Сендовчета има ли?

  • 10 278
  • 98
# 45
Не знам дали е въведена '79-та или не, но моя колежка в университета (набор '83) бе с трайни поражения в писмените и математическите си способности. Разказвала ми е, че са изучавали по няколко предмета наведнъж - страничка с думички, втора с цифрички и така. Кашата е била пълна явно, защото до ден днешен си смята сметката на калкулатор..  Rolling Eyes
Виж целия пост
# 46
Сигурна ли си, че това се дължи на пораженията от системата, а не на хм, индивидуални особености?  Laughing
Аз също познавам много хора с огромни пропуски в математиката, които също без калкулатор не могат да умножат 2 и 2, хем са резултат на доброто старо образование. Не от всяко дърво става математик.
Наблюдавах системата на Сендов отстрани - мои братовчеди учеха по нея. Родителите им бяха възхитени. Аз - двойно. Точно тогава изучавах педагогика и детска психология в университета и бях удивена, че виждах на практика това, което уж трябваше да го има, а го нямаше в образованието ни тогава. И им завиждах за красивите учебници, яд ме беше, че аз самата не съм учила по такива.  Laughing Така добре направени учебници видях години по-късно, когато синът ми започна да учи чужди езици. Български няма и едва ли ще има скоро.
Когато станах родител на ученик, пак завиждах, защото по системата на Сендов децата вършеха цялата учебна дейност в училище, нямаше домашни за вкъщи и родителите бяха освободени от ангарията да пишат и учат с децата си. А и самите деца не бяха обърквани от често противоречащите си изисквания на учител и родител. На учителите беше забранено да оценяват децата, работеше се върху формирането на реалната им самооценка. Целта беше ученето да е един приятен процес, а не насилствена дейност, която да буди неприятни емоции у децата.
Жалко, че системата бе саботирана от някои учители и отречена от руснаците.

ПП Направи ми впечатление, че в спомените си смесвате няколко експериментални системи. Тази на Сендов е една, тази, при която децата тръгваха на училище на 6 години и спяха следобед там, е съвсем друга и двете нямат нищо общо. При Сендов следобед не спяха, а учеха или играеха.
Виж целия пост
# 47
Хахахах. разбрах накрая защо съм уверена и спокойна. Simple Smile
Учила съм от 1 до 7 клас по системата на Сендов. Като плюс- тръгнах на шест години- Двете неща наистина нямат общо, брат ми тръгна на седем пак по същата система.
По мое мнение , като всяко нещо , има плюсове и минуси. Набляга се на индивидуалността, дава се страхотно много информация, което със сигурност обогатява общата култура, но определено не дава задълбочени знания. Но пък се учеше с лекота.
Основните недостатъци са (по мое мнение), че например в седми клас си абсолютно неконкурентно способен да кандидатстваш- за гимназиите трябва да отговаряш на отговор на литературен въпрос или да преразказваш "Баба Илийца", а ти си учил "Ромео и Жулиета", "Рамаяна" и пр, и то по един по-особен начин.
Другото, по което според мен се разпознаваме всички сендовчета е, че до 4 клас (което при нас се водеше "отделение", първи клас ни пишеше на учебниците в пети клас реален) ни учеха да пишем само печатно. Резултатът- пиша адски грозно, но пък абсолютно четливо.
Друг съществен недостатък- не сме учили БГ граматика. Въобще. До пети клас пренасях по една буква, докато майка ми не ме забеляза.
В 11 клас тръгнах на уроци по бълг.език, за да кандидатствам в СУ. След първия урок учителят се обади на нашите да им каже, че няма никакъв смисъл да си дават парите на вятъра-тотални пропуски в граматиката  и пр. Което пък така  ме абицира, че влязох с 5.75 Simple Smile
А мъжът ми и сега ме бъзика , че не занм къде е Гибралтар- дефакто география не сме учили Simple Smile
Но пък знам коя е най-голямата водна лилия в света  Laughing Laughing
Така или иначе днес има Гугъл  Laughing Laughing, та по-голямата част от "екстрите" вече не впечатяват никого.
Има ли някой, който е учил във 2 "ЕСПУ" София?
Виж целия пост
# 48
Ей, не исках да кажа това!  Laughing Просто тя ми е примера и се радвам, че не е общовалидно.
Виж целия пост
# 49
Друг съществен недостатък- не сме учили БГ граматика. Въобще. До пети клас пренасях по една буква, докато майка ми не ме забеляза.

Странно. А аз навремето много се бях впечатлила, че още в първи клас учеха състава на думите с точните термини - морфеми, суфикси, префикси и т.н., вместо наставки, представки и окончания, както бяхме учили ние и с изкореняването на които термини видяхме голям зор в университета. 
А писането с печтани букви се дължеше на факта, че за малките деца и много по-лесно да пишат с такива, отколкото с ръкописни. Нямаш си представа какво "удоволствие" си изпуснала с безкрайното писане на лулички и ченгелчета.  Laughing
Е, при мен не помогна - аз също пиша грозно, въпреки че съм изписала тонове тетрадки с елементи и букви. Като не ти идва отвътре краснописът, не става и не става.
Виж целия пост
# 50
Друг съществен недостатък- не сме учили БГ граматика. Въобще. До пети клас пренасях по една буква, докато майка ми не ме забеляза.

Странно. А аз навремето много се бях впечатлила, че още в първи клас учеха състава на думите с точните термини - морфеми, суфикси, префикси и т.н., вместо наставки, представки и окончания, както бяхме учили ние и с изкореняването на които термини видяхме голям зор в университета. 
....

Така е, права си, но пък това не ми беше мнопго полезно , когато се наложи на 16 години да уча правилата за пълен член, пренасяне и пр Simple SmileSimple Smile, за да имам някакъв шанс за университета Simple Smile
Като цяло системата е добра, но някак небалансирана. Така я оценявам сега. Помня как се облещиха майка и татко , когато във второ отделение (клас) се прибрах и им разказах кои са видовете едноклетъчни организми Simple SmileSimple Smile
Но пък, както казах, и сега незнам къде се намират някои градове (в смсиъл не мога пропстранствено да си ги представя) и то не само в чужбина , а и в България. Но! не ме издавайте  Wink
Виж целия пост
# 51
За писането - сестра ми я учеха да пише с печатни букви и от 1 до 3-4 клас пишеше само така. Но после, като прописа ръкописно, почеркът й винаги е бил много хубав, стегнат и четлив, почти калиграфически. Simple Smile И вярно, че тя също пренасяше на следващ ред както намери за добре. В 5 клас преминаха обратно по старата система и чак тогава започнаха да учат правила и граматика.
Виж целия пост
# 52
Хе-хе та това е моята тема  Hug
Аз съм едно от първите сендовчета  bowuu експеримента започна далечната 1980г. в три града в страната Асеновград /роден град на Сендов/, Благоевград и София. По една паралелка в трите града. Като първи в експеримента имахме постоянно "открити уроци" , на които се изсипваха ПГО и слушаха, гледаха, правеха изводи...
Учебниците, както описаха момичетата преди мен бяха уникални. Още пазя пълен комплект до 4 отделение /т.е. 4 клас/. И до сега вечер приспивам малкият с текстове от учебника за първо отделение. Много добре подбрани текстове и илюстрации имат  Peace
Системата беше разработена за целодневно обучение. Сутрин ни водеше една учителка, а следобед друга. Не се сменяше само сутрешната учителка - т.е. сегашната класна. Следобед ни водеше друга учителка, която всяка година до 4 отделение беше различна. Сутрин имахме по 4 часа, които бяха по-важни, на обед спахме на двуетажни легла  Wink, а следобед имахме по-леки предмети, четене на книга /както споменаха преди мен/, бит и техника. Чантите оставаха в у-ще. Материала се предаваше по много привлекателен начин.
По български език програмата се разработваше от Розалина Новачкова, ако това говори нещо на завършилите филология.
След 4-то отделение преминахме в първи прогимназиален клас /т.е. 5 клас/. Нещата се промениха много, защото експеримента започна да изостава, учебниците закъсняваха и постепенно ни сляха със старата програма. Стресът беше голям за всички нас, защото начините за преподаване на материала, изпитването и всичко останало беше коренно различно...
Като родител на настоящ 5-класник твърдя, че сегашната система и начинът на поднасяне на материала е много по-усложнен. Наливат им толкова много информация, че децата не успяват да усвоят и 1/3 от него. Знанията им остават краткотрайно в главите... За огромно мое съжаление...нацията ни "затъпява" - жалко, но факт.
Отплеснах се, но мога да говоря много по темата за сендовския експеримент, жалко, че не просъществува.
Виж целия пост
# 53
Аз си бях сендовче и тръгнах на училище на седем години.В класа имахме и шест годишни деца.Всички спяхме наобяд.Спомням си,че часовете ни се водиха ЧПС(чета,пиша,смятам).Преди сън,учителката ни стоеше на вратата на спалното помещение и минавахме първо през нея да кажем таблицата за умножение и деление Simple SmileНо всички беше под формата на игра.С много умиление се сещам за стихчетата на "Чичо Стоян".
Виж целия пост
# 54
Като заговорихте за учебниците и аз имам няколко, които си пазя. )))) Не знам в момента точно къде са, но ще трябва да разровя. ))))

За математиката - съвсем не съм съгласна, че по тази система се е изоставало.
Когато в 6ти клас преминахме към обикновенната система, цяла година дремах в час по математика, защото всичко вече го бяхме учили още в 4то отделение. Същата работа беше и по някой други предмети.

А спомняте ли си в след обедните часове игрите!?. ))))
Имаше едни полусфери (тоест отдолу поставка, за да се сложи върху бюро), в които имаше 5зарчета. Раздрусвахме ги и щом паднеха зарчетата трябваше бързо да сметнем сбора им. ))) Това ми беше любимо занимание. Научаваш се страшно бързо да комбинираш цифрите и така да знаеш какъв е сбора, без да се налага реално да "смяташ".- ))
Виж целия пост
# 55
Братовчед ми е `79 набор и учеше по тази система. Аз учих в нормално у-ще, но когато бяхме у тях много обичах да разглеждам и чета учебниците му. Много ги харесвах и исках да ме прехвърлят в неговото у-ще но майка ми не се съгласи. Той изкара няколко години там, а после дойде перестройката и отида коня в реката...
Виж целия пост
# 56
Хе-хе та това е моята тема  Hug
Аз съм едно от първите сендовчета  bowuu експеримента започна далечната 1980г. в три града в страната Асеновград /роден град на Сендов/, Благоевград и София. По една паралелка в трите града.

Аааа не беше само в тези три. Аз съм родом от Силистра. Party И започнах да ходя на училище точно през 1980.

Никога не съм имала "правописни" проблеми. Когато след седми клас кандидатствах за езикова гимназия, изкарах на изпита по български и литература 5.25. Без предварителна подготовка...
Виж, по математика имах много лош резултат, но както писах вече, не е до системата.
Впоследствие, като започнах да уча по "старата система", имах много добри резултати по алгебра и плачевни такива по геометрия.
Това, което правеше впечатление на околните, когато бях малка, беше богатият речник. Thinking Но, пък, е обяснимо, защото четяхме много. А в учебниците ни наистина имаше откъси от "Махабхарата" и "Рамаяна". Помня, че рових тогава по енциклопедии за повече инфо. Имаше откъси от произведения на Маршак, Чапек, А. Линдгрен. И като ги четяхме тези откъси, ни ставаше интересно /бяха умело подбрани, явно!/ и търсехме да прочетем книжката.

Друго се чудя аз- дали има някаква вероятност да се възстанови тази система на обучение по училищата? Тъй, като гледам само от тази тема доволните можем да напълним една паралелка! Flutter
Виж целия пост
# 57
Хе-хе та това е моята тема  Hug
Аз съм едно от първите сендовчета  bowuu експеримента започна далечната 1980г. в три града в страната Асеновград /роден град на Сендов/, Благоевград и София. По една паралелка в трите града.

Аааа не беше само в тези три. Аз съм родом от Силистра. Party И започнах да ходя на училище точно през 1980.

Може, но на мен така са ми казвали...

А помните ли в часовете по "Конструиране и моделиране" имаше едни триизмерни форми, по които огъвахме мека тел /може и алуминиева да беше/ и правехме макети на мебели, които после обличахме и в хартия  Peace
А онези шаблони на хол, кухня, спалня, детска, които изрязвахме и лепяхме , за да получим триизмерни макети? Обожавах тези часове  Mr. Green

Спомням си и синджирчетата в 1 отделение, с които правехме буквите  Peace
С такова умиление разглеждам учебниците и "творенията" които съм оставила в тях. Отляво е урока , а в дясно разграфено като тетрадка и оставени полета за писане ... ех върнах се 29 години назад...
Виж целия пост
# 58
Системата е била много добра, но както винаги се е опряло до база и кадри. Нямало е как за кратко време да се обучат необходимото количество учители с педагогически подходи, които са на 180 градуса от тези, които са учили в университета. Това е означавало да се направи и коренна промяна в обучението на студентите, което е нямало как да стане.
Виж целия пост
# 59
Системата е била много добра, но както винаги се е опряло до база и кадри. Нямало е как за кратко време да се обучат необходимото количество учители с педагогически подходи, които са на 180 градуса от тези, които са учили в университета. Това е означавало да се направи и коренна промяна в обучението на студентите, което е нямало как да стане.

Е тук не си права - учителите ходеха всеки месец на курсове и на семинари, гаранция, а лятото и за по-дълго на обучение  Peace За студентите нямам инфо...
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия