Частни училища - информативна тема 9

  • 60 567
  • 739
# 690
То е ясно, че от един моливник дърводелци няма да станат и с това държавата няма да оправят. Нито съм против предприемачеството - в ЧУ пък особено, защото поне ще подберат подходящите учители.

Скрит текст:
Но съм на мнение, че системата е ориентирана изцяло към изграждане на главогъзи същества, които накрая притежават определен обем знания и са научени да седят мирно и да слушат. Но за едно дете в начална училищна възраст, за неговата вяра в себе си, собствената ценност, креативност е много важно да може да прави нещо смислено с ръцете си, защото тези неща са материални. Аз насърчавам моето дете да шие, да строи от подръчни материали и да сади краставици в саксия. Но какво може да направи от парче метал, камък или дърво, няма как да му покажа. А и не знам някъде да се предлага като външна услуга. Докато предприемачество или философия, писане на кодове за първолаци и какво ли не "за развитие на глава" се предлага масово. Това е хубаво. Просто ръцете ги няма никъде в схемата. Въобще не твърдя, че съм права или че с ръчен труд ще вдигнем икономиката. Моля да ме извините за лиричното отклонение.
Виж целия пост
# 691
....
Всъщност смисълът далеч надхвърля това да регистрираш фирма. А и не е толкова лесно и елементарно като да направиш моливник. Но даскалите по труд и творчество знаят как се прави моливник( което лесно можеш да научиш и извън училище ако решиш, че ти се занимава) но не знаят как да научат децата на едни други умения, които ще са им далеч по полезни и необходими - инициативност, креативност, как функционира бизнеса, как да успяват, какво е конкуренция, как да си уникален...

Съгласна съм, че предприемачеството е много повече от това да регистрираш фирма, но в учебниците го свеждат до това. Колкото до изброените качества - те би трябвало и могат да са част от обучението по останалите предмети. Стига да има желание да се направят плановете и стандартите за тях в интерес на децата, с мисъл за развитието и достигане на потенциала им. И възможност за реализация - кадри, база и т.н.  Confused

Следя темата, защото все повече се изкушавам от тях - заради относителната автономия и възможностите да се заобикалят най-големите безумия на държавното образование, които предлагат.
Виж целия пост
# 692
Но пък има други безумия  Mr. Green и всъщност са задължени да покриват същия хорариум и учебни планове като ДУ.
Виж целия пост
# 693
Тъй като става въпрос за тези допълнителни предмети в тази тема, затова го пиша тук - аз също като родител бих казала, че предпочитам да могат да направят нещо с ръцете си, отколкото да им пълнят главите с някакви предприемачества. Да не забравяме, че ако МОН въведе такъв предмет, той ще е с определен учебник и ще трябва да се подава определен материал, който, поне аз се съмнявам далбоко, да е особено интересен. Тук може човек само да си фантазира какво евентуално боже би би било. По същия начин бяха фантазии и за даването на пари за частните училище и т.н., пък се оказа съвсем различно. Та, по-добре да се научат да готвят едно печено пиле или да направят един свещник или каквото ще да е там, но да го направят с ръцете си - като стана въпрос за това какво се откривало и какво се развивало до 9-годишна възраст, именно през тази част от детството децата все още са много ориентирани и учат чрез ръцете и телата си, с правене на конкретни неща (Пиаже при всички критики към него говори за етап на конкретните операции, а минават към посъзряване на боравенето с абстрактни концепти едва в края на основен курс, когато вече са в пубертета.). Децата в начален и основен курс искат да правят неща и да виждат съвсем материално да остава след усилията им. Майка ми все още пази леко криво изрязания кръгъл свещник от метал, пирографирания салфетник (и го ползва), а аз се научих да шия именно в часовете по трудово до седми клас и първите пола и риза, които направих с ръцете си, още си стоят. Сега виждам, че много неща не са направени както трябва, но като се има предвид възрастта ми, когато са били тези часове, доста добре съм се справила. И въпросното печено пиле все още го правя така, както ни научи другарката в часа по готварство.
Виж целия пост
# 694
Преди 15-20 години е било така.
Май да,защото имам приятелка завършила СС и я видях как пише   ooooh!
Виж целия пост
# 695
Писах и го изгубих, че дращя от телефона. Аз лично съм доста скептична също по отношение този предмет. С оглед опита ни с МОН. Но идеята ми харесва и ако е поднесена по подходящия за възрастта начин съвсем успешно ще може да се комбинира със свещника и шиенето. Не искам да отричам нищо предварително.

И не ми хвалете предишното Трудово. Да, и аз се научих да шия тогава(което доразвих по късно до степен да мога да шия най - сложни неща), но и видях как стружка от струга се заби в окото на съученичка. Защото тогава нямаше очила. Та много ми е спорно и тогавашното "Трудово".
Виж целия пост
# 696
По тогавашните стандарти и работниците май нямаха очила, в интерес на истината нека преценяваме нещата според времето, през което са се случили, а не от аршина на трийсет години по-късно. Но признавам, че ни научиха на безопасност на труда и пак научихме повече, отколкото ако ни бяха сурнали някакви предприемачества.
Предметът Безопасност на движението е важен и виждам резултати - баба и внучи приближават светофара, детето заковава на място, а бабата го тегли за ръка да пресичат на червено, детето казва, че са учили в училище, че не се пресича на червено, че трябва да са зад бордюра на тротоара и т.н., обаче бабата игнорира всичко това. Трябва такъв предмет да има и за придружаващите децата.
Виж целия пост
# 697
Аз съм съгласна с Морна и Андариел за правенето на нещо с ръце и виждане на резултата. В същото време си спомням, че някои часове по трудово по мое време бяха порнография. Трябваше твърде бързо да се направи нещо, нямаше време да се обяснява, половината не бяха разбрали как се прави ел. верига примерно и някой друг я сглобяваше. Та, замисълът е добър, но ако има достатъчно време, необходимите мерки за безопасност и е според възрастта.

А тези по селските кафенета продължавам да твърдя, че ги мързи. Говоря за хората, които нямат стабилно образование, но пък са с големи претенции и не искат да вършат ниско квалифицирана работа. И си мисля, че в България е подходящо да се въведе Lehre, както в Германия, където докато учиш в техникум, започваш работа в определена фирма и после излизаш със съответната специалност.
Виж целия пост
# 698
Мен пък навремето нищо не ме научиха по трудово. Не знам какво сме правили, но нито струг съм виждала, нито шевна машина, нито готварска печка в училище. Та и тогава си е било "според зависи"...
Виж целия пост
# 699
Ние пък нямаме "бит и общество" сега в първи клас...като цяло минусът,който виждам в ОТ за сега е,че програмата е орязана от всичко,което би могло да е "допълнително".
Виж целия пост
# 700
То е ясно, че от един моливник дърводелци няма да станат и с това държавата няма да оправят. Нито съм против предприемачеството - в ЧУ пък особено, защото поне ще подберат подходящите учители.

Скрит текст:
Но съм на мнение, че системата е ориентирана изцяло към изграждане на главогъзи същества, които накрая притежават определен обем знания и са научени да седят мирно и да слушат. Но за едно дете в начална училищна възраст, за неговата вяра в себе си, собствената ценност, креативност е много важно да може да прави нещо смислено с ръцете си, защото тези неща са материални. Аз насърчавам моето дете да шие, да строи от подръчни материали и да сади краставици в саксия. Но какво може да направи от парче метал, камък или дърво, няма как да му покажа. А и не знам някъде да се предлага като външна услуга. Докато предприемачество или философия, писане на кодове за първолаци и какво ли не "за развитие на глава" се предлага масово. Това е хубаво. Просто ръцете ги няма никъде в схемата. Въобще не твърдя, че съм права или че с ръчен труд ще вдигнем икономиката. Моля да ме извините за лиричното отклонение.


Много съм съгласна с лиричното отклонение. Точно така е. Навремето имахме дори повече разнообразие по този предмет (освен дървообработване, металообработване и електротехника, също готварство, шиене, та даже и на опитно поле ходехме), но съм доволна, че поне това го има за нашите деца. Трябва да пипнат и да създадат, да видят къде има приложение това, което го учат по физика, примерно, по биология... То повече часове и не трябват. Само едно докосване до магията на създаването. Същата важна роля има и изобразителното изкуство, музиката също (+ теория и история по тези предмети), спортът. Не е нужно да се увеличават, но е престъпление да се премахват и да се заменят с друго. А по другите предмети нека се запази академичността. Общото образование създава мислещи хора. След седми клас всеки си поема по профила или продължава с общо образование + език. А за висшето вече имаме осъзнат избор и тясна специализация. Няма нужда тясната специализация да започва от втори или пети клас. Това е осакатяване и дано не се случи (официално; защото неофициално процесът си тече в доста училища под формата на "по-добра подготовка за НВО").
Виж целия пост
# 701
 Предприемачеството изобщо не е тясна специализация. И ако се въвежда както трябва и е съобразено с възрастта изобщо не е осакатяване. Осакатяване е да искаме програмата да се концентрира в 2-3 предмета защото мама и татко мислят, че само те са важни.

И да, трябва да отчитаме, че сега не е преди 30 г. Всичко се развива и не е нормално мисленето ни да остава на ниво 198... г.  и моливника. Нашето време изисква доста нови умения и училището трябва да се присбособява към това.
Виж целия пост
# 702
Увеличават учебната година, намаляват лятната ваканция:
http://www.dunavmost.bg/Bulgaria/News/30236-uvelichavat-uchebnat … atnata-vakantsiya


Xa, вече съвсем ясно се вижда, че целенасочено се работи за затъпяване на нацията. Всичките реформи последните 2-3 години ги има описани ясно в книгата “Затъпяване. Скритата цел на държавното образование” от Джон Гатоу написана преди повече от 25 години. Прилагам 3 цитата:

" Ето още един любопитен куриоз: движението за домашно образование тихомълком нараства, достигайки милион и половина деца, обучавани от собствените си родители. Миналият месец образователно издание съобщи интересната новина, че децата, образовани у дома, са с пет до десет години по-напред в мисленето си от техните връстници, които ходят на училище."

"Искам да ви кажа как се отразява на децата ни фактът, че отнемаме цялото им време (а то им е необходимо, за да пораснат) и ги принуждаваме да го прекарват, ангажирани с абстракции. Трябва да чуете това, защото всяка реформа, която не се занимава с изложената по-долу патология, е бутафорна."

"Именно това се случва днес зад паравана на призивите за разширяване обсега на училището: много хора ще направят доста пари, ако системата продължи да се разраства."

Книгата на мен ми беше супер интересна. Накратко се описва каква е целта на обучението в училище: децата да са глупави, послушни, безхарактерни...
Затова задължителната предучилищна стана от 5 годишна възраст, учебната година ще става все по дълга...Целта е децата  да нямат време да научат нещо полезно. Ако някой си позволи да развива детето си ще го нападнат цели тълпи разгневени родители и всякакви педагози да го хулят как тормозел детето да решава интеграли, как детето не трябвало да знае тези неща на тази възраст...


Виж целия пост
# 703
Щом ти е харесала книгата на Гатоу, погледни и "Елементът" на Кен Робинсън.
Ето някои от вижданията му:
http://m.vbox7.com/play:0b4cba424e?p=group&id=cb40f9e9&order=date
Виж целия пост
# 704
Ние пък нямаме "бит и общество" сега в първи клас...като цяло минусът,който виждам в ОТ за сега е,че програмата е орязана от всичко,което би могло да е "допълнително".
Мда, не ми харесва и това, че никакви допълнителни занимания не предлагат. Това дали не търпи някакво развитие?
За сравнение - училището на долния етаж ("Джани Родари") предлага голямо разнообразие от допълнителни занимания (срещу доп.заплащане) и бусовете тръгват в 17 часа, което ми изглежда чисто логистично много по-удобно.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия