Кръщене - какво да купя, какво да направя?

  • 132 526
  • 304
# 60
Windy , говоря съвсем сериозно. А съфорумката дето те е порицала няма да е гост на тържеството ни  Mr. Green

Само малка корекция. В миналото на 40 ден се е ходело за пръв път на църква и се е четяла т.нар. чиста молитва. До тогава майката и новороденото се е смятало, че са между небето и земята - това образно казано. Тогава се представя и детето на обществото. Тогава се прави и така нар погача.

Titina , не е корекция, миличка - по-скоро допълнение, защото информацията, дадена от двете ни, не си противоречи.  Peace

Наистина е било така, вярвало се е, че раждането е докосване до отвъдното и поради тази причина до 40-тия ден майката се е считала за "нечиста". Дори не се е допускало тя да присъства в църквата на кръщенето на детето си, ако то е ставало до 40-тия ден след раждането му. Чакала е гостите у дома, където приготвянето на трапезата е било нейна грижа. След кръщенето е посрещала всички на вратата и поемала детенцето от ръцете на кръстницата през прага на къщата. Имали са много обичаи едно време - поставяли на дъното на кошчето пирон, за да е здраво детето като желязо. Името на бебето се съобщавало в съседните къщи тичешком, за да не се спъва малкото, когато проходи и т.н., и т.н. От всички обичаи аз си харесах и този със синята лента (панделка, парче плат) - поставяли я на дъното на люлката, за здраве и спокоен сън. Купих си една ярко синя сатенена панделка, която смятам да прибавя към подаръка.

А т.нар. стрижба, която сега се прави като част от ритуалите при кръщаването (отрязването на кичурче от косицата на детенцето), е била съвсем отделен обичай. Е, разбираемо е, де - ако кръщенето се прави до 40-тия ден, много е вероятно бебчо да няма коса.  Laughing

Ерин Брокович, организацията на кръщенета, юбилеи, сватби и други тържества е мое хоби от много време. Надявам се някой ден да го превърна в професия. Благодаря ти за идеите!  Hug
Виж целия пост
# 61
И ние сме правили погача и чиста молитва, но само на Момчил (малкия)

да ви призная, с всичките панделки в църквата и на мен НЕ ми хареса,
но много ми харесаха украсите по ръчичките на децата Simple Smile
Виж целия пост
# 62
Кръщавали са ги до 40-я ден защото смъртността е била висока. Иначе според църковния канон е до 1 година на детето. Ето и малко повече информация. Посочената червена шапка ( и булото при младоженката е червено) е с пара на челото. Парата попада точно над "третото око", считало се е че златото има сила да предпазва от въздействия, а малкото дете не е изградили все още умения да се пази

Началото на човешкия живот в миналото се посрещало с редица обреди, целящи да означат приемането на новороденото в обществото. Между тях най-важно място заемало кръщенето. След приемане на християнството по нашите земи названието "кръщене" се наложило за църковния ритуал, свързан с именуването на детето. Църквата обаче не успяла да създаде нещо ново, оригинално, което да измести народните обреди. Предназначението на народния обред се вижда от различното отношение към детето преди и след кръщенето. Не само раждането и родилката, но и самото новородено са се считали за нечисти. Затова детето се повивало в пелени от стари дрехи, а за него и майката се приготвяло отделно легло от слама, застлано с износени завивки. Наричали детето с обидни названия: "голчо", "кушльо". С други думи, смятало се, че новороденото все още не е член на семейството. Не го изнасяли навън, защото вярвали, че е изложено на опасност от страна на злите сили.В миналото детето се кръщавало в първата неделя или най-късно до три седмици след раждането. Бързали да кръстят новороденото особено онези, на които децата им "не траели", умирали наскоро след раждането. В такива случаи обредът се извършвал още в деня на раждането или най-късно до третия ден. В села, където нямало черква, кръщенето ставало у дома. Слагали в отделна стая котел с вода и в присъствието на кръстника, кръстницата, домашните и някои гости свещеникът извършвал обреда така, както се извършвал той в църквата. Не се допускало майката родилка да присъствува на кръщенето. Вместо това тя, затворена в друга стая, вършела различни видове работа. Ако детето е момиче, тя по малко предяла, плетяла, тъчала, перяла, везала и т.н. Ако е момче, вземала брадвата да сече, дялала, въртяла свредел, пипала ралото и пр. Вярвали, че когато порасне, момичето ще стане работна мома и невеста, а момчето - добър стопанин и домакин. Щом свършел обредът, кръстникът поемал детето върху ново бяло платно, в което го повивали. Завързвали повитото дете със специален повой, обшит от двата края с червена вълнена прежда. На единия му край зашивали стара сребърна монета и китка цвете. Слагали му шапчица, също с монета и цвете. В този вид кръстникът занасял детето на майката и й го подавал през прага, без да влиза в стаята при нея, изричайки разпространената навред по българските земи формула: "Вземи си го! Даде ми го поганче (еврейче), връщам ти го християнче!" След това й съобщавал името. Кръстникът преди имал изключително право и свобода да избере името на детето. Той проявявал предпочитание и вкус, които несъмнено се регулирали от традицията. Най-често първородното дете подновявало името на свекъра или свекървата. Здравата традиция за многодетство в българското семейство позволявала да се зачитат не само най-обичаните и най-уважаваните роднини в двата рода, но чрез избора на име да се вложи някакъв смисъл или пожелание. Така именуването на новороденото се явява не само най-съществен момент от символичното му навлизане в обществото, но и знак за етническа принадлежност, знак за приобщаване към българската народност. След кръщенето слагали трапеза, поставяли донесените от кръстника и кръстницата погача и дрехи за детето. Майката от своя страна ги дарувала с чорапи, платно и др. Понякога с кръщенето се сливало и правенето на пита. Обикновено обаче се събирали на пита известно време след това. В отделните области на страната обредът носи най-често названието на хляба, но има и други имена, например: голяма пита, пречиста пита, повойница, трахна, смидал и др. На питата участвували главно жени и деца от селото или махалата. За целта в семейството на домакините се приготвяла прясна пита без специална украса и ядене според сезона. Всяка от гостенките също носела пита и каша или пържени яйца заедно с нечетно число подаръци за детето: риза, чорапки, шапчица и др. В средата на трапезата слагали домашно приготвената пита, върху нея - питата на първата гостенка и донесените подаръци за детето. Най-отгоре майката и всяка жена поставяли по една монета. Подаръците и парите се прибирали за детето и започвало угощението. Някъде, преди да се разчупи питата, жената, която е помагала при раждането (бабата), или друга жена, подскачала и вдигала хляба високо, като благославяла детето да расте, да остарее и да побелее. Преди да хапнат първата хапка обаче, отделяли от всичко по малко в една голяма паница за родилката. Тя трябвало да го изяде, за да има кърма и да е сито детето. След това започвала веселбата. Отначало бабата или най-добрата певица изпълнявала една-две песни "зя адет". Това не били случайни песни. Те имали обредно-величален характер. Ако детето е момче, в песента се възхвалявало мъжкото дете, което се родило и на сутринта продумало на майка си да го окъпе, че да порасне и да вземе на царя царството и на краля кралството. Ако е момиче, в песента се разказвало за майка, която държи на коляното си дъщеря си Денка и я подканя бързо да порасне, за да се задоми. Следващият момент от песента вече представя Денкината сватба. Така в стила на възхвалата малкото момче се представя като юначен момък, готов да брани родината, а момиченцето - красива невеста, способна да изпълни задълженията си към обществото като съпруга и майка. Веселбата продължава с различни трапезни песни, а оттук-оттам започнали да се обаждат: "Дайте да видим за какво сме дошли! Къде е принова!" Тогава майката донасяла детето и го давала на една от гостенките. Тя, след като го подържи и погали "за здраве", го подавала на следващите. Те му се радвали а възхищавали, а в същото време го наричали с грозни епитети, за да не урочаса. Смятало се, че ако не се направи пита или повойница на детето, то няма да се ожени, като порасне.
Виж целия пост
# 63
Лилия Старева?
Виж целия пост
# 64
И ние сме правили погача и чиста молитва, но само на Момчил (малкия)

да ви призная, с всичките панделки в църквата и на мен НЕ ми хареса,
но много ми харесаха украсите по ръчичките на децата Simple Smile


разбирам какво имаш предвид, много хора не приемат украсата на църква
това, което дадох е семплия вариант, има къде къде по-пищни неща /примерно всичката готова украса, която идва готова от Гърция е в пъти по-накачорена и с панделки и камъни/.... сега последния път украсих с живи цветя, а за следващия път съм измислила изненада на мястото на цветята, но ще е много играчка, та да видим ще имам ли време да го осъществя.

досега никоя църква не ме е върнала, дори напротив, срещам много подкрепа у клисарките, жените са доста ентусиазирани, сменят ми покривките в подходящ цвят  Simple Smile, много отзивчиви...
разбирам хората, които не искат декорация с тюловете, но според мен трябва да се пипнат винаги детайлите - кутийката за косичка, шишенцето за олио /много е грозно като сложиш бурканчето от лютеница на масата до купела/, кутийката за сапун и тн т...
сега последната неделя така се получи, че като сложих украсата сутринта /не тази от снимките/, клисарите нямаха време да я свалят и минаха още 4 кръщенета с нея, връщах се на няколко пъти да си я взимам и хората бяха много ентусиазирани и я харесваха, даже 2 баби дойдоха да ми благодарят... то късмет, че беше в розово и четирите кръщенета на момиченца бяха.

не е много по темата, но аз също много се вълнувам за кръщенетата, пазя много мили спомени от тези на моите деца, предстои ми да бъде кръстница скоро на племеницата ми и много се вълнувам.  Simple Smile
Виж целия пост
# 65
Признавам си честно, че финтифлюшките са ми в повече, незаисимо за какво става дума Wink
Но важното е всички да са доволни, независимо от формата Simple Smile

За кръщаването преди 40 дни на бебето, аз поне знам, че е праткувано, когато не е било сигурно дали бебето ще оживее - от 1 страна, като предпазна мярка, от друга - ако все пак умре, да не умре некръстено. Знам го от дядо си, чието братче е починало на няколко седмици/месеца (около 1910-1915 година). Казвал ми е, че бързали да го кръстят още когато е било на няколко дни, защото надеждата да оживее не е била голяма, а некръстено щяло да вампиряса Simple Smile
Виж целия пост
# 66
ей затова го обичам тоя форум!  Heart Eyes

- получих си отговорите на моите въпроси
- успях да си организирам всичко с ваша помощ
- научих толкова много и все интересни неща
- видях снимки на декорации, които дори не съм подозирала, че се правят

страхотни сте, момичета  Hug
Виж целия пост
# 67
купува ли се подарък на детето - играчка, книжка...? за кръстчето е ясно, ама той надали ще му обърне кой знае какво внимание.  newsm78
Виж целия пост
# 68
купува ли се подарък на детето - играчка, книжка...? за кръстчето е ясно, ама той надали ще му обърне кой знае какво внимание.  newsm78

Кой дали купува? Гостите или кръстниците?
Виж целия пост
# 69
купува ли се подарък на детето - играчка, книжка...? за кръстчето е ясно, ама той надали ще му обърне кой знае какво внимание.  newsm78

Кой дали купува? Гостите или кръстниците?
родителите
Виж целия пост
# 70
Родителите??? Не знам да има такова "изискване". Вероятно е по желание, най-вече ако детето е по-големичко. Ние не сме купували.
Виж целия пост
# 71
ами зачудих се, защото обикновено децата личния празник го свързват  с подарък. но пък от друга страна нали е духовен празник...
Виж целия пост
# 72
Windy, да си призная честно не знам от къде е цитираната информация. Когато ми попадне нещо интересно си го запазвам. Ако е посочен авторът му- ок, ако не...
Виж целия пост
# 73
Аз не съм купувала подарък на децата за кръщението им. Подаръци получиха от гостите.
От "Света Неделя" на Дияна ѝ подариха детска библия.
Виж целия пост
# 74
Windy, да си призная честно не знам от къде е цитираната информация. Когато ми попадне нещо интересно си го запазвам. Ако е посочен авторът му- ок, ако не...

Аз много харесвам нейната книга  (на Лилия Старева) "Български обичаи и ритуали". Информацията за кръщенията взимам най-вече оттам, защото всичко е описано много подробно. Другите източници ползвам най-вече за да си сверя часовника, така да се каже, какво от старите обичаи е останало и се изпълнява все още.

Текстът, който си публикувала, поразително ми напомня на нейния стил, а някои от употребените изрази, че дори и цели изречения, са 1:1 с тези от книгата.

Относно подаръците, бих искала да кажа, че няма задължителни такива. Те са въпрос на желание и възможности - както малките подаръчета за гостите на кръщенето, така и подаръците за детенцето, което ще бъде кръстено.

Трудно се обяснява на един невръстен малчуган какво е това кръщене. Не бих се обзаложила, че децата пазят много благи спомени от този ритуал - доколкото изобщо си спомнят, тъй като някои биват кръстени съвсем мънички. Какво хубаво има да те съблекат насред множество от хора, вперили любопитни погледи в теб, някакъв чичко/дядо със странен вид да те къпе или мокри, когато на теб не ти е до баня, и тъкмо когато свикнеш и започне да ти харесва да си гол, да започнат да те навличат?! hahaha

Това беше в кръга на шегата! Но все пак малко подаръче за детенцето не е лоша идея. Аз бих препоръчала играчка, защото си мисля, че малчуганите наистина не се вълнуват твърде от нови дрешки, бижута и пр. Нека има малко радост за душичката и за тях - нали са главните "виновници" за празника!  Peace
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия