Енгин Акюрек в „Kara Para Aşk”, нови и стари проекти – Тема 263

  • 34 192
  • 727
# 660
Естествено, че е трепач! Не виждам някой да оспорва това. Очароващ, забавен, интересен... различен! Както винаги, Енгин е на висота. Дори това, че е тайнствен (поне сценарият не ни показва неговите вътрешни преживявания и съмнения, освен при монолозите му при гроба на Сибел), си има своето очарование. Но аз искам повече. Сигурно се разглезих от сценариите на КВФ, АБО и ВКЕМ, където образите, които Енгин показа, бяха разтърсващи. Може би е твърде рано и тук, в КРА, тепърва ми предстои да остана омагьосана от драматичните моменти с героя му. Но засега повествованието го ограничава. За себе си отбелязвам няколко момента, които ме развълнуваха и които Енгин изигра брилянтно:

- откриването на трупа на Сибел;
- сцената в моргата;
- сцената в гаража - когато улови за първи път искреността в думите и поведението на Елиф;
- срещата на Йомер и майка му в 1-а серия;
- разговорът при Коризеума - втори път искреност между двамата и споделена болка;
- разговорът в хотела;
- разговорът до колата пред къщата на Пелин в 5-а серия;
- монолозите му пред гроба на Себел.

Може би има и още, но тези са ми останали в съзнанието като най-ярки.
Ужасно се забавлявахв 3-а серия, в самолета и после - при проникването в стаята на хотела, както и при повечето сблъсъци на Йомер и Елиф.
И все пак... има нещо, което не ми достига, което ми липсва... Момичетата, които са споделяли при обсъждането в Универсала го определят като недостиг на моменти, в които героят на Енгин да показва своите вътрешни преживявания. Съгласна съм с тях. Не знам дали е само това, но аз усещам някакъв недостиг... Вярно, жанрът предполага действието да се развива по определен начин, да следва определени стереотипи... Но вероятно биха могле да вмъкнат и малко повече лични преживявания на героите, които да ни разкрият по-добре какво точно се случва с техните чувства. Аз лично се интересувам най-вече от емоциите на героите. Ако ме захванат с това, ще преглътна всичко останало. Но до момента в образите и на Йомер и на Елиф според мен липсва дълбочина. И това не е пропуск на актьорите. Сценарият не им дава възможност да ни се разкрият такива, каквито са... с много малко изключения.
Виж целия пост
# 661
Не знам защо в турските сериали (а може би не само в тях?) зрели жени се държат като ощипани невръстни девойки, расли в манастир. Хем са много успешни, хем са абсолютно невежи за нещата от живота.
Странно сравнение. Не знам защо свързваш живота в манастир с невежеството. Монасите са едни от най-интелигентните хора изобщо, пък ако са с духовно образование, знаят най-малко 6 езика, които са свързани с предметите, които изучават. Няма да споменавам богатите библиотеки в манастирите и всички ценни неща, които се съхраняват там... (Не съм по темата, но се почувствах длъжна да защитя едни от най-мъдрите хора, които съм срещала в живота си)

Че кой говори за това, Аурелия??? Книжните знания не включват житейски опит. Ако си отрасъл в манастир и си изпълнил ума си със знание от мъдрите книги, това означава ли, че когато на улицата те нападне крадец, например, ще знаеш как да постъпиш, как да се справиш? Ако си се посветил на любов към Бога, това означава ли, че ще си адекватен в постъпките си, когато се влюбиш в жив, реален човек, излизайки от тази "стерилна" среда? Това имам предвид. Най-вече ограничения житейски опит. Момиче на крехка възраст от 18 г. (например), израсло в такава среда, ограничена откъм контакти с жестоката действителност, ще има много и безполезни знания. Безполезни именно за "житейската джунгла".
Виж целия пост
# 662
Нека да не бързаме! Нима обикнахме КВФГ или АБО веднага?! Аз лично, не! Каквито и да бяха историите! Постепенно стана този велик водовъртеж, в който съм вече 3 години! Очаквам още повече от КПА. Не си мислете, че аз искам да пия "боза". Напротив - очаквам си и си предвкусвам "големите фойерверките", но не бързам!!! Доволна съм и от най-малкия жест и звук, който показва и издава Енгин  Hug Hug Hug
Виж целия пост
# 663
Виждам, че се тормозите с въпроси, които поради ината си да не гледате първия превод ще ви занимават поне до утре. Не толкова инатливите ще си получат отговорите, ако си настъпят егото и изгледат преведения епизод. Специално радетелката на дизайнерския имидж на гл.героиня ще разбере, че това е заложено в образа от авторите. Понеже тя е и преводач ще има щастието да го разбере първа от инатливите.

Весели празници, енгинки!  Grinning
Виж целия пост
# 664
Добро утро.



Едно много интересно мнение от вида "Другите за Енгин..."

Скрит текст:
Asmaa Fahmi

Gregory Peck once said "In the long run what an audience enjoys is to see someone being himself on the set. He becomes one not two; there is no telling who is who. What they want is being allowed to look inside someone and see themselves there. The secret of genuine acting is that complete openness … when you let them see the real you lurking inside”. Engin has always been this genuine human-actor and that's why we love him so much and always will. He always had that talent for creating complex characters and subtle moments, see his unique ability to muster up genuine tears, let alone genuine everything. He really is a real actor with an emotional wellspring just waiting to spring out any time.

Given this fact, I love watching Engin as Omer a lot. He is one of very few who can make us cry and smile at a time. But it is not even watching him shedding tears that make us shed them too. It is watching his struggles to do something positive while he is in conflict, like giving a faint smile of mixed emotions in the middle of tears … this is what truly moves us to tears … Omer holds us captive in his world of expressions but he just lacks enough realism. Maybe because we have his previous characters in the back of our minds and judge accordingly? I don't know … but with Engin what moved us over and over was his inner world … it was the conflict within … the layers of feelings that come with tears or smiles or empty expressions … the guilt Karim felt beneath his tears every time he was treated badly or even when later he was embraced by FG, the vulnerability Mustafa felt behind his seemingly forceful harassing behavior and the different meanings of tears in expressing joys and sorrows, pride, and denial, gain and loss.

Omer still gives us this enjoyment He could in the middle of a crying scene make us laugh, or at least smile. Engin takes Omer to the point of tears and then finds, and helps us find too, the humor in it … the irony of life itself. We cry and smile at the same time. Nobody but a genius could find a moment of humor in a crying scene and make us all live them together. Omer does that with Elif so often to help her come back to herself as he did in the plane scene and as he did in their talks in episode 6 and made her tell him her Italian sentence and he did that in his talk with his brother and he keeps doing that. He does it in such a naturally beautiful way. Yet, Omer still can't make us connect with him. And I say Omer because I'm sure it has nothing to do with Engin as an actor. Like most other characters, except for Metin, Omer's lacks depth. Apart from his moments of emotional attachments to Sibel since her moment of death and through all talks about her and with her in the graveyard, nothing about his character is clearly made known to us. What are his moments of doubts … what goes on in his mind every time he meets with Elif, what about his motives and his fears behind his seemingly confident leading attitude?

I expected episode 6 to be deeper and more interesting and expected some growth to show in the characters but I still enjoyed watching the episode, especially Omer and Elif's interactions. I loved the most the scene of Omer and bro talking together. I wished they could only give it more time but they seldom do anyway. But it just happened suddenly. I smiled at first, thinking "are the scenarists reading our comments :)Did Hussein read our minds and comments too and wanted to clear his conscience and gain face to us too as well as to Omer. But what really changed his attitude I didn't know. Is it only Arda's confrontation with him about the need to support his brother! You see that's why emotional depth is very important in tackling characters … we understand why they did this or that and we feel it coming natural and not forced in any way. Even the beginning of their talk didn't give a sign this reminiscence and remorse chat would be coming. I felt as if Hussein was doing a duty or doing what the director asked to get this job done and please everyone. But I still loved this scene for its significance for Omer and his rest of heart. I loved it when Omer sat with Elif in the street and kept joking with her. It seems they are really having feelings for each other at this stage, only it is still unconscious and comes out in their frequent bickering. Someone once said when two are falling in love or even in a deep relationship of any kind they start it with testing each other's limits and getting on each other's nerves But then we can't really tell for sure because Omer is simply like that by nature … his attitude and personality trait make it hard to tell. I mean we could easily tell how Karim and Mustafa felt. Their emotions, feelings, and thoughts were open to us even if not all vocalized. I loved the scene where Omer is reassuring Elif he will be there no matter what trust issues come in the way between them. It shows his constant care against odds. Omer's chat with Sibel was also a reminder that he is the same Omer in love bonds with his deceased fiancé … but his frequent question to her gets me wondering … will his discovery of the truth about Sibel really change his heart for her? I mean if you loved someone and lived many things together will it matter if they loved you back or hid things or even hid who they really were? Is it really easy to give up your love! It always seems to me as a kind of legitimization for what feelings he might have in the future with Elif. But maybe it just is not like that … the man is just expressing his constant fear and anxiety of what he may find out under one of the stones he keeps lifting and he is giving all his thoughts out. I love this natural frequent routine of visiting Sibel's graveyard it keeps the organic unity and consistency that we feel missing in other ways.

I loved all Omer scenes but I certainly liked getting to know Metin more in this episode, knowing more of his inner world and struggles in feeling and thought. I believe Metin is the best character in terms of realism and depth so far. All Tayya's scenes makes me nervous. I think they are pushing this too far to give us the freaky effect required but I just find all this too much. No matter how monstrous Tayyar is, however, he still has a weakness around his son. Glad to know he can be calm with someone except his late fish, peace on her soul I can't understand though how can any woman take all that Pinar is taking for any reason on earth, even if a fortune. She almost dies every day around him, what kind of woman is that! I see her position is well-deserved until further notice. I really wish to know more about the deeper motives and conflicts inside characters and I will keep looking forward to that. It is the one thing I am waiting for, not solving the mystery of plot and not any potential love affairs between the heroes but solving the mystery of the characters and making them come to life is what I really care about. I think it is worth waiting … getting to know the characters, entering into a frank and open exchange with them, pressing our ears to the ground, patiently watching for them to reveal anything at all of their hidden potentials, anxieties, wounds and secret feelings that lend them their emotional depth. We have to be like gold miners lying in wait all the time. I am willing to do that for Engin's sake and I am all trust he won't let me down.

 newsm51
Ето част от мнение, което Маричка е сложила по-рано в темата, не само защото съвпада и с моите размисли за образа на Йомер, а и защото показва, че не само ние си задаваме въпроси, не само ние умуваме кое, защо и как, и не само ние имаме изисквания към сценаристките. На прав път сме, момичета. Аз общо-взето не се интересувам от фабулата  и от другите герои, те са ми прозрачни, но ми е страшно важно в каква светлина ще се покаже Енгин, ще има ли възможност да ни поднесе цялата палитра от умения, на които е способен? Дали Йомер ще бъде запомнящ се образ или ще остане в съзнанието ни само заради факта, че го е претворил Енгин Акюрек…

Engin Akyurek Universal Fans Club

Асмаа Фахми:

Навремето Грегъри Пек беше казал: „В крайна сметка това, което зрителят иска, е да види как някой е себе си на снимачната площадка.  Той става един, а не двама. Просто не можеш да кажеш кой кой е. Това, което зрителят иска, е да може да проникне вътре в някого и да види себе си. Тайната на истинската актьорска игра е именно тази пълна откровеност…да дадеш възможност да видят теб, истинското ти лице.” Енгин винаги е бил този истински човек-актьор и ние именно затова го обичаме и винаги ще го обичаме толкова много.  Той винаги е притежавал таланта да пресъздава сложни герои, неуловими мигове, виждаме уникалното му умение да пролива истински сълзи, абсолютно всичко при него е неподправено. Той наистина е искрен актьор, притежаващ емоционален заряд, готов да изригне всеки момент.
Имайки предвид този факт, на мен ми харесва да гледам Енгин като Йомер. Той е един от малцината, които могат да ни накарат едновременно да се смеем и да плачем . Но всъщност не роненето на сълзи ни кара и ние да се просълзим. А това да видим как се бори да направи нещо положително, изпаднал в конфликт със себе си – например през сълзи да пусне една полуусмивка със смесени емоции. Ето това ни докарва до плач. Йомер ни държи в плен в неговия изразен свят, но просто му липсва достатъчно реализъм. Може би защото помним предишните му герои и съдим по тях? Не знам. Но това, което ни вълнуваше отново и отново при Енгин, беше вътрешният свят, вътрешният конфликт…пластовете чувства, които вървят редом със сълзите, усмивките и безизразната мимика…Вината на Керим се усещаше зад сълзите всеки път, когато се държаха лошо с него и дори по-късно, когато Фатмагюл го прегърна, уязвимостта на Мустафа Булут се прокрадваше  зад на пръв поглед насилническото му грубо поведение, както и в различното значение на сълзите, когато изразява радост и мъка, гордост и отричане, печалба и загуба…
Но въпреки всичко Йомер ни носи радост. В сцена, когато плаче, може да ни накара да се засмеем, или поне да усмихнем. Енгин отвежда Йомер до мига на сълзите и тогава намира, кара и нас да намерим хумора във всичко това…да открием иронията на самия живот. Плачем и се смеем едновременно. Никой освен геният не може да открие хумор в една сърцераздирателна сцена и да ни накара да я изживеем заедно. А Йомер го прави толкова често с Елиф, за да й помогне да се вземе в ръце, както, например, в сцената в самолета или при разговорите в 6 епизод, когато я накара да му преведе изречението от италиански, или пък при разговора с брат му. Прави го и продължава да го прави по един естествен и красив начин. И въпреки това, Йомер  не може да ни накара да станем съпричастни. Казвам Йомер, защото съм сигурна, че това няма нищо общо с Енгин като актьор. Подобно на много други герои, с изключение на Метин, на Йомер му липсва дълбочина. Като изключим моментите на емоционална близост със Сибел след нейната смърт , разговорите за нея и с нея на гробището, ние не знаем почти нищо за него. Какви са неговите моменти на съмнения, какво се върти в ума му всеки път, когато срещне Елиф, какви са мотивите му и страховете му, които стоят зад привидно самоувереното му поведение?
Виж целия пост
# 665
Виж целия пост
# 666
ОК. Излишно е и да го обсъждаме. Монасите в случая изобщо не ме интересуват. Аз използвах словосъчетанието, имайки предвед конкретен смисъл за него. А той не включва монасите като такива. Нито монахините.
Виж целия пост
# 667


Една плезенка   Joy Joy Joy

Пак станахте много сериозни ...






Виж целия пост
# 668
Любов, благадаря ти, че се направи труда да преведеш мнението, споделено от Асмаа.

Цитат
Подобно на много други герои, с изключение на Метин, на Йомер му липсва дълбочина. Като изключим моментите на емоционална близост със Сибел след нейната смърт, разговорите за нея и с нея на гробището, ние не знаем почти нищо за него. Какви са неговите моменти на съмнения, какво се върти в ума му всеки път, когато срещне Елиф, какви са мотивите му и страховете му, които стоят зад привидно самоувереното му поведение?

Ето това е, което и аз искам да видя на екрана. Но моменти на Йомер сам със себе си не са заложени до тук. Надявам се, че по-нататък ще дадат екранно време за разгръщане на образа на Йомер. И този на Елиф. Аз искам да съпреживея техните истории.
Виж целия пост
# 669



И днес не мина без приятни за четене материали.

Любовче, благодаря ти за превода.

                                                                                                                          
Виж целия пост
# 670
Любов, благадаря ти, че се направи труда да преведеш мнението, споделено от Асмаа.

Цитат
Подобно на много други герои, с изключение на Метин, на Йомер му липсва дълбочина. Като изключим моментите на емоционална близост със Сибел след нейната смърт, разговорите за нея и с нея на гробището, ние не знаем почти нищо за него. Какви са неговите моменти на съмнения, какво се върти в ума му всеки път, когато срещне Елиф, какви са мотивите му и страховете му, които стоят зад привидно самоувереното му поведение?

Ето това е, което и аз искам да видя на екрана. Но моменти на Йомер сам със себе си не са заложени до тук. Надявам се, че по-нататък ще дадат екранно време за разгръщане на образа на Йомер. И този на Елиф. Аз искам да съпреживея техните истории.
И аз съм така, Маричке. От първия миг се влюбих в Керим, от първата сцена до последната не можах да откъсна очи от Мустафа.
Но това са образи – титани. Образи, носещи общочовешки послания, колкото и да се отнасят до окования в традиции, религиозни предразсъдъци и безвремие свят, в който са родени. Те преобръщат този свят /като Керим/ или поне се опитват и то яко /като Булута/, без да им е чужд и вътрешният конфликт, който протича в самите тях и който прави един образ значим. Бунтът между съвестта и нормата, психологическата многопластовост… За мен Йомер просто все още няма идентичност. Разпознаваем е единствено с личните качества на Енгин Акюрек, за които много сме говорили. Това е…

Виж целия пост
# 671

И аз съм така, Маричке. От първия миг се влюбих в Керим, от първата сцена до последната не можах да откъсна очи от Мустафа.
Но това са образи – титани. Образи, носещи общочовешки послания, колкото и да се отнасят до окования в традиции, религиозни предразсъдъци и безвремие свят, в който са родени. Те преобръщат този свят /като Керим/ или поне се опитват и то яко /като Булута/, без да им е чужд и вътрешният конфликт, който протича в самите тях и който прави един образ значим. Бунтът между съвестта и нормата, психологическата многопластовост… За мен Йомер просто все още няма идентичност. Това е…



Май да...

Дотук виждаме, че той почти не яде и не спи, неясно откъде има средства да се представя за богаташ, единственото, което прави е да разследва денонощно... Добре, разбрахме, че е отдаден на намирането на убиеца. Но междувременно какво се случва с него? Души началника, разбива носа на приятеля си, подкрепя (с много, не 1 на ум) Елиф и я дебне къде ще сгреши... А, да не забравяме! - изпитва опасения, че разкритието на историята на убийството ще му разбие сърцето...
Например... можеха да ни подскажат защо се видя пистолета на Йомер -- нарочно ли беше, или и той постъпи небрежно и глупаво. Йок - дописвай сценария на ум, ако ти се иска обяснение.  ooooh!
Можеха да ни подскажат какво е правил Йомер през времето, в което се появи у дома, носещ чанта и преоблечен. Йок. Не ни се полага. Нека си гадаем.
Можеха да дадат дали търси отговор на загадката за татуировката на Елиф.
Все неща, които щяха да ни подскажат какъв точно е Йомер - супергерой детектив, или човек, подвластен на някакви чувства, способен да се подхлъзне, да сгреши, да се изкуши да направи нещо извън професионалната си задача.
Виж целия пост
# 672


Любовче  Two Hearts за превода

Упорито дебатирате върху казано, видяно, не показано все още ...

Ще стане ...  просто повярвайте.

Виж целия пост
# 673




Май да...

Дотук виждаме, че той почти не яде и не спи, неясно откъде има средства да се представя за богаташ, единственото, което прави е да разследва денонощно... Добре, разбрахме, че е отдаден на намирането на убиеца. Но междувременно какво се случва с него? Души началника, разбива носа на приятеля си, подкрепя (с много, не 1 на ум) Елиф и я дебне къде ще сгреши... А, да не забравяме! - изпитва опасения, че разкритието на историята на убийството ще му разбие сърцето...
Например... можеха да ни подскажат защо се видя пистолета на Йомер -- нарочно ли беше, или и той постъпи небрежно и глупаво. Йок - дописвай сценария на ум, ако ти се иска обяснение.  ooooh!
Можеха да ни подскажат какво е правил Йомер през времето, в което се появи у дома, носещ чанта и преоблечен. Йок. Не ни се полага. Нека си гадаем.
Можеха да дадат дали търси отговор на загадката за татуировката на Елиф.
Все неща, които щяха да ни подскажат какъв точно е Йомер - супергерой детектив, или човек, подвластен на някакви чувства, способен да се подхлъзне, да сгреши, да се изкуши да направи нещо извън професионалната си задача.


Много ще страдате с този сериал, ако си задавате такива въпроси. Ама защо се случи това, логично ли е, не е ли логично, правдоподобно ли е и т.н  Laughing Peace

Да ти отговоря за пистолета. Показа го от небрежност, проявена от сценаристките, за да могат да си нагласят квадратчетата в следващите епизоди.  Laughing Laughing Laughing
Виж целия пост
# 674


Любовче  Two Hearts за превода

Упорито дебатирате върху казано, видяно, не показано все още ...

Ще стане ...  просто повярвайте.


newsm51
О, Мартичка, на мен нищо не ми пречи, стига Енгин да е на екран...И изобщо не страдам. Гледам си го и си се кефя....
Я сега ни почерпи за настроение с някой от твоите клипове...
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия