Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 205 751
  • 837
# 825
Здравейте! Интересувам се за дете със СОП в 6 клас, което в момента се обучава в клас на равно с другите деца, но ползва подкрепа от ресурсен, логопед и психолог. Детето се справя с учебния материал,  но не се разбира със съучениците  си. От училището ми предлагат  да мине на индивидуално обучение  т.е да се обучава в училище но  да има по малко часове, като се преподава основния материал по дадения предмет. Обясниха ми, че ще е на количествено оценяване , както до сега и единственото по което ще се отличава дипломата от тази на дете в норма ще е хорариума, който никой не гледал. Ще може да се яви на НВО и да си кандидатства по реда, които е за всички. Моля, ако има родители минали по този път да ми пишат дали това реално е така. Защото не ми звучи логично едно дете да учи по малко а реално да получи диплома с равни права на тази която се получа при нормалното обучение .
Виж целия пост
# 826
Здравейте! Интересувам се за дете със СОП в 6 клас, което в момента се обучава в клас на равно с другите деца, но ползва подкрепа от ресурсен, логопед и психолог. Детето се справя с учебния материал,  но не се разбира със съучениците  си. От училището ми предлагат  да мине на индивидуално обучение  т.е да се обучава в училище но  да има по малко часове, като се преподава основния материал по дадения предмет. Обясниха ми, че ще е на количествено оценяване , както до сега и единственото по което ще се отличава дипломата от тази на дете в норма ще е хорариума, който никой не гледал. Ще може да се яви на НВО и да си кандидатства по реда, които е за всички. Моля, ако има родители минали по този път да ми пишат дали това реално е така. Защото не ми звучи логично едно дете да учи по малко а реално да получи диплома с равни права на тази която се получа при нормалното обучение .

много зависи какво значи - "не се разбира със съучениците"- Не комуникира с тях или имат други конфликти- агресия караници училището. Бъдете малко по-информативни, защото аз логика в това детето което покрива държавен образователен стандарт да мине на редуцирана програма защото "не се разбира" но да запази нивото си не виждам как да стане, виждам че не е от полза на детето. Как точно не се "разбират със съучениите" та решението да става с цената на бъдещето на вашето дете!  Какво значи не се гледа хорариума. То ако можеше така,  всеки превземащ се родител щеше да е редуцирал програмата на детето си, а то да си получава накрая актуална конкурентна диплома. Виждам че включвате  интуицията за това как ви "лъзгат". Нека видим как да оправим неразбирането със съученици, което е дело на училището вашата класна и училищния психилог най-накрая, а не ваш личен ангажимент,  с потъпкване на вашите и на детето интереси. Ами то дето се казва другата година ви предстои и НВО. Как ще го минете с това редуцирано образование. Няма НВО за сопове с редуциран материал, материалът е един и същ, просто времето за  някои сопове е удължено. Материалът на НВО е за всички покриващи Държавен образователен стандарт. Вашето дете няма да покрива защото ще учи част от материала, а ви предстои кандидатстване в  гимназия и то на база НВО.
Виж целия пост
# 827
Не е задължително да се яви на НВО, за да кандидатства. Детето може да влезе в художествено или музикално училище с отделен изпит и тогава никой не гледа НВО.
Може да има право на насочване от РУО, зависи за какво е СОПът.
Да, дете на ИФО може да е на количествени оценки, но баш в седми клас да си правите експеримент не знам дали си струва.
Явно за училището е по-лесно да изведат Вашето от клас - няма дете-няма проблем, отколкото да разрешат ситуацията в класа, освен ако проблемът не идва от поведение на Вашето дете.
Виж целия пост
# 828
Не е задължително да се яви на НВО, за да кандидатства. Детето може да влезе в художествено или музикално училище с отделен изпит и тогава никой не гледа НВО.
Може да има право на насочване от РУО, зависи за какво е СОПът.
Да, дете на ИФО може да е на количествени оценки, но баш в седми клас да си правите експеримент не знам дали си струва.
Явно за училището е по-лесно да изведат Вашето от клас - няма дете-няма проблем, отколкото да разрешат ситуацията в класа, освен ако проблемът не идва от поведение на Вашето дете.
Очевидно не става въпрос за даровито дете - те също са соп и индивидуалната форма за обучение се прилага именно  заради освобождаването на време, за да се замиват с това, в което са даровити.Изпускат едното за сметка на другото. Ако беше дровито този  въпрос нямаше да стои тук. Преминаването в ИФО както е представено за конкретното дете  звучи като "наказание - решаване на конфликт" не като "поощрение". 
Очевидно не става въпрос и за  множество увреждания, хронично болно, защото щеше да е в интересите на детето са ИФО и това вече щеше да е факт. Може да е от високия спектър. Може да е с някакво нарушение в ученето, но е видимо че търсят начин да си го махнат от главата а това ИФО дали не ограничава дете покриващо ДОС  в избора му?

За останалото  много добре го казахте "насочване от руо" . А руо ги насочва къде? Където според закондателството дете СОП от тази категория  има право продължи образованието си. Дали това са всички възможности от които може да избера дете покриващо ДОС ? Също не.
Виж целия пост
# 829
За останалото  много добре го казахте "насочване от руо" . А руо ги насочва къде? Където според закондателството дете СОП от тази категория  има право продължи образованието си. Дали това са всички възможности от които може да избера дете покриващо ДОС ? Също не.
                Зависи какво е заболяването или уврежднето! РУО или по-точно комисията към РУО до сега не е ощетила такова дете. Там също зявяваш желания и комисията преценява къде е най-безопасно и достъпно за детето. Детето има право да продължи  във всяко едно у-ще стига да е безопасно за него. Дете с алергия няма да е насочено към химия. То едва ли би заявило такова желание. Има пренасочени деца и към езикови гимназии.
Виж целия пост
# 830
Ние вече обсъждахме на предните страници че в тези процеси винаги е замесен човешкия фактор - личностните качества  на работещите в тези организации. Както и нормативната рамката дава възможност за по-свободни субективни тълкувания в някои аспекти. Не са малко примерите когато родителите сменят в гимназиален етап местожителство или водят детето си в съседно населено място заради подобни "ограничения" на възможностите и избора на детето. Примери много и тук в бг мама също. Спирам да се откланям от темата.

Подробности за " конфликта" са тези които ще дадат ясно защо е това "предложение",  а не какво точно е състоянието на детето. Защото изглежда като конфликтът да е движещата сила/инструмент  за побутването към индивидуалната форма като решение,  а не способностите на детето да се справя с материала. Иначе ако то не се справяше с ДОС по начина по който решават проблемите,   до сега да са опитали да го минат на индивидуална програма,
Виж целия пост
# 831
Сменете класа или училището.
Виж целия пост
# 832
Здравейте, надявам се тук някой да има опит и да може да ми даде съвет. Синът ми е със засегната фина моторика и съответно почеркът му не е идеален.  Преди беше по-четлив,  но поради бързото писане  сега, в седми клас, вече на места не му се разчита добре. Цяла година уж се старае да подобри нещата, но не може хем да пише бързо, хем достатъчно четливо. На всички пробни изпити по НВО са му взели 3-те точки за графично оформление (което не е особен проблем) и са му написали "пиши четливо". Няма други взети точки заради почерка. Но се притеснявам на истинския изпит дали ще е така. Той ще има удължено време, заради проблема, но преразказът отново няма да има време да го пише достатъчно бавно, че да е красиво. Като се преглеждат работи на децата, предполагам не се знае от проверяващите, че детето е ползвало удължено време и че има някакъв обективен дефицит. Примерно деца със зрителни проблеми също не могат да пишат достатъчно четливо и красиво, както и да спазват рамката. Някой друг има ли такъв опит?
Виж целия пост
# 833
Здравейте. Някой има ли мнение за 140 СУ или за което и друго да е училище за което сте останали с добри впечатления.Става на въпрос за след 7-ми клас за дете със СОП .
Виж целия пост
# 834
Здравейте, надявам се тук някой да има опит и да може да ми даде съвет. Синът ми е със засегната фина моторика и съответно почеркът му не е идеален.  Преди беше по-четлив,  но поради бързото писане  сега, в седми клас, вече на места не му се разчита добре. Цяла година уж се старае да подобри нещата, но не може хем да пише бързо, хем достатъчно четливо. На всички пробни изпити по НВО са му взели 3-те точки за графично оформление (което не е особен проблем) и са му написали "пиши четливо". Няма други взети точки заради почерка. Но се притеснявам на истинския изпит дали ще е така. Той ще има удължено време, заради проблема, но преразказът отново няма да има време да го пише достатъчно бавно, че да е красиво. Като се преглеждат работи на децата, предполагам не се знае от проверяващите, че детето е ползвало удължено време и че има някакъв обективен дефицит. Примерно деца със зрителни проблеми също не могат да пишат достатъчно четливо и красиво, както и да спазват рамката. Някой друг има ли такъв опит?

За съжаление преференции за това че детето пише нечетливо няма. Нито за това че не справя във времето ( дори като му даде добавка) със задачите. Колкото и странно да ви звучи ако не му стига времето това означава че може би не покрива ДОС.

Скрит текст:
Ще се опитам да се поясня. Често чувам коментари от сорта на - моето дете би се справило ако му се даде още повече време. Изискванията на ДОС не включва само да решиш задачи а и да се справиш в рамките на някакво време и с някакво качество на решението. И то важи за всички. Ако времето не беше фактор, на част от децата със СОП нямаше да се дава екстра такова. Държавата е определила колко е това извънредно време. Ако и то е недостатъчно, то това означава че детето може би не покрива ДОС в това си състояние и към него трябва да се подхожда като друг СОП ( а вие като родител да прецените дали това ви устройва).
Ако детето има физически затруднения това се указва от диагнозата и детето  се води със СОП от групата с невросоматично заболяване с увреждане на опорно двигателния апарат ( ако има показания не знам дали е такова във вашия случай). По този смисъл може да не полага проверка с НВО и да бъде разпределено от РУО с екип за професионална консултация и ориентация според профила на заболяването за обучение според професиите или направленията които са съобразени в това заболяване. Като може да се обучава за част от професионално направление или цялостно такова или в някаква друга гимназия - РУО взема решение) . Но РУО обсъжда с вас и решава къде ... възможно е да ви насочи накъдето харесвате, но е възможно и да се случи така че профила на заболяването да не предлага разпределяне към желаното от вас училище. Тук е малко игра на кантар . Аз не бих го причинила на детето си, не съм го и предприела като мярка. В реалния живот децата ни се конкурират с всички, Аз искам моето  да е максимално "пригодено" към това и да оценява реално силните и слабите си страни.
Времето Е фактор, нечетливия почерк Е фактор, макар и хората в повечето случи да смятат че щом детето има възможност да се справи с тази задача то вече е достатъчно. Необходимо е но не е достатъчно. Примерно ако по мат на НВО7 клас не е описана задачата а написан само отговора ще се дадат много малко точки. Задачата е решена,  но получените точки не са максимума защото само отговорът не е  достатъчен.

Децата със зрителни проблеми са специфичен СОП ( с медицинска диагноза за увреждане) и за тях проверката на способностите трябва да е съобразена с техните възможности. Но те могат и да не полагат НВО. Като такъв тип соп те са насочвани от РУО към образователната институция в гимназиален етап. Това насочване е спрямо постановените в нормативната рамка възможности за образование и професионална подготовка при деца с такова увреждане. Ако обяснението не ми се получава добре  - пишете ми на лични. Да не разводнявам повече темата тук.

Виж целия пост
# 835
TafTaf, колкото му разчетат, толкова. Ако само три точки са взети за графично оформление си е супер резултат. Все пак учителите са свикнали да разчитат какви ли не почерци. Да гледа да си напише всичко, даже и с риск на места да не му разчетат. Във  втората част, ако не греша, ще има допълнителни 40 минути, което хич не е малко.
Заедно ще стискаме палци на децата си.
Виж целия пост
# 836
Re-ge, Mama-Ru, благодаря за включването. Синът ми е в групата на хроничните заболявания, насочвани от РУО.  За деца  със засегната фина моторика насочването включва и профилирани паралелки (например езикови и хуманитарни). Пиша го за хора, които не го знаят (аз самата доста късно го разбрах, при това случайно).
След много мислене, в крайна сметка реших синът ми да се яви и на НВО, защото той на практика учи през цялата година и има капацитет за добър резултат, особено по български.  От друга страна се притеснявам как ще му се отрази стресът, именно защото се налага да мисли за неща,  като дали пише достатъчно четливо или досатъчно бързо, ще има ли време да чертае, което е сериозно допълнително притеснение.  В крайна сметка реших, че нищо не губи и е по-добре да се яви. Всъщност пусках тема по въпроса и мнението на re_ge също наклони везните към явяване на изпитите. Още повече, че според училището, той няма право просто така да се откаже от явяване.
Синът ми не ползва ресурсна подкрепа, не се води със СОП в училище, не е имал и никакви улеснения в клас, но предвид диагнозата  и засегнатата фина моторика има право на удължено време на НВО. Аз принципно не съм съгласна с разсъжденията, че ако едно дете не може да се справи в даденото време, реално не покрива ДОС. Когато има някакви обективни дефицити, то следва да се осигурят улеснения, с които да бъдат преодолени. Например, дете загубило дясната си ръка при инцидент, очевидно не престава да покрива ДОС само по тази причина, но съвсем обективно може и да не може да пише достатъчно четливо/бързо с лявата и очевидно няма да може да си направи само чертежите по математика. Кaто цяло, многo деца със специфични трудности са ощетени от липса на адаптация на стандартните условия за провеждане на изпитите. Насочването от РУО за някои от тези диагнози на практика е някаква компенсация на тази липса. За съжаление други остават ощетени - например, децата с дислексия,  които в много други страни (а у нас примерно в АК) се изпитват по алтернативни начини.
Виж целия пост
# 837
Re-ge, Mama-Ru, благодаря за включването. Синът ми е в групата на хроничните заболявания, насочвани от РУО.  За деца  със засегната фина моторика насочването включва и профилирани паралелки (например езикови и хуманитарни)
това е именно за групата която писах горе - невросоматичните заболявания където са:  двигателни тежки хронични заболявания. Значи не съм ви казала нищо ново , процедурата ви ясна. Остава преценката дали родителят не смята че все пак е добре е детето да се яви на НВО.

Аз принципно не съм съгласна с разсъжденията, че ако едно дете не може да се справи в даденото време, реално не покрива ДОС.
Просто на вас ви убягва нормативната база. Детето с една ръка няма да прави НВО. Лесно и просто. Държавата го защитава от дискриминация именно по този начин. Залегнало е в закона за обучението и образованието. То се води СОП с увреждане на опорно-двигателния апарат. Руо ще го разпредели на място за което то е подходящо. И това място  може би ще е много добро, такова на което не би се  класирано ако се яви покрива НВО.

За съжаление други остават ощетени - например, децата с дислексия,  които в много други страни (а у нас примерно в АК) се изпитват по алтернативни начини.
Тук също съм скептична към написаното от вас. Защото трябва да различавате дете Специфични нарушения в ученето (СНУ) и дете с увреждане/заболяване. Дъщеря ми е ДВиХ и дислексия ( вече възрастен човек). Дори и своеобразен СОП тя е СНУ и никога няма да ползва привилегии в живота на възрастен, която има един човек със сериозно нарушение/уреждане (дете без ръка).Съзнателно съм я "сблъсквала" с действителността -за да може да е конкурентна на всички както ще е във възрастния  живот. Яви си се на НВО като редовен ученик представи се добре. Не съм отричала проблема, работили сме с нея отрано, искахме тя сама да се научи според възможностите си да се справя с затрудненията си, без да ни помага ресурсно или руо. Но съвсем друго е дете  да е със сензорно увреждане, тежко или хронично заболяване/заболявания, интелектуални нарушения,  РАС различни степени. Това не се равнява на СНУ. Удължено време за НВО е привилегията  за затрудненията на СНУ . Ако не се справят с проверката и в това удължено време, значи не са със СНУ,  не са с чиста дислексия или дисграфия , имат други заболявания/състояния и имат нужда от друга диагноза.

Скрит текст:
Няма възрастен със СНУ след училище. Затова примера с дислексия е много различен от детето с една ръка. Непознаването на нормативната база  ви  бърка кой какъв е и какво има право да ползва. Друг е въпросът какво и   дали ще желае да ползва. Както и защо се  явява на НВО -  да се пробва макар че не му е нужно или защото така  участва наравно в класирането с всички.

Нарушенията като дислексияа са толкова специфични че няма еднакви дислектици. При  чиста дислексия - никой не обръща образователната си система с краката нагоре. Конкретното дете се подпомага обучително. Но и  обучителните системи по света са различни. По начина по който се развива образованието в бг , в университетската степен няма ограничения за деца с увреждания стига да имат интелектуалните възможности тъй като тезиобразователни институции не поставят изисквания към хорариум. Докато в европа  нещата с амного по-различни и може да се окаже че това няма как да е случи. Т.е. нашата система си има и плюсове. Просто трябва да се гледат под подходящия ъгъл. А Алтернативни начини за изпитване има когато  децата са с  първично нарушение и вторичното отклонение (и то е дислексия), това се случва и в  бг ( Залага се плановете за подкрепа) .
АК не може да бъде трактуван като пример. това е платенa Институция. В БГ и не само в тях имат доста голям процент деца с всякакви проблеми имено защото са платени.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия