Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 814
  • 748
# 630
Ще й направят една диктовка и ще еи кажат, че нямате нужда от нищо. Което си е така.

Това не е съвсем вярно, диктовка ще направи, чете относителна добре, разбира прочетеното, но.. Все още смята на пръсти събиране и изваждане до 20, не е автоматизирано, а е 5 клас, текстови задачи забрави. Някак си логиката на числата й е чужда. Забравя лесно, тъкмо научи нещо, ако не се повтаря до припадък ще го забрави за няколко дни, трудно се ориентира, ще бърка часовника и т.н. Има си затруднения, но се надявам с времето да ги израсте и този прословут пубертет да реши проблемите.
В по-стари теми съм срещала постовете на една майка , margineli или нещо подобно, та нейната дъщеря чак когато отиде в частно училище се беше подобрило положението. Дали там е било коренно различно образованието ? Но ми се струва, че просто са пишели завишени оценки, та проблема се беше решил.?Както и да е, момименцето живо и здраво в университет учеше.  Но се сетих за нея по повод  на това, че винаги обясняваше. как нейното дете е с дислекция, т.е. мисли различно, как нашата образователна система не е подготвена за различните деца и т.н. Само в един от постовете сподели, че при n-то на брой психо изследване са установили че детето е с гранично IQ . Къде по престижно е да кажеш дислекция , различно мислене и т.н. отколкото другото....
Виж целия пост
# 631
Дриада, моля те. Пише се дислексия. Освен това стига повтаряла темата, че децата са тъпи. Това е тема за взаимопомощ, дръж се прилично, достатъчно сме изстрадали, не е нужно да се обиждаме допълнително.

По темата - тази година логопедът работи само с моето дете. Миналата година бяха в група. Надявам се да има напредък.
Виж целия пост
# 632
Да, Дриада, защо да ти е тъпо детето? Като ти сама казваш, че има отличен на входно ниво по бел. Математиката му куца, това е дискалкулия. Моето дете горе- долу разбира математиката. Много и е трудно да събира и изважда на ред. Мазало става. Госпожата казва, че вече такива са изискванията. Гледам така са им и учебниците. Обаче ако си ги сложи едно под друго ( така както поколения преди сме учени, и научени, аз така смятам и сега) няма грешка в сметките в събиране и изваждане. Е, тъпо ли ми е детето?
Виж целия пост
# 633
Или сега пък ги учат така - запишете с цифри три стотици, пет десетици, осем единици. Всички хора, на които кажа тази задача, не я разбират първоначално. Малки, големи, образовани, необразовани - всички са ..............
Просто задачата е направена, за да затрудни, а не да се реши. Лингвистични трикове.
Виж целия пост
# 634
Синът ми е във втори клас, но без бой си признавам, че понякога двамата с баща му немеем пред условието на някоя задача. Висшисти сме, мъжът ми е завършил математическа гимназия, нямаме образователни проблеми. Ами не мисля, че децата са тъпи, по-скоро едни чичковци и лели, пишещи странни учебници.
Давам последния пример: учат отсечки, като ги именуват с букви на латиница. Но латински букви не са учили още. Е, тъпо ли е детето?
Виж целия пост
# 635
О, абсолютно сте прави момичета. Моята хубавица е далеч от класическата дислекция. Както написах по-горе тя има обучителни затруднения Инай- вече проблем с математика, английски, трудно помни, лесно забравя, най-вероятно нисък коефициент на интелигентност и т.н. Като цяло при четенето и писането никога не е било много назад от останалите. На както започнах сега е модерно децата да ги определят като различни, с дислекция, дисграфия и т.н. Дано не засегна някого в темата, ама когато аз бях ученичка по мое време -90-те години, и тогава имахме съученици, което се справяха по- трудно от останалите . Ама тогава си ги определяхме като тъпи, мързеливи ,а сега са дислектици Simple Smile
Вярно е че образователнити изисквания от тогава са доста повишени, а качеството на трайно придобитите знания като цяло се влошава по мое наблюдение. Сега от 1-ви клас започват 2 езика, изпитват ги само на тестове и завършвайки масово гимназиите не могат самостоятелно да формулират и едно изречение .. Та от тази гледна точка за малката съм спокойна и убедена, че ако с баща й сме живи и здрави и университета ще избутаме заедно Simple Smile Затова попитах за административните процедури, как стоят нещата на практика с това допълнително подпомагане. Иначе съм напълно убедена, че няма да й помогне да научи нещо повече,.  По-скоро се надявам да изкарва по-високи оценки, да има помощ , допълнително време на матурата, калкулатор, евентуално до нея да стои ресурсен учител да я побутва и т.н. За това се интересувам тази оценка кой я прави?

Дислексията не я свързвайте с мързел и интелектуални затруднения. Точно за да се отличи от останалите обучителни затруднения децата обикновено се тестват за интелектуални възможности и затова истинският професионалист определя чисто дислексия при липса точно на интелектуални затруднения като когнитивни функции, различни от проблеми с лексиката. Не че по принцип това са по-умни хора, просто чистата дислексия може да се определи чисто само при хора с нормален и над среден коефициент. Защото другото може да не е дислексия, а други когнитивни проблеми: с вниманието, с паметта, с мисленето, дискалкулия.
Истинският дислексик е "зле" точно с изразяването, с лексиката, с намирането на точната дума и/или разбиране на значението й, особено при четене. Обикновено точно другото върви при такива хора - математика, логика, химия, физика, често решаване на съвсем практични проблеми - конструиране, моделиране, сглобяване, рисуване, защото спецификата на тези хора е мислене и виждане в цялост, в картинен образ. Не в думи.
Пубертетът е условно величина. Той нито създава, нито решава проблеми. Проблемите се решават от хората.
Моят син е с чиста дислексия и дисграфия, без допълнителни проблеми. Пълен отличник е в 7-ми клас, с отлично справяне на НВО по БЕЛ /двамата знаем какво ни е коствало точно това, за мързел изобщо не може да става тук въпрос/ и над 5.00 по математика. Това в никой случай не е човек, за който може да се каже, че е тъп, мързелив и т.н. Просто се иска ежедневна по-специална работа, при отчитане спецификата на проблема.
Ако обаче вашият проблем НЕ Е дислексия, по-добре питай в другата тема за деца със СОП. Защото далеч не всяка СОП е дислексия.
Всъщност сега много често се объркват точно диагнозите, като на деца с други проблеми се прикача етикета дослексия, а често не това е в основата на проблема. Понеже и купищата специалисти, които се бълват ежегодно от университетите, са учили-недоучили - по наши програми и в наши университети, което не е добро професионално начало отдавна.

Обърни се към специалисти за добро качествено обследване. Те най-добре ще те консултират в твоя случай какво е по-добре да се направи във връзка с училището и вида на оценяването. Ще те насочат и към комисия, ако е нужно.
Виж целия пост
# 636
Истинският дислексик е "зле" точно с изразяването, с лексиката, с намирането на точната дума и/или разбиране на значението й, особено при четене. Обикновено точно другото върви при такива хора - математика, логика, химия, физика, често решаване на съвсем практични проблеми - конструиране, моделиране, сглобяване, рисуване, защото спецификата на тези хора е мислене и виждане в цялост, в картинен образ. Не в думи.

Judy, тази част от мнението ти ми беше много полезна, защото отговаря на много мои въпроси. Синът ми вече 3-4 години учи буквите, но ги бърка. Същевренно, ако дам голямо Лего с хиляди части, го сглобява сам без проблем (гледа по инструкцията). Прави страхотни фигури от моделин, с висока степен на детайлизация. Вижда анимационен герой и го прави от пластелин. Но не може да запомни и изреди азбуката. Тръгва нещо да разказва и се запъва на елементарни думи, които би трябвало да знае. Когато чета книжка, постоянно обяснявам непознати думи. По-жалкото е, че ги забравя бързо. На единия от тестовете по БЕЛ трябваше да подреди изреченията по последователност, за да съставят текст, пълен провал.
Виж целия пост
# 637
Съгласна с Judy, това се опитах и аз да кажа - не всички деца с обучителни затруднения са с дислекция.  И не казвам, че са тъпи Simple Smile , не искам да убиждам никого. В тази връзка Швейцарската образователна система е интересна. И пак казвам  има разлика между децата със СОП и тези с обучителни затруднения. И моето няма СОП За обследване сме предвидили ново посещение на СВ.Никола ( по настояване на съпруга ми) не, че ще ми кажат нещо, което незнам вече, но ...
Виж целия пост
# 638
Истинският дислексик е "зле" точно с изразяването, с лексиката, с намирането на точната дума и/или разбиране на значението й, особено при четене. Обикновено точно другото върви при такива хора - математика, логика, химия, физика, често решаване на съвсем практични проблеми - конструиране, моделиране, сглобяване, рисуване, защото спецификата на тези хора е мислене и виждане в цялост, в картинен образ. Не в думи.

Judy, тази част от мнението ти ми беше много полезна, защото отговаря на много мои въпроси. Синът ми вече 3-4 години учи буквите, но ги бърка. Същевренно, ако дам голямо Лего с хиляди части, го сглобява сам без проблем (гледа по инструкцията). Прави страхотни фигури от моделин, с висока степен на детайлизация. Вижда анимационен герой и го прави от пластелин. Но не може да запомни и изреди азбуката. Тръгва нещо да разказва и се запъва на елементарни думи, които би трябвало да знае. Когато чета книжка, постоянно обяснявам непознати думи. По-жалкото е, че ги забравя бързо. На единия от тестовете по БЕЛ трябваше да подреди изреченията по последователност, за да съставят текст, пълен провал.

Милинка, под това мнение на Judy мога да се подпиша с две ръце, защото имам много личини наблюдения и опит. Според мене най-добрият начин, за да се преодолеят затрудненията с буквите, четенето и разбирането на текст е да се работи по системата на Дейвис. Тука няколко пъти е писано за центъра в Русе, който е лицензиран за работа по тази система, не знам дали сте ходили там. Скоро установих, че има някои промени в работата им, коите ме озадачават, защото в терапията липсват едни много важни неща, които могат "да обърнат колата". Май ще си затвърдя мнението, че печалбарството им е приоритет в дейността им ...
Озадачаващо е, че в нета липсва много голяма част от информацията за дислексията и за метода на Дейвис, която преди откривах без проблем и на български, и на английски. Това, което намирам сега е откъслечно и непълно, за съжаление.
Виж целия пост
# 639
Алекс, какво е новото в Русе? Или по-скоро какво са "изрязали"? Стана ми интересно, за първи път чувам запромяна.
Преди години от тукашните теми някой, вече не помня кой, да ме извини, не е нарочно, ми беше пуснал книга на Дейвис, на английски, нямаше я в превод. За броени дни я прочетох и нищо друго не ми е помогнало в работата с детето ми толкова, колкото тази книга. Най-вече да го разбера и приема и едва след това - да помогна с каквото мога.
Отдавна не съм търсила информация в нета, може би защото влязохме преди години в някакъв ритъм и не съм мислила, че ще намеря нещо кой знае колко ново и полезно. Но не бих се изненадала, ако е изчезнала и налична такава. Бизнес, хора, за жалост, там, накъдето тръгнахме с отворени обятия, се оказа, че не е баш това, което сме го мислили. Сещам се в тази връзка за учителят по физика Теодосий, дето говореше така за "Америка"...
Виж целия пост
# 640
Aleks, не, не сме ходили в Русе. Живеем в София и съм чувала за Русе, но не съм го обмисляла като вариант, защото дори и да отидем, то ще е кратковременна терапия. А все си мисля, че ще трябва някой по-дългосрочно да се занимава с детето.
Тази книга, описваща методиката Дейвис, ДАРБАТА НА ДИСЛЕКСИЯТА (The Gift of Dyslexia : Why Some of the Smartest People Can't Read...and How They Can Learn) ли се казва? Намерих я преведена, ще я прочета, ако е това, за което говорим.
На моменти е наистина трудно да разбира детето как възприема нещата, защото за задачи, с които се съмнявам, че ще се справи, той ме опровергава и обратното.
Виж целия пост
# 641
Съгласна с Judy, това се опитах и аз да кажа - не всички деца с обучителни затруднения са с дислекция.  И не казвам, че са тъпи Simple Smile , не искам да убиждам никого. В тази връзка Швейцарската образователна система е интересна. И пак казвам  има разлика между децата със СОП и тези с обучителни затруднения. И моето няма СОП За обследване сме предвидили ново посещение на СВ.Никола ( по настояване на съпруга ми) не, че ще ми кажат нещо, което незнам вече, но ...
Точно така! То си има диагноза по мкб10, специфични разстройства в развитието на училищните умения, F81. Там и подкласове: разстройство при четене, което е дислексия f81.0, има за правопис, за аритметични умения, има смесени, неуточнени.
Виж целия пост
# 642
Aleks, не, не сме ходили в Русе. Живеем в София и съм чувала за Русе, но не съм го обмисляла като вариант, защото дори и да отидем, то ще е кратковременна терапия. А все си мисля, че ще трябва някой по-дългосрочно да се занимава с детето.
Тази книга, описваща методиката Дейвис, ДАРБАТА НА ДИСЛЕКСИЯТА (The Gift of Dyslexia : Why Some of the Smartest People Can't Read...and How They Can Learn) ли се казва? Намерих я преведена, ще я прочета, ако е това, за което говорим.
На моменти е наистина трудно да разбира детето как възприема нещата, защото за задачи, с които се съмнявам, че ще се справи, той ме опровергава и обратното.

Да, тя е. Ако можеш я намери и я прочети в оригинал. Лично на мен много ми помогна да си обясня нещата. Сега дали и колко съм успяла не знам, но много неща наистина ми се изясниха. Не знам в превод дали е добра, дано пък.
Виж целия пост
# 643
Да, ще я потърся в оригинал, обикновено по руските сайтове ги има. Вече знам какво да търся.
Искрено се надявам да ми помогне да разбера как мислят, за да съм наясно как да обяснявам нещата.
Помня, че миналата седмица ме попита какво е "хаотичен". Първосигнално отговорих "без ред, по случаен признак". И оттам се започнаха едни обяснения и въпроси и установих, че всъщност нямам никакво понятие как мисли, особено за по-абстрактните понятия. Преди 2-3 седмици обяснявах що е то изречение, голям зор беше и май не ме разбра.
Виж целия пост
# 644
Да, ще я потърся в оригинал, обикновено по руските сайтове ги има. Вече знам какво да търся.
Искрено се надявам да ми помогне да разбера как мислят, за да съм наясно как да обяснявам нещата.
Помня, че миналата седмица ме попита какво е "хаотичен". Първосигнално отговорих "без ред, по случаен признак". И оттам се започнаха едни обяснения и въпроси и установих, че всъщност нямам никакво понятие как мисли, особено за по-абстрактните понятия. Преди 2-3 седмици обяснявах що е то изречение, голям зор беше и май не ме разбра.

В начална степен, когато установихме проблема с моето дете, много съм рисувала и чертала. Особено задачи по математика. На текст нищо не му говореха. Тогава вземах лист и цветни моливи и рисувах. Нагледно да види за какво става дума. Така нещата потръгваха добре.
И сега, в осми клас е вече, по математика съм с лист и молив и чертая, докато обяснявам.
По химия и физика, например, му беше добре - там в самите уроци материята беше представяна в схеми, освен с лексикални обяснения.
Обаче вече бях чела книгата, та не е мое ноу-хау това. Само модифицирано като за конкретната наша ситуация.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия