Нашите орхидеи тема 17 - радости и грижи, размисли и страсти

  • 62 840
  • 761
# 720
Поправям се, защото измерих моя - листата са по 10 см, а цветовете по спомен сигурно са били 3 см. Нормален си изглеждаше, не е мутант Simple Smile

Ако няма на борсата ще заредят през лятото сигурно.
Виж целия пост
# 721
Ще се чудя още искам ли не искам ли...мини марк...


Честита баба Марта на всички- живи здрави бели и червени!


Да ви кажа днес бях на Родителска среща в училище. Миналата година 8- ми март й купихме орхидея от магазин който е със собствен внос и цветята са скъпи но качествени. Струваше 28 лв с два цветоноса. Това цвете не спря да цъфти а класната да ви кажа не е голяма цветарка. Държи си го в класа и понеже покрай родителския актив често ходя при нея го наблюдавам. Последно го видях по коледа цъфтеше с удулжения от старие цветоноси и явно е пуснал още един . днес беше с поне 20-тина цвята. Качественото си е качествено...
Виж целия пост
# 722
Хм, замислих се върху това. По-старите ми орхидеи бяха определено по-скъпи и качествени. Здрави, добре гледани растения и общо взето не съм имала проблеми с тях (освен една, която не щя да цъфти, ама да приемем, че не случи на стопанка Mr. Green ). С времето, а и обикаляйки вече повече магазини, цените паднаха доста (имам фалчета по 5 до 10 лв.), качеството е променливо, има и хубави, и проблени, но сякаш вече не чак толкова обвързано с цената. Често виждам млади, форсирани орхидеи, които може да се окажат рискови. Често обаче се спогаждаме и вървят добре. Още страдам за Red Dream-a, който не успях да реанимирам. Изглеждаше добре, може би малко преторен, но не очаквах да загине така, бавно и мъчително и за мен Cry .
Виж целия пост
# 723
М-да доброто растение, се справя и не иска кой знае какви грижи, за тези, които реанимираме, си мисля че има един момент след който няма начин да се получи.
На някои от новите орхидеи много ме дразни смесването на пръста с дунапрен и като присаждам после там където  е бил дунапрена винаги коренчето или е изгнило или е на пъткупувани са от различни места, като харесам купувам, нямам определено място откъдето взимам.
Оглеждам корени и всичко като купувам, обаче как разбирате дали е форсирано или не растението.
Или може би някак да преценим по какъв критерий, кои фирми и цветарници продават добре гледани и здрави растения.
Виж целия пост
# 724
моля погледнете виждате ли въпросния линк?


https://docs.google.com/document/d/1GuVWrD2fjSY_Fgm-xuTsdo2cV_KD … YycEx0QCRnLJ4/pub
Виж целия пост
# 725
Да
Виж целия пост
# 726

Зари всички чете ли се вижда ли се?
Виж целия пост
# 727
Да и картинките се виждат , текста, няма нищо нечетивно при мен
Виж целия пост
# 728
Идвам да се похваля, че лудостта ми продължава  Joy
Новата ми, от днес  Heart Eyes

   
Много разклонения, много цвят който е много хубав и голям  Crazy Щастлива съм!
Виж целия пост
# 729
Мале, малеееееее!  Heart Eyes  Crazy
Виж целия пост
# 730
Специално качавам тук за тези които не ползват Фб и не могат да четат файловете към групата от там .


ДЕНДРОБИУМ ФАЛАЕНОПСИС




линк към документа

https://docs.google.com/document/d/1zw_QnKXNYZpkqnUiCdY6Bgre6d9_ … /edit?usp=sharing


ДЕНДРОБИУМ ФАЛАЕНОПСИС
http://www.orchidee.ws/hybriden/dendrobium/phalaenopsis/allgemein.htm


Превод Реня Ге

ОБЩИ СВЕДЕНИЯ

През 1852г. в Папуа Нова Гвинея е намерен нов вид орхидея попаднал в справочниците под името Dendrobium bigibbum. 30 години по-късно друг биолог намира същия дендробиум, но на друго място и поради липсата на глобализация на данните за орхидеите решава, че той е първооткривател и го нарича – Dendrobium phalaenopsis. Тъй като първото име Dendrobium bigibbum е правилното име всички други имена са негови синоними!

По-късно, когато тези орхидеени хибриди на Dendrobium bigibbum започнали масово да излизат на пазара, било решено условно да се обединят всички приличащи си хибриди в една особена група – Dendrobium Typ „phalaenopsis“

Dendrobium bigibbum [syn. phalaenopsis] не е единствената масово използвана в хибридизацията орхидея. Заедно с нея се използват Dendrobium schulleri (жълти и зелени сортове), Dendrobium stratiotes, Dendrobium tokai и други.

Общото групово име е – Dendrobium Typ „phalaenopsis“, а другото е личното й име – Dendrobium Emma, Dendrobium Emma White или Dendrobium Burana Green

Dendrobium Typ „phalaenopsis“ – се състои от близко растящи една до друга булби. Тези псевдобулби могат да са и тънки, и дебели, и с крушовидна форма, и вретенообразни, и дълги, и къси (до 60 см) – много вариации, защото всеки сорт си има собствени особености. Листата са съсредоточени в горната част на псевдобулбата и също биват много разнообразни – ланцетни, твърди, овални, меки и пр. Продължителността на живота им е 2-3 години и много често опадват преди орхидеята да цъфне. Единственото общо между представителите в тази група е цъфтежът и че той се проявява по следния начин...
Ако в хибрида присъства Dendrobium bigibbum, то те цъфтят само на върха на булбата, а ако хибрида е някой друг природен вид, то тогава всяка булба цъфти 3-4 пъти като първият цветонос е на върха на булбата, а следващите малко по-ниско и така в горната 1/3 на стъблото на булбата, цветоносите са гроздовидни и могат да имат от 5 до 40 цвята с разнообразна форма и цвят. Могат да бъдат ароматни и без аромат.

ЖИЗНЕН ЦИКЪЛ

Нова издънка ⇒ Развитие на новата издънка ⇒ Формиране на псевдобулба ⇒ Цъфтеж на псевдобулбата

Новите издънки прорастват от определени пъпки съсредоточени в основата на булбата. Или в областта на членчетата на псевдобулбата на мястото където се крепи листото на растението. Можете да видите с невъоръжено око тези пъпки, ако се вгледате внимателно в основата на псевдобулбите. Пъпките на членчетата обаче трудно можете да различните. Издънка от пъпка в основата е с много повече шансове за стабилизиране и развитие от издънка от пъпка на членчето на псевдобулбата.

Именно затова най-често тези издънки от основата се смятат за нови издънки или кейки на орхидеята. А всички други се наричат просто детки или израстъци. Издънките винаги се развиват стабилно и цъфтят като по часовник, докато с детките никога не може да си сигурен. Може да се стабилизират и цъфнат, а може да останат слаби и хилави.

ТЕМПЕРАТУРА

Dendrobium Typ „phalaenopsis“ са едни от най-непретенциозните и лесно приспособими орхидеи. Могат да виреят при температури от 10-12 °C и до 37-42 °C. Но да може без вреда за състоянието си, да понася някакви температури и предпочитанията да расте при определени температури са две съвсем различни неща.
ИДЕАЛНИЯТ температурен режим е умерено-топъл в повече към умереността. Ако отглеждате орхидеята при добра осветеност и температурен диапазон + 18 °C до + 24 °C, то тя постоянно ще расте и ще цъфти. Това са идеалните температури и тези, към които трябва да се стремите. Разбира се, не всеки може да организира такива условия за своя дендробиум, но няма нужда от паника. В упоменатите температурни диапазони, тя ще се развива и ще цъфти, но по-бавно.



При отглеждане на орхидеята на прозоречен перваз основен проблем са нощните, а не дневните температури. Dendrobium Typ „phalaenopsis” като болшинство тропически орхидеи е в състояние да расте в следните режими на отглеждане и способността лесно да се пренастройва е заложена естествено във всички представители на въпросната група.

•   в оранжерия, зелена къща, орхидариум и други в условия на повишена влажност
•   при понижена влажност подобно на периодите на засушаване в природата, когато е топло и сухо понеже няма дъждове — т.е. на обикновен перваз

Основната разлика на двата горни режима се състои в следното – при влажност на въздуха 70% (C3 / C4 ФОТОСИНТЕЗА), орхидеята през деня улавя и започва да преработва веднага и въглеродния диоксид (CO2), който и е необходим за създаване на нови клетки. При понижена влажност на (САМ ФОТОСИНТЕЗА), устиците, през които се извършва газообмена са затворени през деня и затова обмена се извършва само в нощно време. По-точно през нощта растението само акумулира въглеродния диоксид, а през деня го преработва. Във втория случай двата процеса на поглъщане и преработка са разделени по време и затова процесите на развитие на орхидеята се извършват по-бавно.

Влажността на въздуха не е единственият фактор, който влияе върху фиксацията на въглеродния диоксид. При CAM ФОТОСИНТЕЗАТА съществена роля играе и температурата. Тя в никой случай не трябва да е 22-24 °C, иначе CO2 няма да се акумулира и нощта ще мине напразно. Именно това е причината, поради която се препоръчва орхидеите в домашни условия да се отглеждат като им се осигурят колебания/разлики между дневните и нощните температури. Т.е. да уточним – не е толкова важно колко са градусите през деня, важно е през нощта температурите да варират между 22-24 °C, а най-добре 18-20 °C.
СВЕТЛИНА

Пристрастията на растенията към светлината в групата доста варират. Например, ако в растението е намесен Dendrobium bigibbum, за хармонично развитие бихме ви препоръчали източно или югоизточно изложение. Орхидеите с зелени и жълти цветове са малко капризни и изискват повече осветеност, защото в тях са намесени други природни орхидеи-родители. Ако жилищните ви условия позволяват опитайте да експериментирате като сменяте разположението на цветето – южно, западно или източно и изберете най-подходящият според вас вариант.

Южното и западното изложения са подходящи за всички цветя, но бъдете умни в използването им. През пролетта и лятото интензивността на светлината при такова разположение е много висока и някои хибриди могат не само да променят цвета на листата си, но и да прегорят от обедните слънчеви лъчи. Това особено ако сте ги позасушили дендра. В такъв случай потърсете място на перваза, където слънчевите лъчи попадат сутрин до към 11:00. Като компромисно решение можете да използвате лека завеса или да разположите растението на 1,00-1,50 метра от прозореца навътре. Можете да сменяте мястото на отглеждане на цветето според сезона.

Есента и зимата – на юг
Пролетта и лятото – на изток



СЕВЕРЕН прозорец – не е подходящ за всеки хибрид Dendrobium Typ „phalaenopsis”. Подходящо е изложението за хибриди с бяла и нежнорозова окраска. Ако орхидея разположена на северен прозорец не цъфти 18-20 месеца, ще се наложи или да смените месторазположението й, или да добавите допълнително осветяване с фитолампи.

СУБСТРАТ

Dendrobium Typ „phalaenopsis” се отглежда или посаден в субстрат, или качен на блок. Начинът зависи само от вашите предпочитания. Ако го отглеждате в саксия, за субстрата е подходяща смеска от борова кора, торф, сфагнум, перлит, въглища, корк и други материали. Ако отглеждате орхидеята на южни и западни прозорци, където е по-топло, направете субстрата по-влагопоемащ като добавяте повече торф и сфагнум. Ако обаче дендрите ви са на източни и северни прозорци, използвайте субстрат основно от борови кори едра фракция или пенопласт.
Ако решите да купувате готов субстрат, но ви смущава количеството торф в него, не бързайте да го премахнете. Той е добавен, защото се предвижда че орхидеите ще бъдат поливани с чешмяна вода с определено и често високо рН, което не се харесва много на растенията. Торфът ще подобрява качествата на водата като го снижава.

Избирайте саксии според количеството корени. Нека те влизат свободно, а отстрани има още един два пръста свобода. На дъното може да сложите камъни, които ще осигурят добър дренаж и стабилност на саксията. Сложете растението в средата, защото то ще нараства радиално. Можете да въртите саксията към светлината, защото е възможно булбите да се накланят към нея.

ПРЕСАЖДАНЕ

Dendrobium Typ „phalaenopsis” няма нужда от често пресаждане. Затова предприемайте тези действия само ако имате силно засоляване на субстрата, което се получава при 2-3 години поливане с чешмяна вода. При уплътняване на субстрата, особено ако има високо или ниско  pH (при норма от 5,5 до 6,5). Освен това при силно разлагане на корите или когато саксията е действително тясна за растението (видимо булбите излизат навън от краищата). Най-подходящият период е, когато издънките нараснат до 5 см и започнат да нарастват собствени корени.

ВЛАЖНОСТ НА ВЪЗДУХА

Не зная защо, но като чуем орхидея веднага си представяме тропиците с високата въздушна влажност. С това е наистина трудно да се спори, защото по-голяма част от орхидеите наистина са с родители растящи из тропиците. Разбира се има разлика, защото има тропически зони, в които вали за кратко и така цяла година – по този начин има постоянна висока влажност. Но има и други зони, където се сменят много влажни с много сухи сезони и там растенията са се нагодили към тази смяна на условията. Те могат и с висока въздушна влажност, но могат и без нея.

Изучаването на орхидеите не тъпче на едно място и днес вече е известно, че около 75% от известните видове орхидеи могат да превключват процеса си на фотосинтеза от състояние C3 / C4 в CAM. Това се случва като резултат от ориентиране в ситуацията според измененията в климата от влажен в сух и обратно.

Хибридите Dendrobium Typ „phalaenopsis”, макар и да наброява сред родителите си огромно разнообразие от растения, всички те практически са природни видове растящи в климатични зони, където дневната влажност не превишава 50-55%. Влажността се повишава основно нощем. Екстремално влажният им сезон продължава 2 месеца, когато вали често и обилно и тогава дневната влажност скача на  70-80%. Затова тези растения прекрасно се адаптират към нашите домове. Можете да бъдете сигурни, че растения, които не са способни да съществуват при понижена влажност просто няма да се срещат лесно по магазините и оранжериите. Обикновено те са за колекционери и върху етикетите им е ясно отбелязано какви точно условия изискват и че са подходящи само за оранжерии, зимни къщи и орхидерариуми.  Сред хибридите на Dendrobium Typ „phalaenopsis” няма такива капризни орхидеи.

 

Влажността на въздуха, както и температурата има пряко влияние върху развитието на орхидеята, като й помага да ускори или забави някои процеси.

Растението е така устроено, че по време на развитието си не само поглъща необходимото за развитието му количество влага, но и изпарява от повърхността на своите листа и псевдобулби. Основен фактор на този процес е слънцето, което прогрява орхидеята и в следствие на това се стимулира изпарението на влагата.  При температури от 18 до 22°C и редовно поливане, този процес протича съвсем нормално като част от водата се поглъща от корените, а друга част се изпарява от листата и псевдобулбите. При по-високи температури скоростта на „изпиване” на водата от корените се забавя. А при температури над +35-37 °C практически спира изцяло.

Обаче при тези температури активното изпарение на влагата продължава и даже увеличава скоростта си до такива темпове, че те започват да изглеждат като повехнали. Това се случва, защото корените са престанали да усвояват водата и тя практически повече не постъпва към цветето. Ако въздушната влажност около цветето е над 50%, този процес на изпарение на влагата леко се забавя, с което се поддържа нужният баланс на влагоприемане и влагоотделяне на цветето. Общо взето изводите са, че при температурен диапазон от 16-28 °С орхидеята може спокойно да бъде отглеждана с нормална стайна влажност на въздуха.

За повишаване на въздушната влажност на въздуха ОКОЛО растението (да не се бърка с повишаване на въздушната влажност в помещението), може да използвате овлажнител на въздуха или да направите конструкция от тава с влажен керамзит (пясък, торф или др. подобни материали). Под въздействие на слънчевите лъчи влажният керамзит се нагрява и започва да изпарява влага, повишавайки въздушната влажност около орхидеята. Можете под тава да разположите нагревател или да я сложите на перваз върху парно.

ПОМНЕТЕ, че при допълнително овлажняване на въздуха трябва задължително да проветрявате помещенията, тъй като застоелият въздух способства развитието на гъбични и бактериални инфекции.

ПОЛИВАНЕ

Честотата, поливането и количеството вода, с която се полива пряко зависят от  температурата на помещението и осветеността – колкото е по-топло и светло, толкова по-често и обилно трябва да поливате. Яркото слънце провокира ръста на новите клетки, които изискват и повече влага. Обратно – при по-слаба осветеност нуждата от влага намалява. А в зимно време, когато денят е къс и дневната светлина слаба, растението може да не бъде поливано въобще.

ВАЖНО е да помните следното. Без значение дали поливате цветето или не, веламенът поема влагата, но тя не постъпва по-навътре. Влагата стои там няколко дена и при добра вентилация се изпарява. Когато обаче тя не се изпарява, тя нарушава стените на клетките на корените и предизвиква гниене. Можете да допуснете грешка и да поливате по-често през пролетта или лятото – орхидеята няма да пострада много. Но ако направите същото есента или зимата, можете да си създадете проблеми. Общо взето тук важи правилото – по-добре да засушите, отколкото да преполеете.

Поливайте с мека филтрирана вода или престояла. Можете да използвате смес от дестилирана и чешмяна вода в съотношение 1:1. Когато използвате чешмяна вода помнете, че по-добре да използвате топлата вода, която е с по-малко примеси, за да прави варовикови отложения по тръбите и съответно нивата на нейното рН не са толкова високи.

Поливайте орхидеята с топъл душ – от 30-35 °C, – това имитира тропическите дъждове. Освен това отмива мръсотията по листата и така благоприятства газообмена, освен това имитира идеално тропическите дъждове и спомага бързото развитие на растението.  Многогодишната практика е показала, че използването на подобен топъл душ стимулира също и цъфтежа. Запомнете обаче, че субстрата трябва много добре да просъхва между поливанията, но в летните периоди не организирайте продължително засушаване – това ще се отрази лошо на корените.

КОЛКО ЧЕСТО ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПОЛИВАНО РАСТЕНИЕТО?
Отговорът е, че между поливанията трябва да бъде изпита цялата влага от субстрата и той трябва да стане сух. Поливане, когато около корените има все още влага е безсмислено.  Много фактори влияят на скоростта на „изпиване” на водата – светлина, температура, състав на субстрата, влажност на въздуха и др. Затова да се ориентирате според някакво точно количество дни е безсмислено. Може заради мрачните дни един път орхидеята да изпие влагата за 7 дена, а след това заради слънцето да е жадна след 2 дена. В студените дни пък просъхването може да отнема и по 20 дена.

Най-добре да използвате метода на бамбуковата/дървена пръчка. Бучнете я в субстрата близо до основата на растението, така че да е изцяло В субстрата. Когато искате да поливате, я извадете и проверете състоянието на субстрата. Основно се ориентирайте по мястото, където е средата на саксията, защото дъното и горницата на орхидеята ще просъхват по-бързо. Затова ако се ориентирате само по състоянието на най-горния или най-долния слой на саксията рискувате да сгрешите.

ПОМНЕТЕ, че всичко трябва да е своевременно, а не да морите вашето цвете от преполиване или обратното от жажда. Бъдете умерени.

ПОДХРАНВАНЕ

По време на активното развитие, нова издънка на орхидеята подхранвайте на всяко трето поливане с ½ концентрация, указана на опаковката на торта. Корените на Dendrobium Typ „phalaenopsis”  са много чувствително към торовете и могат лесно да почернеят и изсъхнат. Затова освен чрез поливане, може да правите и листно подхранване с много силно разредена тор като опръсквате листата на растенията. Най-добре да редувате двата метода. Използвайте само специални торове за орхидеи. Другите торове не са предназначени за такъв тип субстрат и се отлагат в кората предизвиквайки обгаряне на корените. В случая предпочитайте тип зелен кристалон или универсална тор с показатели NPK = 3-3-3 или 8-8-8. Ако не разполагате с такава, подхранвайте с тор с повече азот по време на вегетационния период – при поява на издънки и порастването им, а когато издънката достигне ½ от нормалния си ръст, торете с тор с повече Фосфор.

ОПРЪСКВАНЕ

Да опръсквате своя дендробиум, за да може вероятно да се повиши въздушната влажност около растението е леко безсмислено. Преди да вземете пулверизатор прочетете следното:

ОПРЪСКВАНЕ НА ВЪНШНИТЕ ЧАСТИ НА РАСТЕНИЕТО е предназначено да ги охлажда в топло време. Да се практикува през зимата е безсмислено още повече може да доведе до нагниване. Дори лятото трябва да опръсквате много внимателно, защото ако орхидеята се намира на слънце това може да доведе до прогаряния по листата.

ОПРЪСКВАНЕ НА ВЪТРЕШНИТЕ ЧАСТИ НА ЛИСТАТА – там са разположени устиците, чрез които се извършва газообмена и това опръскване, може да провокира тяхното отваряне за някаква част от време през деня. Затова такова опръскване би имало смисъл при наистина добро осветление. Именно тогава получените газове ще бъдат преработени и усвоени за образуването на нови клетки.

ПЕРИОД НА ПОКОЙ

Dendrobium Typ „phalaenopsis” са едни от най-лесно отглежданите орхидеи, защото нямат период на покой. Те цъфват веднага след като оформят псевдобулбата си. Някои орхидеисти могат да ме опровергаят с информация, че често ново формираната булба не започва да цъфти веднага. Личният опит е нещо важно, наистина, но трябва да знаете, че в тази орхидея генетически е заложено при оптимални условия да цъфти 12 месеца в годината без почивка. Тя ще цъфва от всяка ново формирана булба и е възможно да образува дори повече от един цветонос.

Единственият възможен период на покой е зимният, който е предизвикан от понижаването на температурите и намаляването на светлината заради естеството на сезона. Dendrobium Typ „phalaenopsis”, като всяко друго растение има собствена „светова“ граница над която се развива нормално и под която процесите в растението се забавят и то просто „заспива”.
Този „сън” е тип анормално състояние и си има негативните последствия върху цветето. Примерно сте забелязали, че на едно здраво цвете изведнъж започват да му гният корените. Веднага се замисляте дали много и често не сте го поливали. Правилния отговор е, че спящото растение не усвоява водата, тя се натрупва и корените загниват. Т.е. вие в определен аспект сте го преполели. Корените на спящата орхидея не поемат вода, водата прониква под веламена, но не бива усвоявана. Тя се задържа там за дни като нито може да бъде изпита, нито изпарена заради малката осветеност и хладните условия, вентилацията на субстрата не е толкова бърза и в резултат стените на клетките на корените се разрушават и корените започват да нагниват. Т.е. в такъв период орхидеята не трябва да бъде поливана въобще.

Как да разберете че вашата орхидея е заспала:
•   не растат нови крайчета на корените
•   няма нови издънки и листа
•   няма цветоноси

Ако вашата орхидея е заспала то вие:
•   не я поливате
•   не я торите
•   дръпвате я по-надалеч от отоплителните уреди, за да може тя да не отделя влага, защото в процес на спане не може адекватно да я възпълни.
•   в идеални условия я държите при температура не по-висока от 16-20 °С

Режимът на поливане може да бъде възстановен, когато забележите първите признаци на някакъв ръст или развитие.

ЦЪФТЕЖ

Представителите на тази група могат да цъфтят по всяко време. Но повече предпочитат периода от март до септември. Продължителността на цъфтеж зависи много от сорта на орхидеята. Но най-краткото са 3 месеца, а най-продължителното 7 месеца.

СЛЕД ПРЕЦЪФТЯВАНЕ

След прецъфтяване махат цветоноса на дендробиума и при необходимост го пресаждат като го държат сух за няколко дена, за да засъхнат нараняванията по корените и растението да се аклиматизира.

РАЗМНОЖАВАНЕ

В домашни условия се размножава вегетативно чрез делене на растението. Обезателно във всяка отделена част да има поне по 3 булби или 2 булби и нова издънка. На членчетата на псевдобулбите също могат да се образуват детки. Всяко от тях потенциално има възможност да стане ново растение. В момента, в който започнат да прорастват корени на детката и достигнат дължина 3-5 см, тя може да бъде отделена от майката. Най-добре е обаче да отделите изцяло булбата на майката, защото детката ще изпита затруднения в развитието си, а булбата ще бъде така необходимият й резервоар. Мястото на среза на старата булба обработете срещу загниване. Ако детката е с неудобна ориентация, сложете старата булба хоризонтално.

Ако растението ви разполага с много стари булби, които не са цъфтели многократно, можете да ги стимулирате да пуснат детки. Най-лесният вариант е на снимката – отрязвате старата булба, обработвате края на среза и я поставяте в стъклена чаша с вода. Задължително е водата да се подменя всяка седмица, а от време на време булбата да бъде изсушавана, за да не нагние. Въобще не е задължително да държите булбата постоянно във вода. Можете на 5-7 дена да я потапяте за няколко часа. Но издънки ще имате във всички случаи. Обикновено издънките се появяват след 10-20 дена дори през зимните периоди.

Можете да сложите булбата в импровизирана оранжерия и върху влажен мъж. Този топъл и влажен климат ще способства по-бързото прорастване (за 3-4 дена) на издънките.
В оранжериите се прилага още меристемно и семенно размножаване в специални хранителни среди.

ОТГЛЕЖДАНЕ НА ОТКРИТО

От май до септември е възможно дендробиумът да бъде отглеждан на открито – на балкон или в градина, защото там ще му бъдат осигурени естествените температурни разлики между дневните и нощните температури. Обезателно избирайте място защитено от преки слънчеви лъчи и дъждове.

КАК ДА СЕ ГРИЖИМ ЗА НОВОЗАКУПЕНО РАСТЕНИЕ

Dendrobium Typ „phalaenopsis“ може да бъде купен по всяко време на годината. Ако сте го получили в студените годишни месеци, не се притеснявайте, ако хвърли пъпки. Ако сте го получили през топлите периоди също можете да получите няколко неприятни изненади.
Както сте забелязали в магазините, растенията стоят обикновено на 2-3 метра навътре от прозорците или са на изкуствена светлина. Орхидеята се пренастройва на тази светлина и ако след закупването веднага я сложите на осветено от пряко слънце място и още повече неполята, тя ще изпадне в голям стрес и бързо ще прецъфти.

Новата орхидея е най-добре да бъде под карантина за определено време по причина, че може да е болна или да има вредители по нея. За съжаление статистиката го потвърждава – че за времето на престоя си в магазина до 50% от орхидеите са нападнати от вредители като щитовидна въшка или памуклийки. Дори ако не са видими с просто око първите дни, това нищо не означава. Това е, защото често върху частите на растението младите вредители са незабележими и стават видими едва след 2-3 седмици. Оглеждайте се редовно за лепкави петна по стъбла и листа.

Ако новозакупеното растение цъфти, не го слагайте веднага на перваз. Може да го дръпнете на метър навътре. Продължителността на цъфтежа не е показателна, защото вие нямате информация кога точно е цъфнало вашето растение.

Когато растението прецъфти, може да го пресадите. Първо ще огледате корените, после ще подмените субстрата, ако има отложения и други. Никога не знаете колко време растението е расло в този субстрат и той може да се налага да бъде подменен.

Освен това понаблюдавайте растението, за да си оформите мнение на какъв етап на развитие е. В зависимост от това ще координирате грижите си впоследствие.

АКО ОРХИДЕЯТА НЕ ЦЪФТИ

Това може да бъде обусловено от няколко причини:
•   НЕДОСТАТЪЧНО СВЕТЛИНА: Както вече споменахме орхидеите от група Dendrobium Typ „phalaenopsis” са различни, но първородителят им е светлолюбивият Dendrobium bigibbum. Ако вашата орхидея не цъфти след 18-20 месеца отглеждане значи трябва да смените мястото й или да започнете да я до осветявате с ФИТОЛАМПИ.

•   ПРЕКАЛЕНО ВИСОКИ НОЩНИ ТЕМПЕРАТУРИ: За успешно отглеждане на перваз и нормална фотосинтеза, температурата е желателно да не надвишава +24 °C. За сравнение при нощни температури от 16-18 °C от растението ще бъде обработен 2,5 пъти повече въглероден диоксид по сравнение със случаите, ако нощните температури са 20-21°C. За сравнение отново, ако нощните температури са + 24 °C, то при тях ще се усвои 5,2 пъти по-малко въглероден диоксид нужен за строеж на нови клетки, включително и тези на цветоносите. А когато през нощта е прекалено горещо, то тогава обработеният газ ще стига едва за подкрепяне на самото растение и издънките му, и няма да остава за формиране на цветоноси.
Опитайте да оставяте орхидеята за 15-20 дена за през нощта само на балкон при нощните температури 16-18 °C – ще бъдете учудени от поява на цветонос. Това е трик използван от много орхидеисти, за да накарат дендробиумът си да цъфне. Можете да експериментирате, но не забравяйте че при хладно отглеждане и поливанията трябва да бъдат намалени, така че субстрата да просъхва основно и дори да постои сух 2-3 дена между поливанията.

•   ДРУГИ ПРИЧИНИ като лошо подхранване или невъзможност на корените да усвояват подаваните хранителни вещества и елементи: При поливане с чешмяна вода след около 5-6 месеца субстрата се разваля и така средата на корените се влошава. Отлагат се соли, които пречат на корените да усвояват торта, микроелементите и други полезни за растението вещества. Повишава се киселинността на субстрата, умират полезните за преработка на микроелементите микроорганизми. В резултат растението забавя развитието си, не цъфти и му се влошава състоянието. Ако поливате с чешмяна вода, то е желателно да го пресаждате с подмяна на субстрата всеки две години. Друг вариант е да купувате дестилирана вода и да потапяне орхидеята за няколко часа в нея, за да можете поне частично да промиете вредните отложения.





ДЕНДРОБИУМ ГЛОМЕРАТУМ


линк към документа

https://docs.google.com/document/d/1GuVWrD2fjSY_Fgm-xuTsdo2cV_KD … YycEx0QCRnLJ4/pub

DENDROBIUM GLOMERATUM
http://www.orchidee.ws/orchideen/dendrobium/glomeratum/glomeratum.htm
Превод Renia Ge
 
ОБЩИ СВЕДЕНИЯ
В естествена среда Dendrobium glomeratum - Дендробиум гломератум се среща в Индонезия. Той е епифит, растящ по дърветата на 1200 метра надморска височина.
-   Псведобулбите са дълги и тънки, стърчащи нагоре и много пълно притиснати една към друга. Могат да достигнат дължина 70 см.
-   Листата са тъмнозелени, но  при огряване от слънце могат да добият червеникав оттенък или червеникави жилки. Те са ланцетни, кожести с дължина обикновено 8-10 см и ширина 3 см.
-   Цветоносите са къси, появяват в горната трета част на стъблата на булбите, като булбите обикновено са на възраст над 2 години. Имат от 1-6 цвята.Цветовете са червеникави с лилави жилки и диаметър около 8 см.  ( тук следва описание на цвета,  което няма да правя. За справки вижте на линка)
Други имена на същата орхидея са : Coelandria glomerata, Chromatotriccum crepidiferum, Chromatotriccum sulawesiense, Dendrobium crepidiferum, Dendrobium sulawesiense, Pedilonum crepidiferum и Pedilonum glomeratum

ТЕМПЕРАТУРА – този вид орхидеи се отнасят към умерено-топлолюбивите растения и изисквал следните целогодишни условия :
Зимата -  10-18 °C
Лятото - не по висока от + 37 °C;
За да отглеждате успешно Dendrobium glomeratum в домашни условия е необходимо нощната температура да е 3-5 °C по-ниска от дневната. Например- денем + 30 °C, през нощта 25-27 °C. Тези температурни разлики са един от основните фактори стимулиращи цъфтежа на орхидеята.
СВЕТЛИНА – Dendrobium glomeratum обича ярката слънчева светлина и може спокойно да понесе преки слънчеви лъчи (до 55.000 Лукса),. В такава ситуация листата и булбите на цветето добиват червеникав оттенък. Можете да го разположите с южно, източно или западно изложение. Ако го оставите на северен перваз ще се развива добре на листа но няма да цъфти. В такава ситуация ще се наложи да добавите изкуствено доосветяване.Подробно за осветяването при орхидеите тук:
http://www.orchidee.ws/anfanger/licht/licht.htm

СУБСТРАТ – Тези орхидеи обикновено се отглеждат в пластмасови или керамични саксии, а може да използвате и дървени окачващи се кошници. Може да отглеждате и върху блокове. Като субстрат са подходящи смеси от кори, торф и сфагнум. Възможно е да го отглеждате и само в мъх или другата възможност е като слагате на слоеве мъх и кори ( отдолу 1/3 чисти кори, отгоре 2/3 мъж) . Когато ги отглеждате на блок за предотвратяване на бързото просъхване е желателно между корените на орхидеята и кората на блока да закрепите тънък слой мъх, а отгоре върху корените също може да поставите жив или сух сфагнум.

ПРЕСАЖДАНЕ - Dendrobium glomeratum няма нужда от често пресаждане . Затова предприемайте тези действия само ако имате силно засоляване на субстрата което се получава при 2-3 години поливане с чешмяна вода. При уплътняване на субстрата особено ако има високо или ниско  pH  (при норма от 5,5 до 6,5). Освен това при силно разлагане на корите и или когато саксията е действително тясна за растението ( видимо булбите излизат навън от краищата) . Най-подходящ период е когато издънките нараснат до 5 см и започнат да нарастват собствени корени.

ВЛАЖНОСТ НА ВЪЗДУХА – Там където вирее Dendrobiuum glomeratum (Индонезия) относителната влажност на въздуха рядко е под 70%. Не трябва да се забравя обаче че растенията са епифити и са по голи корени – растат по дърветата оплетени в клоните и получават влага за сметка на относителната въздушна влажност от морето наоколо. Това поддържа и овлажняването на растенията в периодите в които не вали. Тъй като при домашното отглеждане в кори корените на орхидеята често са влажни заради наличния субстрат, нуждите от висока въздушна влажност значително се понижават, а в много случаи дори допълнителното оросяване или влага биха загнили не само корените, но и а основите на псевдобулбите.

Растението е устроено така, че за да се развива нормално то не само абсорбира влага с корените си но и активно я изпарява чрез повърхността на листата и на псевдобулбите си. Основен фактор на този процес е слънцето което прогрява орхидеята и в следствие на това се стимулира изпарението на влагата.  При температури от 18 до 33 °C и редовно поливане този процес протича съвсем нормално като част от водата се поглъща от корените а друга част се изпарява от листата и псевдобулбите. При по-високи температури скоростта на „изпиване” на водата от корените се забавя. А при температури над + 35 °C практически спира изцяло.

Обаче при тези температури активното изпарение на влагата продължава и даже увеличава скоростта си  до такива темпове че те започват да изглеждат като повехнали. Това се случва защото корените са престанали усвояват водата и тя практически повече не постъпва към цветето. Ако възд. влажност около цветето е над 50% този процес на изпарение на влагата не е толкова забързан и така се поддържа нужния баланс на влаго-приемане и влаго-отделяне на цветето. Общо взето изводите са че при температурен диапазон от 16-28 °С орхидеята може спокойно да бъде отглеждане с нормална стайна влажност на въздуха.

За повишаване на въздушната влажност на въздуха ОКОЛО растението ( да не се бърка с повишаване на възд.влажност във помещението ) може да използвате овлажнител на въздуха или да направите конструкция от тава с влажен керамзит ( пясък или торф или др. подобни материали) . Под въздействие на слънчевите лъчи влажния керамзит се нагрява и започва да изпарява влага, повишавайки възд.влажност около орхидеята. Можете под тава да разположите нагревател или да я сложите на перваз върху парно.

 
ПОМНЕТЕ че при допълнително овлажняване на въздуха трябва задължително да проветрявате помещенията, тъй като застоелия въздух способства развитието на гъбични и бактериални инфекции.
 
ПОЛИВАНЕ : Честотата и поливане и количеството вода с която се полива пряко зависят от  температурата на помещението и  осветеността – колкото е по-топло и светло, толкова по-често и обилно трябва да поливате. Растения отглеждани на блокове трябва да бъдат поливани ежедневно сутрин, за да може във втората половина на деня корените да изсъхнат. За орхидеи отглеждани в саксии трябва да помним, че излишната вода не трябва да се задържа в саксията, а свободно да изтича навън през предвидените отвори. В противен случай при задържане на вода може да се получи нагниване на корените и долната част на растението.

НАЧИН НА ПОЛИВАНЕ : Поливайте орхидеята с топъл душ – от 30-35 °C, – това имитира тропическите дъждове. Многогодишната практика е показала, че използването на подобен топъл душ стимулира бурното развитие, а също и цъфтежа при орхидеите. Запомнете обаче, че субстрата трябва много добре да просъхва между поливанията, но в летните периоди не организирайте продължително засушаване– това ще се отрази лошо на корените.

ПОДХРАНВАНЕ :  По време на активното развитие нова издънка на орхидеята подхранвайте на 10-15 дена в концентрация указана на опаковката на торта. Освен чрез поливане може да правите и листно подхранване с много силно разредена тор. Най добре да редувате двата метода. Използвайте само специални торове. В случая предпочитайте тип зелен кристалон или универсална тор с показатели  NPK = 3-3-3 или 8-8-8.  Ако не разполагате такава, подхранвайте с тор с повече азот  по време на вегетационния период -  при поява на издънки и порастването им до 1/2 от нормалния й ръст. След това преминете на подхранване с тор с повече К и Р.

ПЕРИОДИ НА ПОКОЙ : Dendrobium glomeratum  няма периоди на покой, не са му необходими такива нито за отдих нито за стимулация на цъфтежа. Разбира се с намаляване на продължителността на деня през есента и лекото застудяване количеството на поливане и честотата му леко се намаляват, но това е само защото корените поемат по-малко вода и листата изпаряват по малко влага. Но това не може да бъде охарактеризирано като пълноценен период на покой.

ЦЪФТЕЖ : Този дендробиум може да цъфти целогодишно, но предпочита есента и пролетта.
Причини за НЕцъфтеж на Dendrobium glomeratum  
-   не му стига светлина
-   има нещо обезпокоително в състоянието му -  например проблеми  с корените
-   липса на необходимите му температурни разлики
-   прекалено високи температури на отглеждане ( примерно обдухване от климатик или парно )

СЛЕД ПРЕЦЪФТЯВАНЕ: отрежете цветоноса на Dendrobium glomeratum и при необходимост пресадете и ако това се налага спрете да поливате като държите орхидеята напълно суха за определено време, за да може да не нагния евентуалните наранявания следствие от пресаждането.

РАЗМНОЖАВАНЕ: В домашни условия се размножава само и единствено вегетативно- т.е. чрез делена на цялото растение. Обезателно във всяка отделена част да има поне по 3 булби. В оранжериите се извършва размножаване чрез семена или меристемно размножаване.

ОТГЛЕЖДАНЕ НА ОТКРИТО : от средата на май до средата на септемрви може да отглеждате орхидеята на открито- балкон, тераса, градина. Именно по този начин ще й осигурите необходимите й температурни разлики между дневни и нощни температури., като по този начин ще стимулирате цъфтежа й. Изберете място защитено от преки слънчеви лъчи, ветрове и дъждове. Отглеждайки Dendrobium glomeratum на открито ще получите едно бързо развиващо,  здраво и цъфтящо растение.
Въз основа на Dendrobium glomeratum са били създадени следните хибриди
-   Dendrobium Go Secret = Dendrobium arcuatum x Dendrobium glomeratum
-   Dendrobium Hsinying Chrysopense = Dendrobium glomeratum x Dendrobium chrysopterum
-   Dendrobium Hsinying Glomo = Dendrobium glomeratum x Dendrobium mohlianum
-   Dendrobium Hsinying Sean = Dendrobium sanderae x Dendrobium glomeratum
-   Dendrobium Pink glow = Dendrobium glomeratum x Dendrobium lawesii
-   Dendrobium Valley Isle = Dendrobium victoriae-reginae x Dendrobium glomeratum




Виж целия пост
# 731
Благодаря за труда, който си положила, има ли възможност в началото на темата също да се упомене , за да несе загуби този пост
Виж целия пост
# 732
Благодаря за труда, който си положила, има ли възможност в началото на темата също да се упомене , за да несе загуби този пост

 Hug

Да ще го кача и там като завъртим новата тема , защото тук междинни корекции по първа страница не може да се нанасят..
а тези които са в ФБ копието на тази група също ги има качени на файлове в начален пиннат пост!
Виж целия пост
# 733
Благодаря, Ренка!   bouquet
Вижда се и от линковете. Преведено, оформено, информативно. Чудесно е. Благодаря за труда ви!
Виж целия пост
# 734
Благодаря за труда, който си положила, има ли възможност в началото на темата също да се упомене , за да несе загуби този пост

 Hug

Да ще го кача и там като завъртим новата тема , защото тук междинни корекции по първа страница не може да се нанасят..
а тези които са в ФБ копието на тази група също ги има качени на файлове в начален пиннат пост!

Благодаря за труда, много полезна информация  Hug
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия