СЕДМИ клас - 5 - Успех!

  • 81 002
  • 751
# 600
Определено не съм съгласна с посочения за верен отговор на въпрос 4! Според мен И ЧЕТИРИТЕ възможни отговора на въпрос 4 са неправилни.

Припомням въпроса и отговорите:

4. Как може да се тълкува употребеният в текста израз "Като има хляб, всичко има."?

А) Обикновена храна, хлябът е свързан и с духовността.
Б) Хлябът присъства във всички езически и християнски обреди.
В) Човек не може да се нахрани пълноценно само с хляб.
Г) Хлябът, приготвен в домашни условия, притежава „душа“.

Като верен отговор МОН е посочило отг.А. Само че къде виждате връзката на тази поговорка с духовността? Според мен значението, което се влага в тези думи, е че е достатъчно да има хляб на трапезата, за да бъде тя пълна. Когато цитираме стари поговорки, трябва да вземаме предвид и  контекста, в който те се употребяват, както и историческата им обусловеност. В периоди на масов глад и недоимък народът ни наистина се е задоволявал и с парче хляб на трапезата си; очевидно оттам е възникнал и този израз.

Категорично не съм съгласна неизвестните съставители на теста да си присвояват правото да тълкуват народните поговорки, приписвайки им значение, което те очевидно нямат! Според мен МОН трябва да приеме за грешни и четирите възможни отговора и да елиминира тази задача при калкулиране на резултатите от теста!  
Човек има нужда не само от хляб, а и от духовност- вяра в нещо. Хлябът е символ на Христос, на вярата. Затова е във всички традиции. Значи, като има хляб, има и дух, има всичко!

Разсъжденията Ви са интелигентни, но в текста нито става дума за тази символика на хляба като част от тялото Господне, нито седмокласниците са длъжни да имат подобни религиозни познания. Считам за абсолютно произволно тълкуването на поговорката "Когато има хляб, има всичко" в този дух. Можем да отидем дори и по-далече, като кажем, че смисълът на тази народна мъдрост е в това, че на човек не му трябва нищо повече (вкл. и никакви духовни въжделения и потребности), ако има къшей хляб на трапезата си.
Виж целия пост
# 601
]

Да, обаче, старите хора никога не са имали това предвид. Делфин го е казала много хубави по-горе.
Явно на съставителя на текста много му се е щяло 'старите хора' да са малко по-духовни Simple Smile
Аз лично съм свидетел какво имаше предвид баба ми, когато го употребяваше.
 

     Ако старите хора не са имали това предвид, защо именно хлябът съпътства всички обреди? Напротив, те са имали уважение към хляба, не са го възприемали само като храна, с която могат да оцелеят. И да, наистина са били по-духовни.
     Според мен по-подвеждащ е 6-ти въпрос, защото изразът "мълчана вода" не е преносно употребен. Напротив, така буквално са наричали водата, която е наливана и носена в мълчание.
Виж целия пост
# 602
Някой се притесняваше за черновата, че детето му е писало на чернова.
Чете се всичко, което е в плика. Ако детето е писало донякъде на белова, а не е успяло да препише всичко , останалото се чете от черновата. Така че не се притеснявайте. Grinning

А ако изобщо не е писано на беловата? В стаята на моето дете не е имало часовник и две от задачите каза, че ги е написал само на черновата, но не е успял да ги препише в беловата.
Виж целия пост
# 603
Става въпрос за конкретната поговорката и в каъв смисъл се е използвала тя в действителност, близка до ръба на оцеляването Peace

Подкрепям с две ръце:
...
Категорично не съм съгласна неизвестните съставители на теста да си присвояват правото да тълкуват народните поговорки, приписвайки им значение, което те очевидно нямат! Според мен МОН трябва да приеме за грешни и четирите възможни отговора и да елиминира тази задача при калкулиране на резултатите от теста!  

Виж целия пост
# 604
Става въпрос за конкретната поговорката и в каъв смисъл се е използвала тя в действителност, близка до ръба на оцеляването Peace
    В контекста не става въпрос за оцеляване никъде- напротив, говори се за традиции, обреди/ това е духовност/, говори се, че хлябът има душа. Къде пише за оцеляване?
Виж целия пост
# 605
Кой е казал, че някъде го пише? Stop
И като толкова държите на контекста, заменете точката между второто и третото изречение със 'защото' и ще видите как "по-верният" отговор е Б.

Виж целия пост
# 606
Кой е казал, че някъде го пише? Stop
    Учениците трябва да работят с текста. Има си термин- контекст. Това, че само от хляб има нужда човек и не иска нищо друго е безумие. И това, че поговорката е създадена да покаже хляба като средство за оцеляване си е свободно съчинение. Ако  някои ограничено я възприемат така, си е техен проблем.
   Замених със защото. И какво доказва това? Забелязвате ли израза- ежедневна И празнична. Празниците са свързани с духовността- обикновена храна, но и празнична, духовна. Спирам да споря повече!
Виж целия пост
# 607
Може ли някой да ми каже, ако на някоя от другите матури, по английски или история например, ученикът изкара двойка, ще има ли възможност да кандидатства в езикова гимназия?
Виж целия пост
# 608
Може ли някой да ми каже, ако на някоя от другите матури, по английски или история например, ученикът изкара двойка, ще има ли възможност да кандидатства в езикова гимназия?

И защо да не може?????

Виж целия пост
# 609
....
     И това, че поговорката е създадена да покаже хляба като средство за оцеляване си е свободно съчинение.
 Ако  някои ограничено я възприемат така, си е техен проблем.


Не съм сигурна, че е 'свободно съчинение'.
Едва ли тук има някой, който да се произнесе компетентно и аргументирано по този въпрос, за да разреши спора, така че и аз спирам да пиша. Споделеното от мен беше на база впечатленията ми от моите 'стари хора' - баба ми и дядо ми, и тяхното ограничено възпиятие на тази поговорка, което несъмнено се е прехвърлило и върху мен. Не знам дали те са имали 'проблем', за себе си мога да кажа, че нямям такъв Laughing Peace
Виж целия пост
# 610
Аз подочух отнякъде, че тази година и други отговори ще се приемат за верни.. Зависи на кого, де!
Виж целия пост
# 611
Аз подочух отнякъде, че тази година и други отговори ще се приемат за верни.. Зависи на кого, де!

Хайде от кога те чакахме да разведриш обстановката?!  Laughing
Виж целия пост
# 612
Аз, за съжаление, си помислих, че следният цитат е обособена част и поставих запетаи от двете страни - пред в комбинация и преди също: ''Прекалено високите
температури в комбинация с влажност на въздуха също не
са препоръчителни. ''
Според Вас ще ми отнемат ли точки?
Виж целия пост
# 613
Аз, за съжаление, си помислих, че следният цитат е обособена част и поставих запетаи от двете страни - пред в комбинация и преди също: ''Прекалено високите
температури в комбинация с влажност на въздуха също не
са препоръчителни. ''
Според Вас ще ми отнемат ли точки?

Ще ти отнемат! И то не една, а цели две точки.  ooooh!
Виж целия пост
# 614
Аз, за съжаление, си помислих, че следният цитат е обособена част и поставих запетаи от двете страни - пред в комбинация и преди също: ''Прекалено високите
температури в комбинация с влажност на въздуха също не
са препоръчителни. ''
Според Вас ще ми отнемат ли точки?

Няма, успокой се. Вече се каза тук - в задачата само се дават точки = верния брой поправени грешки. Нищо друго не оценяват и санкционират.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия