Неизвинените отсъствия ще бъдат инкриминирани, съобщи зам.-министърът на образованието Кирчо Атанасов. Проектът на Закона за училищното образование трябва да бъде готов до началото на ноември. МОН предлага при системно отсъствие от училище, майките и бащите да бъдат лишавани от родителски права. Те могат да бъдат отнети и ако родителите не пускат децата си на училище.
МОН смята да върне и оценката за поведение, която ще бъде от три степени - примерно, добро и незадоволително поведение. Дори за средната степен детето ще се лишава от стипендия. При незадоволителното поведение ученикът ще полага обществено-полезен труд. Оценката за поведение обаче няма да влияе върху общия успех от училище.
Зам.-министърът Атанасов предлага глобите за родителите, чийто деца бягат от час, да бъдат в размер от 500 до 5 000 лв. Ако семействата нямат финансова възможност да платят санкциите, те ще трябва да полагат обществено полезен труд в училището. Ако пък имат достатъчно пари, но отказват да платят, министерството ще поиска запор на заплатите им. Такива ще бъдат случаите и когато ученикът работи, вместо да посещава уроците.
Ако продължават да не спазват изискването за задължително образование, и тийнейджърите, и родителите им ще полагат общественополезен труд. Педагозите ще следят как възпитаниците им изпълняват по-леките наказания, за по-тежките санкции ще отговаря лично директорът на школото.
По време на семинара на регионалните инспекторати по образование в Златни пясъци, министърът предложи шофьорските книжки да се издават само на хора, които са завършили 10 клас. Според него така учениците ще имат стимул по-дълго да останат в класните стаи и да завършат гимназиалното си образование, смята Вълчев. Тази идея обаче може да бъде реализирана едва когато се реши, че именно след десети клас ще приключва гимназиалното обучение.
Това, което се предлага, е повече от нелепо! Не трябва ли училището да е едно приятно и интересно място, а не еквивалент на изправително училище?! Може би е по-добре от Министерството на образованието да помислят за по-интересно поднасяне на учебния материал и промяна в отношенията учител - ученик?!