Да отпадне ли изучаването на Вазов?

  • 10 666
  • 358
# 210
Мерси за помощта, gadamer! Точно се чудех откъде да изровя някоя от статиите по въпроса, където имаше проценти от проведени проучвания. Но може да погледнем и по-наблизо - оценките от матурите по литература тази година. Не помня какъв, но процентът на двойките беше много голям и то заради писането на текст. Всички тези, които имат двойка тази година на матурата не са написали съчиненето и за тройка.

А, да, начинът на изразяване, общата култура и нивото на правописа на много от форумските потребители е доста сериозен показател за това колко невежи  доста голяма част от тях. НИе се забавряваме в темата за пръвопистните кунсолтации, но положението е сериозно.

Вазов не само не е панацея, а е символ на неуспеха невежите да се издигнат до класиката. Никой тук в темата не е казал, че Вазов трябва да се премахне, а в това програмите и произведенията да се осъвременят или преценят доколко са подходящи за изучаване в училище. А ако историята и географията се изучаваха от илюстрирани енциклопедии, както впрочем и всички други науки и тези учебници да са написани на достъпен и разбираем език и човешки обяснения децата щяха да бъдат по-ученолюбиви, защото щяха да възприемат знанието по-лесно. Кой е казал, че за да се учи човек трябва непременно да е трудно?
Виж целия пост
# 211
И според вас, след като отпаднат "трудните" автори, тенденцията ще обърне посоката си? 
Виж целия пост
# 212
...много от тях са го чели Вазов. Странно, уж е панацея!  
Яко!
Вазов е ПАНАЦЕЯ!
Виж целия пост
# 213
Когато едно знание е далеч от човека или се представя във вид, който той не може да възприеме няма никакъв смисъл от това знание. Дори да накарат децата наизуст да учат Вазов (примерно), те пак няма да го възприемат, ако не го разбират. Ние, човеците, по причина, че имаме ограничен живот и сме несъвършени отсяваме важното от неважното, разбираемото от неразбираемото на принципа use or lose (използваш или губиш). А щом нещо не разбираме, просто не го запомняме.

А тенденцията ще се обърне в момента, в който започне да се обръща повече внимание на изучаването на съвременния книжовен език и чак после децата да се тикат насила в някакви произведения, които не само са неразбираеми като идея и принципи, а и са написани на неизползваем в момента език. Все се сещам за чохеното контошче, което едва ли е особено важна дума за едно съвременно дете, че и възрастен.
Виж целия пост
# 214
Андариел, признавам си, не мога да повярвам, че така настоятелно твърдиш, че Вазов е неразбираем.
Ако учениците не разбират Вазов, просто трябва да учат само физкултура, защото всички останали предмети сигурно ги хвърлят в потрес.
Виж целия пост
# 215
Масата никога и никъде не е блестяла с особени познания. През никоя епоха. Лошото е, че все по- често представители на въпросната маса взимат решения, за да направят незнанието правило. Да погледнем позитивното- като остареем няма да има по- умни от нас и няма да се опитват да ни пенсионират рано.
Извън шегата, накрая в учебниците ще останат само комиксите, за да не се обременяват излишно крехките ученически мозъчета.

ПП Изобщо не харесвам Вазов, но го знам, защото съм чела задълбочено доста негови произведения.
Виж целия пост
# 216
Аз не мога да разбера какво означава да се осъвремени някое произведение...Как ще стане това без да се промени идеята, която е вложена? И какво означава "подходящо за изучаване в училище"? Кое му е неподходящото на "Под игото"? За някои от вас творчеството на Вазов е неподходящо, за други ще е Ботев, Славейков и т.н.
Andariel, не виждам неразбираеми идеи и принципи при Вазов, нито смятам, че децата са толкова неориентирани или глупави, за да не могат да познават произведенията му.Наистина ли според теб Вазов е неразбираем??? Rolling Eyes
Виж целия пост
# 217
Доколкото разбирам, по-скоро й е досаден. Така ли е Andariel?

Виж целия пост
# 218
... говори ми в цифри  Laughing.
Кой набор?


40% ОТ МЛАДЕЖИТЕ НЕ ЧЕТАТ, НО 70% ЗНАЯТ КОЙ Е АЗИС
"...Качеството на образованието, което получават младежите под 19 години, е много влошено и те са с три пъти по-лоши познания от хората на средна възраст. Това показва проучване на агенция „Медиана”, направено по поръчка на Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС)..."

Изследването е от август 2007 г.
http://www.mediapool.bg/show/?storyid=131593

Демек - колкото повече корифеите по министерствата редактират по поръчка класиците, историята и цялата система на образование, толкова по-добре се справят с главната цел, дето я пише в заглавието на изследването.

Андарел, откакто написа, че си си чела всичко по литература, направо ми се сви сърцето.
Ми ти трябва да си разбита някак си, половин човек, значи - без ясна ценностна система, объркана, със съмнителен морал, с размътен критерий за добро и зло, зомбирана в маниакална любов към отечеството, патологичен националист, псевдопатриот, който си изхвърля боклука "у ряката" и налита на бой като му наплюят Ботев или Левски...

ЗАпиши второ висше или прОчети цялата най-нова история на "осъвременяване" на българското образование, пОгледни списъка с промените в учебния план и учебните програми през последните години, нАправи нов прочит на историята и литературата по най-новите учебници за месец-два, че да се оправиш, да ти се наместят нещата.


Виж целия пост
# 219
Андариел, признавам си, не мога да повярвам, че така настоятелно твърдиш, че Вазов е неразбираем.
Ако учениците не разбират Вазов, просто трябва да учат само физкултура, защото всички останали предмети сигурно ги хвърлят в потрес.
 

 Mr. Green , точно. Вазов труден автор, ще падна от смях.
Някои автори имат историческо значение.
Не толкова художествено такова. Маркират някаква точка в развитието на нацията, затова трябва ( и са)  задължителни.
Дори не мога да разбера какъв е спора, честно.
Че ви е тъпо Под Игото ли?

Виж целия пост
# 220
Вече залитате в другата посока! Не може ли да бъде нещо по средата, а не непременно да се люшкаме между тежката класика на всяка цена и комиксите и физическото?
За мен Вазов стана разбираем на един по-късен етап от ученичеството ми, защото тогава вече знаех повече изобщо за живота и историята, дори вече имах достатъчно социален опит. Обаче в пети клас, когато го четях много често се чудех защо този герой постъпва така, защо например не са направили по-добра организация на възстанието, с какъв акъл са направили черешовото топче точно от дърво, като е известно, че то не е достатъчно здраво и с необходимите габарити. Не че не ми хареса произведението, но всъщност в него аз не видях това, което се очакваше според програмата - безкритичност към написаното и това, че моето мнение и моето субективно възприемане на произведението не означават нищо, защото някакви други хора са написали, а учителката ще ми каже как точно да мисля и как точно да възприемам това произведение.
Пак казвам, няма нужда да се изхвърля Вазов и конкретно Под игото, но трябва да се подбере възрастта на децата, в която те могат да разберат и научат повече от тази книга и поне да се направи един речник на остарелите думи в нея, а не да се влиза в безкрайните клишета, рецитирането на които дори не предполага прочитането на романа преди това.
Виж целия пост
# 221
Андариел, признавам си, не мога да повярвам, че така настоятелно твърдиш, че Вазов е неразбираем.
Ако учениците не разбират Вазов, просто трябва да учат само физкултура, защото всички останали предмети сигурно ги хвърлят в потрес.
 
Дори не мога да разбера какъв е спора, честно.

Според мен, въпросът тук е очевиден- доколко да опростим учебния материал, за да помогнем на децата да изглеждат гениални без да учат и да се мъчат. Или да им освободим време за английски, немски, пиано, цигулка и жиужицу. Mr. Green Пак, за да блеснат като свръхнадарени.

Andariel "Остарелите думи" ще стават все повече, да знаеш. В средностатистическото семейство се използват между 100 и 200 думи- останалите са остарели, чужди, неизвестни, непознати ...
Виж целия пост
# 222
А чакай. Това, че си случила на кофти учителка по литература няма връзка с темата  Stop
Виж целия пост
# 223
Холограма,

Гледай си работата и не се опитвай да ме провокираш! Няма да стане!
Като нормален човек и аз зная как да демострирам социалноприемливо поведение, особено що се отнася до литературата. Просто и аз като другите пишех това, което се очаква, за да си изкарам оценката, пък как съм възприела конкретното произведение съм си го оставяла за себе си. Впрочем, същото си правила и ти, и всички ученици, дори и тези в момента. А и ценностната ми система не е изградена с основен източник художествената литература, защото не съм живяла изолирана в една стая с книги. А и е пределно ясно, че не става въпрос само за Вазов и Под игото, а изобщо за литературата, която се изучава в училище. Вазов и тази негова книга са формалният повод.

А и вече е ясно, че в нашенската литература е пълно със свещени крави, чиито произведения повечето хора изобщо не са чели, но веднага рипат като истински патриоти, ако някой реши да докосне с пръст някоя от тези крави. Любимият роман на българите! Ха, ха!
Между другото, на седмокласниците тази година на приемния изпит за гимназиите им се падна точно преразказ на първа глава от Под игото. Като излязат резултатите ще видите, че голяма част от децата няма да са направили достатъчно добре преразказа (дори не говорим за разсъждения!) на същата тази част от глава, която би трябвало да знаят наизуст и която са им прочели квесторите. И то при положение, че болшинството от същите тези кандидат-.гимназисти са ходили поне една година на частни уроци или курсове по български. Тогава пак ще си говорим какво разбират децата.
Виж целия пост
# 224
Четох "Под игото", когато бях 4-ти клас. Не си спомням да не съм го разбрала. Блондинка съм, не съм гений.
Иначе се дразнех на въпросите какво е искал да каже авторът.
Много неща не са наред в учебната програма, но не мисля, че Вазов е най-големият проблем на днешните ученици.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия