Професия учител - 15

  • 52 720
  • 742
# 105
Може ли да попитам тези които сте взели по хиледарка за дрехи - в София ли сте?
Виж целия пост
# 106
Може ли да попитам тези които сте взели по хиледарка за дрехи - в София ли сте?
Не
Виж целия пост
# 107
Здравейте,

В момента съм стажант в общината у нас, младши експерт в публична администрация. Само че, се надявам да стана учител и дори смятам да почна да търся работа като такъв. Обаче, няколко хора ми казват, че ако не се справям, или по-важното не се интересувам, от (публична) администрация, ще ми е трудно да се справя като учител. Така че, въпросът ми е, горе-долу с какви административни задачи се занимават учителите? Ако са от типа запознаване с нормативни документи като учебни планове, програми и годишни разпределения, разработване на годишни разпределения, планове на уроци и допълнителни материали (например, хендаутове с обяснения и примери по някакво граматична структура, допълнителни упражнения), разработване на тестове, отчитане на присъствието и успеха на учениците, с такива неща с удоволствие бих се занимавал, без значение колко са трудни. Ако са от типа работа с приложения, договори, дори и финанси, стига да са свързани с образованието/преподаването, това ще ме подтикне да се опитам да се справя. В момента, например, започва програма за саниране на блокове и често идват хора в отдела, за да питат какви са процедурите и критериите, за да кандидатстват, коя фирма да изберат, как се определя РЗП за блока им, т.н. Няколко пъти слушам как колегите им обясняват и почти нищо не разбирам, дори прочетох насоките, където подробно са представени програмата и тези критерии. Почти нищо не разбрах. Два пъти вече трябваше да чета административни договори, за да свърша друга работа - писане на възлагателно писмо, искане за авансово плащане. Същата ситуация - почти нищо не разбрах от това, което прочетох. За разлика от това, скоро четох част от Наредба 15 от 2019 г. и почти всичко разбрах.

Благодаря ви предварително за отговори към въпроса.
Виж целия пост
# 108
Кой те забаламоса така? Simple Smile

Нищо общо нямат педагогика с публична администрация. В училище трябва да се справяш с деца, не с документи и процедури. Ако обичаш да комуникираш с деца, ще се справиш. Ако не понасяш и не разбираш деца - няма да се справиш.
Виж целия пост
# 109
Кой те забаламоса така? Simple Smile

Нищо общо нямат педагогика с публична администрация. В училище трябва да се справяш с деца, не с документи и процедури. Ако обичаш да комуникираш с деца, ще се справиш. Ако не понасяш и не разбираш деца - няма да се справиш.

Аз съм с Английска филология и магистратура Английски и методика. По време на Филологията, имахме практика, където трябваше да наблюдаваме и след това ние самите да водим часове по английски, това включваше писане на план на урок и разработване на хендаут по граматика и допълнителни упражнения. Дори преди това, в гимназията, на 9 май всяка година водих часове по различни предмети. Всяка една минута ми беше приятна. Дори в момента, в свободното си време разработвам планове на уроци за различни дейности - работа по групи, използване на литература с цел учене на език (и възможен бонус развиване на интерес към четенето). Но като попитах тук в сайта, няколко хора споменаха, че и учителите се занимават с административни дейности. Затова питам в тази тема, да разбера какви точно са тези дейности, дали са подобни на тези от стажа ми. Не че имам против да се занимавам с документи, въпросът е да са от сфера, с която съм запознат.
Виж целия пост
# 110
Има няколко наредби, с които трябва да се запознаеш, като учител. Най-вече наредба 11 за оценките. Никакви договори, финанси и подобни документи не са работа на учител. Има си други служители за тях в училището. Учителите си попълваме елетронния дневник, следим успеха на учениците, изнасяме уроците, приготвяме тестовете и домашните, проверяваме много домашни и се включваме и в други дейности, свързани с училището. Не ти остава много време да пишеш разпределения и урочни планове, по принцип. Ако имаш някакъв изнесен урок - тогава. Ти като минеш един път целия учебник и вече знаеш как да си планираш цялата година, коя тема по кое време на годината се пада, кога трябва да зададеш еди кой си проект на децата... Издателствата ти предоставят готови примерни разпределения. Ел. дневник ще се научиш бързо да го попълваш. Ако си класен, ще имаш малко повече административна работа. Декларации да даваш, събираш, подреждаш и при приключване на годината се попълва една голям книга. Отчети се пишат през годината, за успеха на деца и класове... Не е нещо сложно.
Няма как да нямаме никаква административна работа, понеже документираме цялата ни работа с децата, за да може при проблем, да има документи.
Виж целия пост
# 111
Има няколко наредби, с които трябва да се запознаеш, като учител. Най-вече наредба 11 за оценките. Никакви договори, финанси и подобни документи не са работа на учител. Има си други служители за тях в училището. Учителите си попълваме елетронния дневник, следим успеха на учениците, изнасяме уроците, приготвяме тестовете и домашните, проверяваме много домашни и се включваме и в други дейности, свързани с училището. Не ти остава много време да пишеш разпределения и урочни планове, по принцип. Ако имаш някакъв изнесен урок - тогава. Ти като минеш един път целия учебник и вече знаеш как да си планираш цялата година, коя тема по кое време на годината се пада, кога трябва да зададеш еди кой си проект на децата... Издателствата ти предоставят готови примерни разпределения. Ел. дневник ще се научиш бързо да го попълваш. Ако си класен, ще имаш малко повече административна работа. Декларации да даваш, събираш, подреждаш и при приключване на годината се попълва една голям книга. Отчети се пишат през годината, за успеха на деца и класове... Не е нещо сложно.
Няма как да нямаме никаква административна работа, понеже документираме цялата ни работа с децата, за да може при проблем, да има документи.

Благодаря за отговора. Като изключим частта за класния ръководител, това са неща, с които вече съм запознат и бих се занимавал с удоволствие - урочни планове, тестове, домашни, извънкласни дейности, ако се наложи. Пък дали са трудно, или отнемат много време, за мен няма значение, обичам предизвикателства (разбира се, когато са за дейност, от която разбирам и ми е приятна). Относно другата ви точка, да, повечето, ако не всички, длъжности включват някакъв вид документация, няма как да се избяга. Въпросът е дали са свързани с това, което сме се занимавали и разбираме. Примерно, аз имам представа за учебни програми, разпределения, изпитване и оценяване, защото съм учил за тях и искам с това да се занимавам, но от финанси, административни договори, КСС, РЗП, просто нищо не разбирам, а в момента дори не са толкова тежки задачите ми, не като на другите колеги.
Виж целия пост
# 112
Ами, значи ще се справиш чудесно.
Виж целия пост
# 113
Здравейте,

В момента съм стажант в общината у нас, младши експерт в публична администрация. Само че, се надявам да стана учител и дори смятам да почна да търся работа като такъв. Обаче, няколко хора ми казват, че ако не се справям, или по-важното не се интересувам, от (публична) администрация, ще ми е трудно да се справя като учител. Така че, въпросът ми е, горе-долу с какви административни задачи се занимават учителите?
Скрит текст:
Ако са от типа запознаване с нормативни документи като учебни планове, програми и годишни разпределения, разработване на годишни разпределения, планове на уроци и допълнителни материали (например, хендаутове с обяснения и примери по някакво граматична структура, допълнителни упражнения), разработване на тестове, отчитане на присъствието и успеха на учениците, с такива неща с удоволствие бих се занимавал, без значение колко са трудни. Ако са от типа работа с приложения, договори, дори и финанси, стига да са свързани с образованието/преподаването, това ще ме подтикне да се опитам да се справя. В момента, например, започва програма за саниране на блокове и често идват хора в отдела, за да питат какви са процедурите и критериите, за да кандидатстват, коя фирма да изберат, как се определя РЗП за блока им, т.н. Няколко пъти слушам как колегите им обясняват и почти нищо не разбирам, дори прочетох насоките, където подробно са представени програмата и тези критерии. Почти нищо не разбрах. Два пъти вече трябваше да чета административни договори, за да свърша друга работа - писане на възлагателно писмо, искане за авансово плащане. Същата ситуация - почти нищо не разбрах от това, което прочетох. За разлика от това, скоро четох част от Наредба 15 от 2019 г. и почти всичко разбрах.
Благодаря ви предварително за отговори към въпроса.

Относно нормативните документи,  в първия пост на темата съм дала полезни линкове. Имам колеги, които никога не са ги чели, защото разчитат, че ръководството е длъжно да прави това и да свежда до учителите, каквото е необходимо...

Повече административна работа имат класните ръководители., периодично изготвят справки за отсъствията, за успеха (в края на срока и годината), попълват главната класна книга (1-7 клас) и личните картони (8-12клас). Електронните дневници улесняват работата. При общуването с родителите има доста бумащина, декларации и заявления по най-различни поводи (за личните данни, за правилника за вътрешния ред, за тормоза, за екскурзии, за отсъствията, за проекти, за преместване/напускане и т.н.), за повечето, от които би трябвало да има шаблони в училището. Някой колега също може да услужи с такъв, но те не са нищо сложно, за да се съставят. Често училищата ги имат качени на сайтовете си, за да са лесно достъпни за родителите.

Разработки на уроците не представяме, освен при посещение (ако се изискват такива).

Тестове за текущ контрол и поправителни изпити може учителят да си направи сам, а може да ползва готови варианти от помагала, книги за учителя и пр.

Годишните тематични планове/разпределения някъде се изискват, някъде не, но издателствата предлагат примерни варианти, които могат да се променят и ползват, според съответното училище.

Трябва да се познават учебните програми и учебния план, защото се работи по тях.

Действително административната работа обременява, но не защото е сложна, а защото гълта от времето ни.

И не мисля, че може да се сравнява с публична администеация.

Отношението към децата и към предмета са движещи фактори. Работата в екип също.
Виж целия пост
# 114
Никога не можеш да се подготвиш, докато не започнеш работа като учител. Защото докато четеш наредба 11, се оказва, че чакаш с ученик в Детска педагогическа стая. На ученика не му пука, а ти се чувстваш като престъпник.
Или пък се возиш с него в линейката, защото си е ударил главата, родителите са в чужбина, а бабата е с високо кръвно. Или със сутрешното кафе звъниш на ученик, ако не го събудиш, няма да дойде на училище... И още купища такива, за които никой не може да те подготви. И късно вечер изборът се свежда между това да припаднеш от изтощение или да направиш план на урока за другия ден. И осъзнаваш, че в крайна сметка ще ти проверят десетките планове и програми, а не реалния урок. Важно е документацията да е наред.
Виж целия пост
# 115
От две години в нашето училище не получаваме нищо допълнително, освен сума за работно облекло и ваучери, това възможно ли е? Никакви бонуси, въпреки че децата се увеличават като бройка….?! Интересно ми е как законово директорът си позволява това, знаем че пари има, защото участваме в хиляди проекти.
Виж целия пост
# 116
Бонусите не са задължителни, но трите допълнителни плащания са. Нямате ли синдикална организация да го притиснете малко? Вътрешни правила за работните заплати трябва да има задължително. Вижте в тях какво пише. Парите от проекти не могат да отидат за заплати, но ако имате много ученици, най-вероятно нямате проблеми с парите за заплати.
Виж целия пост
# 117
От две години в нашето училище не получаваме нищо допълнително, освен сума за работно облекло и ваучери, това възможно ли е? Никакви бонуси, въпреки че децата се увеличават като бройка….?! Интересно ми е как законово директорът си позволява това, знаем че пари има, защото участваме в хиляди проекти.

Парите за проекти не може да се пренасочват за допълнителни плащания, те са само за съответния проект.

Според КТД, би трябвало да има три допълнителни плащания ( размерът се определя във всяко училище).


Директорите невинаги спазват нормативните документи. При нас например общият трудов стаж преди 2007 г. не го зачитат при плащане на клас за прослужено време. Ясно ми е, че е нарушение, но тъй като имам само една година такъв и сътветно ще бъде 1% от заплатата, не ми се занимава да споря...
Виж целия пост
# 118
Здравейте, не съм писала скоро, но се връщам на работа след 2 години и половина майчинство.
Има ли колеги минали през това скоро да си задам въпросите направо към тях?
Виж целия пост
# 119
Здравейте!
Бакалавър съм. Заемам възпитателска позиция в момента. В неформални разговори /пред кафемашината в двора на училище/ заместник-директорът ми казва няколко пъти да записвам магистратура.
Аз не искам, защото не мисля, че ми трябва. Предпочитам ПКС.
Какви може да са причините? Утре ще я питам право куме в очи, но това вече много ме тормози.
От 2 месеца даже няма и толкова съм в това училище. Има и други бакалаври, които са учители.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия