За кое не съм "особено" права, Рокси? Че децата имат нужда от правила в училище, защото все някак трябва да се възпитат и образоват или, че всяко дете си има ключе? Кое?
За масата учители си права, но кажи ми човек държащ на положението си, образован, със способности и качества какво ще го задържи в училище? Заплатата ли? Или удовлетворението от добре свършената работа? Или човечното отношение на родителите и като цяло обществото към него?! Трябва да разберете, че в момента има две групи учители: а/самоотвержени доброволци и б/некадърници, които не биха се справили с каквато и професия да се захванат. Доброволците са 10% от всички.
Само ще кажа следното относно реформата.
Крайно е необходимо персонализиране на обучението и възпитанието: чрез намаляване броя на децата в един клас, чрез изготвяне на индивидуални програми /там, където е нужно и чрез систематизиране на обучението на целодневен принцип/. НО:
1. За да се изготви личностен профил на всеки ученик в училище от 500 деца /средностатистическо/, са нужни 1250 часа /представляват 157 работни дни или около 7 месеца/ - 12 500 лв. допълнително.
2. За да се изготвят интеграционните програми на 10 интегрирани деца са необходими 70 часа /9 дни/ - 700 лв. допълнително.
3. За разпределението на учениците по 13-15 в клас са необходими около 33 учители в едно училище, т.е. 277200 лв. на година за заплати /мотивиращи и покриващи училищните и извънучилищните дейности/.
4. За развитие на базата са нужни при стандартен план около 70 000 за ремонти и поддържане на базата в изряден вид.
5. Около 70 000 са необходими за /ток, нет, вода и хигиенни материали/.
6. Допълнителни разходи /размножаване на материали, книги за библиотеките, албуми, компютри и т.н. екстри/ - 10 000 лв.
По моята широка сметка излиза, че за да има всички нармални условия за живот и развитие едно дете в днешните условия в средностатистическото училище са необходими 440400 лв.
В момента се отпускат по 670 лв. на дете в училища втора категория /масовата/ х 500 деца - 325000 лв.
Липсващите 115400 лв. дестабилизират основата на съществуване на училището и неговите функции. Без пари не може да се иска качество. Разбира се, когато са налице елементарните условия - трябва стриктно да се спазва качеството на услугата.