БДС или фонетика?

  • 39 266
  • 401
# 135
Абе, нямам нищо против, каквото и да учат - дали ще учат един ден фонетиката, или БДС в час, все ще е нещо. Нас да не би някой да ни е учил. Взимаш си компютър и се самообучаваш.
Виж целия пост
# 136
Учила съм машинопис, обаче още тогава БДС ми беше неудобен. Ето, и сега поглеждам - Е оборотное е в средата като много използвана буква!!! Май не е БДС, а е бил с руски уклон!
Пиша си на фонетика и това е.
Виж целия пост
# 137
Определено е с руски уклон. Може би клавиатурите на пишещите машини с кирилица отпреди век и половина да го е нямало.
Виж целия пост
# 138

Кукумицинка, как си измери скоростта на мислата Grinning?

"Измерила" е силно казано  Laughing Просто съм забелязала, че се бавя грубо 2 пъти повече, когато трябва да обмислям какво да напиша, отколкото когато преписвам нещо в стил speed typing test, а обикновено се налага да мисля. При другите хора, като махнеш от диктуването "ъъъъ", "така да се каже", "в смисъл" и прочие паразитизми, също се оказва, че обикновено диктуват с достатъчно ниска скорост, за да успее да ги запише и неособено бърз писач.
Виж целия пост
# 139
Точно, има разлика дали преписваш, дали ти диктуват, или сам измисляш текста на момента. Аз превеждам, така че губя време в обмисляне на фразата и подреждане на словореда, пиша, трия и т.н. и няма особен смисъл от много бързане - колкото да ми се разбъркват буквите, защото дясната ръка почти винаги удря преди лявата.

И не знам за какви ИТ от 1-ви клас говорите, моята е в 3-ти и нямат нищо подобно. И на компютър още не може да пише. Не мисля и да я препирам, има време, ще се научи.

Виж целия пост
# 140
Учител съм по информационни технологии. Няма изисквания относно това, на какъв регистър от клавиатурата ще се учат да пишат учениците.
Лично аз владея машинопис (десетопръстната система) и затова ми е много по-лесно да пиша на БДС, но не задължавам учениците да пишат на нея.
По-важното е да се научат да пишат правилно, като спазват изискванията за набиране на текст (по 1 интервал между думите, също така по 1 интервал след препинателен знак, правила има при кавичките и скобите, дълго и късо тире, абзаци, отстъп за първи ред в абзаца, разстояние между редовете, между абзаците и пр.)
Няма изискване учителят по информационни технологии да владее десетопръстната система.
В българските училища не се изучава информатика в начален и среден курс. Само в 9-ти и в някои профили на 10-ти клас. Има тенденции да започне да се изучава от среден курс, но засега не е въведен този предмет.
Стига сте гадали дали учителят по информационни технологии е неуспял програмист. За какви програмисти да говорим в провинцията...
Учителят по информатика и ИТ е подготвен точно за учител. И мога да ви кажа, че никак не е лесно, особено пък преподаването в профилиращи паралелки, които изучават засилено тези дисциплини. Общо взето, сме минали на самоподготовка, която отнема много време. Доста бързо се сменят учебните програми и компютърните програми и трябва винаги да си в крак.  Пък и да си го преподавал преди година-две, се забравя, особено ако вече има и нова версия на програмата.
Виж целия пост
# 141
Преподавала съм и компютърен машинопис. Има си учебна програма, учебник. Върши същата работа или почти същата и учебник за машинопис на печатна машина. Просто си има упражнения.
За около 7-10 дни по 5-6 учебни часа на ден са достатъчни, за да се изградят двигателни навици и да започне човек да пише без да гледа на БДС. Но е нужно специално да се отдели това време.
В учебната програма в училище не е отделено специално време за овладяване на десетопръстната система. Часовете са малко. Някои ученици с повече практика пишат по-бързо, други - по-бавно, ако не са упражнявали и преди да пишат на клавиатурата.
 В професионалните гимназии по икономика организират състезания за ученици по компютърен машинопис.
Виж целия пост
# 142
А как смяташ – нужно ли е да има в училище специални часове за обучение по компютърен машинопис? И от кой клас е най-добре да се почне?
Все пак да не забравяме, че възрастният човек ползва повече клавиатура, отколкото химикалка. А не всички родители са ССФ и могат да научат децата си на правилата на машинното писане.

Скрит текст:
(Съвсем друг въпрос е доколко самата ССФ ги владее, но... Замълчи, сърце!)
Виж целия пост
# 143
Не смятам, че е нужно за един човек да владее десетопръстната система.
Много хора се справят на фонетиката прекрасно.
По-важното е да пишат грамотно, не само  с оглед на правописните правила, но и на компютърната грамотност, да могат правилно да оформят един текстов документ. Това веднага си личи, ако си се занимавал професионално с текстообработка.
Виж целия пост
# 144
Компютърните технологии се развиват в посока сензорни екрани, умни приложения и интуитивни програми, при които традиционното машинно писане и традиционната физическа клавиатура все повече остават на заден план. Дори и мишката, която по принцип дава една прецизност, която не може да се постигне с тъчпад или сензорен дисплей, става все по-ненужна за обикновените потребители, на които не им трябва прецизност в професионален план.
Виж целия пост
# 145
Не смятам, че е нужно за един човек да владее десетопръстната система.
Много хора се справят на фонетиката прекрасно.

Защо ги противопоставяш? На фонетична също може да се пише с десет пръста.
Става въпрос за двигателни умения, които е добре да се овладеят в по-ранна възраст. За самите деца е по-лесно и забавно. Времето на лелките зад гишето, търсещи по половин час нужния клавиш и кълвящи по клавиатурата с два пръста, отминава. Ако тяхното оправдание е, че са се сблъскали на твърде късна възраст с новите технологии, децата ни с какво ще се оправдават?
Да бе, знам, знам, че децата на ССФ, още преди да проходят, са започнали да пишат сонети и есета на таблета, но знам и как голяма част от съвременните студенти не могат да напишат и оформят една курсова работа или реферат.
Нужно ли е в часовете по ИТ, или както там ги водят, децата да цъкат игрички, вместо да оползотворят времето си, научавайки нещо полезно, което ще ползват цял живот?
Виж целия пост
# 146
Студенти като не могат да пишат курсова си е техен проблем. Мен никой не ме е учил и пиша бързо. То от пре'фаленото бг. образование, то това да научат, онова да научат, накрая остават неграмотни, или защо слагаме каруцата пред коня. На студентите по-големия проблем им е какво да пишат в курсовите, не как да го напишат. И на ръка написана да я занесе някой, няма да му я върнат. Като съм започнала да работя с компютър, съм писала с  2 пръста по половин час, та то кой не е. Научих се да пиша бързо от чатове, скайп,  ICQ едно време. Без тренинг, каквито и системи да ползваш, какъвто и курс да караш файда няма.
Виж целия пост
# 147
Всъщност, като лингвист мисля, че и двете системи са неадекватни.
БДС е остаряла, нагласявана да пасва хем на руския, хем на българския.
Фонетиката е някакъв Франкенщайн, ни риба, ни рак, всяка клавиатура с поне 3-4 "дребни" разлики.
Още преди 20 години трябваше да се започне работа за нова клавиатура, която да пасва първо, на българския език и после на английския.
А фонетиката на телефона е едно малко чудо..вище.
Виж целия пост
# 148
Без тренинг, каквито и системи да ползваш, какъвто и курс да караш файда няма.

Откъде знаеш, щом не си учила?
То по твоята логика и от училище файда няма – и без това повечето само са спали в час. И им личи.
Виж целия пост
# 149
Да бе, знам, знам, че децата на ССФ, още преди да проходят, са започнали да пишат сонети и есета на таблета, но знам и как голяма част от съвременните студенти не могат да напишат и оформят една курсова работа или реферат.
Нужно ли е в часовете по ИТ, или както там ги водят, децата да цъкат игрички, вместо да оползотворят времето си, научавайки нещо полезно, което ще ползват цял живот?

Темата нали е БДС или фонетика? Предполага се, че в случая все едно от двете учат, вместо да цъкат игрички. Не определям БДС като нещо полезно, което ще ползват цял живот, след като наистина си има техника за писане и на фонетична кирилица, и на различни видове латиница. Оформянето и структурирането пък няма нищо общо със скоростта на писане, с БДС или с фонетичната кирилица. Вече за съвсем друг набор от умения говорим, които се преподават задължително поне на минимума, но умението за такива неща идва с практиката, няма как суха теория да ти преподават няколко часа, никога да не си го практикувал, и години след това да си мислиш, че всичко знаеш и го можеш добре и бързо, понеже си го учил "едно време". Първата курсова ще я напишеш по-бавно, може да ти отнемат време таблици, диаграми и чертежи, може да имаш проблеми с оформлението - да знаеш какво искаш, но не и как да го постигнеш, но с практиката и с опитването уменията се подобряват.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия