Кандидатстване с рисуване след седми клас - тема 9

  • 35 588
  • 787
# 705
Целта на поста ми е да предвидите някои неща, които никой не би посмял да ви ги каже. Аз не съжалявам за избора си, смятам, че училището е наистина хубаво, особено за специалните предмети, но не и по рисуване и живопис. Например в десети клас по програма няма нито живопис, нито скулптура, учебните часове по рисуване са 3-4 седмично, същият брой са и тези по история (общообразователна). Моя съученичка се записа в такова училище с идеята да спести пари от уроци чрез него, за да изкара изпитите в НХА по живопис, но се оказва, че количеството часове са несъстоятелни. Следователно от две години постоянно ходи на курсове.

Това за падналото ниво по рисуване го признават всички, включително преподавателите от Академията. Не е мое лично мнение, а наблюдение на хора с опит. Някога без образование от НУИИ или НГПИ не е могло да се влезе в НХА почти никак. Сега познавам хора от езикови гимназии, които се справят по-добре дори и от хора от специални училища. Но не значи, че е пълно само с некадърници и че за нищо не си струва.

Може би искам да Ви успокоя, че дори и да не влязат в съответното училище, няма да загубят толкова много. Но не казвам, че ще е избор, за който бихте съжалявали, защото гимназията има много положителни качества и смятам, че е едно от добрите места в София, стига децата да се готови да го усвоят. Освен това те потапя в средата и съм сигурна, че ако това е нещото, което обичат, децата ви биха останали доволни. Опитвам се да ви провокирам да мислите дългосрочно и да знаете, че най-вече заради решения на МОН много от художествените часове остават ощетени.

ПС: Под връзкарство имам предвид, че някои преподаватели не биват разкарвани по една или друга причина, въпреки че не допринасят с нищо. Давам пример: учителка по текстил, която е прословута с това, че в началото на годината винаги излиза за по 2 месеца в “болничен”, всъщност има бизнес с кучета и в този период ги развъжда и отглежда малките. Съответната жена е прекалено неотдадена като учител - даже никак - защото мои приятелки споделят, че от нея никога нищо не са научили, а само от нейните заместници. Според тях единствената причина тази жена да остане, е защото е приятелка с директорката (и двете преподават в специалност “Художествена тъкан”).

Но в своя първоначален пост бях споделила, че това се среща навсякъде. Има и много други качествени учители и такива, които наистина те карат да заобичаш съответния предмет. Но мнението ми за нивото по живопис и рисуване си остава непроменено. Просто самата програма е устроена така, че няма някакъв съществен метод, чрез който да усвоиш някакви знания.
Виж целия пост
# 706
Точно поради тази причина сме се насочили към училищата към МК, където часовете там са достатъчно. Средата е уникална според моето дете, то иска да бъде сред себеподобни, за които изкуството е най-важно.
Иначе и аз познавам една дама с успешна кариера в чужбина по специалността си, след завършена НХА (без да е учила в НУИИ или НГПИ).
Ще стискам палци на всички, които много искат да влязат в тези училища, там растат едни сполотени и разбиращи се деца, хора които "говорят на един и същи език". Дано да имат късмет и с учителите!
Виж целия пост
# 707
За НХА не познавам никого, който да е кандидатствал живопис, но три от приятелките на дъщеря ми влязоха Мода без допълнителни уроци, синът на Веси също. Това само от нашият клас. Дъщеря ми е в друг университет, пак с приемен изпит по рисуване.
Чувала съм от нея за някои учители по рисуване, които са зле, тя имаше късмет и страхотни преподаватели по мода и по рисуване.
Виж целия пост
# 708
Не знам коя специалност си била, но сега погледнах в дипломата на дъщеря ми хорариумът по рисуване - 618 часа (БЕЛ е 386 часа за сравнение)Това е предметът, по който са имали най-много часове. Помня, че имаше дни с по 7 часа рисуване. Живописта е по-малко, но който иска повече живопис - в НУИИ. Всички, които искаха да продължат в НХА, влезнаха, като за нито един не съм чула да е ходил на допълнителни уроци. Бяха доста сплотен клас, още си се събират.
Виж целия пост
# 709
аз мисля, че чест и прави на смърфиетка за дето споделя всичко това.
С нищо от казаното тя не отнема атмосферата и харизмата на училището, нито пък пренебрегва желанията на децата. Според мен е ценен фийдбек. Не че нещо в него ще спре децата, които са си го избрали. Просто наистина има родители,  за които хорариумите и бъдещите стъпки зависещи от хорариумите са от значение.  Но то това е валидно за всяко училише различни от гимназия с определни стем профили например.

единствено ме съмнява да е прясно завършила, зашото аз толкова добър разбор от толкова млад човек, особено познавайки средите, ми е малко трудно да си представя (но все пак гледам да не съм с предразсъдъци Simple Smile )
Виж целия пост
# 710
И преди време бях писала за НУИИ. Едно от най-хубавите неща е, че първите три години учат всичко, а чак в 11 клас се разделят на специалности. Това е добре, защото за това време детето разбира какво харесва повече, а и в какво е по-добро.
Специалните часове са доста, още от 8 клас. Имат графика, живопис, перспектива, скулптура, рисуване. Това прави учебният им ден дълъг. За децата, които това са желали, не е проблем.
Чела съм тук някои майки да се оплакват, че имат дни с по девет - десет часа. Така е, защото не учат само по три-четири часа рисуване седмично. Има някои ученици, които се задъхват с толкова специални предмети, просто защото не им се занимава да творят. Вероятно не съвсем по своя воля са там, а заради родителски амбиции. Има и такива, които са щастливи от това.
Иначе децата във всяко едно училище се делят на групи - по симпатии.
Успех на кандидатстващите.
Виж целия пост
# 711
По новата програма часовете са значително понижени, за жалост. Дело на МОН. Сега в 11 и 12 клас са по 6, в по-малките класове бяха  по-малко. По живопис не се е стигало до фигура изобщо, само натюрморти. Часовете по тези предмети са недостатъчни - 3 в 11 и 2 в 12 клас. Как се рисува постановка с маслени бои за два часа, не знам. В 10 клас изобщо няма, за да се завърши образователното ниво. Иначе по общообразователните предмети всички учители са прилични и можете да достигнете основно ниво, стига да поискате. И по БЕЛ има много прилична прилична подготовка (с изключение на един преподавател). Но по специалните е малко на късмет…

Не знам коя специалност си била, но сега погледнах в дипломата на дъщеря ми хорариумът по рисуване - 618 часа (БЕЛ е 386 часа за сравнение)Това е предметът, по който са имали най-много часове. Помня, че имаше дни с по 7 часа рисуване. Живописта е по-малко, но който иска повече живопис - в НУИИ. Всички, които искаха да продължат в НХА, влезнаха, като за нито един не съм чула да е ходил на допълнителни уроци. Бяха доста сплотен клас, още си се събират.
Виж целия пост
# 712
Амели - аз въобще не съм от родителите, които се интересуват от хорариуми, а само от щастието на детето си.
Затова питах каква е целта на изказването.
Виж целия пост
# 713
По новата програма часовете са значително понижени, за жалост. Дело на МОН. Сега в 11 и 12 клас са по 6, в по-малките класове бяха  по-малко. По живопис не се е стигало до фигура изобщо, само натюрморти. Часовете по тези предмети са недостатъчни - 3 в 11 и 2 в 12 клас. Как се рисува постановка с маслени бои за два часа, не знам. В 10 клас изобщо няма, за да се завърши образователното ниво. Иначе по общообразователните предмети всички учители са прилични и можете да достигнете основно ниво, стига да поискате. И по БЕЛ има много прилична прилична подготовка (с изключение на един преподавател). Но по специалните е малко на късмет…

Не знам коя специалност си била, но сега погледнах в дипломата на дъщеря ми хорариумът по рисуване - 618 часа (БЕЛ е 386 часа за сравнение)Това е предметът, по който са имали най-много часове. Помня, че имаше дни с по 7 часа рисуване. Живописта е по-малко, но който иска повече живопис - в НУИИ. Всички, които искаха да продължат в НХА, влезнаха, като за нито един не съм чула да е ходил на допълнителни уроци. Бяха доста сплотен клас, още си се събират.
В НУИИ не е така. Въпреки намалените от МОН часове. Може на сайта на училището да се види програмата по класове.
Да уточня за тези, на които им е важно.
Виж целия пост
# 714
Радвам се, че сте готови да подкрепите решението на детето си! Аз исках да споделя за тези, които се интересуват, защото това може да бъде от значение за някои.

Амели - аз въобще не съм от родителите, които се интересуват от хорариуми, а само от щастието на детето си.
Затова питах каква е целта на изказването.
Виж целия пост
# 715
Амели - аз въобще не съм от родителите, които се интересуват от хорариуми, а само от щастието на детето си.
Затова питах каква е целта на изказването.
Други се интересуват. Това е целта на споделянето във форум.
Виж целия пост
# 716
Смърфиета
много благодаря за споделеното. Аз за мен си имам терзанията , особено понеже моето дете е в тази система ( към МК) вече 5 години и имам наблюдения. Според мен не сте преувеличили по нито една от споменатите точки. Що касае хорариума - проблем не е материала, който винаги може да бъде наваксан с уроци, проблем са  нивата в количество часове, изискуеми в небългарски  университети и този проблем не касае само рисувателните български училища, а и всички други -  не само професионални.    Чела съм в бг мама как майки се оплакват че за да кандидатства детето има нужда от хорариум по еди си кой предмет, който трябва да бъде отразен като часове в училище до завършване на средно образование и включен в дипломата. Училищата отказват да съдействат. Споменава се като слабост на цялата българска образователна система която вече не е на принципа - можеш да станеш какъвто и да е като завършиш. "Профилирането" започва още след 7 клас и това е момент в който родителите трябва да внимават вземайки решение накъде да се насочи детето. Което пък не е справедливо спрямо децата, защото в 7 клас те все още не са в състояние да вземат глобално решение за бъдещето си.

Много ми хареса и позитивното споделено. Него също подкрепям с две ръце. Средата, опитът, практика в различни сфери на изкуство което няма да как да се случи с каквито и да е уроци. Да минеш през всичко, за да експериментираш и намериш най-близкото до себе си като творец, това е възможно само в такива училища. Балансът е някъде по средата. Да кажем, че всичко  е цветя и рози , не е. Но има и много плюсове непостижими в някои стандартно училище. Хубаво е да има яснота когато детето поема по този път. Не можем да се залъгваме и да си затваряме очите за минусите, има ги и те са си точно такива. Плюсовете ги има и те са също точно и ясно описани. Много добро суперадекватно включване
Благодаря!
Виж целия пост
# 717
Амели - аз въобще не съм от родителите, които се интересуват от хорариуми, а само от щастието на детето си.
Затова питах каква е целта на изказването.
Други се интересуват. Това е целта на споделянето във форум.

Ами, добре, хубаво е да има. Но, ще откажат децата си ли, като знаят хорариумите?
Виж целия пост
# 718
Да, някои хора биха взели заедно с децата си решение за други училища.
Аз познавам такива семейства. За щастие вече светът е много гъвкав и има различни начини за постигане на целите и желанията.
Понякога децата на тази възраст се колебаят, обичат да рисуват много, но обичат и други неща и не са готови да се разделят с нито едно то тях. В такива случаи е по-добре да имат малко по-неутрално изготвена програма.
Но е факт, че тези училища са изцяло различен свят ( във възможно най-добрият смисъл а думата). И ако можеше да се работи яко и без компромис щеше да е наистина върхът!
Виж целия пост
# 719
Според мен ако на някого му се окажат цел специалности като “Индустриален дизайн” или пък дори “Архитектура” в чужбина, може и да е от значение! Просто изкуството няма да бъде полезно. Мога да дам и пример със специалност “Изкуствознание”: за някои университети в чужбина не е достатъчно да си учил история на изкуството, от теб изискват да имаш някакъв хорариум от часове по предмет, свързан с творческо и критическо писане (може би хуманитарен профил?). За университет в България няма да има никакви пречки.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия