайте картинки навсякъде, където можеш.

Както централната картинка, така и всяка друга е равносилна на 1000 думи. Ако една мисловна карта съдържа 10 картинки, би била равносилна на 10 000 думи текст.

9. Използвайте различен размер на текста, цвят и подравняване. Варирайте дебелината и дължината на линиите. Осигурите, колкото се може повече визуални сигнали.

За да подчертаете важните точки. Всяка малка разлика помага да ангажирате мозъка си.

Създаването на мисловни карти е интригуваща и неизчерпаема тема. Ако искате да научите повече, ви препоръчваме да погледнете https://mindmapping.bg/.

Линк към цялата статия: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/sazdavane-na-mislovni-karti
Виж целия пост
# 88
Какъв дигитален отпечатък оставяме след себе си

Интернет и социалните медии са неразделна част от живота ни, дават ни чувство за свобода на изразяване. Всичко е толкова достъпно и лесно – на един клик разстояние. Те са и незаменим източник на знания, възможности и забавление. Дигиталният свят крие и дългосрочни рискове. Затова е важно вашето дете да знае какви следи оставя в интернет пространството и как да ги управлява.

Какво е дигитален отпечатък
Информационната следа, която оставяме, когато използваме интернет и различни дигитални устройства. Дигиталният отпечатък непрекъснато нараства, докато търсим и споделяме информация, разглеждаме сайтове, участваме в групи и други. Всичко това оставя зад нас следи от личната ни информация на разположение за другите онлайн.

Дигиталният отпечатък може да повлияе при кандидатстване в университет и работа. Някои работодатели и университети проверяват за личен дигитален отпечатък при вземане на решение за назначаване или прием. Децата и младежите трябва да са наясно, че това, което публикуват днес, би могло да има последици след време.

Какви видове дигитален отпечатък има
Пасивен: информация за нас, която даваме несъзнателно, докато използваме интернет.
Пример: IP адрес, търсене в Google

Активен: информация за нас, която съзнателно даваме и споделяме, докато използваме интернет.
Пример: споделяне на снимка във Facebook, изпращане на имейл, създаване на блог/влог

Да се погрижим за дигиталния си отпечатък
Както вашето дете, така и всеки един от нас трябва да внимава какви са настройките за сигурност и поверителност на профилите ни в социалните мрежи и на сайтовете, в които се регистрираме.
✅Помнете, че всичко остава в интернет завинаги.
✅Трийте нещата, от които се притеснявате. Това няма да ги премахне, но ще ги направи по-трудно откриваеми.
✅Премахвайте тагове (маркери), които други хора ви поставят, ако е без ваше или позволение и ви притесняват. Докладвайте ги, ако е нужно.
✅Отписвайте се от профилите си. Премахвайте или деактивирайте всички профили, които вече не използвате.
✅Периодично проверявайте в търсачките каква информация се появява, когато напишете името си.

Линк към статията: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/kakav-digitalen … yame-sled-sebe-si
Виж целия пост
# 89
Когато жаждата за знания не се влияе от големите разстояния – историята на Ирина Христова

Днес ще ви разкажем за Ирина ,която започва да посещава школа по разработка на игри в Училищната Телерик Академия, когато е в 9 клас. По това време занятията се провеждат в София и са по три дни от месеца. За всяко от тях, Ирина пътува от родния си град – Ловеч, но физическото разстояние, което й се налага да преодолява всеки път, не я спира. Мотивацията й е насочена към придобиването на знания и умения в посока програмиране и създаване на игри. С усмивка си спомня:

„9-10 клас да си представиш, че ще направиш игра, после ще я показваш на майка си и баща си и ще им дадеш да играят един срещу друг, беше много вълнуващ опит.“



В 12 клас Ирина отново се записва, но не на едно, а на две обучения, които посещава паралелно – школа по дигитални науки на Училищна Телерик Академия и професионалната програма на Телерик Академия. Тогава взима решението да премине в задочна форма на обучение в училище и да се премести в София.

„Дойдох в столицата с идеята да уча в Телерик Академия, тъй като занятията бяха по 4 часа на ден и ако искаш да усвоиш материала, трябват и поне още 4 часа работа вкъщи.“
На въпроса как съчетава двете обучения, тя споделя следното:
„Общо взето слизах на долния етаж, за да съм на едната и се качвах веднага след това на горния етаж, за да продължа с лекциите на другата.“

Усърдната работа, безсънните нощи и личното време, отделено за постигане на високи резултати, не й тежат. Напротив, дори споделя мил спомен за работна среща с колеги от курса, която продължава с часове дори в навечерието на Коледа.

Ирина споделя, че е виждала записването в професионалната програма на Академията като трамплин да започне работа. Така се и случва. По-малко от месец след завършване на програмата започва работа.

Към днешна дата Ирина вече има 3-годишен професионален опит в областта на програмирането. Успоредно с това тя следва компютърни науки във Факултета по математика и информатика на Софийски университет „Св. Климент Охридски“.

Линк към статията: https://www.telerikacademy.com/school/about/news/kogato-zhazhdat … na-irina-hristova
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия