Трудно проговарящи деца - тема 2

  • 107 057
  • 760
# 30
 И аз да се запиша тук да следя.
 Ние ходихме в Карин дом тази седмица и вероятно през март ще посещаваме там рехабилитация и занимания Монтесори, и логопед. По принцип ни похвалиха за поведение, ама пак си имаме доста работа за вършене, докато заприказва човешки.
Виж целия пост
# 31
Някой запазил ли си е таблицата за речевото развитие по месеци, която беше на consult.speednetbg.net, защото сайтът вече го няма. Sad
Или ако имате друга такава да споделите, моля.
Виж целия пост
# 32
Едва ли е същото, но тези схеми могат да послужат за ориентация.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B … D1%82%D0%B8%D0%B5

http://www.speech-center.hit.bg/pub/stherapy.html
Виж целия пост
# 33
Благодаря ти!   bouquet

Тези схеми са доста общи за периода 1- 2 години. Онази таблица беше доста подробна, месец по месец беше описано развитието.
Но от друга страна може би е по- добре да не се следват подробни нормативи, а да се даде време за развитие със собственото темпо.  Wink



Виж целия пост
# 34
Подробна информация има в сайта на Пумпелина.  За всеки случай я копирам и тук:

0 месец
Плаче интензивно при неприятни усещания

В края на 1 месец
Гласни звукове А, И, съгласен Х, по-рядко К

В края на 2 месец
Гърлени звукове КГХ, в комбинация с гласна Е

В края на 3 месец
„Гукане”, първи вериги от срички, гласна У, отваря уста и я движи, когато човек говори срещу него – т.нар. „първично подражание”

В края на 4 месец
Отделя слюнка „като балончета” върху устните, радостно „пищи”, съгласни звукове МБВ

В края на 5 месец
Ритмични вериги от еднакви срички, гласна О, вокализира в отговор на човешка реч, опитва се да „бръмчи”

В края на 6 месец
Своеобразно „дърдорене” – навързва различни ясни срички, с различна интонация

В края на 7 месец
Гласна Ъ, тананика си като се приспива само

В края на 8 месец
Шепти, като си говори само (този период може да се появи и по-късно 10, 12 месец, като това не се смята за отклонение), може да „бръмчи”, подражава на различни шумове, казва двойни срички без значение, търси майка си или баща си след запитване

В края на 9 месец
Ясно сричково удвояване на еднакви срички, повтрящи се 2, 3 и повече пъти, част от тях със значение, реагира по различен начин на похвала или забрана

В края на 10 месец
Фонетично правилно подражание на познати срички, имитира интoнация, търси познат човек или предмет при назоваване от възрастния, като обръща глава, разбира „ела”, „дай”

В края на 11 месец
Първи бебешки думи, казва най-малко две бебешки смислени думи, които обозначават хора или предмети, реагира на забрана, чрез кратковременно прекъсване на дейността, казва целенасочено мама и тати, търси след запитване предмет, с който е играло преди малко

В края на 12 месец
Еднодумни изречения с интонация, изпълнява прости поръчки от едно действие, казва най-малко три бебешки смислени думи, които обозначават хора или предмети, търси след запитване неговата храна или чаша

В края на 13 месец
Тананика си,като модулира силата и височината на гласа си, познава най-малко една телесна част, разбира командата „отвори”

В края на 14 месец
Казва най-малко две двусрични думи, в които има различни гласни и съгласни, посочва най-малко две картинни изображение след команда „Къде е ..?’

В края на 15 месец
Назовава предмет, след запитване „Какво е това?”, показва къде му е корема, разбира и изпълнява двойни инструкции

В края на 16 месец
Използва целенасочено „дай” и „ам”, иска”още”

В края на 17 месец
Повтаря спонтанно последната чута дума от изречението, посочва най-малко четири картинни изображение след команда „Къде е ..?’

В края на 18 месец
Използва целенасочено „не” и „няма”, звук Ц, познава най-малко три телесни части

В края на 19 месец
Използва прости изречения от две думи, посочва най-малко осем картинни изображения след команда „Къде е ..?’

В края на 20 месец
Назовава най-малко 8 предмета на картинно изображение, имитира животните, разбира „топло” и „студено”

В края на 21 месец
Назовава най-малко 2 действия, изобразени на картина, разбира „голямо” и „малко”

В края на 22 месец
Използва собственото си име, когато говори за себе си, показва ръката си, като я поглежда

В края на 23 месец
Образува изречения на детски език от 3 думи, разбира „тежко” и „леко”, назовава елемантарни храни – вода, бисквита...

В края на 24 месец
Назовава най-малко 12 предмета на картинно изображение. Звукове СЗ, посочва най-малко две форми на движение, изобразени на картина, отговаря с „да” и „не”, звук Л

В края на 25 месец
Използва ‘Аз”, разбира най-малко два предлога

В края на 26 месец
Образува изречения на детски език от 4 думи, отговаря на въпроса „Какво правиш с...?” най-малко за две неща

В края на 27 месец
Различава малко и много, казва две, за неща, които са повече от едно

В края на 28 месец
Използва форми за притежание „на мене”, „на тебе”, вместо мой, твой; разбира значението на двойни въпроси

В края на 29 месец
Използва множествено число, но неправилно като граматична форма, показва си брадата

В края на 30 месец
Образува изречения на детски език от 5 думи, звукове ЧШ, съчетава съществително и прилагателно име, използва сегашно време

В края на 31 месец
Задава въпрос „защо?”

В края на 32 месец
Повтаря правилно поне едно изречение от 5 думи, знае дали е момче или момиче

В края на 34 месец
Използва изречени от 6 думи, различава най-малко две дължини

В края на 36 месец
Назовава свойства и качества на предмети, опитва се да използва правилно минало време, пита „Какво е това?”, контролира силата на гласа си, опитва се да съгласува думите по род и число, използва „ще” и „мога”, познава „ляво” и „дясно”

В края на 48 месец
Формулира правилно въпрос, внимава минимум 5 минути, когато му се разказва или чете нищо, изпълнява две несвързани команди, казва цялото си име, отговаря на въпроса „Как”, разказва собствени преживявания, измисля си приказки, изразява намерение за бъдещо действие, използва правилно единствено и множествено число, разказва последователно два епизода от една случка, звук Р

В края на 60 месец
Изпълнява серия от три заповеди, използва сложни изречения и разпознава части от обект, познава връх и основа на предмет, разпознава липсващи части и нелепости на изображение, изключва един от четири предмета по даден признак, повтаря правилно прости ритми

В края на 72 месец
Назовава адрес и телефон, може да обясни къде живее, разказва смешки, определя местоположение и посока, отговаря на въпроса „защо”, разказва 3 до 5 епизода от една случка, определя начало и край на разказ, може да обясни значението на дума, може да назове „обратното на..”, може да обясни „Какво ще стане ако....?”, използва правилно „вчера”, „днес” и „утре”, пита за значението на непознати думи.
Виж целия пост
# 35
Моля да ми препоръчате добър логопед, за сина ми, на 3 г и 9 м.
8 месеца посещаваме логопед, но часовете ни увисват на 50%.
Искам да го водя някъде, където ще попадне на съвестни и сърцати специалисти. И ще има най - после някакъв напредък. Защото за месеците, през които посещаваме досегашния център, такъв почти липсва. Rolling Eyes
Много благодаря предварително, може и на лс. Hug
Виж целия пост
# 36
Кажи и квартал горе-долу, за още по-голяма помощ.
Виж целия пост
# 37
Кажи и квартал горе-долу, за още по-голяма помощ.

Е, нямам особени претенции. По принцип сме от Дружба. Rolling Eyes
Виж целия пост
# 38
Започнали сте нова тема. Да се запиша и тук. Blush
Виж целия пост
# 39
Здравейте! Разписвам се и аз във вашата темичка.
Моето момиченце е на 2 години. Казва само десетина думи, при това повечето пъти много неправилно, например "мамо" може да го каже "бао".
Още от бебче физически се развиваше по-бавно от другите деца - седна на 9 месеца, проходи /т.е. пусна ми пръста/ на 1 г. 6 месеца /а беше напълно стабилна още на 1 г. 1 мес./. Но понеже в нашия род късното прохождане е характерна черта, не съм я водила при специалисти за случая, а и нали до 1 г. 6 м. водят прохождането за нормално.
Започна да казва първите си думи много рано, не помня вече кой месец беше,  но тогава като правих съпоставка с брат й, определено го изпреварваше. Но с тези първи думи си и остана.  Sad Добави много малко думи към тях с течение на времето.
Лекарката ни е на мнение, че на този етап трябва да проявя търпение, нормално било до 2 г. 6 мес. детето да проговори и ако след това положението е същото, ще ни изпрати при специалисти.
А детенцето е прекрасно, жизнерадостно, голяма пакостница.  Simple Smile Надявам се всички около мен да са прави, че е нужно само време, за да проговори, но мисля и в най-скоро време да я заведа при специалисти, ако това не се случи.
Виж целия пост
# 40
Здравейте, включвам се и аз с молба за препоръки за логопед и психолог от София /южните райони, но ако специалистът е добър, ще се разходим до където се намира, естествено/
Синът ми е на 2 г и все още казва единствено не, мама, баба, тата и няколко двузвукови "думи" от сорта на "ня" вместо "няма". Говорили сме с невролог и УНГ и според тях няма физическа причина за това забавяне. От доста време разпитвам за логопеди, които работят с малки деца, но чак сега попаднах на тази тема. Ще съм ви благодарна ако споделите информация, може и на лични   bouquet
Виж целия пост
# 41
Dandi, докато чакаш да проговори, наблегни на развитието на финната моторика и рисуването.
От това, което си написала, не мисля, че има забавяне във физическото развитие. Но сега е важно как се справя с ръцете и пръстите.
Прочети старата тема, ще намериш много идеи как да и помогнеш.  Hug
Но много не отлагай посещението при логопед, защото там няма да се решат проблемите с магическа пръчка, а ще отнеме време.
Успех!
Виж целия пост
# 42
Martini mama, благодаря ти за съветите!
Преди да се разпиша тук, почетох от другата тема, но признавам, че не съм чела всичко, а сигурно има още полезна информация.
За фината моторика - мисля, че малката се справя добре за възрастта си. Може да се храни сама с лъжичка, "рисува" с химикал и флумастер /за мой ужас и по стените/ и т.н. Но ще имам предвид и ще й възлагам допълнителни занимания, от това само ползи могат да се извлекат.
Засега мисля да изчакам 2 г. 6 м. за посещението на логопед, както съветва лекарката. Взела съм координатите на добра логопедка, ако се наложи, ще прибегнем до нея.
Виж целия пост
# 43
Здравейте, и аз да се включа в темата. Моят син е на 3г.10м. и все още нямаме поставена диагноза. Роди се нормално,но преносен с 1 седмица, последните 2-3 месеца на бременността имах повишено кръвно налягане. Около годинката беше започнал да казва срички ,но след 3-дневна температура-38-39 градуса/ от урочасване/ престана. Към 1г.и 6м. казваше мама, баба, дядо и нищо друго. На 2г. го заведох на логопед, но останах много разочарована-първият път присъствах на занятието, но за втория логопедката ме предупреди, че ще работи без мен. Резултатът беше 30 мин. рев, стресирано дете /  не можех да го оставям на никого да го гледа/ и повече не го заведох, защото ми стана ясно, че няма опит с толкова малки деца. На 3 г. започна да казва тата, баку/батко/, еля/леля/,  Диди, Мими. Водила съм го на УНГ - слухът е добре. Развива се съвсем нормално, много е палав жизнен и весел, кипи от енергия, готов е винаги да се закача и майтапи. На 8 м. пълзеше, а на 10м. проходи. Яде всякакви храни, плодове и зеленчуци и си е доста ящен. От края на ноември ходи на детска градина-приобщил се е, взима участие в заниманията, играе с децата и вече се чувства в свои води. още след първата седмица започна всеки ден да казва по 2-3 нови думи-за декември около 100 думи/къде правилни, къде не, но важното е че започна/. В средата на януари започна и терапия с логопед в детската градина, но все още няма диагноза. започна да прави изречения с по 2-3-4 думи, работим двамата много усилено в къщи-реди пъзели, мозайка, строители,реже с ножица, лепи, драска с молив,играе с пластелин. Виждам в него желание да говори, повтаря думи. Моля за съвет как да продължа да го стимулирам, че да наваксаме изгубеното време. Ако някой има координати на добър логопед в Добрич моля да ми пише. Има ли някой впечатление от специалистите в Ресурсния център, тъй като искам по-усилено да се работи с него/ 30 мин. 2 пъти седмично ми се струва недостатъчно.Моля за мнение и  логопедите, които пишат  във форума.
Виж целия пост
# 44
Здравейте и от мен,нека се запиша и аз тук.От 1 година следя всички теми за говора .Моят син е на 3 години и също има много малък запас от думи в речника.Редим мозайки,правим цвете,човече ,обича да рисува,но пъзелите не ги обича.Знае много песнички,хваща перфектно мелодията.Не му се разбират думите,но по мелодийте  се разибра коя пее.Констукторите ги редим по цветове ,като даден предмет дали кораб или къща  и т.н.Много будно дете е,но нещо му пречи малко за да проговори.Приказва от 1 година на бебешки.От 2 месеца имаме напредък ,малък....Незнам защо повечето деца сега имат този проблем
.Не чета само форума ,а изобщо покрай нас има доста деца на неговата възраст които не говорят.Изписаха ни сироп на Браин бостер,но аз съм малко резервирана към тях.Ако помогне за едно ще навреди на друго....така,че за сега мисля само да продължаваме с игрите  у нас които да го стимулират да говори.Ако някои има идея  как още можем да играем и да се учим нека каже.Благодаря  за отговорите.
Последната ни игра е да си надуваме бузите,първо аз и после му казвам хайде ти,след това той  ги надува и така се научи да казва хайде ти.Всичко така учим под формата на игра.Незнам вече какво да направя. Sad
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия