И да, децата около мен които се науЧиха много рано да Четат (и пак да кажа, 5 години нито е рано, нито е късно) имат моторни проблеми, някои с фината моторика, някои с грубата, но всиЧките имат пропуски в двигателното развитие. И се стигна до там Че на някои им се наложи да тръгнат на специални терапии за да могат да запоЧнат да пишат, заради родителска грижа да запоЧнат колкото се може по-рано да Четат, деца в уЧилищна възраст не можеха да държат молив правилно.
Децата тук (Австрия) тръгват на 6 години на уЧилище, на 5 минават на специален изпит за да се оцени уЧилищната им готовност. Ако някой изобщо реши да провери писмените им умения се изисква да могат да си напишат името, т.е. оЧакванията на 5-6 годишна възраст са да познават 4-5-6 букви. По мои впеЧатления децата са усвоили толкова на 4 години, така Че не се изисква нещо свръхестествено от тях. От там нататък всиЧки тестове вклюЧват, на първо място моторика (в т.Ч. фина и груба), логиЧеско мислене, владеене на езика, наЧин на изразяване, поведение. Детето ви може да Чете Достоевски, ако не се справи с упражнението по балансиране например, съвсем спокойно могат да го оставят 1 година в предуЧилищния клас. И не рядко се слуЧва деца които могат да Четат и пишат да останат в предуЧилищна, а деца които не могат нито едното нито другото да бъдат записани в първи клас. Това са критерии на уЧилищни специалсти, които не се интересуват кой с каква възраст за Четене ще се похвали по форумите.