Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 6

  • 90 828
  • 748
# 720
Rockstar кое е училището ако е удобно?
Може и на лични.
Проф.Матанова и синът и ни загубиха около година - разговори с тях двамата, никакво писмено становище, детето посещава и двата им центъра, работи с психолог, никакъв ефект. Детската градина, в която беше детето и техния център щяха да му правят и индивидуална програма за работа, нищо не се случи, синът на професорката дори не отговаряше на обажданията ни.
Голямо разочарование.
Когано детето започна ПУК в училище, логопеда вземаше някои деца 2 пъти седмично, отново никакъв ефект.
Индивидуална работа с детето е необходима, аз също много се занимавам и помагам.
Виж целия пост
# 721
Много работа и време момичета е нужно на децата.
Спомням си, като влязох в темата току-що бяха потвърдили опасенията ми, че детето е с дислексия. Не знаех как да й помогна, още повече, че при нея затрудненията са повече, защото има и дискалкулия.
Тя определяше първия звук в дума, но не чуваше останалите звуци дори в сричка от два звука. Познаваше буквите, но не можеше да ги свърже в сричка.
Не различаваше елементите на буквите и не можеше да ги изпише слято.
От Джуди и постовете й - върнах детето назад и започнах да й показвам сричките както ние сме учили през 70-те и 80-те години. В нейното училище работят по Булвест, но букварът на Просвета е по-добър за нашите деца. Ако намерите от старите буквари от едно време още по-добре. Във фб има група за взаимопомощ и обмен на материали и там ги имаше качени, издания от 1970 и някоя година.
Та започнахме със сричките. Използвах това, че познава гласните и въведох първата съгласна - М. Показах й сричките с М и започнахме да ги пишем. След това диктувах малки думички само с М. Когато започна да пише срички и думи с тази съгласна, преминах на следващата - Н. Паралелно с това в Асоциация Дислексия я учеха да чете, но не сричкувайки, а наслагвайки звуците.
Започна да пише четими / разчитащи се диктовки заедно с класа си чак през април. Малко преди това с огромно усилие прочете първата си книжка с картинки и по 4-5 реда текст на страница. Четеше само по една страничка от тази книжка дневно. През лятото вече успяваше да прочете една страничка А5, а есента премина към четене на 4-5 страници. Истинското четене се случи едва преди четвърти клас - детето изведнъж започна да чете книги и прочете доста.
Текстови задачи я уча да решава като чете текста и загражда цифрите и ключовите думи. Не всяка задача е подходяща за такъв тип решаване, но върши работа при повечето.
Например:
Мими купила 5 лалета и (+) 9 минзухара. Колко цветенца общо (=) е купила.
Болднала съм това, което ограждаме, а над думите поставяме знака.
Така детето "вижда" задача: 5+9=..., която да реши.
Виж целия пост
# 722
Мама RU , направи ми впечатление твоя пост, поставям го в първия пост
Виж целия пост
# 723
Това писмо го написах до Judy ,но после реших да го публикувам тук ,за да чуя мнението на всички.
Здравейте , аз съм майка на прекрасни деца , които са много умни . Едното е по различно , макар и по голямо. Не е умствено изостанал . Просто му беше много трудно в училище още от начало. В детската градина ,никога не знаеше как се казват другите деца. В първи клас също. Кой къде сяда или кой час е първи и т.н. Забелязах ,че му е трудно с четенето в първи клас , но ме увериха ,че е нормално. Във втори клас забелязах ,че пише главна буква,, А" ,а след нея малко,, а " и продължава думата. Имаше доста правописни грешки. Имаше проблем със поведението в час и с разхвърлянето. Преместиха го на други чин ,за да не се виждало колко му е разхвърляно всичко. По време на час пълзеше по пода . Аз съм от родителите ,които не поущряват това поведение в децата си и неразбирах ,защо го прави. Постоянно му говорех ,но той не спираше. Оплакванията на класната бяха ,,Не слушал ,не чувал ,не внимавал ,не си събличал якето ако не му кажат. Разхвърлян, рисувал си и т.н. Така дао четвърти клас ,друго не чух. Във втори клас ,разбрах ,че момчето ми разменя цифрите . Казах го на логопеда ,тогава имаше в училище, но тя ме увери ,че бил малък и било нормално. Много неща ги отдаваха на това че баща му почина когато беше в първи клас. Лошо поведение и размяна на цифри . Не всички можели да бъдат отличници. А той нямаше лошо поведение . Правеше неща с които се излага , за да може да блесне пред децата ,понеже нямаше приятели. Но така и не се сприятели с никого . Децата не го харесваха и го смятаха за двойкаджия. А той като не разбира урока си рисуваше , не може им пречеше толкова и колкото порастваше толкова по го забравиха.За четенето беше бавно ,дори си нагласяше думите по някакъв смисъл. Излизаха съвсем различни някой. Много бавно с много четене. Ваканциите го карах да си чете книгите въпреки ,че не бяха задължителни. Понаучи се да чете ,но си чете като робот . С един монотонен глас. Долу горе добре. Много трудно разбира разказвателни предмети и много бавно ги научава . Ако трябва да научи урока ,го разделяме на изречения(забравих да вметна ,че вече е в пети клас),обяснявам всяко едно , четем го от учебника ,рисуваме го, гледаме урока на ,,уча се"и пак четем урока на изречения и си гледаме рисунките. Абе трудна работа . Минават часове. Помни го или три дена или на следващия нищо . Зависи колко е близко до разбирането му. По математика също продължава да разменя. 2/5-2,5; 201-102 ако е d-b, постоянно чувам ,че и другите деца са така. От малък си е такъв , разсеян ,по пет шест пъти му казвам да направи нещо докато стигне до него . Не се съблича някога ,ако не му каца . Върти се и не знае къде отива ,а добро желание има ,то се вижда . Не може да се подреди . Имам чувство че гледа всичко наведнъж. Когато гледа тв ,рисува .Или ако рисува гледа . Седи и свири. Постоянно . Часове на ред ,това е ако е седнал. Тихичко. Докато гледа тв , в колата ...Или приказва много бързо ,прекъсва ,имамчувство ,че мислите му го пришпорват и бърза да ги каже. Много е сладък ,ако не беше училището. След като се случи това със съпруга ми ,започна да ходи на психолог. За малък град като нашия ,мисля ,че е най добрата.Тя е детски , но работи и с възрастни. Тя ми каза ,за дислексията ,дискалкулия и дефицит на вниманието . Понеже не можах така и иначе да убедя класната ,че не е виновен,психолога ме свърза с логопед ,който е в близък до нашия град  . Отидохме до Велико Търново,логопеда каза ,,класическа дислексия",какво ще рече това -незнам . Детето не чувало звуците в средата на думата . Психолога ни ,започна да играе игри с него и заради дислексията ,освен за концентрация.Изчистиха се с годините някой неща. Сменяхме логопеди ,но нещо не се получи . Единия не бил добър по математика ,другия незнам какво си... Приех си детето , че смята в пети клас на пръсти до десет. Приех си ,че не може да запомни цялата таблица за умножение . Или че я казва от едно ,а му трябва с девет. Не мога да приема ,че става много бавно и той няма време да играе и е много изморен. Не може да учи сам. Не запомня нищо когато не му го обясня. И така ,аз се надявах като стане пети клас ,при многото учители ,да стане някаква промяна...,да ама не. Месец ,като не броя септември ,след началото на учебната година гледам в тетрадките му ,нещо като план един, дори не и по всички предмети . Един два ,за месец и половина. Рисунки ,малки човечета навсякъде. Войничета и оръжия ,бойни сцени .Но не и уроци и планове. Научили ,на занималнята написа ли -да . Двойки и тройки. Но да няма планове и учителите да не ги интересува . По английски имаше .Госпожата забелязала и започнала да го кара след всеки час да си носи тетрадката да я види . Но една птичка пролет не прави. Викаха ме при директора , били забелязали че ,не е като другите деца ,че му е трудно. Аз казах ако трябва някакъв документ да се извади ,незнам къде при психиатър ли къде незнам ,защото толкова години никой не ми обърна внимание и на сама глава го водя на психолог.Казах им ,че детето учи долу горе добре когато е само и ако има преподавател с него . Дори му харесва и започва да се гордее със себе си. Директорката ми каза ,да внимавам до къде искам да стигна ,защото има допълнителни подкрепи ,за деца с по тежки увреждания ,където не дават диплома на детето . А взема ,май беше нещо от рода че е преминал .А той не е такъв и не искам да му объркам живота като порасне. После се оправдаха с пандемиите и онлайн обучението ,че нищо неможли да направят. За един тест по разказвателен предмет учихме като луди , материала беше по разбираем и трябваше да изкара по добра оценка . Научи всичко ,но на тестове не се ориентира добре -тройка ,беше много нещастен . Целта ми се провали . Вместо да му покажа колко е умен ...му показах как може да се претрепеш от работа и да не успееш. Много ми домъчня . Исках да му покажа че като е учил това се възнаграждава.Писна ми и преместих всичките си деца в друго училище. Там той почти не е ходил с това онлайн обучение ,но поне има по добро самочувствие ,за приятелствата в класа. Когато последно затвориха училищата , разбрах ,че отново не пише в час и не праща домашни. Не може да работи с темпото на другите. Вече го оставям сам в къщи ,за да ходя на работа . Сега се боря с учителите ,за да ги убедя ,че не е виновен ,а примерно да го карат да им показва на края на часа тетрадката си дали е писал. Прави по малко правописни грешки ,но много често мозъчето му изключва и забравя всичко или по някога неправи толкова грешки.  Дадоха му по български и математика по няколко задачи . По математика ,бил ги преписвал грешно и текстовите не можел ,но щяло да се оправи. По български било отлично. Толкова се зарадвах ,но поведението му ,а и като гледам как грешките се засилват по някога май не съм убедена че проблем няма . Били имали деца с дислексия в класовете си и те неможели да четат .Изкараха ме че едва ли не искам високи оценки. А не е така. През цялото време исках някой педагог да учи с него ,за да му обясни по по-различен начин уроците , да става по бързо . Той докато си препише плана минава час. Търси химикала тетрадката ,бърка ,трие . Уморява се . Какво съм искала . Вярвайте ми искам да крещя . Изнервена съм и нямам сили вече да се боря . Незнам дали е с дислексия . Дали не са прави ,че си измислям . Имам чувство ,че всички са срещу мен. Ако имах документ дали биха му обърнали внимание , дали би взел диплома ,дали биха повярвали на документа ,а пък къде ли бих намерила тук логопед . Къде и как да отида да се разбере дали детето ми има проблем, дали биха се отнесли добре с него. Писна ми да ми казват учителите ,че и другите деца се правят на интересни и не пишат , не пращат домашни , и се разхождат и не отговарят. Просто моето дете е там до компютъра , но не може да разбере или да се концентрира . Той не е болен ,разбира се че ще отговори на някой въпроси. И аз много се гордея с него и много се радвам ,че постепенно нещата се изчистват,но е доста трудно и за него и за мен.
Виж целия пост
# 724
mymatoni
Отговорила съм ти днес в другата тема,

https://www.bg-mamma.com/?topic=91330.660

защото си забранила получаването на лична поща и не успях да ти отговоря на лични.
Не бях сигурна в коя тема си чела, ще постна отговора си и тук, пак в скрит текст.
Разреши си получаването на поща.

Скрит текст:
Прилича ми на дислексия и проблеми с концентрацията и вниманието, но точна диагноза може да ви даде само специалист - логопед, който се занимава точно с такива проблеми.
Учителите често идея нямат за какво става въпрос. Не се натоварвайте емоционално с такива квалификации, излизащи от тях. Повечето от тях, за жалост, у нас не са дори специалисти, които могат да образоват, обучават и възпитават, просто са завършили ВУЗ. Много от тях нямат ни опит, ни знания дори за това, за което са се дипломирали. Не си струва нито да им се връзвате, нито да спорите с тях.
Вашата цел е да помогнете на Вашето дете.
Консултирайте се с такъв специалист. Логопед, работещ с деца с дефицит на вниманието и дислексия.
Вървете И в Русе, ако можете, в центъра за работа с деца с дислексии. Да ви направят и там едно пълно изследване, да ви започнат занимания за поне 1-2 седмици на място.
Не чакайте много от училищата.

Още не си отключила пощата, затова пак пиша тук:

Скрит текст:
Ето, виж ги и двата в Русе:

Асоциация дислексия:
https://www.dyslexia-bg.org/

https://bg-bg.facebook.com/pages/category/Non-Governmental-Organ … -266129696758868/

Българска Асоциация по дислексия:

https://bdarousse.wordpress.com/

Аз съм ходила с детето, когато то беше в четвърти клас, но вече бяхме ходили при логопед и той установи специфична дислексия с дисграфия, даде ни насоки и бяхме работили по тях 2-3 години. Така че в центъра, когато отидохме, просто потвърдиха, казаха, че са съгласни с предходните на логопеда и не сме оставали на обучение, защото бяха одобрили това, което сме правили и правим към момента.
Можете да почнете и с Русе, разбира се. При нас екипът беше от две дами - логопед и психолог. Те правят обследването, дават насоки и работят с детето. Свържете си и си уговорете среща. Те ще ви питат за какви проблеми става въпрос  и ще си уговорите срещата. Много са приятни и полезни.
Всичко може да се подобри. Да станат идеални нещата не очакваме, нали, но подобрението е важно и професионалните насоки за работа.
Към настоящия момент може и да има промени - ковиди, други неща. Просто се обади по телефон.

Помоли модератор да ти помогне да си разрешиш пощата.
Можеш да помолиш тук:
https://www.bg-mamma.com/?topic=840351
както и да пишеш на модератор за помощ също.
Виж целия пост
# 725
МимаТони, описваш дъщеря ми на 99%, но ние хванахме нещата в началото на първи клас и започнахме работа със специалист.
Поискай ресурсен учител, за да учи с детето допълнително.
Виж целия пост
# 726
Изобщо, Мама Тони, прочети цялата тема и предходните. Обади се в центъра в Русе. Направете една среща. Потърси читав логопед с опит в работата с деца с дислексия. Виж какво ще ти кажат, какво ще те посъветват.
Виж целия пост
# 727
Ходили ли сте на обследване? Прочетох няколко пъти какво си написала, но не видях информация по въпроса, може и да съм пропуснала. Пълно обследване, с направление от ЛЛ в някоя болница? Май във Варна правят такова, не зная за Добрич или Русе, ще трябва да проверите. В София със сигурност правят в две болници. Екип от детски невролог, детски психиатър, психолог, логопед. Диагнози може да слага единствено лекар, в случая екипът от двамата лекари. Поне ще можете да си извадите и ТЕЛК. Тук всеки може да си пише каквото си иска дали е дислексия или не е дислексия, дали е хиперактивност или не е хиперактивност, но само лекари в екип имат право да изкажат компетентно мнение. Особено ценни в случая са мненията на психиатъра и на невролога.
Виж целия пост
# 728
Аз го хващам , психолога го хваща ,но учителите са се запънали и вадят всякакви бисери от рода ,че не всеки можело да бъде отличник и какво съм искала ... Как по някой предмети изкарвал 4и 5 . С диалексия не можели дори да четат. За един ден можели да го приценят. Имам чувство ,че съм на война. Сякаш целта ни не е да му се помогне. Да исках ресурсен учител , но се оказва че нищо не разбирам и невиждам.
Виж целия пост
# 729
С "дислексия" може да не могат, но може и да могат да четат. Simple Smile
Тя е също в различни форми и с различна тежест. Няма единно общо състояние, което да се приложи за всички. Едни състояния налагат ресурсен, други - не. Но дори и да е нужен такъв, само с искане от твоя страна няма да стане. Има си процедура.
Затова си виж специалистите, за които споделихме по-горе, те ще преценят какво е състоянието на детето, нужно ли е и работа с лекар или не, има ли нужда от ресурсен или не, могат да ти препоръчат и читави специалисти, които са близо, около вас. Освен че и могат да работят с вас и доста да ви помогнат.
Виж целия пост
# 730
Психологът може да хваща каквото си ще. Не питам какво хваща психологът и дали с дислексия могат да четат. Питам дали сте ходили на обследване в болница при екип от психиатър, невролог, психолог и логопед. Ако не сте, това е сериозен пропуск. Досега щяхте да имате епикриза и да имате право не само на ТЕЛК, а и да ползвате ресурсно подпомагане. Обследването е важно, защото се извършва от конкретни лекари. После можете да ходите в каквито центрове искате.
Виж целия пост
# 731
Не ,не сме ходили ,защото ако щете ми вярвайте ,дори личния лекар незнае къде точно . Питах я ,но тя ми каза че да трябва да е детски психиятър (който в града ни няма),май имало в Плевен ,общо взето не бяха запознати.. ако може някакъв адрес
Виж целия пост
# 732
Със сигурност тук някоя от майките може да ти каже кое е най-близкото място за обследване. Не просто психиатър някой, а екип. Взема се направление за хоспитализация от ЛЛ. Преди това трябва да намерите коя болница най-близо до вас прави обследване и да си резервирате ден за прием. В подфорума за деца с хронични заболявания също може да има информация къде обследват най-близо до Добрич, за да не се разкарвате до София.

 Не е задължително да го правите, но екипите, които правят тези обследвания имат много опит и са именно екип, а не този психиатър писал едно, а после отивате при невролог и той писал други и единият не знае какво е правил другият, пък после трети логопед, пък четвърти психолог. Не разчитай на ЛЛ, а сама си търси информация. Никой логопед и никой психолог не може да свърши работата на психиатъра и на невролога, защото няма нужната квалификация и правомощия. Така и вие ще имате някаква яснота.
Виж целия пост
# 733
Мама Тони, в Русе има такъв център за детско психическо здраве, където може да се направи обследването. Друг въпрос е доколко съвестно ще бъде направено, защото видях разликата със "Св. Никола" в София. В Русе е и Асоциация Дислексия, където могат също да направят не това и да издадат становище. От това, което пишеш за детето, става въпрос за същото като дъщеря ми - "Смесено специфично разстройство на развитието", възможно е да бъде определено е като "Смесено разстройство на училищните умения". Смесено е, защото засяга две области - език и математическо мислене. Също като при моята щерка явно детето е с лоша работна памет, трудна концентрация неустойчиво внимание и бърза уморяемост (малък капацитет за работа), който при дъщеря ми е определен на 60 минути. Също в София като част от обследването й правиха и тест за интелигентност по Векслер.
За съжаление, по наредбата за дислексия или Смесено специфично разстройство дават само 20%. На дъщеря ми й предстои явяване 2022 година и ще видим дали няма да я порежат, защото сега е с 50%.
Виж целия пост
# 734
До колкото разбирам Mama Ru,сте по доволна от  "Св. Никола" в София.Днес разговарях с жена от Асоциация Дислексия България в Русе,каза че обследването там се прави от психолог и логопед. Незнам как е в София . Аз мога и до София да отида. Не съм сигурна каква би била диагнозата , но за мен си е това което си предполагам. Той обича да учи ,когато е с някого ,като всяко дете . Просто аз знам ,че може да учи просто му трябва правилен начин за учене и изпитване. Момичета тук казаха че трябва екип от специалисти ,който в София сигурно има. Би ли обяснила как протича изследването . Едва ли може на лични ,защото явно съм забранила съобщенията , а незнам кого да помоля да ги оправи,
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия