САМО за фенове на Стивън Кинг! - 7 част

  • 35 777
  • 736
# 720
Izma, точно както описваш Романът на Лизи, така беше и при мен. В началото бавно, леко досадно, но в един момент те увлича и вече не можеш да я оставиш.

Да, "Лизи" е прекрасна книга. Много скрита лимонка, аха да я оставиш и става интересна.

"Бягащият човек" е една от първите ми прочетени книги на Стиви и не спах цяла нощ после от мисли.  Много ме развълнува, но все пак беше нещо супер новаторско тогава.

Тези дни ще пазарувам книги. Освен "Под купола" кое от новите издания на Кинг да си взема?
Виж целия пост
# 721
Кои нямаш?
Ако не съществуваше фактора "пари", щях да ти кажа - Всичките  Hug
Виж целия пост
# 722
Виви, след издаването на "Под купола" не съм купувала нищо на Кинг. Само преиздаваните ги имам всичките.
Виж целия пост
# 723
Ами от своя страна пък, аз не съм чела нищо, издадено след Под Купола, въпреки че чинно си ги купувам.  Laughing Така че откъм тази посока няма да съм много обективна, но все пак аз лично бих предпочела роман пред разкази, затова и бих ти препоръчала:

Виж целия пост
# 724
Да се отчета след прочита на "11/22/1963" Страхотна книга,прочетох я на един дъх. Определено се нарежда сред любимите ми.Прекрасно написана,увлекателна история. За няколко страници имах удоволствието да се срещна отново с Бевърли и Ричи Тозиър.Един обикновен човек се опитва да промени историята на Америка,но дали промяната е за добро? Има и прекрасна любовна история,както и обяснение в любов към 50-те и 60-те години,годините от детството на Кинг.
Виж целия пост
# 725
О, Меган, как хубаво си го написала  Hug

Ричи и Бевърли - еха  Crazy

Това е и първият отзив за нея, благодаря ти много!   bouquet
Виж целия пост
# 726
Мерси, Вив  Hug. Взех я, ще пиша като понапредна с четенето.
Виж целия пост
# 727

Salem's Lot (Expanded & Illustrated Edition) (2005)
Amazon.com

Разширено и илюстровано издание на "Сейлъмс Лот", което включва ново въведение от Кинг, над 50 страници с изрязани от оригиналното издание сцени*, малко по-различен край и два тематично свързани с романа разказа ("По едно за из път" и "Джирусълъмс лот").

  
Скрит текст:
* Different names for the town and the vampire; 'Salem's Lot is called "Momson" (mentioned in the final text of the book as a Vermont town whose residents mysteriously vanished in 1923), and Barlow is called "Sarlinov".
    * A conversation between Ben and Susan about the true nature of evil.
    * An extended version of the scene in which Straker delivers his "sacrifice" to his "dark father."
    * A scene in which after being pronounced dead, Danny Glick's vampirism is foreshadowed much more prominently.
    * Barlow's letter to the protagonists is instead a cassette recording. A vampiric Susan is with him.
    * A more gruesome fate for Dr. Jimmy Cody. In the original manuscript, he is impaled by knives in a trap set by the vampires. Here, he is devoured alive by rats.
    * More scenes of vampires causing chaos; Sandy McDougall is bitten by her infant son Randy, Dud Rogers bites Ruthie Crockett. Later, the aforementioned McDougalls are slain by Jimmy Cody.
    * Father Callahan, the town's troubled Roman Catholic priest, meets his end differently. Rather than being forced to drink Barlow's blood and leaving town damned, he marks the vampire with a knife before committing suicide. Furious, the vampire desecrates the priest's body, decapitating it and hanging it upside down.
    * Barlow is killed by sunlight rather than a stake through the heart. More rats are present in the final showdown as well.

Можете да си я свалите от форума на Тъмната кула, там ще намерите мнението ми за новелите "Throttle" и "Mile 81", неиздадения пролог на "Сиянието" и испански превод на разказа "Under the Weather" (;
Виж целия пост
# 728
И аз много харесах "22 ноември 1963"  Heart Eyes  Стори ми се различна от другите му, които съм чела, но е също толкова завладяваща като тях. Основна е идеята за "ефекта на пеперудата", а възможностите са много, но всички изходи са рамкирани от времето, което си пази територията Flutter Споменава Стайнбек, Бредбъри и Айн Ранд, с което още повече ме радваше  Heart Eyes 

С две думи - сюжетът не е особено оригинален /пътуване във времето/, но Стивън Кинг го прави блестящ с неповторимия си стил и непоклатимата си логика  Peace
Виж целия пост
# 729
unchita, моля те, когато когато решиш да разказваш някоя книга го право с бутона скрит текст!

Аз не съм чела книгата и не ми е приятно някой да ми я разказва.
Виж целия пост
# 730
Ох,позамислих се Thinking,ама не мога да се сетя кои бяха Ричи и Бевърли?!А де, пусти акъл!!  341uu 
Виж целия пост
# 731
Ох,позамислих се Thinking,ама не мога да се сетя кои бяха Ричи и Бевърли?!А де, пусти акъл!!  341uu 
От "То" - Ричи Тозиър (с очилата)и Бевърли Марш.
Виж целия пост
# 732
unchita, моля те, когато когато решиш да разказваш някоя книга го право с бутона скрит текст!

Аз не съм чела книгата и не ми е приятно някой да ми я разказва.

Не вярвам, че книга на Стивън Кинг може да бъде разказана. Освен това хората, които са се поинтересували от книгата, са наясно с нещата, които съм споменала /изключвам авторите, които изброих и личното ми отношение към тези неща/ - повечето ги пише и в анотацията на самата книга. Не ми пречи да си пиша мненията със скрит текст, но не съм убедена, че има хора, които се сдържат да не натиснат копчето - все пак да пише някъде нещо за нещо друго, което те интересува, и което, ако не хванеш момента, вероятно никога няма да разбереш какво е било  Crazy Или може би аз съм прекалено любопитна и си мисля, че и другите са такива...

Все пак ще си взема поука от критиката ти   Peace
Виж целия пост
# 733
Като малък Кинг слушал много радио. Една от любимите му радиопрограми била Lights Out - предаване, посветено на ужаса и свръхестественото, а любимият му радиоводещ се наричал Arch Oboler.

Ето един любопитен откъс по темата, взет от книгата


"Raised on Radio" by Gerald Nachman
www.amazon.com

Откъсът е от главата, в която се говори за Arch Oboler и неговото предаване:

Цитат
    One o the little boys Oboler scared half to death was the postmodern prince of horror, Stephen King, who has called Oboler “the genre’s prime auteur.”  King heard Lights Out reruns in the 1960s on Dimension X, recalling especially Ray Bradbury’s “Mars Is Heaven!”  “I didn’t sleep in my bed that night,” he remembered.  “That night I slept in the doorway, where the real and rational light of the bathroom bulb could shine in my face.  That was the power of radio at its height.”  Oboler, like Hitchcock, loved merging horror and humor into a gross-out giggle.  “Part of Oboler’s real genius was when ‘Chicken Heart’ ended, you felt like laughing and throwing up at the same time.

    Oboler, said King, played on two of radio’s prime strengths: “The mind’s innate obedience, its willingness to try to see whatever someone suggests it see, no matter how absurd; the second is the fact that fear and horror and blinding emotions that knock our adult pins from beneath us and leave us groping in the dark like children who cannot find the light switch.  Radio is, of course, the ‘blind’ medium, and only Oboler used it so well or so completely.”  In radio, King obsverved, we never saw the zipper running down the monster’s back.

    On TV, King said, The Shadow and Inner Sanctum over described scenes, whereas Oboler relied on speech, sound, and silence to achieve his effects.  He can’t forget the gruesome, “A Day at the Dentist,” in which a dentist extracts revenge from a patient who, years earlier ruined the dentists’s wife when she was a young girl.  With the patient strapped in his chair, the dentist drills a hole in him (“to let out some of lover-boy”), but the audience is left to guess where – his brain?  Heart?  Genitals?  The lone sound of a burrowing drill left listeners very much in the dark indeed.  Iing singles out radio’s ability to unlock the door of evil without “letting the monster out,” as movies or TV or theater would be forced to, because our eyes demand to know what’s behind the door; our ears leave the solution tantalizingly, and horrifyingly, up in the air.  Yet in the hands of a master radio storyteller like Oboler, we don’t feel heated.  We feel challenged. . . and chilled.

    The author of The Shining, Carrie, and Misery remembers how, when Inner Sanctum left radio for TV, it finally made the creeding door visible, “And visible, it certainly was horrible enough – slightly askew, festooned with cobwebs – but it was something of a relief, just the same.  Nothing could have looked as horrible as that door sounded. . .

Тук ще намерите част от предаванията на "Lights Out".

Кинг е запазил любовта си към радиото (и радио ужаса) и до днес - показателен е фактът, че притежава собствена радиостанция и че три от най-страховитите му произведения (Сейлъмс Лот, Гробище за домашни любимци и Мъглата) са превърнати в радиодраматизации.
Виж целия пост
# 734
Благодаря,сетих се вече,доста отдавна съм чела "То" и явно съм позабравила героите! EmbarassedА е една от любимите ми книги!! Hug
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия