отмяната на приема в 5 клас на математическите гимназии- нов проектозакон на МНП

  • 147 035
  • 3 030
# 2 610
За частните училища не знам, но виж частните уроци направо ще процъфтят. Не че и сега не е така.

Хубавото е, че точно учениците от частните училища ходят на частни уроци. Ами то и бедните учители трябва да хранят децата си.
 newsm64

А учениците от математическите гимназии нямат нужда от частни уроци. Те само пълнят душата на учителя. Но учителите имат нужда и от духовна храна, нали ?
newsm63
Виж целия пост
# 2 611
                   Къде да се дянат образованите българи?
http://www.dw.de/dw/article/0,,15401245,00.html

                                 http://www.minedu.government.bg/left_menu/ministry/interviews/si … end_13-08-10.html   
Тя е тук от времето на Даниел Вълчев. Не сме я назначили ние. Много добър експерт по Германия. Отличен специалист. В немското посолство доста я ценят. Има огромен опит.



                                            
Виж целия пост
# 2 612
http://www.mediapool.bg/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1% … 8-news190925.html

"Проектозаконът за училищното образование беше представен от просветното министерство в средата на февруари, след като беше писан две години и половина. Забавянето му бе оправдано с дългите дискусии и събиране на препоръки и бе обяснено, че е “избродиран“ до последния детайл."

Това не знам как да го коментирам!Какви са тези дълги дискусии,какви препоръки са събирали-та правят такива пропуски,Бога ми,не знам...Пък накрая бил "избродиран" smile3515

"Липсват основни парчета от пъзела

На първо място това са държавните образователни стандарти, които са в процес на разработване, а точно те трябва да зададат рамките на едни нови учебни програми и учебници. Т.е. дори след влизането на закона в сила, той няма да промени нищо, преди да станат готови стандартите и новите учебни програми.

Според ресорния зам.-министър Милена Дамянова процесът по писането на новите учебни програми и учебници трябва да приключи през 2013 година, включително учителите да бъдат обучени за работа с тях. Т.е. положителен или негативен ефект, ако те са успешни или не, ще се види едва след години.

  Дори и новите стандарти и програми да се окажат перфектни, до момента не е ясно как ще бъде преодоляно все по-задълбочаващото се неравенство между отделните училища. Защото и сега има единни държавни стандарти, но качеството на преподаване и усвояване на материала е различно. В момента има училища, от които излизат деца, печелещи международни състезания в съревнование със свои връстници от цял свят. Други пък пускат неграмотни деца с фатални пропуски по различните предмети. И най-абсурдното е, че и едното, и другото дете може да имат еднакъв среден успех. Защото отдавна за всички е ясно, че шестицата в едно училище по никакъв начин не е равна на шестицата в друго.

Тези факти се констатират постоянно при външното оценяване, държавните зрелостни изпити, както и международни оценявания като PISA. И макар че, за да се вземат някакви мерки, да не е необходим цял закон, досега не е представено публично какво е предприело образователното министерство. Някак нелогично звучи, че идентифицирани от години проблеми са оставени да се решават със закон, резултатите от който се очакват поне пет години по късно. Това на практика означава, че държавата вдига ръце от цяло поколение и казва: “Ще мислим за следващите“."
Виж целия пост
# 2 613
Надарените * деца имат различни дарби. Дарбата може да бъде свързана с движение (спорт, танц), с изкуство (музика, изобразително изкуство, литературно-драматично), с интелекта (математика, язик, наука, техника), като някои от тях може взаимно да се прекриват. С успехите в училище най много се проявяват интелектуалните  способности -  словесни, цифрови, пространствени и памет.
* Терминът gifted children (надарени деца) за разлика от термина genius (гений), използван за изразяване на най-високата степен на човешките възможности , се въвежда от Л.Търман през 1925г. за обозначаване на децата с високи интелектуални възможности.В САЩ терминът gifted and talented children (надарени и талантливи деца) се приема официално за деца с изявени или потенциално високи способности в сферата на общата интелигентност, изкуствата, социалните проблеми и др., за които се счита, че са в състояние да постигнат високи успехи.
 Според едни съществува разлика между понятията високо надарен и талантлив. Високата надареност се свързва със забележителни дарби в множество области като езици,математика и природни науки. За талант се говори ,когато у някого са налице необикновени способности само в една област,например в математиката.
Поради липсата на единно мнение за точната употреба на тези понятия в международната литература се предпочита една синонимна и сродна по смисъл употреба на двете понятия.

Различаваме 2 вида - надарени и изключително надарени.
Надарените са около 10-15% а в тестовете IQ имат резултати над 120.
Изключително надарените са около 2-3% а в тестовете IQ имат резултати над 130
Училището в Горна Баня би трябвало да се отнася към втората категория деца.  Mr. Green

Тези две категории деца имат специфични образователни потребности и в своето развитие се нуждаят от съответни стимули и образователни материали в съотвествие с тяхното когнитивно ниво.

Gifted Kids' Bill of Rights

In the September 2007 issue of "Parenting for High Potential," the National Association for Gifted Children published its newly created “Gifted Children’s Bill of Rights” written by NAGC President Del Siegle.

1.) I have the right to challenge myself. I should realize that my interests and my thoughts are valid and should be pursued. If you don't limit me, I'm less likely to limit myself.

2.) I have the right not to have other people interfere with my learning. I am not a teacher's aide, nor am I the sole source of all group projects--I should not be treated as if I was.

3.) I have the right not to be physically or mentally abused for being gifted. If a teacher looks the other way while others taunt me or beat me up, he or she is in the wrong--there is nothing wrong with me for being smart. If a teacher or other authority figure is doing the abusing, it is still wrong, and I have the right to recourse.

4.) I have the right to be looked at as a human being. Nobody should ever assume that everything in my life is okay just because I'm smart.

5.) I have the right to make mistakes. This right I must guard most closely against myself. Chances are pretty good I have always been my own worst critic. I must remember that I am not perfect, and that that's okay.

6.) I have the right to ask for help. If you cannot help me, don't pretend--try to find someone who can. I learn quickly, but I don't learn by osmosis. Sometimes I will need a hand, and my needs are just as valid as those of students who learn slowly.

7.) I have the right to be my age. If I'm a smart 7-year-old, I'm a smart 7-year-old, not a short 30-year-old.

8.) I have the right not to be forced into your notions of childhood. If I want to be a marine biologist when my classmates want to be firefighters, so be it.

9.) I have the right to an advocate. Please remember that the system is skewed against me, for you adults. If you see these rights being violated, speak for me, and help me speak for myself.

10.) I have the right to some privacy. Not everything I do should be put on a microscope slide just because I'm smart. Let me decide what to share with the world and what to keep.
http://www.gifted.uconn.edu/siegle/Publications/PHPGiftedBillOfRights.pdf
http://blogs.edweek.org/teachers/unwrapping_the_gifted/2007/11/a … ll_of_rights.html


Конвенция на ООН за правата на детето ... Приета от ОС на ООН на 20.11.1989 г.
http://sacp.government.bg/normativna-uredba/mejdunarodni-konvenc … a-pravata-deteto/

Член 29
1. Държавите - страни по Конвенцията, се споразумяват, че образованието на детето трябва да бъде насочено към:
а) развитието на личността на детето, на неговите таланти, умствени и физически способности до най-пълния им потенциал

НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА ДЕТЕТО 2008 – 2018 година
http://www.strategy.bg/FileHandler.ashx?fileId=667
http://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=464

"Деца с изявени дарби
Направеният преглед на нормативната уредба потвърждава този извод и означава, че е необходима национална политика за откриване, стимулиране и изява на дарбата, както на спечелилите призови места деца, така и на тези, които не са класирани, но притежават талант и способности."

Искаме имплементация на тези права в образователната структура на МОНМ т.е специализирани у-ща, защото стратегията на МОНМ да спи таланта под камък не ни устройва.

В момента съществуват 3 световни организации които се занимават с проблематиката на надаерните деца :

1.World Council for Gifted and Talented
http://www.world-gifted.org/

2.European Council for High Ability
http://www.echa.info/

3.European Committee for the Education of Children and Adolescents who are Intellectually Advanced, Highly Gifted, Talented (Eurotalent)
http://www.eurotalent.org/

National Association for Gifted Children
http://www.nagc.org/

The National Association for Gifted Children - UK
http://www.nagcbritain.org.uk/

Association pour l´Epanouissement des Enfants à Haut Potentiel Intellectuel
http://www.enfants-haut-potentiel.com/

Gifted Children - Belgique
http://www.douance.be/

National Society for the Gifted & Talented
http://www.nsgt.org/

Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind
www.dghk.de

Society To Support Bright Children
http://www.tate.at/

American Associationn for Gifted Children
http://www.aagc.org/

Gifted Education
http://lawhighereducation.com/305-gifted-education.html

Schools for the Gifted Child - Australia, Austria, Canada, Holland, Switzerland, United States
http://www.hoagiesgifted.org/schools.htm

Интелектуално надарени деца - Реферат от 'Психология'
http://www.bg-mamma.com/index.php?action=post;msg=21514791;topic … 1c9be52740d6d8832

Особености в обучението на надарени деца - Реферат от 'Психология'
http://www.referati.org/osobenosti-v-obuchenieto-na-nadareni-deca/51370/ref
Виж целия пост
# 2 614
                68 СОУ "АКАДЕМИК НИКОЛА ОБРЕШКОВ"
                           http://sou68.net/index.php/about/history
     От средата на 90те години училището работи по свои уникални учебни планове за 6 годишно обучение след 7 клас, които съчетават едногодишно интензивно изучаване на английски език и профилирана подготовка по математика, биология и химия в гимназиалния етап. През учебната 1996/97г. училището сключва договор за сътрудничество с посолството на Япония. Обзаведен е изключително модерен за времето компютърен кабинет; японски преподаватели преподават информатика и информационни технологии на английски език. Последният випуск, обучаван по тези учебни планове се дипломира успешно през 2003година. Учениците, обучавани по тези планове са сред най-успешно реализиралите се възпитаници на училището, в най-престижни ВУЗ в страната и в чужбина. Тези учебни планове отпадат при влизане в сила на Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план през 1999г. От тогава училището търси своя нов облик сред богата палитра от училища в района.
    Днес училището разполага с три компютърни кабинета, кабинети с лаборатории по физика, химия и биология, кабинет по изобразително изкуство с керамично ателие, кабинет по вероучение със стенописи и витражи, плувен басейн, два физкултурни салони, богата библиотека, логопедичен кабинет, просторна актова зала, ученически стол и няколко спортни площадки в двора.
                                        http://www.university-education.info/index.php?m=80&lang=1&a … nie=2&obuch=6
ПРИЕМ СЛЕД ПЕТИ КЛАС
През учебната година 68 СОУ ще осъществи прием на 2 паралелки след пети клас. Училището предлага обучение в една паралелка с интензивно изучаване на изобразително изкуство и една паралелка с природоматематически профил:

                             Частно "Банкерче" влиза в общинско училище
http://www.duma.bg/duma/node/29195
http://www.duma.bg/duma/node/29186
Виж целия пост
# 2 615
Първата специална паралелка за надарени деца е създадена в Ню Йорк през 1922 а първото основно у-ще за надарени деца  възниква през 1940г също в Ню Йорк

През август 1985г се провежда първият световен конгрес на даровитостта в Хамбург.
19 World Conference on Gifted and Talented Children се проведе през 2011 в Прага а 20конфереция ще се проведе през 2013 в Окленд, Нова Зеландия.

На тези световни мероприятия  надарените деца се разлгеждат като особено онеправдана група, към която проявата на специално отношение е едновременно мъдро и подходящо и се изисква да им бъдат осигурени такива възможности за развитие чрез специални образователни условия, каквито се гарантират на децата с интелектуална и физическа изостаналост.

Ако не се осигури  адекватно, на техните интелектуални способности, диференцирано обучение над рамките на стандартното , то тогава обикновеното у-ще ще представлява за тези деца определена опастност.  В условията на обикновените у-ща децата са обучавани и възпитавани в еднакви условия - еднакви темпове, форми на обучение, учителски подходи и практики. Надарените деца със своето видимо по бързо развитие трябва да изчакват, дадения материал го разбират веднага, той е за тях неинтересен и непредизвикателен т.е. с една дума тези деца скучаят. Друга опастност е че в така създанения ученически микроклимат те да не се чувстват комфортно. Надарените деца се различават от останалите - мислят по друг начин, имат други интереси, самостоятелни са и са независими, класа като група често ги не интересува. По тези причини те не са популярни сред съученивите си, които ги критикуват, игнорират или отхвърлят.
Виж целия пост
# 2 616
 В  Австрия и Германия  има частни училища,които се наричат училища за свръхнадарени .Училищата които представих преди  не са частни.

                              ПМГ "Акад. Н. Обрешков" - гр. Разград
                             
                http://www.pmgrz.com/index.php?option=com_content&view=artic … 40&Itemid=113
„70-те години на 20 век бяха епохата на математическите гимназии; те бяха новото в България. Тогава се създадоха много гимназии като нашата” – спомня си преподавателят по история Милена Костова – „Не всеки можеше да бъде учител в МГ, директорът Салим Новманов подбра изключително качествени преподаватели. Всички ние бяхме млади - на възраст под 30 г.”
   Седмокласникът Цветан Минков е ЧЕТВЪРТИ В БЪЛГАРИЯ на националното състезание “Акад. Кирил Попов” в Шумен, изпреварен единствено от ученици на Софийската математическа гимназия.
„Най-добрият математик в Разградска област е Цветан Минков” – с тези думи директорът на Математическата гимназия награди седмокласника на Великденското математическо състезание (27 април 2011). Цветан и неговият съученик Никола Казаков са на І място в олимпиадата по математика, областен кръг.
                http://www.pmgrz.com/documents/uspehi1011.pdf
            2011г е преустановен приемът в 5 клас.
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=750354
Виж целия пост
# 2 617
                      
                 Премиерът не отговаря

Задайте въпрос към госта
Тази неделя в предаването "Винаги в неделя" гост на Николай Бареков е Бойко Борисов, премиер на република България.


                       http://tv7.bg/vinagi-v-nedelia/Question?guestId=7038292


Защо файлът в подписката не се отваря?
Виж целия пост
# 2 618
                     
                     Премиерът ще отговаря

Задайте въпрос към госта
Тази неделя в предаването "Винаги в неделя" гост на Николай Бареков е Бойко Борисов, премиер на република България.


                       http://tv7.bg/vinagi-v-nedelia/Question?guestId=7038292


Защо файлът в подписката не се отваря?
И на мен не ми се отваря.
Мами-вие сте-питайте ББ.
Виж целия пост
# 2 619
http://dox.abv.bg/files/listtree
 Ето файла-може да се използва за въпросите!Призовавам всички за повечко активност,за да бъдем чути!!!
Виж целия пост
# 2 620
ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
Издаден от министъра на образованието и науката, обн., ДВ, бр. 68 от 30.07.1999 г.,изм., бр. 19 от 10.03.2000 г., изм. и доп., бр. 53 от 12.06.2001 г., в сила от 15.09.2001 г., доп., бр. 7 от 18.01.2002 г., изм. и доп., бр. 68 от 16.07.2002 г., в сила от 16.07.2002 г., бр.19 от 28.02.2003 г., в сила от 28.02.2003 г., бр. 33 от 11.04.2003 г., в сила от 11.04.2003 г., попр., бр. 48 от 23.05.2003 г., изм. и доп., бр. 65 от 22.07.2003 г., в сила от 22.07.2003 г., бр. 99 от 11.11.2003 г., в сила от 11.11.2003 г., изм., бр. 15 от 24.02.2004 г., в сила от 24.02.2004 г., изм. и доп., бр. 7 от 27.01.2009 г., бр. 51 от 7.07.2009 г., бр. 87 от 3.11.2009 г., в сила от 3.11.2009 г., изм., бр. 94 от 27.11.2009 г., в сила от 27.11.2009 г., доп., бр. 43
от 8.06.2010 г., в сила от 8.06.2010 г.

Чл. 9.
(Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., бр. 33 от 2003 г.) Специални условия и ред за
приемане на ученици могат да се определят с наредба на министъра на образованието и науката.

Чл. 34.
(4) (Доп. - ДВ, бр. 53 от 2001 г.) Прогимназиалният етап е от V до VIII клас
включително. Обучението се осъществява в прогимназиални училища, основни
училища, средни общообразователни училища, училища по изкуствата, професионални училища, спортни училища и в специални училища.

Чл. 36.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г.) Децата постъпват в I клас на държавните иобщинските училища по молба на родителите или настойниците им. В училищата поизкуствата и в паралелките по изкуства и спорт в основни и в средни
общообразователни училища учениците могат да постъпят в I клас след проверка на способностите им, ако това е предвидено с нормативен акт.

Чл. 42.
(1) Учениците, завършили началния етап на основното образование,
продължават обучението си в V клас. В държавните и общинските училища по
изкуствата и в паралелките по изкуства и спорт в държавните и в общинските основни и средни общообразователни училища учениците могат да постъпят в V клас след проверка на способностите им, ако това е предвидено с нормативен акт или с училищния учебен план.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2003 г., предишна ал. 3, бр. 99 от 2003 г.) В държавните и
общинските спортни училища могат да постъпят ученици в VI, VII или в VIII клас след проверка на способностите им, ако това е предвидено с нормативен акт

Чл. 43.
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) В паралелките по изкуства и спорт в
държавните и общинските основни и средни общообразователни училища учениците могат да постъпят в класове от началния и прогимназиалния етап на основното образование след проверка на способностите им, ако това е предвидено с нормативен акт

Чл. 45.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2001 г.) На учениците се издава удостоверение за
завършен клас за приемане в училищата, в които се постъпва след проверка на
способностите или чрез конкурсен изпит, за постъпване от VI, VII или от VIII клас в
спортни училища, от VII или от VIII клас в професионални училища и професионални гимназии и в паралелки за професионално обучение в основни, прогимназиални, средни общообразователни и в специални училища, както и по тяхно желание.

Чл. 50.
(1) (Доп. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., изм., бр. 33 от 2003 г.) ....приемането на ученици в VI, VII или VIII клас в държавните и общинските спортни училища се извършва при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката, съгласувана с председателя на Държавната агенция за младежта и спорта.
(5) (Доп. - ДВ, бр. 33 от 2003 г.) В училищата по изкуствата учениците се приемат
при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката и на министъра на културата

Чл. 98.
(4) (Доп. - ДВ, бр. 53 от 2001 г.) Профилираната подготовка осигурява усвояването на знания и умения на по-високо равнище по група учебни предмети от културно-образователните области. Профилираната подготовка започва от IX клас или от Х клас и продължава до XII клас съгласно училищния учебен план.

Раздел V  Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.)
Форми за проверка и оценка
Чл. 106. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.).
Чл. 107. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.).
Чл. 108. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.).
Чл. 109. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 53 от 2001 г., отм., бр. 7 от 2009 г.).
Чл. 110. (Отм. - ДВ, бр. 7 от 2009 г.).
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … _zkn_prosveta.pdf
Виж целия пост
# 2 621
ЗНП

Чл. 26. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) (1) Училищата са:

1. начални - от I до IV клас включително;
2. прогимназиални - от V до VIII клас включително;
3. основни - от I до VIII клас включително;
4. гимназии - от IX до XII клас включително;
5. (изм. - ДВ, бр. 67 от 1999 г.) профилирани гимназии;
6. средни общообразователни - от I до XII клас включително;
Чл. 26а.  (Нов - ДВ, бр. 40 от 2004 г.; изм., бр. 105 от 2006 г.; изм., бр. 50
от 2010 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
(6) (Новa - ДВ, бр. 41 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г.) Учениците се приемат в V и VIII клас в държавните и общинските училища по чл. 26, ал. 1, т. 5 с профил "природо-математически" и "хуманитарен" след проверка на възможностите им при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието, младежта и науката.
Виж целия пост
# 2 622
                     
                     Премиерът ще отговаря

Задайте въпрос към госта
Тази неделя в предаването "Винаги в неделя" гост на Николай Бареков е Бойко Борисов, премиер на република България.


                       http://tv7.bg/vinagi-v-nedelia/Question?guestId=7038292



Виж целия пост
# 2 623
ЗНП

Чл. 26. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) (1) Училищата са:
........
(6) (Новa - ДВ, бр. 41 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г.) Учениците се приемат в V и VIII клас в държавните и общинските училища по чл. 26, ал. 1, т. 5 с профил "природо-математически" и "хуманитарен" след проверка на възможностите  им при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието, младежта и науката.

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
ДВ, бр. 68 от 30.07.1999 г

Чл. 36.,Чл. 42., Чл. 43. и пр
.....    след проверка на  способностите им, ако това е предвидено с нормативен акт

Каква е идеята на направената  разликата между ВЪЗМОЖНОСТИ  и  СПОСОБНОСТИ ?

Призовавам всички за повечко активност,за да бъдем чути!!!
Напишете в темата един проекто въпрос към ББ а след направените забележки от ползвателите те да се включат в него и така преработен да се изпрати
Виж целия пост
# 2 624
Мисля,че е по-добре да има масовост,защото сред 800 въпроса-надали ще обърнат внимание само на един,а и така всеки ще може да изрази личното си мнение по проблема и да пита точно това,което го интересува.
Може да се използва  и линка към петицията. http://www.peticiq.com/zapazi_obuchenieto_v_mg
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия