ПЕТИЦИЯ за запазване на обучението в 5-7 клас в математическите гимназии

  • 39 966
  • 793
# 780

Да видим как ще стане прехода на този закон в новото следслужебно правителство. Дамянова заплаши, че ще се изгубят 3-4 години. Дали защото съзнава, че трябва да се започне всичко отначало, а не само да се коригира.
Служебното правителство изобщо няма да му е до нашия закон според мен. Като няма и парламент, който да го гласува... ще чакаме следващите да видим.
Виж целия пост
# 781
Лично аз отписах приемането на законопроекта миналата седмица и вече не го мисля.
Сега си наблюдавам новостите.
Виж целия пост
# 782
Това беше с тоя парламент наистина.
"След като вчера депутатите отхвърлиха мораториум върху разпореждането със земи и гори държавна и общинска собственост в горския фонд, защитените територии и защитените зони, дневният ред за днес съдържа само една точка – изявления от името на парламентарните групи и заключително изказване на председателя Цецка Цачева.".

Това значи законът със сигурност не може да влезе от есента и се отлага поне с година Simple Smile
Да видим следващите.
Виж целия пост
# 783
Национален съвет за реформа на образователната система
  http://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/novini/kalendar/nacionalen … vatelnata_sistema

    MINT-EC в Германия е неправителствена организация, основана  по инициатива на Конфедерацията на асоциациите на немските работодатели с цел  да насърчи развитието на  учениците в областите математика, информатика, природни науки и технологии.
Училищна мрежа от така наречените центрове за върхови постижения
https://www.facebook.com/vereinmintec/app_242743749084709

Детски университети -  http://www.think-ing.de/mint/kinder-unis/kinder-unikarte

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1847801

http://www.youtube.com/watch?v=58mifgXU-RY
Виж целия пост
# 784
Не съм вярвал, че точно сега ще бъзна темата , но до де се мотаем по площадите и не следим какво се случва в парламента се оказа, че там има движение:

Г-жа МИЛЕНА ЦВЕТАНОВА ДАМЯНОВА , добре позната на някои от нам  Grinning с група народни представители (да разбирам , че и тя е) са внесли отново проекта на  З А К О Н
за предучилищното и училищното образование:

http://parliament.bg/bills/42/354-01-16.pdf

Не си губят времето, няма и две седмици след изборите.  Laughing
Та, законът е входиран и ще трябва да се разглежда в комисия. Председателят на комисията е обявила, че ще покани колегите от ГЕРБ да си мотивират закона, ама тях ги няма, както и не са определени въобще членове на комисията от герберите. Какво ще става не знам, но трябва да следим нещата по-отблизо, за да не стане някой сакатлък.
С две думи, при преглед на новия проект, който вярвах, че е преписан от приетия на първо четене видях следните неща, касаещи темата.

Отсвирват МГ-тата като специализирани, както беше и преди
Но е въведен нов елемент в чл. 37, който го нямаше :
5. средни (І-ХІІ, V-ХІІ включително).

Освен това в чл. 140 (предишен 141) за прием е обособена нова група , която я отнасят към държавния план-прием. Преди беше в училищния:

V клас - в неспециализираните средни училища, които не осъществяват
обучение в началния етап на основната степен.


Не знам за добро ли е, но остава неясен приемът след 4-клас, тъй като  тази т.5 е пропусната в следващите членове, в които се указва по какви условия се осъществява приема – случайно или нарочно, не знам.

Освен това е допусната и техническа грешка, явно от бързане, като се правят препратки към чл. 141, както е било преди без да се оцени, че вече това е чл. 140.

Така де, в комисията на власт са хора, които ратуваха за МГ – специализирани, да видим какво ще е развитието, макар че мен ме съмнява въобще този парламент да има развитие, а и не трябва … Sunglasses

Хубаво е другите групи, които следяха законопроекта (деца със СОП) и т.н. да проверят има ли промени в последния вариант.
Виж целия пост
# 785
Na_Vesi_Pateto, благодаря!  bouquet
Ще пусна линка на мамите с деца със СОП.
Виж целия пост
# 786
МГ са за бъдещи професори. Друго са професионалните гимназии. Как да се кандидатства след 7 клас?
http://uraa.eu/
Виж целия пост
# 787
И какво е ПГЕА? Защо не сте го написали в сайта си?
Виж целия пост
# 788
ОТВОРЕН ФОРУМ ЗА НОВ ЗАКОН ЗА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Цитат
Обществената значимост на въпросите за развитието на българското образование изисква да бъде чуто мнението на учители, ученици, родители, неправителствени организации, местни власти, институции и всички, които имат или искат да вземат отношение по темата. Според ръководството на МОН само с консенсус може да бъде приет закон, който наистина ще е полезен, ще е работещ и ще ангажира всички по отношение на изпълнението му.

Онлайн общественото допитване ще се проведе в няколко етапа. До 20 юни 2014 г. експерти на Министерството на образованието и науката очакват отговори тук: (http://lll.mon.bg/anketa_zakon/).
Виж целия пост
# 789
Здравейте,
Тази тема прашаса, но виж ти – пак е актуална. Надявам се за последно. Simple Smile

На 30.09.2015г., след колко години, бе приет новият Закон за предучилищното и училищно образование, който ще влезе в сила от идната уч. година. Проверих да видя дали няма някакви изменения по нашата тема от последния проект, който четох и…останах приятно изненадан.  Wink

1.   На първо място при видовете училища изтръпнах, тъй като
Чл. 38. (1) Според етапа или степента на образование неспециализираните училища са:

….
3. гимназии (VIII – XII клас включително);
4. обединени (I – X клас включително);
5. средни (I – XII клас включително).


Т.е. – няма обучение от V клас, за което се борихме, но после открих нов текст, който го нямаше в проекта:

(3) При условията и по реда на този закон профилираните гимназии с профил Математически или Природни науки имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование.

Това, за което беше цялата битка. Една алинея от три реда и целият успешен модел се запазва.

2. Името. Ал.(3) по-горе си е направо добра новина, тъй като гимназиите могат да си запазят имената и да се наричат гимназии, въпреки, че ще обучават от V кл., а в чл. 31 се казва, че могат да си прибавят(т.е. и съхранят) математически или природоматематически…към името. Това е повече, отколкото ни бе обещано и е станало на второ четене… Wink

3. Прием

Тук са плаващите пясъци.

И  третият елемент от битката – да има прием след IV клас.

Приемът е определен като държавен план-прием, изрично е записан и се определя със заповед на РИО.
Чл. 142.
(2) Училищният план-прием определя броя на местата, на които учениците постъпват в първия от класовете на началния и/или на прогимназиалния етап, с изключение на случаите по ал. 3, т. 5
…..
5. V клас – в гимназиите по чл. 38, ал. 3.


Въпросът беше този прием да става след проверка на способностите, защото иначе всичко други губи смисъл и тук е малко особено и, както се разбрахме на преговорите, не се описва изрично в закона, а прехвърля към стандартите и трябва да се внимава вече там. Всъщност тук е най-рисковият момент за запазване и развитие на модела.

(5) Условията и редът за утвърждаване на държавния план-прием за училищата по чл. 142, ал. 3, т. 1 и 5 и на допълнителния държавен план-прием се определят с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование.

След това има един витиеват текст, който при тълкуване може да се приеме, че всичко ще зависи от стандартите, но това вече е в ръцете на работните групи по изготвянето им и директорите на МГ - да изградят работещ и регламентиран модел.

(2) Приемането на учениците в VIII клас в училищата по чл. 142, ал. 3, т. 1 и на учениците от обединените училища в ХІ клас в училищата по чл. 142, ал. 4, както и в случаите, предвидени в държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование, се извършва въз основа на резултатите от националното външно оценяване.

(3) В случаите по ал. 2 може да се извършва и проверка на способностите за профили и специалности от професии, определени с държавния образователен стандарт за организация на дейностите в училищното образование.

И така, това за което създадохме темата и всички се включиха активно, като че ли го постигнахме.
Дано да е било за добро и бъдещето го докаже!
Виж целия пост
# 790
Аз така и не разбрах как ще се осъществява този прием. Няма да е еднакво в цялата страна, какъвто е приемът след седми клас, а ще е на кой както му хрумне, така ще си приема. отново МГ ще си гони собствените интереси, което даже им го осигуриха със закон.
Виж целия пост
# 791
Аз така и не разбрах как ще се осъществява този прием. Няма да е еднакво в цялата страна, какъвто е приемът след седми клас, а ще е на кой както му хрумне, така ще си приема. отново МГ ще си гони собствените интереси, което даже им го осигуриха със закон.
Аз разбрах, че приемът след VII клас си остава на база матурите,
а приемът след IV клас в математическите паралелки си остава същият като миналата година-тоест всяко училище си решава самостоятелно.

Абе-луда работа-нали трябваши родителите да са в постоянно напрежение и затова тази министерска клявка- въпросната Дамянова се чудеше какви да ги натвори. Добре, че си седнаха на гъза и оставиха хората на мира....
Виж целия пост
# 792
Аз така и не разбрах как ще се осъществява този прием. Няма да е еднакво в цялата страна, какъвто е приемът след седми клас, а ще е на кой както му хрумне, така ще си приема. отново МГ ще си гони собствените интереси, което даже им го осигуриха със закон.

Ще става на принципа "Преоблякъл се Илия". То и не се очаква нещо ново.
Въпросът го разглеждахме в темата за ІІІ клас. Т.к. за този набор започва прием след VІІ на база новите стандарти, които следва да се разработят. За такива за прием след ІV клас не е ясно дали ще има единни или всеки ще си прави пак що си знае.


Скрит текст:
§ 24. (1) Учениците, които през учебната 2016 – 2017 г. постъпват в І и в V клас, учениците, които през учебната 2017 – 2018 г., учебната 2018 – 2019 г. и учебната 2019 – 2020 г. постъпват в І, в V и в VІІІ клас, както и учениците, които през учебната 2020 – 2021 г. постъпват в VІІІ клас, се обучават по училищни учебни планове и учебни програми, утвърдени при условията и по реда на този закон.

Чл. 142. (1) Учениците постъпват в държавните и в общинските училища на местата, определени с училищния, с държавния и с допълнителния държавен план-прием.
(2) Училищният план-прием определя броя на местата, на които учениците постъпват в първия от класовете на началния и/или на прогимназиалния етап, с изключение на случаите по ал. 3, т. 5Sunglasses а за вечерните училища, специалните училища, училищата към местата за лишаване от свобода и за българските училища в чужбина – и за първия от класовете на етапите от средната степен на образование. Този брой може да се променя от директора в следващите класове в съответствие с реално записаните ученици.
(3) Държавният план-прием определя броя на местата, на които се приемат учениците във:
1. профилираните гимназии и в професионалните гимназии, в паралелките за профилирана подготовка в средните училища и в професионалните гимназии или в паралелките за професионална подготовка в обединените училища, в средните училища и в профилираните гимназии – в VІІІ клас;
2. спортните училища – в V, в VІ, в VІІ или в VІІІ клас;
3. училищата по изкуствата – в І, в V и в VІІІ клас;
4. училищата по културата – в I, в V и в VIII клас;
5. V клас – в гимназиите по чл. 38, ал. 3.
(4) Допълнителният държавен план-прием определя броя на местата, на които учениците, завършили първия гимназиален етап на средно образование от обединените училища, се приемат в профилираните гимназии и в професионалните гимназии, в паралелките за профилирана подготовка или за професионална подготовка в средните училища, както и в паралелките за профилирана подготовка в професионалните гимназии и в паралелките за професионална подготовка в профилираните гимназии.

чл.38, ал.3:
"При условията и по реда на този закон профилираните гимназии с профил Математически или Природни науки имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование."


ЧЛ.143, (2) Държавният план-прием се утвърждава за всяка учебна година със заповед на:
1. началника на регионалното управление на образованието – за училищата по чл. 142, ал. 3, т. 1 и 5;
(5) Условията и редът за утвърждаване на държавния план-прием за училищата по чл. 142, ал. 3, т. 1 и 5 и на допълнителния държавен план-прием се определят с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование.
За нашия набор ще важи новият стандарт за прием в V клас, но той трябва да излезе. Има и срокове за приемането му. Новият стандарт ще важи и за децата ни при кандидатстване за гимназиите в VІІІ клас.

Чл.145, (2) Приемането на учениците в VIII клас в училищата по чл. 142, ал. 3, т. 1 и на учениците от обединените училища в ХІ клас в училищата по чл. 142, ал. 4, както и в случаите, предвидени в държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование, се извършва въз основа на резултатите от националното външно оценяване.
(3) В случаите по ал. 2 може да се извършва и проверка на способностите за профили и специалности от професии, определени с държавния образователен стандарт за организация на дейностите в училищното образование.

§.24,(3) Учениците по ал. 2 придобиват основно образование след успешно завършен VІІ клас. Съдържанието на свидетелството за основно образование, което получават тези ученици, се определя в държавния образователен стандарт за информацията и документите. За нас се чака новия стандарт.

§ 28. Одобрените до влизането в сила на закона учебници и учебни помагала продължават да се използват в системата на предучилищното и училищното образование до одобряването на нови познавателни книжки, учебници и учебни комплекти въз основа на учебни програми, утвърдени при условията и по реда на този закон.

§ 30. До влизането в сила на подзаконовите актове, предвидени в този закон, се прилагат действащите в системата на народната просвета подзаконови нормативни актове, доколкото не му противоречат. Напр. ППЗНП, Наредбата за прием- Наредба № 11 от 28.03.2005 г. за приемане на ученици в държавни и в общински училища- тя определя как се кандидатства, не законът.

§ 31. В срок до един месец от влизането в сила на закона съответните органи издават или приемат подзаконовите актове, предвидени в този закон, с изключение на актовете за приемане на държавните образователни стандарти по чл. 22, ал. 2, т. 3, 4 и 13.
Виж целия пост
# 793
По принцип, в сегашната ситуация, приемът се определяше по една наредба, която никога не е била издадена и РИО определяха начина на приемане. За различните гимназии в страната бяха различни моделите и с най-голяма тежест - състезанията в самите училища. Сега се казва, че това ще бъде разработено в стандартите, т.е. би следвало да се отнася за всички училища от тази категория и да е еднакво. Затова и приемът не е училищен, а държавен план-прием, т.е. - определя се със заповед на РИО. Но, както вече споменах, всичко зависи от разработването на самите стандарти, в работните групи има включени достатъчно специалисти и дано си свършат читаво работата.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия