Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 24 527
  • 113
# 90
Здравейте, детето ми е на 2 г и 5м. и скоро почва ясла.
Започна да казва "да" съзнателно още на 1.3г и малко след това започна да имитира животните. След това се появиха тата, мама и баба. Това беше към края на миналата есен. От тогава до тази пролет нямаше никакви нови думички. След като навърши 2г го заведохме при ваш колега в нашият град. Работиха 1-2 пъти, но спряхме защото не искаше да ходи. Иначе кооперираше, но се разболя и после започна да плаче като го оставяхме. Тогава ни казаха, че разбира и знае повече от колкото за неговата възраст и има много богат пасивен речник. Дадоха насоки върху какво да работим - хващане с пинсети, духане на свещ и др. Както и други неща свързани с фина моторика тренираме. От месец и половина започна да повтаря повече и да казва повече думи. Разказва вярно къде е бил, какво е правил и др. С по една дума, да, но все пак съответства. От скоро свързва и две думи, но само "мамо ела" или др член от семейството и "дай нешо си" . Това което ме притеснява е че почти всички думи са му бебешки. Винаги се старая да го поправям и да не ги изполвам в ежедневието си, но за сега не виждам промяна. Моля ви за съвет!
Виж целия пост
# 91
Здравейте, детето ни се роди спешно секцио в 37ма гестационна седмица! След раждането му откриха поренцефална киста в дясно, която доста намаля за една година и няколко в ляво по малки! Сега правихме скенер в дясно си стои същата киста с размери8/6мм, а в ляво са изчезнали и се вижда една само с размери 4мм. В момента детето е на година и седем месеца, но не казва мама. Казва баба,тата, кака, деде, да, не и бебешки неразбираемо бръщолеви! По - късно сега тепърва прохожда! От месец прави самостоятелни крачки, за което много ни,зардва! Ходим на кинезетерапия още от бебе! Според мен изостава с говора? Иначе да го похваля, усмихнат е, контактен е, обръща се на име от самото начало, реди рингове, подрежда, подаваме си топка, изпълнява команди! Но това което не ми,харесва е че мънка като иска нещо и не го разбираме! Много е трудна комуникацията така! Каква насока можете да ми дадете?
Виж целия пост
# 92
Здравейте! Имам син на 2г и 2м. Първите му думичики (мама, тата) се появиха на 1г 2-3м. Към 1г и 6м започна да ги използва по предназначение и все по-често в ежедневието си (мама, тата, баба дядо, ам ам). Около 1г и 8-9м. започна активно и напълно осъзнато да използва Да и Не при задаване на въпрос от наша страна. В момента в речниковия си запас има около 20-30 думи, като почти всеки ден казва нова думичка (от сравнително скоро започна по-активно да го прави). Може да имитира всички животни и всеки ден се опитва да повтаря и думичките, които чува от нас. Водихме го на консултация преди 3 месеца (когато все още казваше само 5-6 думички), като ни казаха,че детето има доста богат пасивен речник за възрастта си и фината му моторика също отговаря за възрастта. Не ни препоръчаха нищо конкретно освен насърчаване на самостоятелност - хранене, пиене от чаша, да се научи са се обува/събува и други подобни неща от ежедневието.По принцип грешка от наша страна е че доста късно започнахме да му даваме по-твърда от пасираната храна (чак след годинка и малко), но първите му зъбчета излязоха след годинката и преди това се притеснявахме, че няма как да може да дъвче ако няма зъби. Ходи на ясла, като от сравнително скоро започна да ходи и за по-продължително време (зимата беше постоянно болен). Неговите връстиници вече говорят много, с цели изречения. Той е притеснително дете и госпожата казва,че в градината е по-мълчалив и свит. Новите думички казва предимно вкъщи, когато сме заедно и играем,четем книжки, като си е в "свои води". Според Вас, има ли нужда за допълнителна консултация и какво бихме могли да направим за да насърчим и подпомогнем говора?
Здравейте! Според мен детето Ви се развива нормално и нямате повод за притеснение. Всяко дете е уникално по своята същност. Продължавайте да го стимулирате с книжки, песнички, игри за фина и груба моторика, комуникация с децата и социални контакти. Имайте търпение:) Успех!
Виж целия пост
# 93
Здравейте, детето ми е на 2 г и 5м. и скоро почва ясла.
Започна да казва "да" съзнателно още на 1.3г и малко след това започна да имитира животните. След това се появиха тата, мама и баба. Това беше към края на миналата есен. От тогава до тази пролет нямаше никакви нови думички. След като навърши 2г го заведохме при ваш колега в нашият град. Работиха 1-2 пъти, но спряхме защото не искаше да ходи. Иначе кооперираше, но се разболя и после започна да плаче като го оставяхме. Тогава ни казаха, че разбира и знае повече от колкото за неговата възраст и има много богат пасивен речник. Дадоха насоки върху какво да работим - хващане с пинсети, духане на свещ и др. Както и други неща свързани с фина моторика тренираме. От месец и половина започна да повтаря повече и да казва повече думи. Разказва вярно къде е бил, какво е правил и др. С по една дума, да, но все пак съответства. От скоро свързва и две думи, но само "мамо ела" или др член от семейството и "дай нешо си" . Това което ме притеснява е че почти всички думи са му бебешки. Винаги се старая да го поправям и да не ги изполвам в ежедневието си, но за сега не виждам промяна. Моля ви за съвет!
Здравейте! Продължавайте да поправяте детето, предполагам, че някои звукове се заменят със сходни по звучене на тях, оттам идва и бебешкото говорене. Но на тази възраст е прекалено рано да се работи върху замените, така че в момента можете само да го поправяте. Работете върху внимание и концентрация, фина моторика на лява и дясна ръка. Свирете на барабан, играйте игри с пръсти, в които да  участват и двете ръце, пейте песнички, разказвайте и четете книжки. Успех!
Виж целия пост
# 94
Здравейте. Детето ми е на пет години. Говори много, изговаря ясно думите, но не може да казва "Р". "Риба" е "либа". Може ли да ме насочите към упражнения, въобще всякакви всякакви занимания, с които бих помогнала на детето ми. Благодаря.
Виж целия пост
# 95
Здравейте. Детето ми е на пет години. Говори много, изговаря ясно думите, но не може да казва "Р". "Риба" е "либа". Може ли да ме насочите към упражнения, въобще всякакви всякакви занимания, с които бих помогнала на детето ми. Благодаря.
Здравейте! Да, сега е моментът да започнете с упражненията. Както знаете, децата учат по подражание, но преди да започнете, трябва да се уверите, че детето Ви може да цъка със език като конче, т. е. да залепва езикът на горно небце, така че да се задържи плътно, след това рязко да се отпусне надолу. Това е така нареченото упражнение" Конче". Първо демонстрирайте пред детето, като застанете заедно пред огледалото, след това се уверете, че езикът може да се качи до небцето. Ако детето се затруднява, може да му повдигнете езичето с малка лъжичка или клечка за уши, за да разбере къде трябва да стои езикът. В случай че езикът не може да стигне до небцето, е вероятно детето Ви да има къса подезична връзка. Ако е така, трябва да се консултирате със специалист ортододонт, това е лесно поправимо с цепване, чрез което се удължава подезичната връзка. Ако пък всичко е наред Simple Smile, продължавате да правите "Кончето", след това упражнение "Гъбка" (задържате езика в поза  на небцето, но броите до 5 и след това рязко отпускате език). Демонстрирайте често звук "Р", играйте игри в които моторът да бръмчи (брррррррррррррр), тръгва бавно, после бързо, изкачва се и слиза, като сменяте силата на звука и интонацията. Колкото по-често, толкова по-добре. Може да измислите и други игри, в които да "бръмчите" и да изговаряте изолирано звук "Р". Друго упражнение може да бъде да открива има ли звук Р" в думата, или няма ( изброявате думи: кон, риба, куче, рейс, кораб и др.). Инструкция: „Плесни с ръце, ако чуеш звук "Р" в думата!“ Ако все пак не успеете да кажете звук "Р", се обърнете към специалист логопед. Поздрави и успех! Simple Smile
Виж целия пост
# 96
Защо детето не говори?

Как да стимулираме говорното му развитие?

Въпроси , които много често си задаваме, но истината е, че всяко дете се развива със собствени темпове. Някои деца много лесно отрано заповат да произнасят думички, после бързо ги свързават в изречения и стават бъбривци. Други са по-бавни, натрупват репертоар в пасивния си речник, разбират всичко, но не го произнасят. Наследствеността също е много важен фактор. Ако някой от рода ви е проговорил късно (мама, татко, баба, дядо, чичо и др.), напълно възможно е детето да прилича на нея/него. И все пак, ако забележите, че до 3-годишна възраст детето не говори, се обърнете към специалист логопед, психолог, невролог. В такива случаи се прави и проверка на слуха, за да се установи дали детето има проблем със слуха. Ако детето няма такъв проблем, то тогава е необходимо да се работи за стимулиране развитието на говора.

Какви са индикациите, че детето се нуждае от специалист?

- между 3-4 г не може да даде отговор на прости въпроси
- бърка понятия като: горе-долу, ляво-дясно
- не може да изпълни последователно две команди: ("вдигни играчката и ми я донеси")
- не може да назове познати предмети
- не може да отговори на прости въпроси като: кой, къде, какво?
- употребява изречения от не повече от 2-3 думи
- има неразбираем говор

Как родителят може да бъде полезен на детето?


- Като говорите непрекъснато на детето, посочвайте и назовавайте имената на предметите
- Като развивате фината и грубата моторика с игри (моделиране с пластилин, редене на мозайки, пъзели, сортиране на предмети по цвят и големина, игра с топка, скачане, катерене, съобразени с възрастта на детето).
- Като слушате и пеете детски песни, играете музикални игри, разказвате приказки.
- Като създавате социални контакти: игра с други деца, възрастни, гледане на детски театри, представления, концерти.

Консултацията със специалист е препоръчителна с цел диагностициране на проблема и неговото преодоляване.
Виж целия пост
# 97
Здравейте!
Дъщеричката ни е на 3 и половина. Проговори рано, съставя изречения вече и се справя добре, но преди известно време (около година) започна сякаш заекване от време на време, на моменти, особено, когато е под емоция и бърза да обясни нещо. Увериха ни, че е физиологично, да и говорим бавно и ще мине. Действително почти спря, но се роди второто ни дете и сякаш при нея се получи регрес.
Речта насича на моменти, сякаш повече от преди, отново при бързане, също и когато не се сети за конкретната дума.
Вече обаче съм притеснена и не знам какво да предприема. Отново ли е физиологично? Дали ще отшуми и как да помогнем за процеса? Благодаря Ви!
Виж целия пост
# 98
Здравейте!
Дъщеричката ни е на 3 и половина. Проговори рано, съставя изречения вече и се справя добре, но преди известно време (около година) започна сякаш заекване от време на време, на моменти, особено, когато е под емоция и бърза да обясни нещо. Увериха ни, че е физиологично, да и говорим бавно и ще мине. Действително почти спря, но се роди второто ни дете и сякаш при нея се получи регрес.
Речта насича на моменти, сякаш повече от преди, отново при бързане, също и когато не се сети за конкретната дума.
Вече обаче съм притеснена и не знам какво да предприема. Отново ли е физиологично? Дали ще отшуми и как да помогнем за процеса? Благодаря Ви!
Здравейте! Това, за което  говорите, се нарича "итерация"- забързана и леко накъсана реч, която се появява  поради бързото натрупване на речников запас при деца над 2-годишна възраст. Така и във Вашия случай желанието на детето да изкаже бързо голямо количество информация предизвиква запъване. Това нарушение в речевата плавност се счита по-скоро за физиологично, но в немалък процент от случаите то може да доведе до заекване в по-късен етап. Много вероятно е появата на второто Ви дете да е породила ревност у другото дете. Запъвайки се, детето може да се опитва да привлече вниманието Ви, да е отново "НОМЕР 1". Детето Ви посещава ли детска градина? Ако да, как детето Ви се адаптира там, има ли стресови ситуации? Това също е от значение. Ако има някакви проблемни ситуации, се опитайте да ги разрешите.
- Поговорете с детето си и му обясните, че то е толкова важно за Вас, колкото и преди появата на бебето.
- Осигурете му спокойна обстановка у дома.
- Правете дихателни упражнения (дишайте и издишайте бавно въздуха под формата на игра).
Може да изреждате гласните звукове издишвайки въздуха: Ааааааааааа, Оооооооооо, Еееееееее, Иииииииии и т. н
- По възможност заведете детето на басейн, (водата успокоява нервната система) или му правете вечер масаж на тялото, топъл душ, топла вана.
- Нека детето усети специалното Ви внимание (изберете по Ваша преценка).
- При възможност от Ваша страна прекарвайте повече време заедно, използвайте всяка възможна ситуация да развивате езиково Вашето дете: разглеждайте книжки, коментирайте, четете приказки, пейте детски песнички, играйте игри. Следете детето си, в случай че нещата се задълбочат, се обърнете към специалист логопед.
Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 99
Здравейте, преди време ви писах, за нашето детенце в момента е на 2 години, но слабо говори! Роди се в депресивно състояние, посинял и със завързана пъпна връв на възел! След раждането му откриха Поренцефална киста. В дясно има киста с размер 8/6мм, а в ляво една с 4мм. Скенер правихме и там,пише малки по размер кисти! Ходим на невролог и той ниизписа сироп Нотропил, за стимулиране на мозъка и,така и отваряли реч! Какво можете да ни препоръчате,и деца с такава киста имат ли бъдеще да се развият като нормални дечица, да си посещават градина, училище, да бъдат пълноценни деца! Ще ви бъда благодарна да ми отговорите! Весели празници!
Виж целия пост
# 100
Здравейте, детето ни се роди спешно секцио в 37ма гестационна седмица! След раждането му откриха поренцефална киста в дясно, която доста намаля за една година и няколко в ляво по малки! Сега правихме скенер в дясно си стои същата киста с размери8/6мм, а в ляво са изчезнали и се вижда една само с размери 4мм. В момента детето е на година и седем месеца, но не казва мама. Казва баба,тата, кака, деде, да, не и бебешки неразбираемо бръщолеви! По - късно сега тепърва прохожда! От месец прави самостоятелни крачки, за което много ни,зардва! Ходим на кинезетерапия още от бебе! Според мен изостава с говора? Иначе да го похваля, усмихнат е, контактен е, обръща се на име от самото начало, реди рингове, подрежда, подаваме си топка, изпълнява команди! Но това което не ми,харесва е че мънка като иска нещо и не го разбираме! Много е трудна комуникацията така! Каква насока можете да ми дадете?

Здравейте! Честита Коледа! Да, сега виждам, че сте ми писали и преди. Извинете, че чак сега Ви отговарям.
Моята препоръка е да изпълнявате предписанието на невролога и да не се обезсърчавате. Предвид обстоятелствата, мисля, че детето Ви се справя добре. Продължавайте да развивате фината и грубата моторика у детето чрез игри, подходящи за възрастта. Назовавайте имената на предметите, четете приказки, пейте детски песнички, играйте музикално-подвижни игри.
Трудно е да се даде прогноза как ще се развият нещата, защото всяко дете е индивидуално и уникално само по себе си. Мисля, че ако детето няма двигателни проблеми и се научи да се обслужва само, изпълнява команди, може да посещава ясла и детска градина. Комуникацията с другите деца може само да му е от полза да навакса с говора. Най-важното е да следите състоянието на детето с профилактични прегледи и да вярвате, че нещата ще се случат. Децата имат нужда от нашата вяра и подкрепа, окуражавайте детето си, хвалете го за всяка малка крачка напред! Желая Ви Успех!
Виж целия пост
# 101
Честита Коледа!Благодаря ви за бързия отговор! Детето проходи на година и седем месеца и вече върви стабилно! Оправя все по добре и,по добре походката! Много мили думи,от ваша страна, много ме окуражихте, дай боже да има и,ефект от сиропчето дето невролога го изписа! Дай боже да проговори, опитва се да бръщолеви, но по слабо от другите деца! Приет е на ясла, и вече ходи от скоро, но,много плаче и,бързо,ми го връщат! Казва мама, ам ам, но когато иска повтаря, когато не иска не мога да го накарам да повтаря! Имаме и,батковци в къщи и,те му обръщат внимание и много обича да се гони с тяха! Весели празници ви желая!
Виж целия пост
# 102
Честита Коледа!Благодаря ви за бързия отговор! Детето проходи на година и седем месеца и вече върви стабилно! Оправя все по добре и,по добре походката! Много мили думи,от ваша страна, много ме окуражихте, дай боже да има и,ефект от сиропчето дето невролога го изписа! Дай боже да проговори, опитва се да бръщолеви, но по слабо от другите деца! Приет е на ясла, и вече ходи от скоро, но,много плаче и,бързо,ми го връщат! Казва мама, ам ам, но когато иска повтаря, когато не иска не мога да го накарам да повтаря! Имаме и,батковци в къщи и,те му обръщат внимание и много обича да се гони с тяха! Весели празници ви желая!
Здравейте отново! Много хубаво, че детето Ви е проходило вече, че бръщолеви и казва думички.Не го насилвайте да повтаря след Вас, за да не стане обратен ефект. Децата натрупват речников запас в пасивния си речник и когато са готови, сами започват да изговарят думи, кратки изречения и т.н. А батковците у дома ще са Ви много полезни:)
Относно яслата, не се отказвайте, всички деца плачат, някои повече, други по-малко😊
Поздрави! Весела и успешна Нова година!
Виж целия пост
# 103
Здравейте! Имам близнаци на 2,5г (доносени), момче и момиче. Момичето имаше забавяне в лепетната реч, чак на 1г се появи , започна да казва думи и повтаря на 1,10г , в момента доста говори , знае цветове , действия, римушки, песни, много напредна за това време, интересите и са книжки и пъзели, като книжките ги преразказва по картинка, образователни карти също много харесва , имаме около 10 вида , всичките ги знае.
Момчето , имаше същите интереси около месец , после изгуби интерес и не знае почти нищо от нещата , които знае сестра му , неговата лепетна реч се появи на 6 месеца, но имаше двигателно забавяне и го водих на рехабилитация, до скоро знаеше само как правят животните. Започна да има говор с думи, преди 2 месеца , в момента казва ,,мия цете,, (ръцете) и подобни кратки фрази, говора е изключително неясен, много трудно разбирам , какво иска да каже.  Не знае песни, римушки и подобни. Започна да дъвче изключително късно, на 1, 10г . Имахме проблеми с храненето , за това се обърнахме преди повече от 1г към Нина Йорданова и някак  естествено , започнах да я разпитвам и за развитието, тя е и специалист по ранно детско развитие, хранителен терапевт. Та ми е давала много насоки последната година как да ги развивам , лятото ме свърза и с логопед , от моя град , за да водя момчето, като тя напътства , тукашния логопед , на какво да набляга. За съжаление , заради постоянно боледуване , ходи рядко. В града няма никакви групово занимания , за това Нина ме насочи към логопед , в началото мислеше за нещо тип Киндиру. Преди седмица ходихме при Нина за проверка , имахме път към София и решихме да съчетаем нещата. Нейното мнение е ,че децата трябва да се разделят , да ходят на ясла в различни групи или ако няма тази възможност , за по два часа да ходят , единия 2 дни , другия 3 дни, за да обръщам индивидуално внимание на всеки , най вече на момчето , за да настигне сестра си. Защото момичето е надделяло в говора, по доминантна е в това  и не му дава никакъв шанс , той да отговори на въпрос зададен от мен , при което той е изгубил интерес и когато с момичето играем на нещо свързано с говор , той просто губи интерес изключително бързо, защото не му се дава никакъв шанс и започва да беснее, тича , хвърля , блъска, крещи.  В момента не ходят все още на ясла. Началното и предложение беше , да ги делим , като единия родител излиза с едното, другия с другото дете, но няма как да стане , мъжа ми работи много и почти не се прибира в будното им време. За това стигна до вариант с ясла. Според нея , ако не взема мерки сега ,на 3г ще е много голяма разликата в развитието им и тогава ще се усети повече. Наистина , когато съм сама с момчето , успява повече да говори и отговаря на въпросите ми, като ги изговаря неправилно повечето. Момичето грам шанс не му дава, да каже нещо. Момичето е много привързано към мен и буквално не ме оставя, като прегърна момчето , тя го хапе и избутва, започва да реве, много ревнува от него . И по този начин не мога да му обърна особено внимание. От друга страна... Пусках ги септември за 3 дни на ясла заедно , момичето цял ден ревеше , момчето му хареса, но постоянно е гонил и удрял сестра си там , и тя цял ден е седяла в страни без да си играе с никой, търсила го е постоянно , а той постоянно я е отхвърлял, като според госпожите , допълнително умишлено я е дразнил и взимал от ръцете и всяка играчка. Според Нина вече трябва  да наблегна на ролеви игри и конструктивни , не толкова на пъзели и карти , защото развива папагалска реч. Та това е ситуацията, моля за вашето мнение , за всичко , което изписах! Знам, че Практиката в чужбина е близнаците да се делят ,но тук не е много популярно.
 Според вас правилни ли са насоките ?  ще ми е интересно да чуя вашата гледна точка!
Виж целия пост
# 104
Здравейте! Имам близнаци на 2,5г (доносени), момче и момиче. Момичето имаше забавяне в лепетната реч, чак на 1г се появи , започна да казва думи и повтаря на 1,10г , в момента доста говори , знае цветове , действия, римушки, песни, много напредна за това време, интересите и са книжки и пъзели, като книжките ги преразказва по картинка, образователни карти също много харесва , имаме около 10 вида , всичките ги знае.
Момчето , имаше същите интереси около месец , после изгуби интерес и не знае почти нищо от нещата , които знае сестра му , неговата лепетна реч се появи на 6 месеца, но имаше двигателно забавяне и го водих на рехабилитация, до скоро знаеше само как правят животните. Започна да има говор с думи, преди 2 месеца , в момента казва ,,мия цете,, (ръцете) и подобни кратки фрази, говора е изключително неясен, много трудно разбирам , какво иска да каже.  Не знае песни, римушки и подобни. Започна да дъвче изключително късно, на 1, 10г . Имахме проблеми с храненето , за това се обърнахме преди повече от 1г към Нина Йорданова и някак  естествено , започнах да я разпитвам и за развитието, тя е и специалист по ранно детско развитие, хранителен терапевт. Та ми е давала много насоки последната година как да ги развивам , лятото ме свърза и с логопед , от моя град , за да водя момчето, като тя напътства , тукашния логопед , на какво да набляга. За съжаление , заради постоянно боледуване , ходи рядко. В града няма никакви групово занимания , за това Нина ме насочи към логопед , в началото мислеше за нещо тип Киндиру. Преди седмица ходихме при Нина за проверка , имахме път към София и решихме да съчетаем нещата. Нейното мнение е ,че децата трябва да се разделят , да ходят на ясла в различни групи или ако няма тази възможност , за по два часа да ходят , единия 2 дни , другия 3 дни, за да обръщам индивидуално внимание на всеки , най вече на момчето , за да настигне сестра си. Защото момичето е надделяло в говора, по доминантна е в това  и не му дава никакъв шанс , той да отговори на въпрос зададен от мен , при което той е изгубил интерес и когато с момичето играем на нещо свързано с говор , той просто губи интерес изключително бързо, защото не му се дава никакъв шанс и започва да беснее, тича , хвърля , блъска, крещи.  В момента не ходят все още на ясла. Началното и предложение беше , да ги делим , като единия родител излиза с едното, другия с другото дете, но няма как да стане , мъжа ми работи много и почти не се прибира в будното им време. За това стигна до вариант с ясла. Според нея , ако не взема мерки сега ,на 3г ще е много голяма разликата в развитието им и тогава ще се усети повече. Наистина , когато съм сама с момчето , успява повече да говори и отговаря на въпросите ми, като ги изговаря неправилно повечето. Момичето грам шанс не му дава, да каже нещо. Момичето е много привързано към мен и буквално не ме оставя, като прегърна момчето , тя го хапе и избутва, започва да реве, много ревнува от него . И по този начин не мога да му обърна особено внимание. От друга страна... Пусках ги септември за 3 дни на ясла заедно , момичето цял ден ревеше , момчето му хареса, но постоянно е гонил и удрял сестра си там , и тя цял ден е седяла в страни без да си играе с никой, търсила го е постоянно , а той постоянно я е отхвърлял, като според госпожите , допълнително умишлено я е дразнил и взимал от ръцете и всяка играчка. Според Нина вече трябва  да наблегна на ролеви игри и
конструктивни , не толкова на пъзели и карти , защото развива папагалска реч. Та това е ситуацията, моля за вашето мнение , за всичко , което изписах! Знам, че Практиката в чужбина е близнаците да се делят ,но тук не е много популярно.
 Според вас правилни ли са насоките ?  ще ми е интересно да чуя вашата гледна точка!
Здравейте! Предполагам, знаете, че според научни изследвания момичетата се развиват по-бързо от момчетата и в действителност е така, защото е доказано, че мозъкът при момичетата съзрява по-бързо от този на момчетата, което се дължи на по-високата плътност на връзките между невроните и повишена плътност на бялото вещество. Това се наблюдава и във вашия случай. Имате база за сравнение на основата, на която сте преценили, че момченцето Ви изостава в развитието си спрямо момиченцето... Но също така трябва да си зададете въпроса дали детето изостава на базата на другите момчета на неговата възраст?  И пак не можем да сме напълно обективни, защото всяко дете се развива индивидуално с различни темпове. Някои деца по-бързо, други малко по-бавно, но след това наваксват пропуснатото. От тази гледна точка е добре да се работи с момченцето и да се развива говорът му.
Да, ролевите игри са подходящи за възрастта, те развиват въображението на децата и умението им да общуват, да влизат в различни роли, развиват социалната им адаптация. Важно е, когато правите нещата, винаги да назовавате предметите, действията, лицата във всяка една ситуация. Обогатявайте речника на детето с четене на приказки, пеене на песнички, стихчета, римушки, чрез разходки в парка, посещение на концерти, детски театри и др., подходящи за възрастта. Аз препоръчвам силно музикално-подвижните игри. Детето възприема текста чрез средствата на музиката, а също така извършва съответните танцувални движения, свързани с думите, т.е. всичко се онагледява. Може да използвате и музикални инструменти като маракаси, барабанчета и др. за повече интерес. Такива игри са много полезни за развитието на речта, развиват слуховото възприемане (което е свързано с перцепцията на фонемите) и чувството за ритъм.
Препоръчвам игри, които развиват фината моторика, те са пряко свързани с развитието на говора: игри с вгнездяване, сортиране на елементи по цвят, големина, пресипване на семена и др. от съд в съд, моделиране с пластилин, игра с конструктор, пъзели и др. Игри, които развиват и грубата моторика: скачане, тичане от точка до точка, подаване на топка, катерене, дърпане на въже и др. подобни. Що се отнася до посещението на децата в ясла, вероятно няма да може да ги отделите напълно, а и мисля, че това не е решение... В началото може да се конкурират, да се карат, бият, дразнят, но това е част от адаптацията им. Въпрос на време е децата Ви да свикнат в яслата, с правилата и да завържат приятелства.Това, че сестричката говори повече, може само да е плюс за момченцето, тъй като ежедневно слуша речта ѝ и тази на всички други около него, трупа думички в пасивния си речник и когато се почувства готов, ще започне да прави и сложни изречения. Неразбираемата реч при него има логично обяснение и това според мен се дължи на късното развиване на дъвкателен рефлекс. Колкото по-рано започне дъвченето на храна, толкова по-активно се развива говорният апарат. В тази връзка препоръчвам артикулационна гимнастика под формата на игра. Може да изговаряте звукове на животни, предмети, превозни средства, като по този начин се извършват определени артикулационни пози, които стимулират лицевите мускули и език.
1.Как прави линейката? ииииии-ууууууууу, ииииииииии-ууууууууу... ( при ииииии правим усмивка, при ууууууууу събираме устни напред).
2. Дебел човек( надуваме бузи), слаб човек (всмукваме бузи навътре).
3.Как прави змията? СССССССССССС
4. Как прави кокошката? Ко-ко
5. Как прави кравата? Му-му
6. Как духа вятърът? ШШШШШШШШШШШШ
7.Как бръмчи пчелата? Бззззззззззззззззззззззз
8. Как скърца вратата? Скръц-скръц
9.Как чукаме на вратата? Чук-чук
10.Как прави патето? Па-па
11. Как тиктака часовникът? Тик-Так
12. Как тича кончето? (залепяме и отлепяме език от горно небце).
13. Как говори маймунката?  ууу-ааааа
14. Облизваме устни с езиче: наляво-надясно с кръгови движения (упражнение вкусно сладко),
Обърнете внимание на момченцето, но не се тревожете и не сравнявайте децата си, защото всяко дете се развива индивидуално. Дайте му време, работете върху самочувствието на детето, окуражавайте го винаги, когато постигне добър резултат. Децата се нуждаят от увереност и любов, която съм сигурна, че им давате в изобилие. Въпрос на време е нещата да се случат, а и с толкова приказлива сестра едва ли ще остане мълчалив. Simple Smile
Ако все пак забележите, че след навършване на 3 г. детето не говори достатъчно добре, започнете терапия с логопед, на този етап мисля, че не е необходимо. В момента Вие сте най-добрият терапевт за Вашето дете.
Желая Ви успех! Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия