Не може да разказва и преразказва

  • 3 247
  • 11
Брат ми е на 7 и е много зле с преразказването. Ако е филмче- ще ми го разкаже, но разказ - не... Майка ми му чете, той се мъчи да го зубри и нищо не се получава. Една дума не може да върже, много е зле... Просто... не знам... Някакви идеи? Praynig
Виж целия пост
# 1
спомням си един епизод от "без дом", където нашето хлапе помагаше на богаташчето да запомни една поема.

нека брат ти се опитва да си представя онова, което чува (все едно, че го гледа на филм) - така ще му е по-лесно да го възприеме, разбере и запомни. не случайно от децата искат толкова много рисуване по текст в началните класове.
Виж целия пост
# 2
Не се учудвам, че му е трудно да преразкаже текст от учебника - просто учебниците на малките ученици са пълни с неподходящи и трудни текстове, които децата не могат да заменят със свои думи, а повечето стихотворения са отвратителни, трудно се запомнят, словореда им е ужасен, само и само да има някаква рима - като че ли съм ги писала аз. Ето тази година например по Развитие на речта третокласниците имаха да напишат битова приказка без вълшебства в нея, и дори ако може да приложат някоя народна мъдрост! Ами колко деца на 9г. са родени писатели? Или имаха също да допишат приказка на световен автор - как може едно 9-годишно да мери сили със световно признат автор?
Просто не ми е удобно да напиша какво мисля за съставителите на учебниците /за сега до 3 клас/.
Виж целия пост
# 3
в случая става дума за дете на 7 години, на което майката чете нещо, а то не може да го преразкаже. никой не говори за учебниците до 3 клас. по отношение на последните, без да имам претенции, че детето ми е по-различно от връстниците си, не е имало проблеми, свързани с дописване и съчиняване на приказки. стихотворенията като цяло бяха от утвърдени автори.
единствените недомислия поне до 4 клас ми се сториха есеистичните излияния, заместващи уроците по история.
Виж целия пост
# 4
Помагайте му, като първо му задавате въпроси. После да опита сам да преразказва и където се затруднява, пак с въпрос помагаш.
Виж целия пост
# 5
Поднасям извиненията си на авторката на темата - вероятно нещо не съм разбрала, но изразът
Майка ми му чете, той се мъчи да го зубри и нищо не се получава.
ме накара да си помисля, че става дума за справяне с учебен материал.
 Още веднъж моля за извинение.
Виж целия пост
# 6
Спокойно, нямаше нужда от извинения чак. Аз самата съм жертва на кофти написаните учебници за трети клас. Но както и да е, минах ги тях. Сега съм на тема зле написаните учебници за 9 клас на немски...  Twisted Evil   


Идеята е, че детето ще си има проблеми по-нататък. Според мен трябва да прави упражнения с психолог. Винаги търси шаблон за нещо... Може би, защото много съм му се хилела, като изцепи простотия... Сигурна съм, че аз съм виновна донякъде, защото едно малко дете не може да възприеме чувството ми за хумор като такова.  Sad
Виж целия пост
# 7
 На тази възраст е нормално да среща затруднения, особено ако това не му е силната страна и да захапва по-лесно и бързо математическата логика или пък мисълта му препуска и не успява да формулира желаната за изказ мисъл ясно. Идеята за въпроси е много добра, Димана при преразказ или разказ прави безумни тромави изречения, в които се вижда, че мисълта и се е сменила поне три пъти, докато тя завърши изречението. Когато я попитам "И какво всъщност искаш да кажеш с това", тя винаги формулира  едно кратко и ясно изречение, с което изказва синтезирано, цялата какафония от мисли излети преди това.
Идеята е, че детето ще си има проблеми по-нататък. Според мен трябва да прави упражнения с психолог. Винаги търси шаблон за нещо...
  Шаблонът е нормален за тази възраст, всички го търсят, няма нужда и от психолог, това са естествени процеси, проблемите за по-нататък остави брат ти да си ги мисли, те ще са си негови  Grinning
Виж целия пост
# 8
Поздравявам те ,че разсъждаваш и търсиш причините за затрудненията на братчето.
  Преразказването и излагането на мисли в писмен вид затруднява  поне 90 % от малките у-ци/1,2,3 клас/.
  Във вашия случай е нужно да процедирате така,както учителката,т.е. да съставите план с въпросителни изречения.Започнете с много подробен план-резюме на съдържанието на разказа или приказката.Общо взето 1 въпросит.изречение да изисква отговор с 1 или 2  изречения от дадения текст. После,като започне да се справя с преразказа,направете план-резюме с толкова въпросит.изречения,колкото са ОСНОВНИТЕ МОМЕНТИ в същия разказ или приказка.Т.е.всяко въпр.изр-е отговаря на един осн.момент.Освен това, с едри букви напишете и опорни думи/ключови думи в текста/--героите,основните им действия,най-често повтарящите се думи.
  След тази подготовка и опора в плана и опорните думи,детето трябва да се справи.Зубрене  и механично възпроизвеждане не са желателни.Преразказването не на всеки се удава с лекота.Има хора,които и в зряла възраст не се справят добре.Форумът ни донякъде напомня за този факт.
Виж целия пост
# 9
Той не може устно да каже АМА НИЩО. Не мога да му набия в главичката, че не трябва да го зубри като стихотворение. Не ми се мисли втори клас как ще я кара - ПИСМЕНО Shocked
Лошото е, че на майка ми е нервна и започва да му крещи. Аз имам повече търпение, но от мен няма респект...  Rolling Eyes
Мисля си, дали да не го карам да ми разказва всяка вечер, преди лягане, как е минал денят му. И така след няколко дена да му призная, че всяка вечер е правил преразказ, без да се усети...
Това с въпросите също ще го пробвам. Спомням си, че втори клас имахме опорни въпроси, когато преразказвахме.
Мога и картинки да рисувам, също е добра идея.

Благодаря на всички за идеите!   bouquet
Виж целия пост
# 10
Независимо от всичко - постоянство! Или да се смени четеца на книгата. При нас Рая малко трудно преразказва. Но от едно известно време татко и и чете книжките - по -  търпелив е от мен, и когато той накрая и задава въпроси - тя си му отговаря. Но постоянство! Не го оставяйте. Днес малко, утре малко повече и така..... Успех!
Виж целия пост
# 11
Да,Миракъл гърл,продължавайте,защото  в по-горните класове текстовета за преразказ стават по-големи и тогава и затрудненията и отчаянието,че не се справя ще нарастнат.Спасявай пол-ето,докато е малък,после се натрупват пропуските.
  И,да,идеите ти са чудесни!Дано имаш време/все пак и ти си уч-ка/ да ги осъществиш!Вечер майката я прати да си направи маска на лицето,а ти прикоткай братчето и го разпитвай,като го насочваш да отговаря с ПЪЛНИ,ЯСНИ ПО СМИСЪЛ ИЗРЕЧ_Я! И повтаряй казаното от детето като ехо-така то ще чуе отстрани какво е казало и само може да открие стилистичните си грешки.Е,поне се надявам да си ги открие.Но ти повтаряй!  Обръщай му внимание в-у словоред и стилистика,пълнота и яснота на изреч-ята!Кажи му да не започва всяко изречение със съюза "и".Това е често срещан проблем.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия