Екопътеки и всякакви приятни разходки

# 1 125
Има пътека към Дядовци. Ето я:

Сайтът с тази карта се вижда в адрес-бара. Към момента това е може би най-добрата карта с пътеки за българските планини. Има я и във вариант за офлайн работа, като се качи предварително на телефон. Трябва да се пусне само GPS-а на телефона и да се качи приложение, четящо картата (Orux Maps). Ползвам я вече 2-3 години и не ми се е случвало да се затрия по чукарите, а често ходя сама на напълно непознати места.
Ето от къде можете да свалите приложението и самата карта. Има и инструкции за зареждането ѝ.
https://www.oruxmaps.com/cs/en/more/downloads     (безплатно е, а в google play е платено)
http://planinar.org/bgmountains-%d0%ba%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b0-% … b7%d0%b0-android/
# 1 126

Сувчарско пръскало на село Христо Даново. Върви се около 4 км по асфалтов път в зелените прегръдки на Балкана. След влизането в гората има малко екстремни участъци. При самия водопад е съвсем екстремно. Но в крайна сметка се минава. Тук са много нужни няколко стъпалца, за да бъде разходката прелестна.
# 1 127
Mlv, благодаря много! Ще разуча нещата, предложени от теб. А иначе като гледам -точно тази пътека хванахме, даже сега ме е яд, че не продължихме напред. Нищо, да сме здрави, пък другия път Simple Smile

Yana,  голяма красота!
# 1 128
На 24.05.2020 се разходихме до Крепостта Моняк, стигнахме с колата до последното възможно място, където може да се качи и я оставихме на една поляна, където имаше и други паркирани коли. Със слизането  ни посрещна аромат на билки и гледка към яз.Студен кладенец. Поехме по пътеката нагоре , която със снимките и спиранията ни отне около 50 мин. Горе от крепостта не е  останало много , но панаромата  направо ми спря дъха! Уникална красота! Слизането беше за около 25-30 минути. После се отправихме към село Широко поле, където в края му до язовира оставихме колата и поехме по жп релсите към Въжения мост. След около полвин час и много снимки на язовира го стигнахме . Имаше доста хора , а и времето беше хубаво. Преминаването му ни отведе до село Лисиците. От там се вижда скалния масив, на чийто връх бяхме преди малко (Моняк). Потърсихме Чит кая, но уви не успяхме да го намерим, виждахме скалите вляво от нас, където според координатите трябва да се намира, но няма никакви знаци, табели, маркировки. Растителността  е много гъста, направо е непроходимо, попитахме един местен дядо, но и той не можа да ни упъти, уж направо, но.... до никъде. Времето напредна и решихме да се връщаме. Отново по моста, който доста се люлее и на места дъските са му изпочупени, минахме през жп гарата точно когато идваше влак пътуващ за Кърджали и по пътеката виеща се покрай линията се върнахме до колата.  Получи се чудесна разходка , която може да се реализира за един ден.

# 1 129
Много хубава разходка сте си направили. Как ми се искаше и ние тази седмица да сме по същия маршрут, но уви, дават само валежи. Ходили сме преди няколко години до Моняк и много ни хареса, макар, че имаше вятър, страхотни гледки се откриват, но бяхме там малко преди 18:00 часа зимно време и нямаше как да обикаляме повече. От тогава си казах, че трябва да отидем пак, но не само там, а и до Лисиците. Дано като имаме GPS координати успеем да намерим Чит кая. В интернет пише "Тракийска крепост Чит кая се намира на едноименния връх, на 0.6 km южно по права линия от центъра на село Лисиците."
# 1 130
Влизам да видя идеи за следващите разходки, доста материал сте дали Simple Smile Това с теснолинейката му се каним от години, така че благодаря за логистиката.
От тези почивни дни не мога да се похваля с много ходене пеша, за пръв път обикаляхме с кемпер. За 4 дни бяхме на язовир, река и море.
За Караджов Камък - да, дъщеря ми беше на 9 години, като се качвахме. Сигурно е била около 152см. Бяхме с друго семейство, жената е със същия ръст, може и 154 да има. Но нямат страх от високо, което според мен е с най-голямо значение. След като се качихме, си направихме пикник горе.
За Лисисците и Чит Кая - веднъж тръгнахме януари. Докато се качим на Моняк и минем после по моста, взе да се смрачава. Скоро след мен ходи позната - намерили са нишите с питане, но съвсем не били там, дето са указанията в нета. Ако правилно помня, трябвало да се тръгне покрай гробището на селото.
# 1 131
Координатите долу вляво са на Чит кая.
# 1 132
Сетих се, че Слави от The Clashers има клип за Чит кая. Там казва, че уж всички пътеки водели до там, но повечето са трънясали и непроходими. Съветва да се хване пътя покрай язовира докато не се види скалата от лявата страна. Можело и от селото да се тръгне, но все стигали до задънена улица. Отнемало около 30 мин. от селото, но пътят бил малко стръмен.
# 1 133
Понеже днес доста разглеждах картата, показана от mlv по-нагоре, видях, че излиза на нея въпросната Чит/Чут Кая, която е труднооткриваема явно. И аз виждам, че има няколко пътя към нея, качвам и моя скрийншот, въпреки, че mlv вече е качила Hug Въобще, много полезна карта и много подробна явно, благодаря още веднъж!
Скрит текст:
# 1 134
Аз ще допълня написаното от mlv относно Qrux Maps с това, че възможностите на това приложение съвсем не се ограничават с разглеждане на картата (в случая на BG Mountains), а има възможност за запис на гео-точки (при това със снимка), запис на изминатия маршрут със статистика (време за изминаване, средна скорост, изминат път), който може да се използва като навигация при връщане обратно или да се споделя с други хора. Има и трип компютър с навигация от точка до точка (не съм го тествал).
Пеши туризъм рядко практикувам поради липса на време, но наскоро се наложи служебно изкачване на някои непознати за мен местности в Рила и при едно от изкачванията се наложи да се движим извън пътеките и се разделихме така, че връщането ми беше благодарение на Qrux Maps и картата, които освен това ме отърваха и от падане в пропаст.
# 1 135
Дайте идеи за еко пътеки около В.Търново, освен Хотнишкия водопад и Еменската екопътека.
# 1 136
Ние напоследък много ходим и около Търново и по Еленско. Направо от Търново от старата част има много приятна пътека до карталския водопад и до Преображенския манастир. Може да се тръгне и наобратно от манастира до Търново.
Ако тръгнеш от жп гара Трапезица нагоре по асфалт стигаш до манастира СВ. Троица а от там може да качиш нагоре до хижа Божур. Този преход е по-сериозен и като км и като изкачване.
От момина крепост предприятието има асфалт за ксилифор, а вляво ако се отделиш отиваш до Арбанаси през малкото и голямо лако като си все в гора с лек наклон. Има и вдясно пътеки, ние се губихме без да стигнем до нещо но катеренето е приятно. Ако предпочетеш да вървиш до ксилифор може да продължиш към лясковския манастир или по пътечка вляво да стигнеш до конната база или Арбанаси.
На върха на пътя Търново Горна оряховица може да се спре и да се поеме по път тип черен пак до хижа Божур.
Тия маршрути са доста цивилизовани но навсякъде е приятно.
В Еленско е по-Диво и може да се по загубиш ние няколко пъти го правим за щастие без нещо фатално.
Има екопътеки много, но за без водач вариантите са или хижа Чумерна от билото на пътя пеш през гората не е съвсем лек маршрута, стига се и с кола тогава може да качите върха сладкото от боровинки е уникално!
Любима моя неизвестна пътека е търкашени дърлевци в еленско пътеката е широка доста равна в гора върви се много приятно. Има и маршрут Елена търкашени но не сме го минавали с жидовската чешма.
Също екопътеката Марков камък в началото се по объркахме но хванахме нещата има в нета описание.
Чумерна опитвахме да качим и от мийковци но си трябва време и подготовка а и бях сама с децата в едни калища достраша ме.
Също христосковския водопад, обаче там преходът е много малък та или от илаков рът или от руховци го вървим, че то иначе нищо не е.
Аз преходите ги съчинявам сама по Гугъл Мапс и получавам доста негативи вкъщи и караници, особено когато се изгубим, а то става често.
# 1 137
Опел корса, ако не ти св занимава с картата, която беше постната от бгмаунтайнс, инсталирай си мапс. Ми-maps.me, там има много пътеки и оф лайн навигация, доста удобна е за пешеходно ходене. За автомобил не е толкова френдли.
# 1 138
Напоследък ползвам windy maps, че има повече пътеки от maps.me, а хубавото на bgmountains е, че има и маркировката на пътеките.

Отдавна ви чета, но не съм писала.
След края на карантината уикендите ги изкарахме по водопади и забележителности.
Видяхме 3 от водопадите в подножието на Беласица, останаха още поне 3, но не стигна времето за 1 ден. Спахме до Роженския манастир (с кемпер сме), на другия ден не успяхме да стигнем до водопада на Влахи заради пътя, но стигнахме до Ощавските хладни бани.
Следващия уикенд ходихме до водопада Скакавица в Рила, после по Струма, до манастира в Скрино и в неделята стигнахме до водопада на Полска Скакавица.
А на 25.05 обиколихме Хотнишкия водопад и екопътеката при него, Дряновския манастир и Скокът при Калейца.
Забравих. Тунелът за Любовище е така и от двете страни:
Скрит текст:
# 1 139
И аз ползвам Windy Maps. По принцип рядко ми се налага да я гледам, защото обичам предварително да съм наясно с маршрута, но ми върши работа, ако някъде има разклонение на пътя, а маркировка липсва.