Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 382
  • 330
# 225
Кои точно факти отричам? София не е България, а и е логично точно в София да са разстреляни точно тази хора - печатниците са медии, а пропаганда се води с тях, сменя се властта. Но както и да го смятаме, в исторически мащаб 30 печатари, журналисти и собственици на печатници не са кой знае какво. Щом ще си говорим за исторически факти, нека и това да го кажем. Отнемането на имоти не е изобретение на комунистите, а се е случвало при всяка смяна на властта навсякъде, защото това е част от играта - не правиш смяна на властта като нищо не пипаш, защото властта е и икономическа, и политическа. Дори за нашенските мащаби не са избивани поголовно интелектуалци, учени и т.н. Ти какво очакваш, въпросният лекар да е против властта, и то по време на война, и да му постелят червено килимче?

Отнемането на имотите е точно изобретение на комунистите. И за кои имена говориш в днешно време? 90% деца и внуци на комунисти. Останалите живи наследници на интелигенцията са или в чужбина или не сме чували за тях, защото им беше забранено да учат в университети или да работят нещо повече от обслужващия сектор, въпреки потенциала им за нещо повече.
Виж целия пост
# 226
В държавните училища единственото ценно нещо са малкото останали кадърни и амбициозни учители.
  Рядко съм срещала такъв тип учител. Може би единственото стимулиращо мисленето е високата летва от купища теоретични познания, които се изискват и бдителни родители, които търсят всякакви начини да стимулират, подпомогнат отрочето. Та именно от от това напрежение се раждат някакви образователни постижения според мен
Виж целия пост
# 227

Poppea,
статистика за АК дава МОН и тя се отнася до оценките от матурите.
В държавните училища единственото ценно нещо са малкото останали кадърни и амбициозни учители.

Аз питах изобщо за статистиката, не за АК конкретно. Защото твоят пост касаеше ЧУ изобщо, а не конкретно АК. И говореше за всичко държавно под един знаменател, което не е правилно, защото има големи разлики. Може ли линк към класацията на МОН?

Иначе  за парите, които ще дадеш в АК, ще осигуриш извънкласна подготовка не на 1, а на 3-ма ученика. Говоря от личен опит с дете отдавна в чужбина, ЧС има същия опит, Руслака и тя.  Като цяло АК дава същата подготовка като добрите ДУ и примерите ни говорят достатъчно за това, може би с изключение на децата, твърдо решили да заминат да учат в САЩ - там АК дава предимство. От друга страна, за добрите ДУ конкуренцията е 8 или 10:1, за АК е 2:1, което означава, че подборът е доста по-слаб. Но всеки има право да си харчи парите както намери за добре.  
Виж целия пост
# 228
Вероятно е така, и вероятно се отнася за всяко ЧУ спрямо ДУ. Аз, обаче,  не мога да си позволя времето и усилията да търся и организирам частни учители. Затова компенсирам с All-in-1 в частното АК.

А това: "От друга страна, за добрите ДУ конкуренцията е 8 или 10:1, за АК е 2:1, което означава, че подборът е доста по-слаб. " е хипотеза. За малкия ми син изобщо не сме подавали документи за класирания по НВО след като беше приет в АК, където искаше. Пак хипотетично, има и други деца, които не са изполвали НВО резултатите. На моя син балът от НВОто не му стигаше само за НЕГ и СМГ (изобщо не се е готвил с школи и учители  за НВО, а нито той е "блестящ", нито училището, в което учеше.)
Виж целия пост
# 229
Вероятно е така, и вероятно се отнася за всяко ЧУ спрямо ДУ. Аз, обаче,  не мога да си позволя времето и усилията да търся и организирам частни учители. Затова компенсирам с All-in-1 в частното АК.

Никога не сме ползвали части учители -има си достатъчно добри школи за втория език, а СМГ дават отлична подготовка по математика. Но всеки си има право да си харчи парите, както намери за добре - а за някои това е знак на престиж, също като круизите и скъпите коли. "Суета на суетите и всичко е суета" Wink

Иначе АК е най-доброто ЧУ,  което е отразено в таксата. Но 2:1 конуренция означава, че всеки втори кандидатствал е приет, което (според мен) не е конкурентен подбор. Но за останалите ЧУ на гимназиален етап доои и такава конкуренция няма, А за добрите ДУ си има още от 1 клас конкуренция 5:1 и повече (там, където има обучени от 1 клас - 73-то например).  
Виж целия пост
# 230
  Предвид темата, не знам дали СМГ, АК или пък допълнителните уроци учат децата да мислят в по-голяма степен, от всички останали училища. И да е така, то те не са стандартното българско училище. Лино аз имам известни подозрения.
Виж целия пост
# 231
Децата ги учат да мислят родителите още от момента, в който проговорят. Ако чакаме да стигнат 7 клас, за да ги научи училището, ще си останем с немислещи деца Simple Smile
Виж целия пост
# 232
Sharky, да, има деца,които не са подавали  въобще документи за ДУ  след приема в Колежа. Но и сама знаеш, че другите са определено повече - тоест тези, които са подавали. Което прави релацията 8:1 на Попеа съвсем не толкова хипотетична. От всички форумки с деца в АК ( а те са доста), които познавам лично или виртуално, на пръстите на едната ми ръка  се броят тези, чиито деца не са участвали в класацията за ДУ. Така е  и сред реалните ми ( не форумни) познати с деца там.
 Аниника, имаме различни въприятия за нещата явно. Което е и нормално, де, хората са различни. За мен НАЙ-ценното на добрите държавани гимназии не са единиците (спорно е  и това дали са единици или има и повечко) добри учители, а концентрацията на  мотивирани за учене деца, която е следствие на по-голямата конкуренция, цитирана от Попеа. Не че няма  изключения и сред тях, разбира се, но все пак.  Такива деца се дърпат взаимно напред и нагоре, при необходимост си търсят/защитават интереса. Давам пример със станалото преди няколко години с класа на голямата ми дъщеря. До 10 клас включително беше паралелката им при учител по БЕЛ, който по всички параграфи отговаря на описанието добър - взискателен, даващ, стимулиращ изразяването на собствена позиция по даден въпрос, оценяващ  доста режещо, но съвсем обективно, провеждащ часовете си творчески, не суховато и скучно, имащ редовно сред въпитаниците си деца с 6,00 на ДЗИ. И баш в 11 клас, на прага на матурата, смениха дамата с единственото според мен недоразумение, преподаващо по предмета в училището. Останалите 3 дами са също страхотни и резултатите на ДЗИ години наред го доказват, така че децата щяха да са доволни, ако бяха и при някоя от тях. Но не... Та класът не чака подкана.. В момента , в който децата осъзнаха, че  на фона на старата тази госпожа е  мноооого слаба "бира", организирано се отправиха към директорката , макар  същата тази учителка да им пишеше шестици на кг. Докато при другата трябваше много знания и умения да имат, за да си извоюват отличната оценка. На други места (слава богу не на всички), децата не биха се мръднали да искат смяна - какво по-хубаво от това в клас да не се прави нищо, а  оценките да са отлични.. А за мен по-ценно от тази заинтересованост какво се случва в училище няма. Понеже страхотният учител сам по себе си е супер, но инструментариумът и подходът му  въпреки качествата  му са лимитирани, ако насреща му децата нехаят за преподаваното или нямат нужните базови познания за усвояването му. Сложи един прекрасен учител по мат от СМГ в бившия техникум "Бузема" и да видим дали ще изведе учениците там до нивото на връстниците им в СМГ. Затова оптималният вариант е добри учители и мотивирани деца, но никъде ( в никое ДУ или ЧУ) тази комбинация не е изцяло налична.
Виж целия пост
# 233
  Предвид темата, не знам дали СМГ, АК или пък допълнителните уроци учат децата да мислят в по-голяма степен, от всички останали училища. И да е така, то те не са стандартното българско училище. Лино аз имам известни подозрения.

Предвид темата съм споменавала и друг път колко деца от СМГ бяха приети в Оксбридж преди две години. След това не знам как е точно ситуацията, защото вече не се интересувам. Обаче конкретно в Оксбридж за да те приемат първо ти оценяват документите (успех, есета, мотивационни писма и какво ли още там има). После си организират специфичен техен изпит (провежда се тук) и след това викат шортлистнатите кандидати на интервю, където искат точно да проверят как мислят, а не какво знаят. Задават на децата някакви проблеми и направо ги карат да почват да разсъждават по тях и водят диалог по тези проблеми.
Е, ако децата от СМГ не можеха да мислят, както твърди един пишещ тук, как пък толкова масово издържаха тези три фази? Ми с оглед на тези факти не мога да приема твърдения от сорта "само децата в АК могат да мислят".
Виж целия пост
# 234
Ето тук много хубаво е обяснен принципа на успех в добрите уж учебни заведения. Т.е. всички неща в света са свързани, но не всички връзки са значими, да не говорим за причинно-следствени.

http://www.dw.com/bg/%D0%B8%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D1%8F%D1%82% … %D0%B0/a-16122617
Виж целия пост
# 235
  Обобщих СМГ, АК и частните уроци, като диферцирани от цялостното българско училище. Факт е, че подборът за там е поначало жесток и се работи с определен кръг деца, които не са съвсем стандартните деца и/или подготовката им e доста по-различна. Освен школите и уроците се ходи ежемесечно на математически сериозни състезания.
Виж целия пост
# 236
Ето тук много хубаво е обяснен принципа на успех в добрите уж учебни заведения. Т.е. всички неща в света са свързани, но не всички връзки са значими, да не говорим за причинно-следствени.

http://www.dw.com/bg/%D0%B8%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D1%8F%D1%82% … %D0%B0/a-16122617

Обяснено е, да. И има истина в написаното, да. Но като всяко ясно и просто обяснение и това е половинчато и пренебрегва едно-друго. Вярно е, че не всеки може да стане шампион, колкото и да спортува. Но от друга страна е вярно също, че и най-големият шампион може да стане тюфлек ако не спортува и яде без мярка, независимо от гените му, нали? Да, вярно е е, топ университетите са такива, защото могат да си подбира най-добрите деца. Но също така е вярно, че ако тези деца бъдат записани в някой нашенски университет резултатите няма да са същите. И също така авторът си затваря очите в примера с плуването, защото може да не е станал шампион или Аполон, ама след една година плуване със сигурност все пак е станал я по-издръжлив на физически усилия, я по-силен, я по-закален, я с по-тонизирана мускулатура, ако не и по-слаб, я всичко това накуп.

И изобщо, математически и логически изразено, нещата допират до логическата функция  "И". Т.е. за да имаме успехи трябва И децата да са на ниво, И преподаването да е на ниво.
Виж целия пост
# 237
  Обаче децата са такива, каквито са. А пък системата, поначало щом е система гони някакъв усреднен модел, който да успява да навре най-голям брой деца в усреднена статистика. Гонят се резултати от НВО, ДЗИ. Публикуват се статистики въз основа на тези резултати. Обаче колко разумни, с възможност да избират предвид възможности и резултати излизат, е друг въпрос.
Виж целия пост
# 238
Черна станция, остави плуването. Ето това имам предвид:
"Мнозина изключително успешни наши съвременници са следвали в Харвард. Означава ли това, че Харвард е отличен университет? Не се знае. Харвард може и да е лош университет, но просто да набира най-добрите студенти по цял свят. Аз лично съм го изпитал на гърба си, докато следвах в Санкт Гален, разказва Добели и продължава: Тамошният университет има отлично реноме по цял свят, но по мое време (преди 20 години) образованието беше средна работа. Въпреки това много абсолвенти на Санкт Гален направиха отлични кариери - дали заради добрата селекция на кандидат-студентите, дали заради климата в тясната долина или пък заради добрата храна в стола, кой знае?"
Когато много фактори влияят върху нещо или някого е трудно да твърдим, че един от тях е бил особено значим. В случая с мисленето и образованието, ако може да има такъв фактор, това е семейството, не училището или системата. И по тази причина има ужасно много учебни заведения, които просто са набедени за виновни за изключителните постижения на своите възпитаници. Същото е и със системите.
Виж целия пост
# 239
  Все пак да не оставяме системата да си измива ръцете. Факт е ролята на семейството, обаче системата като функия на оществото би следало да се развива. Би могла да поощрява такива дейности и активност на училища и ученици. Да поощрява връзките между университет и училище например. И мисля, че в НПМГ има такива практики, ама не са подкрепяне май много от системата.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия