Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 37 011
  • 170
# 120
Здравейте!
Имам момиче на 2ги3м. Започна  да говори много рано и вече съвсем спокойно казва доста думи, може да прави изречения,  като изговор се справя добре, само звук "Р" все още не може да произнася ясно. Проблема при  нея е, че до скоро не използваше Аз в речта си. /Рая иска вода/. Стараех  се да и казвам как е правилно и от няколко дни Започна сама да го използва / Аз искам вода/, Но пък Започна да заеква. Това много ме притеснява, съвсем внезапно Започна да се затруднява като казва някои думи/ искам ввввооода/. Не е имала стресова  ситуация в семейната среда, до колкото може да каже и в детската ясла не е имало. Дали е възможно да е свързано с появата на Аз в речта или пък да е някаква друга причина. Детето по принцип е много жизнено, не спира да пее или говори, а сега като усети, че ще се затрудни да каже нещо  и веднага млъква или пък казва нещо, което и е лесно за произнасяне.
Моля за съвет какво да правя, има ли нужда от лекарска намеса.
Виж целия пост
# 121
Здравейте, г-жо Славчева! Благодаря ви предварително за отговора! 🌼
Бих искала да попитам как е удачно да се подходи спрямо речевото развитие на бебе на 11 месеца? Всеки ден да му повтаряме едни и същи срички докато каже първи думички или по друг начин? По колко време дневно да отделям? Предполагам думите трябва да са ясно изговорени и на малко по-висок глас. За момента казва нещо подобно на "адйе" "кака" "Тата" "ете".
Виж целия пост
# 122
Здравейте, имам следния въпрос, детенце на почти 6 годинки, много хубаво изговаря всички букви за възрастта си, но име едно но, понякога пред някоя от думичките казва буквата Е, понякога по-рядко, понякога по-често се случва. Например когато обеснява нещо по дълго и слага доста често тази буква, пред дадена дума. Незнам дали го успях да го обесня добре. Надявам се да е период и да премине... с самото израстване
Виж целия пост
# 123
Здравейте, синът ми следващия месец ще навърши 4 год.има проблем с изговора на "к и г" .Сякаш почти не се чуват в началото на думата , в средата се чуват по-добре,но пак някак глухо.Например " Отка " е котка и т.н.С други букви няма проблем ,може би  "р" не е на 100% ,но знам че за него има време.Речниковия му запас и изказа е като на голям човек.Имаше проблем с дъвкането и до късно пасирах храна. Искам да направя консултация с логопед ,но мисля че няма да съдейства ,защото при непознати мълчи.Дори в детската градина ,вече е от няколко месеца е решил че ще мълчи.Вкъщи буквално не млъква.
Мога ли аз да подпомогна с нещо нещата ,докато започне още малко да съдейства.Благодаря предварително!
Виж целия пост
# 124
Здравейте. Детето ми е на 2г.и 3 месеца.
Не говори, казва само мама, баба и играя.Опитва се и други думи да казва, но не се получава. По цял ден слушам че било изостанало, не било наред, другите деца били говорели вече. Какво да направя?
 Имам чувството че не може да възпривме че нещата имат различни имена. До скоро само сочеше и казваше една сричка, като заместител на всяка дума.Иначе разбира доста напредва.Като му кажа изпълнява и е много музикален. Проходи на 1г.и 5м.,но навакса бързо.

Здравейте, Elein 89 !
Ако действително казва само тези 3 думи, има проблем, но Вие споменавате, че казва и други думи неуспешно. Вероятно имате предвид, че не ги казва правилно и са на така наречения бебешки жаргон. Ако съм права и думите, макар и неразбираеми за другите освен за Вас, значат нещо конкретно, това означава, че имате доста повече думи. Моят съвет е да му дадете време до навършването на две години и 6-7 месеца и ако все още имате притеснения, тогава да направите консултация с логопед.
Поздрави!
Виж целия пост
# 125
Здравейте!
Имам момиче на 2ги3м. Започна  да говори много рано и вече съвсем спокойно казва доста думи, може да прави изречения,  като изговор се справя добре, само звук "Р" все още не може да произнася ясно. Проблема при  нея е, че до скоро не използваше Аз в речта си. /Рая иска вода/. Стараех  се да и казвам как е правилно и от няколко дни Започна сама да го използва / Аз искам вода/, Но пък Започна да заеква. Това много ме притеснява, съвсем внезапно Започна да се затруднява като казва някои думи/ искам ввввооода/. Не е имала стресова  ситуация в семейната среда, до колкото може да каже и в детската ясла не е имало. Дали е възможно да е свързано с появата на Аз в речта или пък да е някаква друга причина. Детето по принцип е много жизнено, не спира да пее или говори, а сега като усети, че ще се затрудни да каже нещо  и веднага млъква или пък казва нещо, което и е лесно за произнасяне.
Моля за съвет какво да правя, има ли нужда от лекарска намеса.

Здравейете, SamiraM!
Звук Р обикновено се появява около 5-та година. Тоест това не е проблем при Вас. Децата развиват чувството за Аза около 3-та година, така че много скоро няма да има проблем и с поставянето на Аз в изреченията. Относно запъването, при някои деца (особено с много добре развита реч) около третата година се появява така нареченото физиологично заекване. Появява се , тъй като мисълта изпреварва речта. Обикновено в рамките на няколко месеца се изчиства. При някои деца отнема до година. Как можете да помогнете на детето? Опитайте се, когато разговаряте с нея, да забавяте и разтегляте собствената си реч. Говорете с плавна, напевна реч и умерен тон. Така тя по подражание ще започне да говори по-бавно. Никога не бързайте да ѝ подавате търсената дума, а ѝ дайте нужното време, за да се изкаже. С много търпение от Ваша страна и спокойна среда би трябвало проблемът да се овладее.
Поздрави!
Виж целия пост
# 126
Здравейте, синът ми следващия месец ще навърши 4 год.има проблем с изговора на "к и г" .Сякаш почти не се чуват в началото на думата , в средата се чуват по-добре,но пак някак глухо.Например " Отка " е котка и т.н.С други букви няма проблем ,може би  "р" не е на 100% ,но знам че за него има време.Речниковия му запас и изказа е като на голям човек.Имаше проблем с дъвкането и до късно пасирах храна. Искам да направя консултация с логопед ,но мисля че няма да съдейства ,защото при непознати мълчи.Дори в детската градина ,вече е от няколко месеца е решил че ще мълчи.Вкъщи буквално не млъква.
Мога ли аз да подпомогна с нещо нещата ,докато започне още малко да съдейства.Благодаря предварително!

Здравейте, slonop!
 Това, с което можете да помогнете на детето вкъщи, е да правите артикулационна гимнастика. След това трябва да автоматизирате звуците постепенно първо в срички, а след това в думи. Истината е, че не съм сигурна дали ще се справите без логопед. Пробвайте и го заведете при някой колега, понякога дори по-дръпнати деца изграждат връзка с логопеда и работата тръгва. Аз съм на мнение, че всяко семейство трябва да си намери неговия "човек" . Поздрави!
Виж целия пост
# 127
Здравейте, г-жо Славчева! Благодаря ви предварително за отговора! 🌼
Бих искала да попитам как е удачно да се подходи спрямо речевото развитие на бебе на 11 месеца? Всеки ден да му повтаряме едни и същи срички докато каже първи думички или по друг начин? По колко време дневно да отделям? Предполагам думите трябва да са ясно изговорени и на малко по-висок глас. За момента казва нещо подобно на "адйе" "кака" "Тата" "ете".

Здравейте, Cat_woman123!
За речевото развитие на бебе на 11 месеца единственото, което можете да направите, е да общувате с него. Не със срички, а както се общува с възрастен. Обяснявайте му рутинните неща, които правите вкъщи или виждате навън. Пейте песнички и не спирайте да му говорите. Колко време ли? Винаги когато можете Simple Smile. Давайте му прости пъзели от 2 – 3 части и всякакви пасивни игри за развитие на моториката.
Поздрави!
Виж целия пост
# 128
Здравейте, имам следния въпрос, детенце на почти 6 годинки, много хубаво изговаря всички букви за възрастта си, но име едно но, понякога пред някоя от думичките казва буквата Е, понякога по-рядко, понякога по-често се случва. Например когато обеснява нещо по дълго и слага доста често тази буква, пред дадена дума. Незнам дали го успях да го обесня добре. Надявам се да е период и да премине... с самото израстване

Здравейте, social girl!
Чудесно сте го обяснили. За съжаление, тази аграматичност невинаги се преодолява с израстването. Детето има нужда чрез опори да коригира речта си. Направете консултация с логопед.
Поздрави!
Виж целия пост
# 129
Здравейте, синът ми е на 1г4м. До момента всичко в психомоторното развитие върви гладко и в нормите за съответните периоди. Говорът му към момента се изразява в 3-4 думи ( бебе, баб за банан, ало за телефон, мням мням за храна), имитация на повечето животни, които използва и за назоваване на самите животни (като види пате и казва "папа" или посочва кучето на улицата и казва "бау-бау"). Посочва доста голяма част от думите, които среща в книжките, посочва частите на тялото си, членовете на семейството, предмети в дома. Изпълнява прости инструкции свързани с ежедневието. Успява да открива две еднакви картинки в книжка и ги съотнася. Не казва "мама, тати" или други прости думи от ежедневито. Играем много с книжки,сортери, пъзели и сензорни занимания подходящи за възрастта. Вече започва леко да ме притеснява липсата на повече думи, особено такива, които използвам често "мама, тати, ела, гуш, там, дай". Стимулирам го, без да съм твърде настоятелнам, но без резултат. Смятате ли, че има нещо притеснително за момента? Няма къса подезична, научи се да пие от сламка на 7м, дъвче без проблем. Общува преди всичко с жестове и възклицания. Прави ми впечатление, че подражаването на животни го усвоява много лесно, но до дума така и не стигаме.
Виж целия пост
# 130
Здравейте. Става въпрос за правилното произнасяне на звук Р. Проблемът е, че аз самата не го произнасям правилно, не знам причината, никога не съм посещавала логопед. Децата са на 3г и естествено все още не могат да го изговарят. Прави ми впечатление обаче, че има голяма разлика в начина, по който се опитват. Едното се старае, казва нещо подобно на приглушено Р, но другото си казва направо Л. Та въпросът ми е дали трябва да се работи още отсега с децата или да се изчака и да се види доколко голям е проблемът?
Виж целия пост
# 131
Здравейте. Става въпрос за правилното произнасяне на звук Р. Проблемът е, че аз самата не го произнасям правилно, не знам причината, никога не съм посещавала логопед. Децата са на 3г и естествено все още не могат да го изговарят. Прави ми впечатление обаче, че има голяма разлика в начина, по който се опитват. Едното се старае, казва нещо подобно на приглушено Р, но другото си казва направо Л. Та въпросът ми е дали трябва да се работи още отсега с децата или да се изчака и да се види доколко голям е проблемът?


Здравейте, mona11!
Много често, когато единият родител не произнася правилно звук Р, проблемът се пренася върху детето, тъй като при децата всичко е по подражание. Разбира се, не е задължително. При Вас се касае за прекалено малки деца и моето мнение е да се изчака поне до 4 г. и половина и ако нещо все още Ви притеснява, тогава да започне работа с логопед. Преди това според мен няма смисъл. Разбира се, можете, ако искате, да правите артикулационна гимнастика. Тя в никакъв случай няма да навреди, а само ще помогне.
Поздрави!
Виж целия пост
# 132
Здравейте, синът ми е на 1г4м. До момента всичко в психомоторното развитие върви гладко и в нормите за съответните периоди. Говорът му към момента се изразява в 3-4 думи ( бебе, баб за банан, ало за телефон, мням мням за храна), имитация на повечето животни, които използва и за назоваване на самите животни (като види пате и казва "папа" или посочва кучето на улицата и казва "бау-бау"). Посочва доста голяма част от думите, които среща в книжките, посочва частите на тялото си, членовете на семейството, предмети в дома. Изпълнява прости инструкции свързани с ежедневието. Успява да открива две еднакви картинки в книжка и ги съотнася. Не казва "мама, тати" или други прости думи от ежедневито. Играем много с книжки,сортери, пъзели и сензорни занимания подходящи за възрастта. Вече започва леко да ме притеснява липсата на повече думи, особено такива, които използвам често "мама, тати, ела, гуш, там, дай". Стимулирам го, без да съм твърде настоятелнам, но без резултат. Смятате ли, че има нещо притеснително за момента? Няма къса подезична, научи се да пие от сламка на 7м, дъвче без проблем. Общува преди всичко с жестове и възклицания. Прави ми впечатление, че подражаването на животни го усвоява много лесно, но до дума така и не стигаме.

Здравейте!
По това, което описвате, според мен няма нищо притеснително. Единственият ми съвет би бил да не бързате да предугаждате желанието му (казвате, че общува с жестове и възклицания). За да му помогнете, е хубаво да имате изграден правилен режим на игра, храна и почивка и ако имате екранно време, да го спрете напълно.
Поздрави!
Виж целия пост
# 133
Здравейте!
Дъщеря ми е на 3 години и половина. Говори свободно български, а вкъщи говорим на немски, но тя отговаря на български. Когато проговори първоначално около година и половина, живеехме в Австрия и тя проговори на немски. Малко преди да стане на 2г. се преместихме в България и много бързо замени вече научените на немски думички с еквивалента им на български. Към момента разбира на 100 % какво говорим на немски и превежда например на баба си какво си говорим с тати. Възможно ли е обаче да не различава, че това са 2 различни и отделни езика? Когато я попитаме как е нещо на немски не може да го каже. Сега учат английски в градината и там сама казва например: Мамо, на английски кола е car и т.н.
Да се притеснявам ли дали и кога ще проговори немски вкъщи. До някъде се успокоявам от факта, че наистина разбира всичко, но от друга страна искам да ни отговаря на езика на който си говорим в момента.
Като референция имаме вкъщи баща и, който от бебе е с 3 езика и е проговорил късно (около 3г.), но пък е говорил и 3те езика свободно.

Благодаря предварително
Виж целия пост
# 134
Здравейте! Синът ми е на 1 г. и 4 месеца. Отдавна казва мама, баба, произнася също и няколко други думички, но не правилно (пример: лампа е ампа). Умира за баща си, но отказва да каже тата или тати (само 1 ден реши, че може да каже тата, каза я думичката 2-3 пъти и това беше). Имаме усещането, че някои неща просто не иска да ги прави, а не да не може. Пляска с ръчички за браво също от отдавна, но не показва пръстче за 1 годинка и не маха за чао. Наблюдава, доста разбира - казвам му да види мяу-мяу или бау-бау и знае какво да търси да гледа. Има и други подобни примери. Бърбори си вкъщи на бебешки, обича понякога да обяснява някакви негови неща, но ми се иска да напредва. И аз, и баща му на неговата възраст сме били напред с материала. Други деца по площадките също са и това ме кара да се чувствам гадно. Знам, не трябва да се сравнява детето, но вътрешно ни човърка това негово "забавяне". Не му даваме телефони или таблети, гледа детски песнички на телевизор (само на български) само докато се храни. Играе си сам, заиграва се, интересно му е, не ни търси постоянно. Но и някои играчки не ги ползва по предназначение - не реди формички или кубчета, а обича да ги хвърля и да се чува шум. Опитваме да го учим на някакви неща, но той сякаш не проявява интерес. Инат е, има характер, но май и го мързи. За някои неща е предпазлив. Не знам рано ли е да запазим час за логопед наживо и се чудим как да го стимулираме да напредва. Има си режим на хранене и спане, който се спазва и там нямаме притеснения. Благодаря!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия